کربو کمپلکس چیست و چه خواصی دارد؟

کربو کمپلکس چیست و چه خواصی دارد؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کربو کمپلکس حاوی کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌های ضروری برای ورزشکاران و بدنسازان است. این مکمل به تامین انرژی مورد نیاز در طول تمرینات شدید قدرتی و استقامتی کمک کرده و در ساخت توده عضلانی نقش دارد. کربو کمپلکس که معمولا به صورت پودر تهیه می‌شود، با برندهای مختلف در بازار وجود دارد. از جمله محبوب‌ترین انواع این مکمل می‌توان به کربو کمپلکس ادوای و یا کربو کمپلکس فارماتک اشاره کرد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با هم بررسی خواهیم کرد که کربوکمپلکس چیست و چه کاربردهایی دارد.

Carbo complex حاوی برخی از کربوهیدرات‌های پیچیده است که تامین‌کننده منبع انرژی برای افزایش استقامت بدن هستند. بهتر است قبل از هر چیز با هم بررسی کنیم که کربوهیدرات چیست، چرا برای بدن ضروری است و به چه دلیلی از این مواد در ترکیبات مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شود.

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها در واقع متشکل از انواع قند، نشاسته و فیبرهایی هستند که در میوه‌ها، غلات، سبزیجات و لبنیات یافت می‌شوند. این دسته از مواد غذایی جزو منابع اصلی تغذیه به شمار رفته و برای تامین انرژی و کالری بدن بسیار ضروری هستند. دلیل نامگذاری کربوهیدرات‌ها وجود کربن، اکسیژن و هیدروژن در ترکیب شیمیایی آن‌ها است.

با اینکه در رژیم‌های لاغری معمولا کربوهیدرات‌ها را مقصر اصلی چاقی معرفی می‌کنند، وجود میزان کافی از این مواد در رژیم غذایی برای سلامتی ضروری است. میزان توصیه شده کربوهیدرات طبق گفته انستیتوی ملی سلامتی امریکا، ۱۳۵ گرم به طور روزانه برای بزرگسالان است.

کربوهیدرات‌ها به سه شکل قند، نشاسته و فیبر وجود دارند. غذاهایی مانند میوه‌ها، عسل، شیر و سبزیجات به طور طبیعی حاوی قند هستند. از جمله غذاهای نشاسته‌ای نیز می‌توان به نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی اشاره کرد. برای معرفی منابع خوب فیبر می‌توان به نان‌های سبوس‌دار، حبوبات و گیاهان همراه با پوستشان اشاره کرد.

چرا ورزشکاران به کربوهیدرات نیاز دارند؟

کربوهیدرات‌ها به دلایل مختلفی برای سلامتی بدن چه افراد عادی و چه ورزشکاران ضروری هستند. تامین انرژی بدن مهم‌ترین ویژگی این مواد است و به همین دلیل نیز در مکمل‌های ورزشی مانند کربو کمپلکس از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌شود.

تامین انرژی با کربوهیدرات

در یک برنامه سالم و متعادل لازم است که کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تامین انرژی بدن باشند. قندهای ساده (مونوساکاریدها) کوچکترین عنصر سازنده کربوهیدرات‌ها به شمار می‌روند. این قندها به سرعت از مجاری هاضمه ما وارد جریان خون و سلول‌های بدن می‌شوند. بنابراین می‌توانند به سرعت انرژی لازم برای بدن را تامین کنند. زمانی که می‌خواهید انرژی خود را بازیابی کنید و دچار ضعف نشوید، قندهای ساده و دی ساکاریدها گزینه‌‌های مناسبی برای شما خواهند بود. به همین دلیل است که ورزشکاران حین رقابت‌ها به انرژی بار و منابع گلوکز نیاز پیدا می‌کنند.

علاوه بر این مواد غذایی که سطح قند خون را متعادل نگه می‌دارند، منابع مناسبی برای حفظ استقامت هستند و برای مدت طولانی در شما حس سیری ایجاد می‌کنند. محصولاتی مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات تاثیر بسیار مطلوبی در این امر دارند.

تامین انرژی با کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات در بدنسازی به پر کردن ذخایر گلیکوژن کمک می‌کند و در یک جلسه تمرینی سنگین از عضلات شما پشتیبانی می‌نماید. هنگامی که ذخایر گلیکوژن ورزشکار کم باشد، ممکن است متوجه شود برای انجام حرکات سنگین و فشار‌دادن به عضلات خود مشکل زیادی دارد.

بهترین کربوهیدرات‌ها برای بدنسازی، کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که در غذاهای کامل مانند برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی و غلات کامل یافت می‌شود. از مهم‌ترین مزایای مصرف کربوهیدرات در بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به تنظیم گلیکوژن ماهیچه‌ها کمک می‌کنند.
  • از تخریب عضلات جلوگیری می‌کنند.
  • به ماهیچه‌ها کمک می‌کنند تا پس از ورزش بازیابی شوند.

مضرات کمبود کربوهیدرات

اگر بدن به اندازه کافی کربوهیدرات دریافت نکند، مشکلاتی از قبیل کاهش انرژی و ضعف جسمی و روحی ایجاد خواهد شد. علاوه بر این بدون گلوکز کافی، سیستم عصبی مرکزی بدن نیز دچار مشکل خواهد شد که موجب سرگیجه می‌شود.

در صورت مصرف نکردن کربوهیدرات به اندازه لازم، بدن از پروتئین به عنوان سوخت مورد نیاز استفاده می‌کند و این امر مشکل‌ساز خواهد بود، چرا که بدن برای عضله سازی به پروتئین احتیاج دارد. علاوه بر این جایگزین شدن پروتئین به جای کربوهیدرات به عنوان سوخت بدن، فشار زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند و باعث ورود ضایعات مضر به ادرار می‌شود. همچنین افرادی که به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نمی‌کنند ممکن است دچار کمبود فیبر شوند و این کمبود باعث بروز مشکلات هضم در دستگاه گوارش و یبوست می‌شود.

کربو کمپلکس چیست؟

پودر کربو کمپلکس شامل برخی کربوهیدرات‌های پیچیده است که در یک زمان، آهسته و یکنواخت متابولیزه می‌شوند. در واقع می‌توان این پودر را به عنوان هوشمندانه‌‌ترین انتخاب برای ورزشکارانی نام برد که می‌خواهند بدون عوارض قندهای ساده، افزایش استقامت عضلانی و چگالی داشته باشند. مکمل‌های کربو کمپلکس به تولید کالری زیاد کمک کرده و مناسب ورزشکارانی است که به دنبال افزایش وزن هستند یا به سختی وزن می‌گیرند.

این مکمل‌های کربوهیدرات فاقد چربی و کاملا خالص هستند و می‌توانند به ‌راحتی با پروتئین‌ها مخلوط شود. از جمله مهم‌ترین مزایای مکمل‌های کربو کمپلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن ورزشکاران
  • مناسب جهت افزایش وزن بدن
  • ساخت توده عضلانی و افزایش قدرت عضلات
  • ناقل انرژی به صورت منظم در زمان تمرین
  • افزایش سرعت عمل و استقامت
  • منبع انرژی زا جهت بازسازی ذخایر مصرف شده گلیکوژن

یکی از انواع مکمل کربو کمپلکس موجود در بازار، پودر کربو کمپلکس ادوای است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

کربو کمپلکس ادوای

این محصول توسط شرکت صنایع غذایی آریا بصیرت تولید شده که برای تمام ورزشکاران هوازی و قدرتی مناسب است. پودر کربو کمپلکس ادوای حاوی مالتودکسترین و دکستروز است که جزو کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که در مکمل‌های بدنسازی به کار می‌روند. همچنین carbo complex ادوای حاوی ویتامین C، اسانس و طعم دهنده مجاز خوراکی می‌باشد. در ادامه با خواص هر یک از ترکیبات موجود در این مکمل و تاثیر آن‌ها در بدنسازی و تناسب اندام آشنا خواهیم شد.

خرید پودر کربو کمپلکس ادوای
جهت خرید پودر کربو کمپلکس ادوای مکمل تامین انرژی بدنسازان کلیک کنید.

مالتودکسترین در بدنسازی

در واقع مالتودکسترین یک کربوهیدرات پیچیده ساخته شده از ذرت، برنج، نشاسته سیب زمینی یا گندم است. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفیدی است که به دلیل خواص مفیدی که برای تغذیه ورزشی دارد، در انواع مکمل‌های بدنسازی و نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده می‌شود.

برای بدنسازان و ورزشکارانی که سعی در افزایش وزن دارند، مالتودکسترین می‌تواند منبع خوبی جهت دریافت کالری سریع در حین تمرین یا پس از آن باشد. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های مالتودکسترین می‌توانند به حفظ قدرت بی هوازی در طول ورزش کمک کنند.

دسکتروز در بدنسازی

دکستروز نیز نوعی کربوهیدرات است که طی فرایندی خاص از ذرت به وجود می‌آید، و یک گزینه عالی جهت جذب سریع قند برای ورزشکاران و بدنسازان می‌باشد.

معمولا بدنسازان به همراه انجام فعالیت‌های ورزشی از مکمل‌های دکستروز به منظور افزایش حجم ماهیچه و افزایش وزن استفاده می‌کنند. دکستروز به انتقال مواد مغذی اساسی به سلول‌های عضلانی کمک قابل توجهی کرده و برای ریکاوری و تقویت عضلات موثر واقع می‌شود.

همچنین ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران و شناگران که به انرژی زیادی در طولانی مدت نیاز دارند می‌توانند از دکستروز قبل، حین و یا بعد از انجام فعالیت ورزشی، برای بازیابی و دریافت انرژی، استفاده کنند.

تاثیر ویتامین C در بدنسازی

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و به همین دلیل مصرف آن در هنگام فعالیت‌های ورزشی به بدنسازان پیشنهاد می‌شود. این ویتامین به ریکاوری بدن ورزشکار کمک کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین به تعادل هورمون‌ها در ورزشکاران مرد کمک می‌کند تا عملکرد آن‌ها در طی روز در بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

علاوه بر این مصرف ویتامین C در متابولیسم اسیدهای آمینه به ویژه تشکیل کلاژن نقش دارد که این امر باعث می‌شود، احتمال آسیب به عضلات ورزشکار در حین تمرینات شدید کاهش پیدا کند.

همانطور که مشاهده کردید، مکمل‌های کربو کمپلکس مانند کربوکمپلکس ادوای به واسطه ترکیبات موثری که دارند، در تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران و کربوهیدرات مناسب آن‌ها کاربرد دارند. این مکمل به ریکاوری سریع‌تر ورزشکار کمک کرده و جهت بارگیری گلیکوژنی مناسب است.

خرید پودر کربو کمپلکس ادوای

نحوه مصرف کربو کمپلکس

مقدار مصرف کربو کمپلکس به دفعات و شدت تمرینات بستگی دارد، ولی از ۲ تا ۴ وعده می‌توان از این پودر استفاده کرد. جهت استفاده از کربو کمپلکس یک اسکوپ از این پودر را در ۵۰۰ میلی‌لیتر شیر یا آب حل نموده و میل نمایید.

بهترین زمان استفاده از کربو کمپلکس نیم ساعت قبل از تمرین یا نیم ساعت بعد از تمرین است. مصرف مکمل کربوهیدرات قبل از شروع تمرین باعث می‌شود که این ترکیب در هنگام ورزش در خون شما جریان داشته باشد و انرژی لازم برای انجام تمرینات تامین گردد. بعد از ورزش نیز می‌توان از مکمل کربو کمپلکس استفاده کرد چرا که باعث حفظ سطح انسولین در حد تعادل شده و به سنتز ماهیچه‌ها کمک می‌کند. همچنین در ریکاوری سریع‌تر نیز نقش خواهد داشت.

عوارض کربو کمپلکس

در صورت مصرف پودر کربو کمپلکس مطابق با میزان توصیه شده، عارضه جانبی خاصی ایجاد نخواهد شد. اما در صورت زیاده‌روی در مصرف این مکمل‌ها می‌توانند منجر به بروز آثار منفی در بدن شوند. مصرف بیش از حد کربوهیدرات موجب افزایش سطوح قند خون شده که افزایش ناگهانی انرژی را به همراه دارد. اما این شرایط ناپایدار بوده و به سرعت افت می‌کند و این واکنش در بدن به احساس خستگی و سستی منجر می‌شود. احساس تشنگی مداوم، سر درد، گوارش ضعیف و هوس خوراکی‌های شیرین نیز می‌توانند جزو نشانه‌های مصرف بیش از حد این مکمل باشند.

توجه داشته باشید که مصرف پودر کربو کمپلکس ادوای برای بیماران کلیوی و فنیل کتونوری منع مصرف دارد. همچنین خانم‌های باردار و شیرده نیز باید قبل از مصرف این فرآورده با متخصص تغذیه مشورت کنند.

جمع بندی

در این مقاله با هم بررسی کردیم که مکمل‌های کربو کمپلکس چیست و چه تاثیری در بهبود عملکرد افراد ورزشکار دارد. این مکمل‌ها در تامین انرژی لازم جهت انجام تمرینات قدرتی، استقامتی و هوازی به عنوان عامل کمک کننده کاربرد دارند و بسیاری از بدنسازان جهت افزایش عضلات و ریکاوری سریع‌تر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

جهت خرید و اطلاع از قیمت کربو کمپلکس ادوای می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. همچنین جهت مشاهده لیست کاملی از انواع مکمل بدنسازی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید انواع مکمل بدنسازی

هر سوال دیگری در مورد کربو کمپلکس و سایر مکمل‌های بدنسازی داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

مهم‌ترین خواص کربو کمپلکس چیست؟

این مکمل‌ها به تامین انرژی مورد نیاز بدن ورزشکاران کمک کرده و برای افرادی مناسب است که به سختی وزن‌گیری می‌کنند. کربوهیدرات‌های موجود در مکمل کربو کمپلکس می‌توانند به استقامت بیشتر بدن ورزشکار در حین تمرینات کمک کرده و موجب ریکاوری سریع‌تر بدن بعد از ورزش نیز می‌شود.

مکمل کربوهیدرات برای حجم و افزایش عضلات استفاده می‌شود؟

مکمل‌هایی که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند مالتودکسترین و دکستروز هستند به افزایش حجم عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. این کربوهیدرات‌ها معمولا از ذرت، نشاسته و برنج تهیه می‌شوند که در بالا رفتن وزن ورزشکاران تاثیر می‌گذارند.

برای خرید مکمل کربوهیدرات به کجا مراجعه کنیم؟

جهت خرید مکمل کربوهیدرات و اطلاع از قیمت کربو کمپلکس که یکی از انواع مکمل‌های حاوی کربوهیدرات مناسب بدنسازی هستند، می‌توانید به داروخانه‌های سطح شهر خود مراجعه کنید. همچنین از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید به صورت اینترنتی خرید کرده و سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «کربو کمپلکس چیست و چه خواصی دارد؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام پودر کربوکمپلکس محتوی قند است و لذا مصرف آن برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مجاز نیست.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره