شربت پروسپان برای چیست؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها که کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار فراگیر شده است، بسیاری از مردم با کمک داروهای گیاهی علائم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. سرفه و تنگی نفس یکی از رایج‌ترین علائم بیمای‌های دستگاه تنفسی است که می‌تواند با کمک داروهای گیاهی چون شربت پروسپان تسکین پیدا کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی این محصول می‌پردازیم و در نهایت می‌توانید دقیق‌تر بدانید که شربت پروسپان برای چیست و نحوه مصرف آن چگونه است. با ما همراه باشید.

شربت پروسپان برای چیست؟

شربت با استفاده از عصاره برگ پیچک تهیه شده و تاثیرات خلط‌ آوری، ضد اسپاسم، گشادکننده برونش و ضد باکتری دارد. خبرگزاری ایمنا، در ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ مطلبی درباره این شربت محبوب گیاهی منتشر کرده است. در ادامه این مقاله می‌خوانید:

شربت پروسپان، نوعی داروی ضدسرفه بوده و از نوع خاصی از عصاره برگ خشک پیچک درست شده است که یک درمان عالی برای بیماری‌های که با سرفه و گرفتی برونشا همراه است، محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شربت پروسپان نوعی داروی ضد سرفه است که در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آن مقدار کمی عصاره برگ خشک پیچک و سوربات پتاسیم وجود دارد. شربت پروسپان از نوع خاصی عصاره برگ خشک پیچک درست شده است. وجود ساپونین در این شربت موجب تسهیل سرفه، بازگشایی راه‌های تنفسی و نرم نمودن مخاط می‌شود؛ بنابراین با مصرف پروسپان سرفه‌های آزار دهنده کاهش می‌یابد.

شربت پروسپان چیست؟

شربت پروسپان حاوی عصاره هدرا هلیکس است که یک درمان عالی برای بیماری‌های همراه با سرفه است. در پروسپان عصاره هدرا هلیکس به صورت خشک استفاده می‌شود که باعث درمان سرفه و از بین رفتن مخاط و خلط خواهد شد. هدرا هلیکس گیاهی دارویی است که از زمان‌های قدیم برای درمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و شربت پروسپان خلط‌آور، برطرف کننده اسپاسم و تسهیل کننده سرفه است؛ این محصول بدون الکل، قند و مواد نگهدارند با طعم گیلاس است.

مواد تشکیل دهنده شربت پروسپان

شربت پروسپان از هفت گرم عصاره برگ خشک پیچک در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر، ۰.۱۳۴ گرم سوربات پتاسیم به عنوان ماده نگه‌دارنده، اسید سیتریک فاقد آب، صمغ گزانتان، ترکیبات معطر و ۷۰ درصد محلول سوربیتول تشکیل شده است.

فواید شربت پروسپان

شربت پروسپان حاوی عصاره هدرا هلیکس است که یک درمان عالی برای بیماری‌های همراه سرفه و گرفتگی برونشا است. برخی از بیماری‌های این دسته عبارت است از:

  • درمان زکام حاد
  • التهاب دستگاه تنفسی همراه با سرفه
  • درمان بیماری‌های التهابی مزمن برونشیال
  • خلط‌آور و رقیق کننده موکوس (موکولیتیک)
  • برطرف کننده اسپاسم
  • تسکین دهنده سرفه

دوره مصرف شربت پروسپان

طول دوره درمان و مصرف شربت پروسپان به نوع و شدت علائم بالینی بیمار بستگی دارد. در موارد خفیف التهاب دستگاه تنفسی حداقل مدت مصرف دارو یک هفته است، اما جهت اطمینان از درمان قطعی دو تا سه روز پس از فروکش نمودن علائم، مصرف شربت ادامه دارد. اگر بیماری به شدت مقاوم بود یا تنگی نفس، تب و خلط چرکی یا خونی بروز یافت باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

دوره مصرف شربت پروسپان

دوز مصرفی شربت پروسپان

شربت پروسپان مخصوص سرفه است و همه افراد بالای دو سال بعد از تجویز پزشک می‌توانند از آن استفاده کنند؛ اما بر اساس رده‌های سنی مختلف میزان آن متفاوت است:

  • افراد بالای ۱۲ سال: پنج میلی‌لیتر سه بار در روز
  • افراد شش تا ۱۲ سال: پنج میلی‌لیتر دو بار در روز
  • افراد کوچک‌تر از دو الی پنج سال: ۲.۵ میلی‌لیتر و دو بار در روز

نحوه مصرف شربت پروسپان

در صورت تجویزنشدن مقدار مصرف توسط پزشک، در نوزادان (زیر یک سال) و کودکان (یک تا پنج سال) ۵.۲ میلی‌لیتر از شربت سه بار در روز مصرف می‌شود. در کودکان (شش تا ۹ سال) و نوجوانان (بالای ۱۰ سال) پنج میلی‌لیتر از شربت سه بار در روز و در بزرگسالان پنج تا ۵.۷ میلی‌لیتر سه بار در روز مصرف می‌شود.

مصرف شربت پروسپان در بارداری و شیردهی

مصرف شربت پروسپان در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود. اطلاع دقیق از بی‌خطر بودن مصرف شربت پروسپان در دوران شیردهی وجود ندارد و باید حتماً با نظر و مشورت پزشک مصرف شود.

عوارض شربت پروسپان

مصرف شربت پروسپان عوارض خطرناکی ندارد و در مواردی ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود؛ البته در افرادی که معده حساس دارند ممکن است باعث اسهال نیز شود. پس از مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی پروسپان باید فوراً به اورژانس مراجعه شود.

تداخل دارویی شربت پروسپان

تداخل دارویی از مصرف همزمان داروی پروسپان با سایر داروها تا کنون ثبت نشده است و می‌توان پروسپان را همراه با سایر داروها در زمان سرماخوردگی استفاده نمود. مصرف همزمان شربت پروسپان همراه با داروهای آنتی‌بیوتیکی باعث عملکرد بهتر بهبودی سریع‌تر می‌شود.

نحوه نگهداری شربت پروسپان

شربت پروسپان را باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد، دور از یخ زدگی و دمای زیاد نگهداری شود.

شربت پروسپان برای کرونا

از این شربت برای درمان سرفه، مخاط دستگاه تنفسی، التهاب و سوزش گلو استفاده می‌شود به همین دلیل یکی از داروهای مؤثر برای درمان گلو درد و سرفه در بیماری کرونا و بیماری سرماخوردگی محسوب می‌شود. شربت پروسپان با نرم کردن محیط گلو باعث افزایش میزان خلط می‌شود و سرفه‌های خشک را از بین می‌برد. افزایش خلط باعث خروج ویروس‌های بیماری سرماخوردگی و کرونا نیز می‌شود؛ بنابراین سرفه‌ها به مرور کاهش می‌یابد و صدا به حالت عادی باز می‌گردد.

هشدار مصرف شربت پروسپان

  • در موارد نادری شربت سرفه پروسپان ممکن است به علت سوربیتول مصرفی در فرآورده اثرات ملین داشته باشد.
  • در دوران بارداری و شیردهی عموماً تنها پس از مشورت با پزشک شربت پروسپان قابل مصرف است.
  • در موارد عدم تحمل فروکتوز تنها پس از مشاوره با پزشک می‌توان شربت پروسپان را مصرف کرد.
  • مصرف پروسپان، در افراد با سابقه‌ی حساسیت به گیاه پیچک (عشقه) و یا هر یک از اجزای این فرآورده توصیه نمی‌شود.

اثرات پروسپان بعد از چه مدت ظاهر می‌شود؟

تأثیر شربت پروسپان به سن، شدت بیماری، شرایط بدنی بیمار و عوامل دیگری بستگی دارد. به طور کلی دو تا سه روز پس از مصرف، التهاب گلو بهتر شده و شدت و دفعات سرفه کاهش میابد. در موارد خفیف بیماری، پس از یک هفته مصرف، بهبودی کامل حاصل می‌شود. بهتر است درمان با شربت پروسپان به مدت دو الی سه روز پس از برطرف شدن علائم بیماری ادامه پیدا کند تا عوامل عفونی به طور کامل از بین برود.

شربت پروسپان برای کودکان

شربت پروسپان برای کودکان زیر یک سال تنها در صورت تجویز پزشک مجاز است. در مقایسه با سایر گروه‌های سنی، مصرف پروسپان در کودکان زیر یک سال نیاز به کنترل بسیار دقیق دارد. کودکان بزرگ‌تر از یک سال، می‌توانند مطابق دستور پزشک از شربت پروسپان استفاده کنند. در نوزادان (زیر یک سال) و کودکان (بین یک تا پنج سال) ۵.۲ میلی‌لیتر از شربت سه بار در روز، کودکان (شش تا ۹ سال) و نوجوانان (بالای ۱۰ سال) پنج میلی‌لیتر از شربت سه بار در روز استفاده می‌شود.

مصرف دوز فراموش شده شربت پروسپان

در صورت فراموش کردن یک دوز از شربت پروسپان نباید دوز مصرفی را در نوبت بعدی افزایش داد و باید تا زمان مصرف دوز بعدی صبر کرد.

جمع بندی

در این مقاله به این پرداختیم که شربت پروسپان برای چیست و چه فوایدی دارد. همچنین عوارض احتمالی، احتیاطات مصرف و نحوه مصرف آن را شرح دادیم. شربت پروسپان می‌تواند برای درمان علائمی مانند سرفه در سرماخوردگی و کرونا مفید و موثر واقع شود. البته تاکید می‌کنیم که قبل از استفاده، به موارد احتیاط مصرف و هشدارهای آن توجه کنید.

منبع: خبرگزاری ایمنا


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع