کاهش وزن و لاغری در طب سنتی؛ مهمترین نکاتی که در این مورد باید بدانید

کاهش وزن و لاغری در طب سنتی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اضافه وزن و چاقی در طب سنتی تعریف مشخصی دارد و تشخیص وزن ایده‌آل یا به اصطلاح «وزن صحی» با توجه به ویژگی‌های هر فرد، متفاوت است. در این مقاله با تعریف چاقی و دلایل به وجود آمدن اضافه وزن آشنا می‌شوید. همچنین خواهید دانست که کاهش وزن و لاغری در طب سنتی به وسیله چه روش‌هایی توصیه می‌شود. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعریف چاقی در طب سنتی

طب سنتی می‌گوید چاقی محصول سبک زندگی است. بعضی افراد ذاتاً استخوان درشت هستند و یا در برخی، خشکی ذاتی طبع آن‌ها باعث می‌شود که مانکن‌های طبیعی باشند. طب سنتی توصیه می‌کند که هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنیم بلکه بایستی وزن خود را نسبت به مزاج جبلی خود بسنجیم.

طب سنتی با توجه به خصوصیات فیزیکی و ظاهری وزن سلامت وزن فرد را می‌سنجد. وزنی که در طب سنتی ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود لزوما یکسان با وزن ایده‌آل در طب رایج نیست و وزنی است که فرد در آن سلامت کامل دارد و حالش خوب است. به این وزن، وزن صحی می‌گویند.

تناسب دلخواه فرد و جامعه میان حجم عضلات و حجم استخوان ممکن است برابر با وزن صحی فرد نباشد و ممکن است فرد با اینکه بدنی متناسب دارد، سلامت لازم را در آن وزن نداشته باشد. در صورتی که فرد مبتلا به چاقی زمان کودکی نبوده باشد یا بیماری‌های زمینه‌ای نداشته باشد، معمولاً در سنین ۱۶ تا ۲۰ سالگی وزن ایده‌آل خودش را خواهد داشت و بهتر است آن وزن را در طول زندگی‌اش حفظ کند.

اضافه وزن ممکن است حتی تا ۳۰ سالگی عوارض خود را نشان ندهد و این چاقی، که نشانه بد زندگی کردن است، ممکن است در سنین بالاتر باعث مشکلاتی مثل آپنه خواب، درد مفاصل، فشار خون، بیماری‌های قلبی یا سرطان شود.

مشکل‌زاترین نوع چاقی

مشکل‌زا ترین نوع چاقی از نظر طب سنتی چاقی چربی یا شحمی است که با تزاید سردی و ترس و تجمع بلغم در بدن ایجاد می‌شود. درمورد چاقی شحمی در مقاله‌ی «قرص بلغم برای لاغری چقدر تاثیرگذار است؟» به تفصیل توضیح داده شده است.

چربی و چاقی چربی پراکندگی متفاوتی در مردها و زن‌ها دارد. معمولاً در مردها چربی در بدن پراکنده است اما در زنان در باسن و شکم متمرکز است. بایستی دقت شود که داروهای گیاهی اصولاً قدرت کاهش وزن آنچنانی ندارند و طب سنتی تاکید بسیاری در اصلاح سبک زندگی مقدم به مصرف داروهای گیاهی دارد.

اسباب چاقی از نظر طب سنتی

علت اصلی چاقی پرخوری است. گاهی اوقات به صورت ارثی متابولیسم پایه بدن بالا یا پایین‌تر از نرم جامعه است. درصورتی که به صورت ارثی فرد متابولیسم پایه پایینی داشته باشد، در معرض چاقی قرار می‌گیرد. البته این مورد در چاق شدن فرد سهم کمی دارد.

حمام رطوبت‌بخش یا سونا که حرارت کم و رطوبت بالا دارد، مخصوصاً در صورتی که طولانی بشود، می‌تواند باعث چاقی شود.

قند چه در خرما باشد چه در کلوچه های صنعتی، در صورتی که زیاد مصرف بشود نمی‌سوزد و در کبد تبدیل به چربی می‌شود.

دلیل اصلی چاقی پرخوری
علت اصلی چاقی پرخوری است.

بی‌حرکتی زیاد نیز می‌تواند چاقی را تشدید کند. بایستی دقت بشود که خستگی در پایان روز به معنی داشتن تحرک مناسب در طی روز نیست.

عدم استفاده مناسب از محلات نیز می‌تواند باعث چاقی بشود. بهتر است که به عنوان مثال کولر در تابستان خیلی هوا را سرد نکند و هوا مثل هوای زمستان نشود، چون که گرمای تابستان در نظر طب سنتی ضروری است و درصورتی که آب و هوا از حالت طبیعی خارج شود، ممکن است باعث چاقی بشود.

از دست دادن اخلاط مجفف نیز می‌تواند باعث چاقی شود. معنی این گزاره این است که ما به تمام اخلاط احتیاج داریم و نباید یک خلط به طور کامل حذف بشود. به عنوان مثال غذاهای سودازا نباید کاملاً حذف شوند، بلکه باید مزاج فرد در اعتدال کامل و سالم باشد.

عدم بروز استفراغات طبیعی بدن نیز می‌تواند باعث چاقی شود.

نکات مربوط به کاهش وزن و لاغری در طب سنتی

در ادامه به توصیه‌های طب سنتی برای لاغری و کاهش وزن در جنبه‌های مختلف اشاره می‌کنیم:

۱. خواب

خواب در طی روز برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند توصیه نمی‌شود. بهتر است که ساعت شروع خواب شب حدود ۱۰ تا ۱۱ شب باشد و دو سه ساعت با شام فاصله داشته باشد. اگر خواب شب فرد خوب نباشد فرد به ریزه‌خواری و پرخوری سوق پیدا می‌کند.

خواب بلافاصله بعد ناهار معمولا چاق کننده است. منتها قیلوله‌ای که ابن سینا ذکر کرده است و چرت سبک در حد نیم ساعت می‌تواند در بعضی شرایط، سالم و بی ضرر باشد. مثلا قیلوله قبل اذان ظهر و در تابستان توصیه می‌شود.

۲. صبحانه

ساعت ۶ تا ۷ صبح زمان تجمع بلغم در بدن است و بهترین زمان برای صرف صبحانه است. همچنین توصیه می‌شود که بعد از صرف صبحانه فرد حتماً دفع مدفوع داشته باشد.

۳. استفراغات

طبیعی بودن استفراغات بدن نیز می‌تواند روی اضافه وزن تاثیر زیادی بگذارد. به عنوان مثال اگر فرد احساس تخلیه کامل بعد از دفع نکند، مبتلا به یبوست است. دفع بهتر است تنظیم شده برای بعد از صبحانه باشد. بهتر است۱۰ تا ۲۰ دقیقه در دستشویی وقت بگذارید تا بدن شما بعد از صبحانه عادت به دفع مدفوع پیدا کند.

ادرار نیز نباید زیاد نگه داشته شود. به عنوان مثال موقع غذا خوردن نباید در اضطراب دفع ادرار باشید. بهتر است که نیم ساعت قبل از غذا به دستشویی بروید.

اگر عرق نمی‌کنید بهتر است که در حمام کیسه بکشید چون ممکن است پوست شما کلفت شده باشد. وقتی هوا گرم است هر دو هفته یک بار کیسه و سفیداب توصیه می‌شود و در زمستان هر هفته هم اگر باشد ایراد ندارد.

۴. عواطف

غم و ترس و اندوه عواطفی هستند که باعث ریزه‌خواری و پرخوری می شوند. توصیه می‌شود که مصائب و عواطفی را که در این زمان به سراغ شما می آید، یادداشت کنید تا به تخلیه این عواطف کمک بکند.

نوشتن عواطف و مصائب
یادداشت کردن عواطف منفی می‌تواند به تخلیه آن‌ها کمک کند.

۵. تحرک

تحرک بدنی مناسب، بهتر است متصل به هم باشد و منجر به تعریق و تپش قلب و گلگون شدن صورت بشود. بهترین زمان برای فعالیت بدنی بعد از غروب است. البته به خصوصیات فردی نیز بستگی دارد.

به طور کلی برای همه افراد پیاده روی روی سطح صاف قابل توصیه است. کسانی که می‌خواهند وزن کم بکنند بهتر است حدود ۷ شب شام بخورند و ۲ تا ۳ ساعت بعد، یعنی حدود ۱۰شب، پیاده‌روی بکنند.

توصیه‌های سبک و آداب خورد و خوراک و بایدها و نبایدهای تغذیه برای لاغری از نظر طب سنتی در مقاله‌ی بعدی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله با انواع دلایلی که طب سنتی برای چاقی ذکر می‌کند آشنا شدید. همچنین توصیه‌های مهمی در راستای کاهش وزن و لاغری در طب سنتی را برشمردیم که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را به وزن صحی خود برساند. لازم است بدانیم که وزن ایده‌آل برای هر فرد با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و سطح سلامتی او توسط متخصص طب سنتی تعیین می‌شود؛ بنابراین باید از مقایسه خود با دیگران خودداری کنیم.

شما در صورت تمایل می‌توانید محصولات لاغری و انواع مکمل کاهش وزن گیاهی مانند قرص لاغری هزال را از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) به صورت اینترنتی تهیه و خریداری نمایید. همچنین اگر نظر یا سوالی دارید، در قسمت نظرات این مطلب و یا در صفحه محصول مورد نظرتان ثبت کنید تا متخصصین ما در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهند.

قرص لاغری هزال

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع