بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گلو درد، خارش گلو یا خشکی گلو از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. این مشکلات ممکن است بر اثر عوامل عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد شوند و یا عواملی غیرعفونی مانند آلرژی، آلودگی و خشکی هوا مسبب آن‌ها باشد. با اینکه گلو درد و دیگر مسائل مربوط به گلو بسیار رایج هستند، اما در اغلب موارد به راحتی درمان می‌شوند. بسیاری از افراد برای رهایی از این مشکلات به دنبال بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد می‌گردند. این در حالی است که نمی‌دانند گلو درد آن‌ها ویروسی است یا باکتریایی. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی روش‌های درمان گلو درد از جمله انواع شربت و قرص گلو درد می‌پردازیم.

انواع گلو درد چیست؟

گلو درد بر اساس محلی که رخ داده است، به سه نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • فارنژیت: این نوع گلودرد که التهاب گلو هم به آن می‌گویند، باعث ورم و درد در گلو می‌شود.
  • ورم لوزه: این مشکل به ورم و قرمزی لوزه‌ها می‌انجامد.
  • لارنژیت: این نوع که به آن التهاب حنجره هم می‌گویند، باعث ورم و قرمزی حجره می‌شود.

با اینکه گلو درد انواع مختلفی دارد، در اغلب موارد درمان یکسانی داشته و از لحاظ اقدامات درمانی متفاوت نیست. در ادامه این مقاله شما را با علل ایجاد گلو درد و بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد آشنا می‌کنیم.

علل گلو درد

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، علت ایجاد گلو درد می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. علل گلو درد در نوع درمان بسیار اهمیت دارند، از همین رو شناسایی علت قبل از هرگونه اقدامی در اولویت قرار دارد. عوامل ابتلا به گلو درد به دو دسته عفونی و غیر عفونی تقسیم می‌شوند.

عوامل عفونی گلو درد

۹۰ درصد از گلودردها بر اثر ویروس ایجاد می‌شوند، لذا رایج‌ترین علت ابتلا به گلو درد انواع ویروس‌هایی است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا، مونونوکلئوز یا تب غده‌ای، سرخک، آبله مرغان و یا اوریون

یکی دیگر از عوامل عفونی گلو درد، عفونت‌های باکتریایی است که توسط باکتری استرپتوکوک پیوژنز (شایع‌ترین عامل گلو درد با منشاء باکتریایی) ایجاد می‌شوند. به این نوع، گلو درد چرکی نیز گفته می‌شود. ۴۰ درصد از گلو درد کودکان، منشاء میکروبی دارد. در مواردی که درد گلو و یا خارش آن ناشی از عوامل میکروبی باشد، می‌توان از بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد استفاده کرد.

عوامل غیر عفونی گلو درد

به جز موارد عفونی که در ایجاد گلو درد بسیار شایع هستند، برخی عوامل غیر عفونی نیز می‌توانند مسبب ابتلا به گلو درد شوند. این عوامل شامل مواردی چون حساسیت‌ها، خشکی هوا، سیگار، آلودگی هوا، مواد شیمیایی، زخم‌ها، بیماری رفلاکس معده و تومور گلو می‌شوند. زمانی که سیستم ایمنی بدن در برابر آلرژی‌هایی مانند گرده گیاهان و موی حیوانات خانگی واکنش نشان دهد، نشانه‌هایی همچون آبریزش از بینی و چشم، عطسه، گرفتگی بینی و گلودرد ممکن است رخ دهد.

علائم گلو درد چیست؟

در بخش‌های قبلی با انواع گلو درد و عوامل ایجاد کننده آن آشنا شدیم. همانطور که می‌دانید در اغلب موارد گلو درد بعد از چند روز به خودی خود رفع خواهد شد. با این حال به دلیل آزاردهنده بودن علائم آن، اقدامات درمانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

علائم گلو درد بر اساس نوع و شدت آن متفاوت خواهد بود:

  • احساس درد یا خارش در گلو
  • خشکی گلو
  • دشواری در بلعیدن غذا یا قورت دادن آب دهان
  • سوزش و تورم غده‌های گردن یا فک
  • قرمزی و التهاب لوزه‌ها
  • چرک یا لکه‌های سفید رنگ روی لوزه‌ها
  • گرفتگی صدا

علاوه بر علائم گفته شده فوق، در صورتی که گلو درد بر اثر بیماری‌های عفونی ایجاد شود، ممکن است نشانه‌هایی همچون تب، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، بدن درد، سردرد و حالت تهوع نیز مشاهده گردد.

علائم گلو درد چیست

انواع روش‌های درمان سریع گلو درد

روش‌های مختلفی برای درمان گلو درد وجود دارد. این روش‌ها شامل درمان دارویی، مصرف آنتی بیوتیک، راهکارهای خانگی و داروهای گیاهی موثر بر بهبود گلو درد هستند.

درمان دارویی و قرص گلو درد

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در اغلب موارد گلو درد بدون هیچ درمانی طی چند روز بهبود می‌یابد. اما برای افرادی که این شرایط برایشان آزاردهنده است، داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا آسپرین تجویز می‌گردد تا درد آن‌ها را تسکین دهد. علاوه بر این می‌توانید از داروهای زیر نیز برای درمان گلو درد خود استفاده کنید:

  • اسپری گلو درد که شامل ضدعفونی‌کننده‌هایی مانند فنول یا ترکیبات خنک‌کننده مانند منتول یا اوکالیپتوس است.
  • آبنبات ضد سرفه مانند آبنبات‌های سرد مکیدنی ناتسور که به بهبود گلو درد و سرماخوردگی کمک می‌کنند.
  • انواع شربت ضد سرفه شیمیایی و گیاهی
  • انواع کپسول و قرص گلو درد

شما می‌توانید جهت خرید هر یک از محصولات فوق از داروخانه آنلاین مفیدطب به لینک زیر مراجعه کرده و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت نمایید:

خرید قرص گلو درد

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد

زمانی که گلو درد ناشی از عفونت گلو با منشاء میکروبی باشد، استفاده از آنتی بیوتیک یکی از روش‌های درمانی رایج خواهد بود. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته‌ای شود. از همین رو ضروری است که کلیه آنتی‌بیوتیک‌ها را تحت نظر پزشک مصرف نمایید. از جمله رایج‌ترین و بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموکسی سیلین

آزیترومایسین

آموکسی سیلین

کلیندامایسین

سفالکسین

علاوه بر گزینه‌های فوق، در مواردی که عفونت گلو جزئی باشد، می‌توانید از روش‌های خانگی برای از بین بردن درد گلو استفاده کنید. به طور مثال دارچین یکی از بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می‌باشد. می‌توانید از چوب دارچین قبل از خواب یا صبح استفاده کنید. همچنین ترکیب آویشن، مریم گلی و لیمو نیز یکی از بهترین چرک‌خشک‌کن‌های گلو به شمار می‌رود. می‌توانید هر شب به مدت یک دقیقه این ترکیب را غرغره کنید.

درمان گلو درد در منزل

شما می‌توانید در منزل خود شرایطی را فراهم کرده که در روند بهبودی شما تاثیرگذار باشد. استراحت کافی در خانه از مهم‌ترین عوامل در درمان هر بیماری از جمله گلو درد است. راهکارهای خانگی زیر نیز می‌توانند به رفع درد گلو و خروج سریع‌تر عفونت کمک کنند:

  • مخلوطی از آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک تهیه کرده و آن را غرغره کنید.
  • نوشیدن مایعات گرم مانند چای داغ با عسل، سوپ گرم و شیر گرم را فراموش نکنید.
  • دمنوش‌های گیاهی می‌توانند در تسکین درد و التهاب گلو موثر باشند.
  • گلوی خود را با خوردن یک خوراکی سرد مانند بستنی یا آبنبات‌های سرد، خنک کنید.
  • رطوبت محیط منزل یا اتاق خود را به کمک دستگاه‌های بخور یا سایر روش‌ها افزایش دهید.
  • به گلوی خود استراحت داده و کمتر صحبت کنید.

برای گلو درد چی خوبه بخوریم؟

در بخش‌های قبل با روش‌های دارویی و بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد آشنا شدیم. در این بخش از مقاله قصد داریم درمورد برخی از گیاهان و مواد غذایی که به بهبود گلو درد کمک می‌کنند صحبت کنیم.

عسل به تنهایی یا به صورت مخلوط با چای یا شیر از جمله رایج‌ترین درمان‌های خانگی گلو درد به شمار می‌رود. منابع معتبر نشان می‌دهد که عسل حتی در کاهش سرفه‌های شبانه و بهبود التهاب گلو نیز موثر است. یکی دیگر از درمان‌های طبیعی گلو درد، چای بابونه است. این چای دارای خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدان و قابض می‌باشد. از بخور بابونه نیز می‌توان برای تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد کمک گرفت.

نعناع فلفلی از جمله گیاهانی است که حاوی منتول بوده و به رقیق شدن مخاط و آرام کردن گلو و سرفه شهرت دارد. این گیاه دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروسی می‌باشد. شما می‌توانید از اسپری‌های رقیق‌شده نعناع فلفلی و یا قرص و شربت‌های گیاهی حاوی این گیاه استفاده نمایید. یکی دیگر از موارد تسکین‌دهنده گلو، غرغره جوش شیرین مخلوط با آب نمک است.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد علت‌های ابتلا به گلو درد و انواع روش‌های درمان‌کننده آن صحبت کردیم. همچنین به معرفی بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم، فقط در مواردی می‌توانید از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان گلو درد استفاده کنید، که منشاء آن عفونت باکتریایی باشد. لذا بهترین مرجع جهت انتخاب بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد، پزشک یا داروساز است. شما می‌توانید جهت مشاهده لیستی از داروهای گیاهی شامل شربت و قرص گلو درد در داروخانه آنلاین مشهد به لینک زیر مراجعه کرده و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت نمایید:

خرید قرص گلو درد

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و