اسم قرص قطع پریود چیست؟

اسم قرص قطع پریود چیست؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

پریود یا دوره قاعدگی یک فرایند طبیعی در بدن زنان است که به طور معمول از سنین ۱۳ تا ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. در برخی موارد مقدار خونریزی، مدت زمان پریودی و یا زمان شروع دوره با اختلالاتی مواجه می‌شود که باعث ناراحتی و بروز مشکلاتی در زندگی خانم‌ها می‌گردد. در بسیاری از موارد مانند بیماری، به هم ریختن هورمون‌ها و… زنان ممکن است خونریزی شدیدی را تجربه کنند و از همین رو به دنبال دارویی جهت کاهش و کنترل آن باشند. گاهی اوقات هم بنا به دلایلی مانند مسافرت، مراسم‌های خاص و یا فعالیت‌های ورزشی، خانم‌ها سعی بر به تعویق انداختن زمان قاعدگی خود دارند. به همین علت بسیاری از زنان به دنبال پیدا کردن اسم قرص قطع پریود هستند به طوری که کمترین عوارض جانبی را برای آن‌ها داشته باشد.

علل خونریزی شدید در پریودی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید یک شخص به دنبال اسم قرص قطع پریود بگردد. بهتر است قبل از هر چیز شما را با علت‌هایی که موجب می‌شود خانم‌ها به دنبال دارویی جهت کاهش خونریزی و قطع پریودی خود باشند، آشنا کنیم.

توجه داشته باشید که خونریزی شدید در پریودی امری غیرطبیعی است. زمانی که خون‌ریزی به قدری زیاد باشد که شخص نتواند فعالیت‌های معمول خود را انجام دهد، یک مشکل پزشکی به نام منوراژی اتفاق افتاده است که نیاز به درمان دارد. از مهمترین علل خونریزی شدید در پریودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعادل هورمون‌ها: اگر تعادل میان هورمون‌های استروژن و پروژسترون بهم بخورد، بافت اندومتر بیش از حد رشد کرده و خونریزی بیشتر می‌شود. این اتفاق به دلایلی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، چاقی، مقاومت به انسولین و مشکلات تیروئید ممکن است ایجاد شود.
  • اختلال در عملکرد تخمدان‌ها: اگر تخمدان‌ها در طول دوره قاعدگی تخمک‌گذاری نکنند، هورمون پروژسترون تولید نشده و در نتیجه عدم تعادل هورمون‌ها، خونریزی نیز بیشتر می‌شود.
  • فیبروم‌ها و پولیپ رحم: فیبروم تومور خوش خیم رحم است که می‌تواند موجب خونریزی‌های غیرطبیعی یا طولانی‌مدت قاعدگی شود. پولیپ رحم نیز که بر اثر رشد کم و خوش خیم لایه داخلی رحم ایجاد می‌شود، باعث خونریزی شدید خواهد شد.
  • آدنومایوز: این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که غدد موجود در لایه اندومتر در عضلات رحم فرو می‌شوند و باعث خونریزی شدید و قاعدگی دردناک می‌شوند.
  • دستگاه داخل رحمی: در بسیاری از مواردی که از دستگاه داخل رحمی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود، عارضه خونریزی شدید قاعدگی نیز رایج شناخته می‌شود.
  • عوارض بارداری: در برخی موارد خونریزی شدید پریودی می‌تواند به دلیل سقط جنین اتفاق بیفتد. همچنین در مواردی مانند غیرطبیعی بودن محل جفت نیز خونریزی شدید در دوران بارداری رخ می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق مصرف برخی دارو، از جمله داروهای ضد التهابی، داروهای هورمونی و ضد انعقادها نیز می‌توانند باعث خونریزی شدید یا طولانی‌مدت در دوران قاعدگی شوند. برخی افراد نیز به علل ارثی با اختلالات خونریزی‌دهنده مواجه می‌شوند. درمان خونریزی شدید در پریودی باید به موقع صورت بگیرد تا از بروز عوارضی مانند کم خونی، دردهای شدید و یا ابتلا به سرطان جلوگیری شود. در ادامه با روش‌های درمان و کاهش خونریزی آشنا می‌شویم و چند اسم قرص قطع پریود را به شما معرفی خواهیم کرد.

خرید قرص برای درد پریود

چه زمانی باید از قرص قطع پریود استفاده کرد؟

استفاده از قرص‌ها و داروهای قطع خونریزی قاعدگی بدون مجوز پزشک و به طور خودسرانه بسیار خطرناک بوده و می‌تواند موجب بروز عوارض زیادی برای فرد شود. از همین رو لازم است بدانید که تحت چه شرایطی استفاده از قرص قطع خونریزی پریود مجاز خواهد بود.

همانطور که در بخش قبل گفتیم خونریزی شدید پریودی یکی از مشکلات شایع زنان است که می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی، درد، عدم توانایی انجام فعالیت‌های روزانه و مشکلاتی مانند کم خونی شود. به همین دلیل کنترل و تنظیم شدت خونریزی برای این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما تجویز قرص‌های کاهش خونریزی پریود باید فقط توسط متخصص زنان و بر اساس نوع و میزان خونریزی و علت به وجود آمدن آن تعیین شود.

علل خونریزی شدید پریودی

قرص‌های کاهش خونریزی پریود، عمدتا به دو دسته قرص‌های حاوی هورمون و قرص‌های غیرهورمونی تقسیم می‌شوند. در دسته قرص‌های حاوی هورمون، قرص‌های استروژن و پروژسترون وجود دارند که با تنظیم هورمون‌های زنانه، موجب کاهش شدت و مدت‌زمان خونریزی می‌شوند. این قرص‌ها معمولا به صورت دوره‌ای، مثلا هر ماه، تجویز می‌شوند.

قرص‌های غیر هورمونی مانند اسید آمینوکاپروئیک و ترانکسامیک، به صورت آنتی فیبرینولیتیک عمل می‌کنند و با کاهش فعالیت فیبرینولیز (مکانیسم اصلی خونریزی)، به کاهش شدت و مدت زمان خون ریزی پریود کمک می‌کنند.

به جز انواع قرص برای درد پریود و تنظیم خونریزی، چند نوع آمپول برای قطع خونریزی قاعدگی نیز وجود دارد که ممکن است توسط پزشک تجویز شود. این آمپول‌ها شامل آمینوکاپروئیک اسید، ترانکسامیک اسید، استروژن و آمپول‌های با فاکتور IX و VIII می‌باشند.

اسم قرص قطع پریود

دوره قاعدگی یک فرایند طبیعی در بدن زنان است که به دلایل زیادی می‌تواند با اخلال روبرو شود. در برخی موارد شدت خونریزی پریود به قدری زیاد می‌شود که عملکرد روزانه فرد را دچار مشکل می‌کند. در چنین شرایطی با کمک گرفتن از داروهای مناسب می‌توان تا حد زیادی به کاهش خونریزی و کنترل آن دست یافت. در ادامه به معرفی چند اسم قرص قطع پریود می‌پردازیم اما توجه داشته باشید که این داروها نباید به هیچ عنوان بدون مشورت و مجوز پزشک مصرف شوند.

اسید آمینوکاپرویک

این دارو که به صورت قرص و یا آمپول تزریقی تجویز می‌شود، یک آنتی فیبرینولیتیک است. اسید آمینوکاپرویک با کاهش فعالیت فیبرینولیز که مکانیسم اصلی خونریزی است، به کم شدن شدت خونریزی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مدت‌زمان پریودی را در افرادی که بیشتر از ده روز خونریزی دارند، کاهش دهد. قرص اسید امینوکاپرویک به صورت قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی ارائه می‌شود و طریقه مصرف آن هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار می‌باشد.

ترانکسامیک اسید

این دارو نیز یک آنتی فیبرینولیتیک اسید است که به صورت قرص و یا آمپول تجویز می‌گردد. ترانکسامیک اسید، مکانیسمی مشابه با قرص اسید آمینوکاپرویک دارد و با کاهش فعالیت فیبرینولیز به کاهش شدت و مدت زمان خونریزی کمک می‌کند. این دارو به صورت قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی در بازار وجود دارد و بهتر است هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار مصرف شود.

دانازول

دانازول یک اسم قرص قطع پریود است که یک داروی لوپرولید می‌باشد. این دارو با کاهش سطح هورمون‌های جنسی (استروژن و پروژسترون) در بدن، موجب کاهش خونریزی پریود می‌شود. دانازول به صورت قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی ارائه می‌شود. این قرص می‌تواند موجب اثرات جانبی قابل توجهی شود، از همین رو تنها در موارد خاصی توسط پزشکان تجویز می‌گردد.

نورتیندرون

این دارو نیز جزو لوپرولیدها است که با کاهش سطخ هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون به کاهش خونریزی پریودی کمک می‌کند. نورتیندرون معمولا به صورت تزریق زیرپوستی یک بار در ماه تجویز می‌شود.

اتامنیک اسید

داروی اتامنیک اسید جزو آنتی فیبرینولیتیک‌ها است که مانند ترانکسامیک اسید و آمینوکاپرویک اسید، با کاهش فعالیت فیبرینولیز در کاهش شدت و مدت‌زمان خونریزی نقش دارد. قرص‌های اتامنیک اسید نیز به صورت ۵۰۰ میلی‌گرمی بوده و هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار باید مصرف شوند.

مفنامیک اسید

شاید مفنامیک اسید را نیز به عنوان یک اسم قرص قطع پریود شنیده باشید. این قرص از گروه دارویی NSIDs (داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی) محسوب می‌شود که دارای سه اثر مهم ضد تب، ضد درد و ضد التهاب می‌باشد. داروی مفنامیک اسید در کنترل دردهای قاعدگی بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین با کاهش سطح اسید آراشیدونیک به کاهش خونریزی متوسط و سنگین در طی دوران قاعدگی کمک می‌کند. توصیه می‌شود برای کاهش خونریزی قاعدگی دوز اول ۵۰۰ میلی‌گرم و دوزهای بعدی ۲۵۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت مصرف شود.

استفاده از قرص اورژانسی برای قطع پریود

روش اورژانسی قطع پریود با قرص نیز از جمله مواردی است که در برخی مواقع کاربرد دارد. همانطور که گفتیم برخی از قرص‌های قطع خونریزی پریود از نوع قرص‌های حاوی هورمون هستند که به صورت اورژانسی می‌توانند به کاهش شدت و مدت‌زمان خونریزی پریود کمک کنند. در موارد ضروری مانند مسافرت، فعالیت‌های ورزشی، مراسم‌های خاص مانند عروسی، آزمون‌های مهم مانند کنکور و… می‌توان از این روش به عنوان یک راهکار موقت استفاده کرد.

در روش اورژانسی قطع پریود با قرص باز هم نظارت پزشک کاملاً ضروری است و به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از این داروها استفاده شود. همچنین این روش فقط می‌تواند یک راه حل موقت باشد و برای مدت طوانی به عنوان یک روش پایدار جهت کنترل و تنظیم پریودی اصلاً مناسب نیست. به طور مثال قرص‌های قطع پریودی هورمونی، برای خانم‌هایی که دچار بیماری‌هایی مانند فیبروم، پلیپ، ویروس پاپیلومای و سایر بیماری‌های مشابه هستند، مناسب نمی‌باشد. در صورت عدم نظارت پزشک این قرص‌ها می‌توانند سبب بروز عوارض جدی شوند.

برای قطع خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

سوالی که بسیاری از خانم‌ها از کارشناسان ما می‌پرسند این است که برای قطع خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟ در پاسخ باید گفت مصرف قرص‌های خوراکی قطع پریود یکی از راه‌هایی است که توسط پزشکان توصیه می‌شود. ولی قبل از آن رعایت رژیم غذایی حاوی مواد مغذی نیز می‌تواند به تنظیم مقدار خونریزی در این دوران کمک کند. متخصصین زنان معمولا به خانم‌هایی که دچار اختلال در سیکل قاعدگی خود هستند، مصرف مواد غذایی زیر را توصیه می‌کنند:

  • غذاهای حاوی ویتامین K: این ویتامین می‌تواند از خونریزی بیش از حد جلوگیری کند.
  • غذاهای حاوی آهن: به دلیل رایج بودن کم‌خونی در افرادی که خونریزی شدید پریودی دارند، مصرف غذاهای منبع آهن بسیار توصیه می‌شود.
  • منابع غذایی فیبر: مصرف فیبر زیاد می‌تواند به کاهش شدت خونریزی و عملکرد بهتر روده کمک کند.
  • مواد غذایی حاوی زینک: زینک نیز از مواد معدنی کمک‌کننده به کاهش شدت خونریزی قاعدگی به شمار می‌رود.
  • مواد غذایی ویتامین C: این ویتامین می‌تواند به بهبود جذب آهن کمک کرده و در کاهش عوارض خونریزی شدید پریودی موثر باشد.
  • مصرف غذاهای حاوی امگا۳: این مواد غذایی می‌توانند در کاهش التهاب و شدت خونریزی پریود کمک‌کننده باشند.

با توجه به موارد ذکر شده فوق می‌توان گفت مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بالا باشند، یکی دیگر از روش‌های تنظیم خونریزی و کاهش عوارض ناشی از آن است. در نتیجه برخی از مولتی‌ویتامین‌های مخصوص خانم‌ها را نیز می‌توان به عنوان یک مکمل در کنار اسم قرص قطع پریود یاد کرد. باز هم تاکید می‌کنیم که برای جلوگیری از خونریزی شدید پریودی، در وهله اول باید به متخصص زنان مراجعه کنید و درمان خود را تحت نظر پزشک پیگیری نمایید.

قرص گیاهی برای تنظیم پریودی

برخی از گیاهان دارویی در کنترل خونریزی و تنظیم قاعدگی موثر عمل می‌کنند. به عنوان مثال گیاه پنج انگشت یکی از گیاهانی است که از قدیم‌الایام جهت برطرف کردن اختلالات قاعدگی و عوارض یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شباهت ساختاری مواد تشکیل‌دهنده این گیاه با استروژن‌ها سبب شده که با اتصال به گیرنده‌های D2 دوپامین خواص دوپامینرژیک داشته باشد. این گیاه می‌تواند سبب مهار ترشخ پرولاکتین و در نتیجه افزایش پروژسترون شود.

از همین رو مصرف فرآورده‌های دارویی حاوی عصاره گیاه پنج انگشت با مهار آزاد شدن پرولاکتین سبب تنظیم قاعدگی خواهد شد. قرص آگنوگل محصولی از شرکت داروسازی گل دارو از خواص گیاه پنج انگشت بهره برده و فرآورده‌ای جهت فواید درمانی زیر می‌باشد:

  • بهبود اختلالات گذر از یائسگی و گر گرفتگی
  • بهبود اختلالات قاعدگی (آمنوره ثانوی، خونریزی‌های رحمی)
  • بهبود سندروم قبل از قاعدگی (تسکین سردرد، درد پستان، طپش قلب و سرگیجه)

شما می‌توانید جهت خرید قرص آگنوگل از داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام به ثبت سفارش نمایید. البته همانطور که در طول متن بارها تاکید کردیم، جهت کنترل خونریزی شدید پریودی و تنظیم قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرده و مطابق با دستور تجویزی عمل نمایید.

خرید قرص آگنوگل

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟

برای تنظیم قاعدگی و رفع اختلالات قاعدگی با متخصص زنان مشورت نمایید. پزشک ممکن است برای شما برخی داروها را تجویز کند. از جمله بهترین انواع قرص تنظیم قاعدگی گیاهی می‌توان به قرص آگنوگل، قرص ویتاگنوس و کپسول نرم گل مغربی باریج اشاره کرد.

تنظیم قاعدگی با قرص ال دی چگونه است؟

توجه داشته باشید که جهت تنظیم قاعدگی به کمک قرص ال دی باید مصرف این قرص‌ها را از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع کنید. و مصرف را تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی عقب بیفتد، بدون وقفه ادامه دهید. در این شرایط معمولا قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ال دی اتفاق خواهد افتاد.

طریقه مصرف قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی چگونه است؟

قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی و همچنین درمان اختلالات یائسگی استفاده می‌شود. جهت مصرف قرص اگنوگل برای تنظیم قاعدگی لازم است به مدت ۲۱ شب روزی یک عدد از این قرص را مصرف کنید. سپس ۷ شب مصرف را قطع نمایید و بعد مجددا همین روش را تکرار کنید تا سیکل قاعدگی تنظیم شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط