ویتامین c و عضله‌سازی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

ویتامین c و عضله‌سازی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری است که با نام‌های اسید اسکوربیک و آل اسکوربات هم شناخته می‌شود. این ویتامین که اغلب آن را به خاطر فوایدی که برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ویروس سرماخوردگی دارد می‌شناسیم، برای ترمیم و رشد همه بافت‌های بدن مورد نیاز است.

ویتامین c در بدنسازی و برای افرادی که به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند نیز بسیار با اهمیت است، زیرا علاوه بر آنکه باعث حفظ تناسب اندام می‌شود به ریکاوری بدن ورزشکاران بعد از تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا نیز کمک می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله مفید طب همراه ما باشید تا به بررسی ارتباط بین ویتامین c و عضله‌سازی بپردازیم.

رابطه ویتامین C و ماهیچه‌های اسکلتی

با افزایش سن توده ماهیچه‌های اسکلتی (Skeletal muscle) افراد کاهش می‌یابد که این مسئله می‌تواند منجر به بیماری سارکوپنیا، ضعف و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. سارکوپنیا (Sarcopenia) یا بیماری کم‌ماهیچگی وضعیتی است که باعث از بین رفتن توده عضلانی و عملکرد اسکلتی شده و حجم عضلات را کاهش می‌دهد.

افراد بالای ۵۰ سال سالانه تا یک درصد از ماهیچه‌های اسکلتی خود را از دست می‌دهند و تصور می‌شود این از دست دادن بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. طبق تحقیقات جدید، افراد مسنی که مقدار زیادی ویتامین C مصرف می‌کنند بهترین عضلات اسکلتی را دارند. ویتامین ث معمولاً در مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

رابطه ویتامین C و ماهیچه‌های اسکلتی

مطالعه انجام شده درباره رابطه ویتامین c و عضله‌سازی

این مطالعه توسط دانشگاه UEA انجام و در مجله تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شده است. این تحقیق از آن جهت حائز اهمیت است که افراد با افزایش سن، توده عضلانی اسکلتی خود را از دست داده و دچار کاهش کیفیت زندگی و یا ابتلا به بیماری هایی چون سارکوپنیا می‌شوند.

پروفسور Ailsa Welch، محقق ارشد، از دانشکده پزشکی نورویچ UEA در رابطه با این مطالعه می‌گوید: “با افزایش سن، افراد توده عضله اسکلتی و قدرت خود را از دست می‌دهند. افراد بالای ۵۰ سال، هر سال تا یک درصد از توده عضلانی اسکلتی خود را از دست داده و تصور می‌کنیم ای اتفاق بالغ بر ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. این یک مشکل بزرگ است چرا که می‌تواند منجر به ضعف و مشکلات دیگری مانند سارکوپنیا، ناتوانی جسمی، دیابت نوع ۲، کاهش کیفیت زندگی و حتی مرگ شود.”

این استاد دانشگاه افزود:

ما میدانیم که مصرف ویتامین C با توده ماهیچه‌های اسکلتی ارتباط دارد. این ماده به دفاع از سلول‌ها و بافت‌های تشکیل‌دهنده بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

در صورت مقابله نکردن با این رادیکال‌های آزاد، آن‌ها می‌توانند منجر به تخریب عضله شوند، بنابراین کاهش توده عضلانی با افزایش سن را تسریع می‌کنند. اما تاکنون، مطالعات کمی اهمیت ویتامین C را برای افراد مسن بررسی کرده‌اند. هدف ما این بود که دریابیم آیا افرادی که ویتامین C بیشتری میخورند از عضله بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند یا خیر؟

رابطه ویتامین c و عضله‌سازی

تیم تحقیقاتی داده‌های بیش از ۱۳۰۰۰ نفر از افراد بین ۴۲ تا ۸۲ سال را که در EPIC (تحقیق آینده‌نگر اروپا در مورد سرطان و تغذیه) در نورفولک شرکت کرده بودند، مطالعه کرد. آن‌ها توده عضلات اسکلتی آنان را محاسبه و ویتامین C دریافتیشان را از یک دفتر خاطرات غذایی هفت روزه تجزیه و تحلیل کردند. همچنین میزان ویتامین C را در خون آن‌ها بررسی شد.

دکتر Richard Hayhoe، از دانشکده پزشکی نورویچ UEA گفت:

ما نمونه بزرگی از افراد نورفولک مسن را مورد مطالعه قرار دادیم و دریافتیم که افرادی که بیشترین مقدار ویتامین C را در رژیم غذایی یا خون خود دارند، بیشترین توده عضلانی اسکلتی را در مقایسه با کسانیکه کمترین مقادیر این ویتامین را مصرف می‌کنند، دارند.

ما از یافته‌هایمان بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا آن‌ها نشان می‌دهند که ویتامین C در رژیم غذایی برای سلامت عضلات در مردان و زنان مسن مهم است و ممکن است برای جلوگیری از از دست‌دادن عضلات با افزایش سن مفید باشد. به‌دلیل اینکه ویتامین C به راحتی در میوه‌ها و سبزیجات، یا مکمل‌ها موجود است، مصرف این ویتامین نسبتاً ساده است.

ویتامین ث و سلامت عضلات

علاوه بر این، محقق گفت: “ما دریافتیم که طبق توصیه‌های آژانس ایمنی غذا در اروپا (European Food Safety Agency)، حدود ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان شرکت‌کننده در این مطالعه، آنقدر که باید ویتامین C مصرف نمی‌کنند. ما در مورد افرادی که به دوزهای بالا از این ویتامین نیاز دارند صحبت نمی‌کنیم. خوردن مرکبات مانند پرتقال در هر روز و داشتن یک وعده غذایی سبزیجات برای تامین ویتامین ث مورد نیاز اغلب افراد کافی است. ”

حرف پایانی

رابطه بین ویتامین c و عضله‌سازی از جهت آنکه می‌تواند به جلوگیری از کاهش توده ماهیچه‌های اسکلتی در سالمندان کمک کند بسیار مهم است. تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده اند افرادی که میزان بیشتری از ویتامین ث را دریافت کرده‌اند، کمترین میزان کاهش عضله را داشته‌اند.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه یکی از بهترین راه‌های تامین ویتامین C مورد نیاز بدن است. شما همچنین می‌تواند انواع مکمل‌ ویتامین ث به صورت قرص، کپسول، قرص جوشان و قرص جویدنی را نیز مصرف کرده و ویتامین C بدن خود را تامین کنید.

منبع:‌ HT Media


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره