قهوه سبز چیست و چگونه باعث لاغری و سلامتی می‌شود؟

قهوه سبز چیست و چگونه باعث لاغری و سلامتی می‌شود؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قهوه سبز و عصاره بدست آمده از دانه‌های آن یک مکمل محبوب برای کاهش وزن و سلامتی است، اما آیا مصرف این نوع قهوه موثر و بی‌خطر است؟ در ادامه می‌خوانید:

دانه‌های قهوه سبز یا دانه قهوه خام، دانه‌های قهوه‌ای هستند که بو داده نمی‌شوند. عصاره بدست آمده از این دانه‌ها یک مکمل محبوب کاهش‌دهنده وزن است که در تهیه بسیاری از قرص‌های لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی تحقیقات همچنین حاکی از آن است که عصاره این نوع قهوه می‌تواند باعث حفظ سلامتی و بهبود مواردی چون فشار خون و سطح کلسترول شود. فواید این نوع قهوه از خواص آنتی‌اکسیدانی و سایر ترکیبات فعال دارویی موجود در دانه‌های بو داده نشده ناشی می‌شود.

عصاره قهوه سبز حاوی اسیدهای کلروژنیک (chlorogenic acids) است که گروهی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند، به عقیده دانشمندان این ترکیبات ممکن است مسئول اثرات و فواید این دانه‌ها بر سلامتی باشند.

در این مقاله به بررسی تحقیقات و گفته‌ها در مورد دانه قهوه سبز، فواید آن برای سلامتی، نحوه عملکرد، نحوه استفاده و دوز و خطرات احتمالی آن خواهیم پرداخت، همراه مجله سلامت مفید طب باشید.

قهوه سبز چیست؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، دانه‌های قهوه سبز دانه‌های قهوه بو داده نشده هستند. دانه‌های قهوه به‌طور طبیعی سبز هستند، اما روند بودادن آن‌ها را قهوه‌ای می‌کند.

دانه‌های قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و سایر ترکیبات فعال دارویی هستند. محققان بر این باورند که اسیدهای کلروژنیک و کافئین عامل بسیاری از مزایا و فوایدی است که قهوه برای سلامتی افراد دارد.

قهوه سبز چیست؟

طبق بررسی‌های انجام شده، اسیدهای کلروژنیک خواص زیادی دارند، از جمله:

  • آنتی‌اکسیدان
  • ضد التهاب
  • ضد فشار خون

این ترکیبات همچنین ممکن است به محافظت از قلب و کبد کمک کنند. به‌دلیل تغییرات شیمیایی که هنگام بو دادن قهوه رخ می‌دهد، خواص دانه‌های قهوه برشته شده متفاوت است.

متأسفانه، وقتی افراد دانه‌های قهوه را تا دمای بسیار بالا گرم می‌کنند، بیشتر اسیدهای کلروژنیک از بین می‌روند. با این حال، قهوه بو داده هنوز حاوی بسیاری از ترکیبات مفید دیگر است.

قهوه سبز چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

این نوع قهوه حاوی چندین ترکیب فعال از جمله کافئین و اسیدهای کلروژنیک است که می‌توانند برای حفظ سلامتی بسیار موثر باشند. در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین فواید قهوه سبز برای سلامتی خواهیم پرداخت:

قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن

همانطور که می‌دانید مصرف کافئین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کافئین ممکن است باعث کاهش وزن بدن، شاخص توده بدن (BMI) و چربی بدن شود.

علاوه بر این دانشمندان بر این باورند که مقادیر بالای اسیدهای کلروژنیک موجود در عصاره دانه قهوه سبز نیز باعث کاهش وزن می‌شود. یک بررسی قدیمی در سال ۲۰۱۳ گزارش داد که اسید کلروژنیک می‌تواند باعث کاهش جذب کربوهیدرات در دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش سطح قند خون و انسولین شود.

قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن

اسیدهای کلروژنیک همچنین ممکن است باعث افزایش متابولیسم چربی، کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید و بهبود سطح هورمون‌های مرتبط با چاقی شوند. با این حال، بیشتر تحقیقات انجام شده درباره رابطه قهوه سبز و لاغری در مورد موش‌هاست و مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

 قهوه سبز و دیابت نوع دو

همانطور که در این مقاله بحث شه است، از آنجا که قهوه سبز می‌تواند به تنظیم گلوکز و انسولین کمک کند، اسیدهای کلروژنیک نیز میتوانند به جلوگیری یا کنترل دیابت نوع دو کمک کنند.

یک بررسی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد گزارش داد که عصاره این نوع قهوه می‌تواند سطح گلوکز خون را بهبود بخشد و در دوزهای بیش از ۴۰۰ میلیگرم (mg) در روز نیز می‌تواند سطح انسولین را بهبود دهد.

فشار خون و سلامت قلب

عصاره قهوه سبز می‌تواند به‌طور مثبتی بر رگ‌های خونی تأثیر بگذارد، که پیامدهای قابل توجهی در سلامت قلب دارد.

این نوع قهوه همچنین ممکن است به افراد در کنترل فشار خون کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف بیش از ۴۰۰ میلیگرم عصاره به مدت ۴ هفته به‌طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد.

اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی

تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های قهوه سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. التهاب مزمن می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و عامل اصلی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، آرتروز، دیابت و بیماری‌های خودایمنی است.

به همین دلیل، خوردن غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، از جمله قهوه سبز، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مفید می‌تواند فواید قابل‌توجهی برای سلامتی داشته باشد.

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی قهوه سبز

چندین مطالعه و بررسی نشان داده است که عصاره دانه قهوه سبز می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ روی خانم‌های دارای اضافه وزن انجام شد، مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم عصاره این نوع قهوه به‌مدت ۸ هفته، همراه با یک رژیم غذایی محدود، منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به زمانی که فقط از یک رژیم غذایی محدود پیروی می‌شد، گردید.

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی قهوه سبز

همچنین کسانی که این عصاره را مصرف کردند کلسترول کامل، کلسترول LDL (بد) و اسیدهای چرب آزاد را کاهش دادند. محققان دریافتند که این مداخله بر تجزیه چربی در بدن تأثیر می‌گذارد که ممکن است به افراد در کنترل وزن خود کمک کند.

تحقیقات سال ۲۰۲۰ موافق با این است که قهوه سبز می‌تواند نشانگرهای زیستی از جمله موارد زیر را بهبود بخشد:

  • کلسترول کل را کاهش دهد
  • میزان کلسترول LDL را کاهش دهد، اگرچه باعث کاهش کلسترول HDL (خوب) نیز می‌شود
  • اثر متوسط و ناچیز در سطح تریگلیسیرید دارد

با این حال، بسیاری از این مطالعات نمونه‌های کم و مدت زمان کوتاه دارند. این محدودیت‌ها بدان معنی است که محققان از تأثیرات واقعی طولانی مدت این مکمل خبر ندارند. تولیدکنندگان قهوه دانه سبز نیز از برخی از این مطالعات حمایت کرده‌اند که می‌تواند آن‌ها را مغرضانه جلوه دهد.

عوارض جانبی مصرف قهوه سبز

از آنجا که تحقیقات انجام شده محدود است، دانشمندان اثرات طولانی مدت مصرف عصاره دانه قهوه سبز را به‌عنوان یک مکمل نمی‌دانند. تحقیقات موجود نشان می‌دهد که این مکمل دارای مشخصات ایمنی مناسبی است.

قهوه سبز حاوی کافئین است که می‌تواند عوارض جانبی زیادی در هنگام مصرف آن به همراه داشته باشد. این عوارض جانبی شامل اضطراب، نشاط و ضربان قلب سریع است. محصولات حاوی این نوع قهوه حاوی مقادیر مختلف کافئین هستند. اگر فردی نسبت به کافئین حساس است، حتما قبل از مصرف باید برچسب‌های محصول را بخواند.

محققان از دوزهای بیخطر برای افراد باردار یا شیرده، کودکان یا مبتلایان به بیماری‌های کبدی یا کلیوی اطلاع ندارند، بنابراین این گروه ها باید از مصرف محصولات دانه قهوه سبز خودداری کنند. همچنین افرادی که آلرژی به قهوه دارند، نباید این نوع قهوه را نیز مصرف کنند.

مقدار و نحوه مصرف قهوه سبز چگونه است؟

در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که دوز مطلوب برای مصرف عصاره دانه قهوه سبز را تعیین کند. قبل از تصمیم‌گیری در مورد دوز صحیح استفاده، افراد باید از دستورالعمل‌های موجود بر روی محصول را بررسی کرده و با پزشک مشورت کنند. برای تعیین دوز بیخطر و موثر، تحقیقات بیشتری لازم است.

امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده دارو و مکمل نسبت به تولید محصولات حاوی عصاره قهوه سبز اقدام کرده‌اند. در ادامه دو نمونه از کپسول‌های پرطرفدار حاوی این نوع قهوه را به شما معرفی خواهیم کرد:

کپسول اسلیم تکس سبز دارو: هر عدد از این کپسول‌ها حاوی ۴۰۰ میلی گرم عصاره خشک دانه قهوه سبز است. مصرف کپسول اسلیم تکس باعث کاهش وزن شده و به دلیل آنکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

کپسول لاغری اسلیم تکس

کپسول کافکا: این مکمل که با استفاده از عصاره قهوه سبز و ال کارنیتیتن تهیه شده است، باعث کنترل وزن شده و به سوخت وساز چربی و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند. حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش سطح فشار خون از جمله دیگر فواید کپسول کافکا برای بدن است.

نتیجه‌گیری

قهوه سبز می‌تواند کمکی موثر در لاغری و کاهش وزن باشد. مصرف این دانه‌ها همچنین می‌تواند در تنظیم قند خون، شاخص‌های سلامتی مانند فشار خون و کلسترول نیز موثر باشد و با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد سلامتی را بهبود بخشد.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از مکمل‌های جدید، همیشه با پزشک صحبت کنید. شما می‌توانید مکمل‌های حاوی عصاره دانه قهوه سبز را از فروشگاه‌های آنلاینی چون مفید طب خریداری کنید.

منبع: Healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره