قرص سوپراکل برای چیست و چه فوایدی دارد؟

قرص سوپراکل برای چیست؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ممکن است فکر کنید که مصرف مکمل‌های کلسیم فقط مخصوص افرادی است که پوکی استخوان دارند. این باور اشتباه است. همه افرادی که کمبود کلسیم دارند و یا کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق تغذیه دریافت نمی‌کنند، باید با قرص کلسیم از بروز پوکی استخوان و ضعف اسکلت بدن جلوگیری کنند. امروزه به دلیل شیوع زیاد بیماری استئپورز یا پوکی استخوان، پزشکان بر مصرف مکمل‌های استخوان ساز برای افراد میانسال به خصوص خانم‌ها تاکید دارند. قرص سوپراکل یک مکمل کلسیم سیترات است که می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل بررسی می‌کنیم که قرص سوپراکل برای چیست؟

چه افرادی به قرص کلسیم نیاز دارند؟

طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به استئوپروز یا پوکی استخوان مبتلا هستند. در کشور ما هم از هر ۴ زن و هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر با این بیماری درگیر است. این یعنی یک چهارم از زنان بالای ۵۰ سال در کشورمان شکستگی‌های ناشی از استئوپروز را تجربه می‌کنند. این آمار تلنگری است که به ما می‌گوید باید بیشتر حواسمان به استخوان‌هایمان باشد. اگر ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنمان را از طریق تغذیه سالم و کمک گرفتن از قرص کلسیم تامین کنیم، احتمال بروز این بیماری در سنین بالا را به حداقل می‌رسانیم.

افراد زیر بیشتر از سایرین به مصرف یک مکمل کلسیم مانند قرص سوپراکل نیاز دارند:

  • افراد دچار عدم تحمل لاکتوز یا افرادی که به هر دلیلی لبنیات کم مصرف می‌کنند.
  • افرادی که بیش از حد مواد غذایی پروتئینی یا شور می‌خورند.
  • بیماران مبتلا به بیماری‌های گوارشی
  • افرادی که برای مدت طولانی داروهای کورتون دار مصرف می‌کنند.
  • افراد گیاه خوار

سوپراکل چیست و چه انواعی دارد؟

قبل از اینکه به سوال قرص سوپراکل برای چست پاسخ بدهیم، بهتر است با این مکمل بیشتر آشنا شویم. در یک جمله می‌توانیم بگوییم سوپراکل یک مکمل کلسیم سیترات جهت پیشگیری از استئوپورز یا پوکی استخوان است. هر قرص سوپراکل حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم سیترات کلسیم، منیزیم، سولفات زینک و ویتامین D3 می‌باشد. این مکمل در ایران و شرکت داروسازی کیش مدیفارم با همکاری تکنیکی شرکت نیچرز اونلی آمریکا تولید می‌شود.

خرید قرص سوپراکل

از قرص سوپراکل به عنوان یک مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی، کودکان در حال رشد و افراد سالمند استفاده می‌شود. شرکت تولیدکننده سوپراکل علاوه بر این قرص، دو محصول مشابه را نیز تولید و ارائه می‌کند که “قرص سوپراکل کا۲” و “قرص سوپراکل دی” نام دارند. انواع سوپراکل را می‌توان به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • قرص سوپراکل: حاوی کلسیم، زینک، منیزیم و ویتامین D3 (جهت تامین کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان)
  • قرص سوپراکل کا۲: حاوی کلسیم، زینک، منیزیم، ویتامین D3 و ویتامین K2 (جهت پیشگیری از پوکی استخوان و بهینه‌سازی سلامت استخوان‌ها)
  • قرص سوپراکل دی: حاوی کلسیم، منیزیم، زینک و مقدار ویتامین D3 بیشتر جهت جذب بهتر کلسیم

علاوه بر محصولات بالا، شرکت نیچرز اونلی مکمل سوپراکل را به فرم دارویی پودر نیز تولید کرده است که برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند از قرص استفاده کنند، مناسب می‌باشد.

ترکیبات قرص سوپراکل نیچرز اونلی

همانطور که گفتیم سوپراکل نیچرز اونلی حاوی سیترات کلسیم است که یک منبع کلسیمی با فراهمی زیستی بالا می‌باشد. همچنین به ترکیبات این مکمل ویتامین D3 نیز اضافه شده تا به جذب بهتر کلسیم کمک کند. در ادامه با خواص هر یک از ترکیبات موجود در قرص سوپراکل بیشتر آشنا می‌شویم تا بهتر متوجه شویم که قرص سوپراکل برای چیست:

کلسیم

کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای رشد و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها است که کمبود آن عواقب بسیار بدی همچون پوکی استخوان را در بر خواهد داشت. این بیماری که سبب شکستگی استخوان‌ها و تغییر شکل مفاصل می‌شود با مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم قابل پیشگیری است. ملح کلسیم سیترات که در قرص سوپراکل مورد استفاده قرار گرفته است، برای افرادی که کلیه‌ی سنگ ساز دارند یا دچار مشکلات کلیوی هستند عوارض کمتری دارد.

ویتامین D3

در قرص سوپراکل علاوه بر کلسیم سیترات از ویتامین D3 نیز استفاده شده است. به این دلیل که اگر کلسیم در کنار ویتامین D3 مصرف شود، جذب آن در بدن بهتر صورت می‌گیرد. ویتامین دی۳ در فرم فعال خود سبب تسریع جذب کلسیم از روده، کاهش برداشت کلسیم از استخوان‌ها و حفظ هموستاز کلسیم می‌شود. این ویتامین با افزایش تولید استئوکلسین در بافت استخوانی، ظرفیت سلول‌های این بافت را برای دریافت کلسیم افزایش داده و این عنصر را به سمت استخوان‌ها هدایت می‌کند.

زینک (روی)

یکی از ریزمغذی‌های ضرروی برای استفاده بهینه از کلسیم، روی یا همان زینک است. از آنجایی که مصرف دراز مدت کلسیم منجر به کمبود زینک می‌شود، بنابراین در فرمولاسیون قرص سوپراکل از زینک (روی) نیز استفاده شده است. روی یک ماده اساسی برای استخوان‌ و سایر بافت‌های پیوندی است. زینک می‌تواند به ترمیم سریع‌تر استخوان‌ها و جایگزین شدن بافت‌های از بین رفته کمک کند. این عنصر در فرایند افزایش تراکم استخوان نیز نقش دارد.

منیزیم

منیزیم عنصری سودمند در حفظ تعادل ذخایر کلسیم و کاهش ریسک استئوپورز می‌باشد. این ماده معدنی به همراه کلسیم و فسفر برای شکل‌گیری ساختاری استخوان و دندان‌ها و همچنین ایجاد ذخیره مواد معدنی در بدن مورد نیاز است. از همین رو در مکمل‌های سوپراکل نیچرز اونلی از ریزمغذی منیزیم نیز در ترکیبات آن استفاده شده است. همچنین منیزیم باعث فعال شدن ویتامین D در کلیه‌ها شده و با این اثر به جذب بهتر و بیشتر کلسیم در بافت استخوانی کمک می‌کند.

قرص سوپراکل برای چیست؟

تا این بخش از مقاله به خوبی با قرص سوپراکل و ترکیبات آن آشنا شدیم. حال می‌رسیم به بررسی این موضوع که قرص سوپراکل برای چیست و چرا یکی از بهترین مکمل‌های کلسیم به شمار می‌رود. به صورت خلاصه می‌توانیم بگوییم قرص سوپراکل برای افرادی که مبتلا به کمبود کلسیم هستند و یا در معرض این کمبود قرار دارند، مناسب است. کودکان در حال رشد، بزرگسالان و افراد مسن و همچنین خانم‌های باردار و شیرده بیشتر از سایر افراد مستعد کمبود کلسیم هستند و بهتر است جهت حفظ سلامت استخوان‌ها از مکمل‌های حاوی کلسیم مانند قرص سوپراکل استفاده کنند.

سوپراکل با تامین کلسیم مورد نیاز برای افرادی که ذکر شد، می‌تواند از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کند. علاوه بر این قرص سوپراکل به عنوان یک درمان کمکی برای استئوپورز (پوکی استخوان) نیز به شمار می‌رود. از مهم‌ترین مزایا و موارد مصرف سوپراکل نیچرز اونلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از استئوپورز (پوکی استخوان) پس از یائسگی
  • پیشگیری از استئوپورز در سایر افراد حساس مانند سالمندان، افراد بستری به مدت طولانی
  • پیشگیری از پوکی استخوان در افراد با سابقه درمان طولانی مدت با داروهای استروئیدی و ضد صرع
  • به عنوان مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی
  • مکمل سلامت استخوان در کودکان در حال رشد و بزرگسالان
  • به عنوان درمان کمکی در استئوپورز

خرید قرص سوپراکل

قرص سوپراکل برای پوکی استخوان

همانطور که می‌دانید عنصر کلسیم، اصلی‌ترین ماده سازنده اسکلت بدن ما است. هر چه ذخایر کلسیم در استخوان‌ها بیشتر باشد، استخوان‌های قوی‌تر و محکم‌تری خواهیم داشت. از همین رو همواره بر تامین کلسیم جهت پیشگیری و کمک به درمان پوکی استخوان تاکید شده است. افزایش سن، تغذیه نامناسب، سابقه خانوادگی بیماری پوکی استخوان، یائسگی، کم تحرکی، سیگار کشیدن و کمبود کلسیم و ویتامین دی از جمله عوامل محرک استئوپورز هستند.

قرص سوپراکل با تامین کلسیم مورد نیاز برای گروه‌های حساس مانند افراد سالمند، خانم‌ها در دوران یائسگی و بارداری و کودکان در حال رشد می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند. این قرص حاوی ویتامین D3 نیز می‌باشد که ظرفیت سلول‌های بافت استخوانی را برای دریافت کلسیم افزایش داده و جذب آن را تضمین می‌کند. همچنین این قرص منیزیم و زینک که بخش مهمی از مواد معدنی استخوان را تشکیل می‌دهند، تامین خواهد کرد. لذا سوپراکل یکی از بهترین گزینه‌های برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و کمک به درمان آن می‌باشد.

خرید قرص سوپراکل

قرص سوپراکل برای ریزش مو

یکی از سوالاتی که در مورد قرص سوپراکل پرسیده می‌شود این است که آیا قرص سوپراکل برای ریزش مو و درمان و پیشگیری از آن نیز مفید است. همانطور که می‌دانید ریزش مو بر اثر عوامل مختلفی از جمله استرس، آلودگی، مصرف برخی داروها و یا ژنتیک ایجاد می‌شود. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی یکی دیگر از دلایل ریزش مو است. قرص سوپراکل فقط می‌تواند به ریزش موی افرادی که به دلیل کمبود کلسیم و یا زینک دچار این مشکل شده‌اند کمک کند.

مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند به جذب آهن کمک کرده که این مسئله بر سلامت مو و زیبایی آن تاثیرگذار است. در سایر موارد ریزش مو باید علت آن بررسی شده و مطابق با نظر پزشک از داروهای موثر استفاده شود.

نحوه مصرف قرص سوپراکل

در بخش‌های قبل به طور کامل توضیح دادیم که قرص سوپراکل برای چیست و در چه مواردی کاربرد دارد. در مورد نحوه مصرف قرص سوپراکل بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید. اما این قرص بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است. در این صورت شما می‌توانید مطابق با دستور پیشنهادی بروشور این محصول، روزانه دو عدد قرص مصرف کنید.

توجه داشته باشید که در شرایط هایپرکلسمی ثانویه یا اولیه، سمیت با ویتامین D، بیماری سارکوئیدوز، بیماری‌های بدخیم استخوان، میلوما، متاستاز استخوان، وجود مقادیر بیش از حد کلسیم در ادرار و سنگ‌های کلیوی، نارسایی کلیوی و مصرف بیش از حد ویتامین D، نباید از قرص سوپراکل استفاده کرد.

قرص سوپراکل چه موقع مصرف شود؟

در مورد اینکه قرص سوپراکل چه موقع مصرف شود بهتر است، سوالات زیادی پرسیده بودید. از آنجا که سوپراکل یک مکمل کلسیم است، توصیه می‌شود جهت جذب بهتر این ماده معدنی قرص سوپراکل را همراه با غذا یا ۱.۵ ساعت بعد از غذا میل کنید. توجه داشته باشید که از مصرف همزمان این فرآورده همراه با غذاهای دارای مقادیر فراوان اگزالیک اسید (اسفناج، ریواس)، فیتیک اسید (سبوس، غلات و حبوبات) و غذاهای دارای فسفر (شیر یا فرآورده های لبنی) که باعث کاهش جذب کلسیم می‌شوند خودداری نمائید.

عوارض قرص سوپراکل چیست؟

خوشبختانه مکمل سوپراکل به خوبی تحمل می‌شود و در صورتی که مطابق با دستور پزشک یا میزان تعیین شده مصرف شود، عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد. تنها در برخی افراد ممکن است باعث بروز عوارض خفیف و گذرای گوارشی مانند تهوع شود.

سخن پایانی

مقاله قرص سوپراکل برای چیست، به طور کامل در مورد مزایا و عوارض سوپراکل توضیح می‌دهد. هر اطلاعاتی که درباره مصرف این مکمل کلسیم نیاز دارید، در ای مطلب ارائه شده است. جهت خرید و اطلاع از جدیدترین قیمت قرص سوپراکل می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت نمایید. محصولات مورد نظر شما در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهند شد.

همچنین در این سایت می‌توانید انواع مکمل‌های استخوان ساز شامل قرص تقویت استخوان و مفاصل را مشاهده کرده و از طریق لینک زیر خرید کنید:

خرید قرص تقویت استخوان و مفاصل

سوالات متداول

سوپراکل چه دارویی است؟

قرص سوپراکل یک مکمل کلسیم است که برای پیشگیری از بیماری استئوپورز یا پوکی استخوان در گروه‌های حساس مانند افراد سالمند و خانم‌ها استفاده می‌شود. از داروی سوپراکل جهت تامین کلسیم در کودکان در حال رشد، میانسالان و خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی و یائسگی می‌توان استفاده کرد.

قرص سوپراکل ساخت کدام کشور است؟

سوپراکل ساخت ایران است که با همکاری تکنیکی با شرکت نیچرز اونلی کشور آمریکا تولید می‌شود.

قیمت قرص سوپراکل چیست؟

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت قرص سوپراکل مکمل کلسیم استخوان‌ساز می‌توانید به سایت فروشگاه و یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. شما می‌توانید سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت نموده و درب منزل تحویل بگیرید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط