روشن شدن پوست با روش های خانگی

کرم روشن کننده پوست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

روشن شدن پوست تقریبا برای بیشتر ایرانی‌ها چهره‌ای ایده آل به همراه می‌آورد. خیلی از خانم‌ها و آقایان تمایل دارند از طریق کرم‌های روشن کننده و ضد لک صورتی صاف، شفاف و روشن داشته باشند. به راستی داشتن پوست خوب و صورت روشن از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟  آیا همه چیز به ارث وابسته است یا اینکه می‌توانیم خودمان با رعایت بعضی نکات و مراقبت‌های لازم، پوستی روشن داشته باشیم و اعتماد به نفس لازم را به دست بیاوریم. با داروخانه مفید طب همراه باشید تا مهمترین نکات برای داشتن پوست روشن و عاری از هرگونه بیماری را با شما در میان بگذاریم.

۴ روش خانگی برای داشتن پوست روشن و سفید

پوست روشن و شفاف برای بسیاری افراد صورتی زیبا و دلنشین به ارمغان می‌آورد. افرادی که به پوستشان اهمیت می‌دهند به طور مرتب از محصولات مطمئنِ روشن کننده و ضد لک استفاده می‌کنند. کارِ درستی هم می‌کنند. اگر به طور مرتب از پوست مراقبت نشود و به حال خود رها گردد ذره ذره لک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. در قدم اول برای داشتن پوستی روشن و شفاف باید موانع سر راه پوست خود را برطرف کنیم.

موانع پوست روشن و شفاف، داشتن جوش یا آکنه، لک‌های پوستی، کک و مک و هر چیزی است که به داشتن پوستی صاف و روشن لطمه می‌زند. لکه‌ها و تیرگی‌ها عموما نشانه نوعی کمبود در بدن و نوعی هشدار محسوب می‌شوند. در واقع پوست همچون صفحه نمایشی است که از اوضاع و احوال درون بدن خبر می‌دهد پس لازم است که با دقت به لکه‌ها یا تیرگی‌های جدیدی که ایجاد می‌شود دقت کنید تا از اوضاع بدن خود با خبر گردید.

با رعایت یک سری نکات راحت در منزل و استفاده مرتب از کرم روشن کننده و ضد لک پوست مطمئن خیلی زود به پوستی روشن و ایده آل می‌رسید. ما در ادامه مطلب چند شیوه برای درست کردن بهترین کرم روشن کننده و بهترین کرم ضد لک گیاهی را خدمتتان ارائه می‌کنیم. بسیاری از این مواد در آشپزخانه‌ی همه ایرانی‌ها همه روزه پیدا می‌شود و بخشی از مواد غذایی خانه محسوب می‌گردد. موادی که می‌توانند در کنار محصولات مراقبت از پوست بهترین تغذیه را برای پوست به همراه بیاورد.

 

روش خانگی برای داشتن پوست روشن و سفید

۱. لیمو ترش

هیچ کس نیست که از خواص روشن کننده لیمو ترش بر روی پوست بی خبر باشد ولی آیا همه ما این اراده را داریم که به طور مرتب پوستمان را با لیمو تغذیه کنیم. عصاره لیمو مثل صاعقه بر پوست عمل می‌کنند. ماسک لیمو باعث می‌شود که بخش اسیدی آن به آرامی داخل حفره‌های پوست نفوذ کند و به تدریج رنگ پوست را تغییر دهد.

از امروز شروع کنید. عصاره لیمو را با پنبه روی دست و صورتتان بمالید. از این روش می‌توان برای تیرگی سایر بخش‌های پوست مثل کشاله ران، زیر بغل و غیره نیز استفاده کرد. اگر جزو کدبانوهای خانه دار هستید، می‌توانید هنگام درست کردن سالاد، اضافه لیمو را به دست و صورتتان بمالید. بعد از ماساژ دادن پوست با لیمو آن را با آب خنک بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید و خیلی زود اثرات آن را در روشن ساختن پوست خود ببینید.

طرز تهیه ماسک لیمو

  • یک قاشق سوپ خوری آب لیمو
  • یک قاشق سوپ خوری آب خیار
  • یک قاشق سوپ خوری خمیر چوب صندل

این مواد را با هم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید. بعد از آن، با آب ولرم پوست را شستشو دهید. این کار را ۱ یا ۲ بار در هفته تکرار کنید. مراقب باشید که اگر بیشتر از این از ماسک لیمو استفاده کنید ممکن است پوستتان دچار خشکی بیش از حد شود.

۲.ژل آلوئه ورا

عصار یا همان ژل آلوئه ورا از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود که بیشتر در گلدان و به صورت تزئینی در منازل و گلخانه‌ها نگهداری می‌شود. این گیاه خاصیت روشن کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و نقش زیادی در جوان سازی پوست بازی می‌کند. برخی معتقدند ژل آلوئه ورا لکه‌های سیاه پوستی را نیز رفع می‌کند. آلوئه ورا می‌تواند پسوریازیس، شوره سر، سوختگی‌های کوچک، خراش‌های پوستی و آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی را از بین ببرد.

برای به دست آوردن ژل آلوئه ورا باید برگه‌های آن را بشکنید و ژل به دست آمده از میان آن را روی پوست خود بمالید. عصاره را روی تمامی نقاطی که تیرگی دارند بمالید. این کار را ۴ بار در روز به مدت ۱۵ روز ادامه دهید. آلوئه ورا هیچ خاصیت جانبی ندارد .بنابراین می‌توانید بدون ترس آن را استفاده کنید. این ژل ارگانیک است و از مواد شیمیایی تولید نمی‌شود. اگر خودتان نیز گیاه آن را ندارید می‌توانید ژل آن را از بازار تهیه کنید و یا از کرم روشن کننده گیاهی حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

 

فواید آلوئه ورا برای روشن شدن پوست

۳. عصاره نارگیل

تحقیق علمی در زمینه تاثیر آب نارگیل بر روشنی پوست صورت نگرفته است ولی خودتان می‌توانید به تجربه دریابید که تغذیه پوست با نارگیل تا چه میزان به داشتن پوست روشن کمک می‌کند. روغن نارگیل تاثیر مثبتی بر روی پوست دارد و برای بهبود اگزما و مرطوب نگه داشتن پوست توصیه می‌شود. در عین حال به مرور برای روشن کردن پوست نیز مثمر ثمر خواهد بود.

پنبه را در آب درون نارگیل فرو کنید و انعطاف آن بر روی پوستتان را ببیند. از یک سو بوی خوب نارگیل مستتان می‌کند و از سوی دیگر مشاهده می‌کنید که چربی آن خیلی زود جذب پوستتان می‌شود و پوستتان را نرم می‌کند. اگر بگذارید آب نارگیل یک شب تا صبح روی پوستتان بماند و صبح آن را شستشو کنید همان لحظه اثر شفابخشش را درمی‌یابید. خوردن آب نارگیل هم می‌تواند بدنتان را تغذیه کرده و اثرش را بر روی پوست بگذارد. آب نارگیل یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که از کالری زیادی برخوردار نیست.

۴.سیب زمینی خام

بسیاری از متخصصان طب گیاهی بر این باورند که سیب زمینی بر روی سفید شدن پوست اثر دارد. البته این موضوع نیازمند بررسی علمی بیشتری است. گفته می‌شود که عصاره سیب زمینی خاصیت ضد آفتاب ملایم دارد. گیاه سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که خاصیت زیادی برای پوست دارد.

سیب زمینی خام را نصف کرده و روی پوست تیره شده خود بمالید. بگذارید ورقه‌های سیب زمینی ۱۵ دقیقه روی پوست بمانند. بعد از آن پوستتان را شستشو دهید. بعد از این کار خیلی زود حس سبکی روی پوستتان را تجربه خواهید کرد.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

۴ نکته مهم برای سفید شدن پوست

غیر از تغذیه مناسب هر فرد باید عادت داشته باشد که به صورت مرتب با کرم‌های بهداشتی از قبیل ضد آفتاب، مرطوب کننده و غیره از پوست خود مراقبت کند. هر چند وقت یک بار باید یکی از محصولات مطمئن را انتخاب کرد و مثل لباس که پوشیدن آن ضرورت دارد روی میز آرایش خود قرار داد و از آن استفاده کرد. حتی لازم است کرم‌های بهداشتی را در کیف خود نیز به همراه ببرید تا در صورت لزوم مثل مواقعی که در محل کار هستید مجددا آن‌ها را روی پوستتان شارژ کنید. توضیحات بعدی را از دست ندهید.

۱. از خطرات کرم‌های آرایشی مطلع باشید

بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند به آلرژی یا حساسیت بینجامند. استفاده طولانی مدت از بعضی کرم‌های روشن کننده پوست نیز به دلیل افزایش حساسیت نسبت به اشعه‌های UVA و UVB می‌توانند منجر به پیری پوست گردد. بعضی ترکیبات شیمیایی در کرم‌های موضعی در جریان خون شما جذب می‌شود. به همین دلیل اجتناب از محصولاتی که حاوی مواد مضر مثل جیوه و استروئید هستند ضروری است.

استروئیدها در بعضی محصولات روشن کننده پوستی می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش داده و منجر به آکنه بیشتر شود. برای ایمن بودن از چنین محصولاتی توصیه می‌شود با متخصص پوست مشورت کنید و یا از مراجع معتبر محصولات آرایشی و بهداشتی را خریداری کنید.

کرم روشن کننده پوست که آن را انتخاب می‌کنید باید حاوی مواد مفید برای پوست و عاری از مواد مضر باشند. کرمی انتخاب کنید که حاوی کوجیک اسید ، اسید گلیکولیک، اسید آزلائیک ، اسیدهای آلفا هیدروکسی ، ویتامین C یا آربوتین یا عصاره زرشک باشد.

اگر تمایل داشتید که روشن کننده پوست قوی تری استفاده کنید بهتر است سراغ کرم‌هایی بروید که حاوی رتینوئیدها (فرم اسیدی ویتامینA ) یا ماده ای به نام هیدروکینون باشند. همه این محصولات روشن کننده‌ی پوست با کاهش رنگدانه‌ها عمل می‌کنند. این رنگدانه‌ها باعث برنزه شدن پوست در هنگام مواجهه با نور خورشید می‌شود.

 

کرم روشن کننده پوست

۲. لایه بردار پوست یا میکرودرم ابریژن ها را امتحان کنید

لایه بردارهای پوستی گاه برای روشن شدن پوست توسط متخصصین پوست توصیه می‌شوند.  هر دو شیوه‌ی درمان باعث می‌شود پوست تیره بیرونی از بین برود و پوستی تازه و سفید جایگزین آن شود. این شیوه درمانی به برطرف شدن اثر آکنه‌ها، لک‌های قهوه ای و سایر مشکلات پوستی راجع به رنگدانه کمک زیادی می‌کند. هر لایه بردار شیمیایی شامل یک محلول اسیدی غلیظ شده ای است که توسط متخصص پوست برای هر پوست تجویز می‌شود.

اسید غلیظ شده می‌تواند لایه‌های بیرونی پوست را بسوزاند و پوست سبک‌تر را جایگزین آن کند. میکرودرم ابریژن نیز با روشی متفاوت همین کار را می‌کند. با استفاده از میکرودرمابراسیون، یک برس چرخشی را روی پوست بچرخانید تا لایه‌های پوست رنگی کم کم از بین برود.

۳. همیشه ضد آفتاب بزنید

خورشید می‌تواند آسیب جدی به پوستتان بزند. برای برطرف کردن لکه‌های مرتبط با خورشید مجبور می‌شوید دست به شیوه‌های غیر اصولی مثل لیزر کردن بزنید که شاید اثرات مخربی روی جوانی پوستتان بگذارد. پیشگیری بهتر از درمان است؛ اگر در تمامی ساعات روز حتی روزهای غیر آفتابی از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید، پوستتان تا حد زیادی سالم و روشن می‌ماند.

از بدترین آسیب‌های اشعه‌های مضر خورشید در بعضی افراد ابتلا به سرطان‌های پوستی است. حتی در روزهای ابری نیز اشعه ماوراء بنفش خورشید در آسمان وجود دارد و یک ضد آفتاب خوب با spf دست کم ۳۰ ، می‌تواند مانع مضرات آن شود. اگر علاقمند به روش‌های مختلف برای داشتن پوست روشن و بدون لک هستید ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید. اثر کرم ضد افتاب به مدت ۳ ساعت بر روی پوست می‌ماند و بعد از آن باید مجددا کرم را شارژ کرد.

برای داشتن پوستی روشن، سفید و شفاف اول از هر چیز باید خودتان مراقب پوستتان باشید و به آن اهمیت دهید و در درجه دوم از محصولات خوب و مطمئن روشن کننده پوست به صورت مداوم استفاده کنید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع