قرص فرودین چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کم خونی فقر آهن از شایع ترین انواع کم خونی است. آهن یکی از مهمترین عناصر بدن محسوب شده و درمان کمبود آهن برای بدن اهمیت حیاتی دارد. فرودین یک مکمل آهن محبوب است که به تامین آهن و ویتامین B12 مورد نیاز بدن کمک می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب میخوانید که قرص فرودین چیست و نحوه مصرف، تداخلات و… مربوط به این محصول را خواهید دانست. با ما همراه باشید.

فرودین چیست؟

قرص فرودین یکی از بهترین مکمل های آهن موجود در بازار دارو و مکمل ایران است. در این محصول، از فرمی از آهن به نام فروس بیس گلیسینات استفاده شده است. تحقیقات نشان داده‌اند که این فرم علاوه بر تحمل بهتر، جذب بیشتری نیز در بدن مصرف کننده دارد. به علاوه، کپسول فرودین حاوی ویتامین B12، فولیک اسید و ویتامین C نیز می‌باشد. ویتامین C موجود در فرودین نیز برای جذب بهتر و بیشتر آهن، افزوده شده است.

پس پاسخ کوتاه به سوال قرص فرودین چیست این است: یک مکمل آهن و ویتامین B12 که برای جذب بیشتر در بدن و تحمل بهتر فرموله و تولید شده است و برای کمک به ساخت گلبول های قرمز و جلوگیری از کم خونی فقر آهن تاثیر خوبی دارد.

قرص آهن فرودین توسط شرکت آرین سلامت سینا (نماینده انحصاری شرکت هولیستیکا فرانسه) و تحت لیسانس فرانسه در ایران تولید می‌شود. هر بسته قرص ferrodin حاوی ۳۲ عدد کپسول شفاف حاوی پلت رنگی میباشد.

توجه کنید که فرم دارویی فرودین، «کپسول» است؛ اما گاهی اوقات عموماً فرم دارویی قرص و کپسول به جای هم استفاده و شناخته می‌شود. ما در این مقاله از هر دو کلمه استفاده کرده‌ایم.

جدول ترکیبات قرص فرودین را در زیر مشاهده می‌کنید:

مواد موثره مقدار در یک کپسول درصد نیاز روزانه برحسب RDA
آهن به شکل فروس بیس گلیسینات ۲۸ میلی گرم المنتال %۱۵۵
اسید فولیک ۴۰۰ میکروگرم %۱۰۰
ویتامین B12 ۸ میکروگرم %۱۳۰
ویتامین C ۶۰ میلیگرم %۱۰۰

قرص فرودین برای چیست؟

حال که درباره این که قرص فرودین چیست صحبت کردیم، می‌توانیم دقیق‌تر به این بپردازیم که قرص فرودین برای چیست و هر کدام از ترکیبات آن چه خواصی دارند.

خرید اینترنتی قرص فرودین

فواید ترکیبات قرص فرودین را در ادامه توضیح داده‌ایم:

آهن

کار اصلی آهن در بدن، تشکیل هموگلوبین است. هموگلوبین یک پروتئین گلبول قرمز است که نقش اصلی آن انتقال اکسیژن در خون می‌باشد. داشتن هموگلوبین اضافه مهم است زیرا انسان از راه‌های زیادی از جمله جراحت، خون از دست می‌دهد.

آهن می‌تواند به کنترل خستگی که احتمالا به نظر نمیرسد دلیل خاصی داشته باشد، کمک کند. سطح پایین آهن حتی در افرادی که مبتلا به کم خونی نیستند می‌تواند انرژی را کاهش دهد. این مسئله مخصوصا در زنانی که در سنین باروری هستند، رایج است. بنابراین قرص فرودین میتواند در این زمینه نیز موثر باشد.

آهن همچنین برای بهبود استقامت عضلات، سیستم ایمنی بدن، تمرکز و حتی کیفیت خواب نیز مفید واقع می‌شود.

کمبود عنصر آهن در بدن موجب نقص در تولید گلبول‌های قرمز و کم خونی می‌شود. کمبود آهن در کودکان می‌‌تواند منجر به تاخیر در رشد و تکامل و قوای شناختی شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 به سلامت عملکرد اعصاب و تولید گلبول‌های خون کمک می‌کند. این ویتامین همچنین جهت تولید انرژی نیز مهم بوده و برای داشتن مغز و سیستم ایمنی سالم ضروری است.

کافی بودن سطح این ویتامین در بدن در حفظ سلامت استخوان و نیز متابولیسم بدن موثر است.

کمبود ویتامین B12 میتواند به نوعی کم خونی بینجامد که مصرف قرص فرودین به رفع آن کمک می‌کند.

اسید فولیک

اسید فولیک که با نام فولات یا ویتامین B9 هم شناخته می‌شود، برای بخش های زیادی از بدن مثل سلامت سیستم عصبی و مغز ضروری است. به علاوه، این ویتامین نقش بسیار مهمی در سلامت ذهنی و عاطفی ما ایفا می‌کند. تولید DNA و RNA، که ترکیبات ژنتیکی بدن هستند، از دیگر فرایندهایی است که فولیک اسید به آن کمک می‌کند. این نقش فولیک اسید به خصوص زمانی که سلول‌ها و بافت های بدن در حال تشکیل هستند، پررنگ‌تر می‌شود، از جمله در بارداری، کودکی و نوجوانی.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن کمک می‌کند تا از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کند. این ویتامین در تولید انرژی در بدن، تولید کلاژن و حفظ عملکرد سالم سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین در افرادی که کمبود آن را دارند، می‌تواند تاثیر خوبی روی بهبود خلق و خو داشته باشد.

علاوه بر همه این موارد، وجود ویتامین C در کنار آهن، جذب آن را بهتر و بیشتر میکند.

فواید قرص فرودین

حال که به این پرداختیم که هر کدام از ترکیبات کپسول فرودین برای چیست، به طور خلاصه می‌توانیم فواید قرص فرودین را جمع بندی کرده و کاربردهای اصلی این محصول را بگوییم:

  • کمک به تامین آهن و ویتامین ب۱۲ مورد نیاز بدن
  • جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن
  • کمک به ساخت گلبول های قرمز
  • کمک به فعالیت سیستم اعصاب

به علاوه کاربردهای اشاره شده، در موارد ابتلا به کم خونی فقر آهن، در بارداری و شیردهی خونریزی‌های شدید و عمل جراحی برداشتن معده برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و اسید فولیک مصرف این مکمل توصیه می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این کار تحت نظر پزشک انجام شود.

نحوه مصرف قرص فرودین

طریقه مصرف قرص فرودین طبق نظر پزشک، روزی ۱ تا ۲ عدد ترجیحا با معده خالی و در صورت عدم تحمل همراه با غذا میل شود.

  • از مصرف همزمان فرودین با لبنیات، چای، قهوه و نوشابه‌های دارای کولا پرهیز کنید.
  • برای مصرف قرص فرودین در بارداری با پزشک مشورت نمایید.
  • از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید.

احتیاطات مصرف

قبل از مصرف قرص فرودین این احتیاطات را در نظر داشته باشید:

  • در بیماری‌‌هایی مانند هموکروماتوزیس، هموگلوبینوپاتی ها، آنمی همولیتیک و آپلازی گلبول های قرمز که ممکن است میزان آهن خون بالا باشد، فرودین باید با احتیاط مصرف شود. عدم پاسخ به درمان، ممکن است نشانه علل دیگر کم خونی باشد که باید بررسی شود.

تداخلات دارویی فرودین

جذب آهن با تتراسایکلین ها، پنی سیلامین، لوودوپا، بیس فسفونات ها،لووتیروکسین، کینولون ها و آنتی اسیدها تداخل دارد و در صورت مصرف همزمان، ممکن است جذب هر دو دارو ناقص شود. بنابراین این داروها با قرص فرودین نیز دارای تداخل دارویی است. برای جلوگیری از بروز تداخل، مصرف دو دارو باید حداقل ۲ تا ۳ ساعت از هم فاصله داشته باشد.

اگر داروی دیگری نیز مصرف می کنید توصیه می‌کنیم قبل از مصرف فرودین با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

خرید اینترنتی قرص فرودین

عوارض قرص فرودین

عوارض کپسول فرودین که ممکن است در برخی از افراد اتفاق بیفتد، شامل این موارد است:

  • یبوست
  • اسهال
  • کرامپ شکمی
  • دل درد

گرچه این عوارض معمولا پایدار نیستند و موقتاً تا زمانی که بدن به این مکمل عادت کند، ممکن است اتفاق بیفتد. البته اگر هر کدام از این عوارض از بین نرفت یا شدت گرفت، فورا با پزشک یا داروساز خود ارتباط برقرار نمایید و او را در جریان بگذارید.

یکی دیگر از عوارض احتمالی قرص فرودین، تیره یا سیاه شدن مدفوع است که البته این عارضه بی‌خطر می‌باشد.

در صورتی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، فواید قرص را بیشتر از عوارض آن تشخیص داده است. بنابراین لازم است برای بهره‌مندی از فرودین به مصرف آن ادامه دهید. در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد دچار عوارض جدی نمی‌شوند.

لازم است از مصرف بیش از مقدار توصیه شده قرص فرودین خودداری نمایید. مسمومیت با آهن به ویژه در کودکان خطرناک است و نیاز به مداخله فوری دارد.

جمع بندی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که قرص فرودین چیست و چه فواید و کاربردهایی دارد. همچنین موضوعات دیگر مانند نحوه مصرف قرص فرودین، احتیاطات مصرف، تداخلات دارویی و عوارض احتمالی این مکمل آهن را بررسی کردیم.

شما می‌توانید انواعی از بهترین قرص خون ساز قوی خارجی (تحت لیسانس) و ایرانی را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی خریداری کنید. پس از ثبت سفارش خود، در سریع ترین زمان ممکن، بسته خود را تحویل بگیرید.

مشاهده و خرید انواع مکمل کم خونی

سوالات متداول

بهترین زمان خوردن قرص فرودین چه موقع است؟

مصرف قرص های آهن از جمله قرص فرودین با معده خالی بیشترین جذب آهن را در بدن دارد. اما بسیاری از افراد با این روش به خاطر عدم تحمل معده، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند؛ به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه میشود قرص فرودین را همراه با غذا مصرف کنند. در این صورت بهترین زمان مصرف فرودین بعد از وعده های غذایی اصلی است.

کپسول فرودین چاق کننده است؟

اگر به خاطر کم خونی کمبود آهن یا ویتامین B12 دچار کاهش اشتها شده باشید، کپسول فرودین با برطرف کردن این کمبودها میتواند در بهبود اشتهای شما نقش داشته باشد. در این صورت اگر به این افزایش اشتها با مصرف غذاهای پر کالری پاسخ دهید، میتوان گفت که کپسول فرودین به طور غیر مستقیم میتواند چاق کننده باشد. اما بدانید که هیچ کدام ترکیبات موجود در فرودین به صورت مستقیم خاصیت چاق کنندگی نداشته و مصرف این کپسول به خودیِ خود باعث چاقی نمیشود.

کپسول فرودین چندتاست؟

در هر بسته فرودین ۳۲ عدد کپسول شفاف حاوی پلت رنگی وجود دارد.

قیمت کپسول فرودین چقدر است؟

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت محصول که مصوب دارو از سمت سازمان غذا و دارو است، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. در مفیدطب میتوانید کپسول فرودین را به صورت اینترنتی نیز خریداری کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره