کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می‌شود؟
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می‌شود؟ برای حفظ زیبایی و سلامت مو‌ها، بدن ما نیاز به منابع کافی از برخی ویتامین‌ها و مینرال‌ها دارد. به عبارتی در بسیاری از موارد، عامل اصلی ریزش مو کمبود ریزمغذی‌های مفید در بدن است. این کمبود می‌تواند به واسطه رژیم غذایی نامناسب، تأثیر برخی دارو‌ها، سبک زندگی ناسالم وبه وجود بیاید. البته در نظر داشته باشید مواردی مانند ریزش مو در اثر شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی، ریزش مو با عوامل ژنتیکی وموضوعات متفاوتی هستند. عموما با تأمین ویتامین‌های بدن نیز نمی‌توان مشکل ریزش مو را در موارد مذکور حل کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

در این صفحه از مجله سلامت مفید طب بر آن شدیم تا ریزمغذی‌های لازم برای سلامت مو را بررسی کنیم. در جهت حفظ سلامت موها، ویتامین‌ها و مینرال‌هایی را که نام می‌بریم به خاطر بسپارید و در رژیم غذایی خود به کار ببرید. همچنین منابع غذایی برای تأمین ویتامین‌ها و مینرال‌های مناسب مو را نام می‌بریم، چند مکمل غذایی موثر معرف می‌کنیم و به برخی مشکلات در مسیر اجرای رژیم غذایی صحیح می‌پردازیم.

کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو میشود؟

در اغلب موارد به اشتباه برای تمام ویتامین‌ها، مینرال‌ها و ریزمغذی‌های مفید تنها از کلمه ویتامین استفاده می‌کنیم. همان‌ طور که می‌دانید حفظ سلامت بدن علاوه بر ویتامین‌ها، به مینرال‌ها ریزمغذی‌ها ووابسته است. مو‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای استحکام و ضخامت بیشتر به انواع ریز مغذی‌ها نیاز دارند. بنابراین در پاسخ به این پرسش که کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو میشود، تمام ریز مغذی‌های مربوطه را بررسی می‌کنیم.

ویتامین C

از آنجایی که معمولا به اهمیت ویتامین C در رفع ریزش مو چندان پرداخته نمی‌شود، تصمیم گرفتیم این ویتامین را در ابتدای لیست قرار دهیم. ویتامین C خواص آنتی اکسیدان دارد یعنی رادیکال‌های آزاد را در بدن ما خنثی می‌کند. حال آنکه در دنیای امروز به واسطه انواع آلودگی‌های محیطی و عوامل دیگر، بدن در معرض رادیکال‌های آزاد قرار دارد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند بر سلامت موها نیز تاثیرات مخربی داشته باشند. بنابراین با تامین ویتامین C برای بدن، عوامل مخرب را از میان برمی‌دارید. ویتامین C در جذب بیشتر آهن (آهن برای تولید و استحکام فولیکول مو ضروری است)، ساخت کلاژن مو ونقش مهمی دارد. ویتامین C از جمله پاسخ‌های ما برای این پرسش است: کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود ؟

خوراکی‌ها حاوی ویتامین C
ویتامین C در برابر گذر زمان و حرارت از بین می‌رود. لازم است خوراکی‌های حاوی ویتامین C را به صورت خام و تازه مصرف کنید.

منابع ویتامین C در خوراکی‌ها

برای تأمین ویتامین C از خوراکی‌هایی مانند مرکبات، توت فرنگی، تمشک، توت جنگلی و انواع فلفل استفاده کنید. ویتامین C در برابر حرارت و گذر زمان از میان می‌رود پس خوراکی‌هایی که نام بردیم باید به صورت خام و تازه مصرف شوند.

ویتامین A

بسیار درباره فواید ویتامین A برای سلامت چشم‌ها شنیده‌ایم. لازم است در این مطلب به اهمیت این ویتامین برای سلامت موها نیز اشاره کنیم. ویتامین A در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و به همین دلیل معمولا افراد با کمبود آن مواجه نمی‌شوند. با این حال کمبود شدید ویتامینA باعث ریزش مو شود.

منابع ویتامین A در خوراکی‌ها

سبزیجات سبز، سبزیجات برگی، میوه‌ها، سبزیجات زرد تیره یا نارنجی (مانند هویج و فلفل دلمه‌ای)، تخم مرغ، لبنیات و جگر سرشار از ویتامین A هستند.

ویتامین D

تحریک فولیکول مو برای بازسازی و افزایش ضخامت مو از جمله مهم‌ترین نقش‌های ویتامین D در جهت حفظ سلامت مو‌ها هستند. همچنین آزمایش‌ها نشان داده‌اند که میزان ویتامین D در بدن افرادی که به ریزش مو سکه‌ای مبتلا هستند، بسیار اندک است. پس کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می‌شود؟ ویتامین D می‌تواند یکی از پاسخ‌ها باشد.

منابع ویتامین D در خوراکی‌ها

ویتامین D در آووکادو، تخم مرغ، دانه چیا، ماهی‌ها، آجیل ویافت می‌شود. فراموش نکنید که مهم‌ترین منبع تأمین ویتامین D برای بدن، نور مستقیم آفتاب است.

ویتامین E

ویتامین E مانند ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدان است. بنابراین می‌تواند رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که مصرف خوراکی‌ها یا مکمل‌های دارای ویتامین E به درمان ریزش مو کمک کرده است. با این حساب یک پاسخ دیگر برای پرسش « چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می‌شود؟ » یافتیم.

منابع ویتامین E در خوراکی‌ها

ویتامین E در خوراکی‌هایی مانند دانه آفتابگردان، آووکادو، بادام و اسفناج وجود دارد. در مصرف هیچ کدام از این خوراکی‌ها نباید افراط کرد. برای مثال دانه آفتابگردان، بادام و آووکادو چرب هستند و کالری بالایی دارند. بنابراین مصرف بیش از اندازه آن‌ها ممکن است باعث افزایش وزن شود. مصرف بیش از حد اسفناج نیز به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

خوراکی‌های حاوی ویتامین e
اغلب خوراکی‌های حاوی ویتامین E دارای کالری بالایی هستند و نباید در مصرف آن‌ها افراط کرد.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B نقش موثری در حفظ زیبایی مو، پوست و ناخن ها دارند. معمولا افراد دچار کمبود ویتامین‌های گروه B نمی‌شوند چرا که غذاهای بسیاری حاوی این ویتامین هستند. اگر خانم‌ها در دوران شیردهی یا بارداری به اندازه کافی ویتامین B بدن را تأمین نکرده باشند، ممکن است فرزند در دوران کودکی تا بزرگسالی دچار کمبود این ویتامین شود. همچنین افرادی که سیگار و یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، احتمالا دچار کمبود ویتامین B خواهند شد. متخصصان هشدار می‌دهند که مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها نیز در برخی موارد باعث کاهش میزان ویتامین B در بدن می‌شود.

بنابراین کمبود ویتامین‌های گروه B باعث ریزش مو شده و بر سلامت پوست و ناخن‌ها هم تأثیر منفی دارد.

منابع ویتامین‌های گروه B در خوراکی‌ها

همان‌ طور که گفتیم غذاهای بسیاری وجود دارند که حاوی ویتامین‌های گروه B هستند. این غذاها عبارتند از: تخم مرغ، انواع گوشت، انواع حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات.

کمبود چه ریزمغذی‌هایی باعث ریزش مو می‌شود؟

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که علاوه بر ویتامین‌ها، ریز مغذی‌هایی دیگری نیز وجود دارند که کمبود آن‌ها در بدن باعث ریزش مو می‌شود. تعدادی از مهم‌ترین‌ها آن‌ها را در این بخش می‌خوانید.

آهن

یکی از مهم‌ترین نقش‌های آهن در بدن، ساخت هموگلوبین است. این ماده عمل اکسیژن رسانی به تمام سلول‌ها را بر عهده دارد. اگر بدن با کمبود آهن مواجه گردد، اولویت را به سلول‌های بنیادی و ضروری اختصاص می‌دهد. به این ترتیب دور از انتظار نیست که دچار ریزش مو شوید. در اغلب موارد افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، ریزش مو شدیدی را تجربه می‌کنند.

منابع آهن در خوراکی‌ها

آهن در خوراکی‌هایی مانند انواع گوشت، کلم بروکلی، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگی سبز، ماهی ووجود دارد. همچنین قرص آیزن پلاس برای ریزش مو پیشنهاد می‌شود که نوعی مکمل آهن است.

زینک

زینک در رشد و بازسازی سلول‌های بدن موثر است. همچنین این ریزمغذی می‌تواند در بهبود عملکرد غدد چربی اطراف فولیکول‌ها مفید باشد. کمبود زینک در بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌های جوان دیده می‌شود. کمبود این مینرال در اغلب موارد منجر به ریزش مو بوده که با مصرف غذاهای مناسب و مکمل‌‌ها می‌توان مشکل را حل کرد.

منابع زینک در خوراکی‌ها

خوراکی‌هایی مانند گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو حلوایی و عدس منابع سرشاری از زینک هستند.

خوراکی‌های حاوی زینک
مصرف خوراکی‌های حاوی زینک به سلامت مو‌ها کمک می‌کند.

چه عواملی باعث کمبود ریز‌مغذی‌ها در بدن می‌شوند؟

در بخش‌های قبلی راجع به اینکه کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو می‌شود صحبت کردیم. واضح است افرادی که دچار مشکلات اقتصادی هستند نمی‌توانند منابع کافی و باکیفیت غذا را تهیه و مصرف کنند. بنابراین در درجه اول کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن به کمبود منابع غذا (مثلا به دلیل فقر مالی) ارتباط دارد. در برخی موارد افراد دارای تمکن مالی قابل قبولی هستند اما با کمبود ویتامین‌ها یا ریزمغذی‌هایی در بدن مواجه شده‌اند. می‌خواهیم این موارد را بررسی کنیم.

رژیم‌های لاغری یا چاقی غیر اصولی

در دوره‌ای که معیارهای زیبایی ظاهری، سختگیرانه و عموما غیر قابل دسترسی شده‌اند، عده زیادی از افراد درگیر رژیم‌های غذایی غیر استاندارد می‌شوند. معمولا این رژیم ها به شما وعده می‌دهند که در زمان کوتاهی به وزن دلخواه می‌رسید. عدم تامین منابع کافی از غذا، ایجاد شوک برای بدن (به واسطه تغییروزن شدید) وهمگی باعث کمبود ریزمغذی ها در بدن شده و در برخی موارد با ریزش مو همراه هستند. اگر تمایل به کاهش وزن یا اضافه وزن دارید فقط از پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی کمک بگیرید.

پزشک متخصص با بررسی وضعیت بدن، سن، جنسیت، میزان فعالیت، عادت‌های غذایی وبهترین رژیم غذایی را برای شما تنظیم خواهد کرد. اگر دقیقا طبق دستورات پزشک عمل کنید حتی با وجود رژیم غذایی دچار کمبود ویتامین‌ها و سایر ریزمغذی‌ها نمی‌شوید.

کمبود ویتامین در رژیم‌های لاغری و چاقی
برای دریافت مناسب‌ترین رژیم‌های کاهش یا افزایش وزن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی نوعی بیماری روانی است که فرد حتی در اوج لاغری، خود را چاق تصور می‌کند. تمایل به کاهش وزن به همراه رژیم‌های لاغری سخت، بیمار را به نوعی سو هاضمه و سو تغذیه مبتلا خواهد کرد. گاهی میزان درگیری فرد با این بیماری به اندازه‌ای زیاد است که در نهایت باعث مرگ او می‌گردد. بدیهی است افرادی که دچار بی‌اشتهایی عصبی هستند غذای کمی مصرف می‌کنند و بدن آن‌ها با کمبود انواع ریزمغذی‌ها مواجه است. برای درمان بی‌اشتهایی عصبی باید به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر

عادت‌های ناسالم و مخربی که در زندگی برخی افراد وجود دارد باعث عدم جذب ریزمغذی‌ها در بدن می‌گردد. برای مثال اشخاصی که به سیگار اعتیاد دارند، پس از مدتی طراوت پوست خود را از دست می‌دهند و در مراحل بعدی شاهد ریزش مو نیز خواهند بود. عوارض فاجعه‌باری که مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر به همراه دارند، غیر قابل انکار بوده که یکی از جزیی‌ترین آن‌ها جلوگیری از جذب مواد مفید از غذاها است. اغلب این مواد منجر به کم اشتهایی نیز هستند.

مصرف غذاهای کم کیفیت یا مضر

گاهی اوقات تمکن مالی افراد قابل قبول است به شکلی که می‌توانند تمام مواد غذایی سالم و مفید را تهیه کنند. با این حال به مصرف خوراکی‌های مضر مانند فست فودها، نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌ها، مواد فرآوری شده وروی می‌آورند. البته مصرف اندک این خوراکی‌ها مضرات چندانی به همراه ندارد اما وقتی به یک اعتیاد تبدیل شوند مشکلات زیادی به وجود می‌آورند. بدیهی است زمانی که وعده‌های غذایی شما از میان خوراکی‌های مضر انتخاب شده باشند، اضافه وزن، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون ودر انتظار شما خواهند بود. همچنین بدنتان با کمبود انواع ویتامین و ریزمغذی رو به رو می‌شود.

فست فود و کمبود ویتامین
فست‌فودها وسوسه انگیز هستند ولی باید مصرف آن‌ها را محدود کرد چرا که ارزش غذایی بالایی ندارند.

آیا مکمل ها می‌توانند مشکل کمبود ویتامین را برطرف کنند؟

بله! مکمل‌ها می‌توانند مشکل کمبود ویتامین را برطرف کنند به شرطی که در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی صحیح آن‌ها را به کار ببرید. همچنین مکمل‌های غذایی را فقط از داروخانه های معتبر تهیه کنید. برای انتخاب و خرید بهترین مکمل با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

خرید بهترین مکمل‌های پوست و مو

برای حفظ زیبایی و طراوات موها می‌توانید از انواع مکمل‌های غذایی کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم به لینک سلامت پوست و مو از داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید. در این دسته‌بندی، انواع مکمل‌های پوست و مو به طور دقیق به شما معرفی می‌شوند. همچنین می‌توانید در صفحه محصول مورد نظر، سؤالات خود را مطرح نمایید و از داروسازان مفید طب مشاوره بگیرید.

معرفی قرص هیرویت

قرص هیرویت مکمل غذایی موثری است که برای درمان ریزش مو کاربرد دارد. این قرص حاوی ویتامین‌های گروه B، آهن و زینک بوده و تأثیرات آن بعد از حتی یک دوره مصرف قابل مشاهده هستند. برای خرید یا کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره قرص هیرویت روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص هیرویت

معرفی قرص المان

قرص المان مکمل تغذیه‌ای مناسب برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن است. این مکمل در شرکت داروسازی سیمرغ تولید می‌گردد و توانسته نظر بسیاری از مصرف کنندگان را جلب کند. ترکیبات قرص المان شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، ویتامین C، فولیک اسید، آهن، کلسیم، زینک، منیزیوم، سلنیوم، پانتوتنیک اسید، پارا آمینو بنزوئیک اسید، ال میتونین، ال سییتین و مواد مفید دیگر هستند. برای خرید یا کسب اطلاعات دقیق‌تر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص المان

در آخر

امیدواریم مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم مفید واقع شده باشند. برای درمان ریزش مو ابتدا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینه و بررسی آزمایش‌ها تشخیص دقیقی درباره عامل ریزش مو ارائه خواهد داد. اگر دلیل ریزش مو در شما کمبود ویتامین‌ها و سایر ریزمغذی‌ها بود، در کنار تصحیح رژیم غذایی از مکمل‌ها نیز کمک بگیرید تا مشکل در زمان کمتری حل شود. سوالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا متخصصان داروخانه آنلاین مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع