خواب زیاد نشانه چیست؟ علت‌های خواب زیاد و عوارض آن

خواب زیاد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

خواب زیاد و بی‌خوابی دو مشکل مربوط به خواب هستند که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند و هر دوی آن‌ها می‌توانند مشکلاتی مربوط به سلامتی ایجاد کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب قصد داریم به علت‌های خواب زیاد و عوارضی که می‌تواند به وجود بیاورد بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا زیاد می‌خوابم؟

میزان دقیق خواب مورد نیاز شما می‌تواند در طول زندگی تغییر کند، اما باید عوامل فردی، مانند وضعیت سلامت عمومی و سطح فعالیت را هم در این مورد لحاظ کنیم. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، برای بزرگسالان حداقل ۷ ساعت خواب شبانه را توصیه می‌کند.

میزان مورد نیاز خواب در سنین مختلف

سن ساعت خواب روزانه
نوزاد تازه متولد شده ۱۴ تا ۱۷ ساعت (شامل خواب کوتاه یا چرت)
نوزادان ۱۲ تا ۱۵ ساعت (شامل خواب کوتاه یا چرت)
کودکان نوپا ۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل خواب کوتاه یا چرت)
کودکان در سنین پیش از مدرسه ۱۰ تا ۱۳ ساعت
کودکان در سنین مدرسه ۹ تا ۱۱ ساعت
نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت
بزرگسالان ۷ تا ۹ ساعت
سالمندان ۷ تا ۸ ساعت

علت‌های خواب زیاد چیست؟

اگر برای اتمام یک پروژه تمام شب را کار می‌کنید و یا امتحان دارید و شب را بیدار می‌مانید تا درس بخوانید، کاملا طبیعی (و حتی سالم) است که ناگهان احساس نیاز به خواب کنید و چند شب را بیشتر بخوابید. در این‌ صورت بدن شما سعی می‌کند وضعیت خود را اصلاح کند و این بی‌خوابی را جبران نماید. اما در صورتی که به طور منظم، برای مدت طولانی می‌خوابید، این مسئله می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد.

خواب زیاد و بیماری

هنگامی که بیمار می‌شوید، غریزه طبیعی شما می‌تواند شما را به خواب زمستانی ببرد. محققان شواهدی یافته‌اند که این خواب می‌تواند برایتان مفید باشد.

محققان در یک مطالعه بر روی مگس میوه، دریافتند که آن‌هایی که بعد از عفونت باکتریایی بیشتر می‌خوابند، میزان بقای بیشتری نسبت به آن‌هایی که کمتر می‌خوابند دارند. همچنین باکتری در مگس‌هایی که بیشتر خوابیدند سریع‌تر و مؤثرتر از بین رفت.

این مطالعه، از این ایده که خواب به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کند، پشتیبانی می‌نماید. همچنین نشان می‌دهد که چرا این یک غریزه طبیعی است که وقتی بیمار هستید بیشتر بخوابید.

خواب زیاد و افسردگی

افسردگی می‌تواند از راه‌های زیادی بر خواب افراد تاثیر بگذارد. برخی از افراد مبتلا به افسردگی با خوابیدن مشکل دارند، در حالی که برخی دیگر خواب زیاد را تجربه می‌کنند. از طرفی اختلالات خواب می‌تواند باعث افسردگی شود. افرادی که افسردگی دارند ممکن است در «در خواب ماندن» مشکل داشته باشند، که این مسئله باعث می‌شود خواب آن‌ها به اندازه کافی سالم و ترمیم‌کننده نباشد و بنابراین نیاز به خواب بیشتری داشته باشند.

خواب زیاد و افسردگی
افسردگی می‌تواند از راه‌های زیادی بر خواب افراد تاثیر بگذارد.

بقیه علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس بی‌ارزشی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • از دست دادن تمرکز
  • کند شدن فرآیند تفکر

اگر فکر می‌کنید علائم افسردگی را دارید، حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

آپنه خواب

آپنه خواب انسدادی (OSA)، متداول‌ترین نوع آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب است و می‌تواند یکی از عوامل عمده زیاد خوابیدن فرد باشد. آپنه خواب انسدادی باعث می‌شود تنفس شما هنگامی که در خواب هستید (معمولا به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه) دچار وقفه شود.

این مسئله باعث بیداری مختصری می‌شود که حتی متوجه آن نمی‌شوید. این بیداری برای چرخه‌های خواب بسیار مخرب است و می‌تواند با ارزش ترمیم‌کنندگی خواب تداخل داشته باشد و منجر به خواب‌آلودگی در طول روز و نیاز به خواب بیشتر شود.

علائم دیگر آپنه خواب انسدادی، مرتبط با خواب بی‌کیفیت هستند که عبارتند از:

  • خواب‌آلودگی
  • فراموشی
  • سردرد

در صورتی که زیاد می‌خوابید اما علائم خواب بی‌کیفیت را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

حمله خواب

حمله خواب یا نارکولپسی یک اختلال نادر است که باعث حملات خواب یا شروع ناگهانی خواب، از دست دادن تونوس ماهیچه‌ای و خواب دیدن می‌شود. افرادی که دچار این اختلال هستند اغلب در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارند و حتی ممکن است در حال انجام فعالیت‌های روزانه ناگهان به خواب روند.

ار آنجایی که در صورت ابتلا به نارکولپسی مغز نمی‌تواند چرخه‌های خواب و بیداری را کنترل کند، چرخه‌های خواب عادی می‌تواند دچار اختلال و باعث خواب‌آلودگی بیش از حد شود. تصور می‌شود که اختلالات در هایپوکرتین شیمیایی بدن یک دلیل این بیماری است، اما بیماری‌های خودایمنی و وراثت هم می‌توانند در این اختلال نقش داشته باشند.

حمله خواب
افرادی که دچار این اختلال هستند، حتی ممکن است در حال انجام فعالیت‌های روزانه ناگهان به خواب روند.

اگر فکر می‌کنید علائم نارکولپسی را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض خواب زیاد

خواب زیاد با عوامل زیادی در ارتباط است و اگر چه ممکن است این عوامل مستقیما از خواب زیاد ناشی نشوند، اما قطعا ارتباطی بین این بیماری‌ها و خواب زیاد وجود دارد. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • افسردگی
  • حمله خواب یا نارکولپسی
  • وقفه خواب انسدادی
  • کم‌کاری تیروئید
  • بیماری‌های قلبی
  • افزایش وزن
  • از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی
  • دیابت

بسیاری از این عوارض با خواب ارتباط دو طرفه دارند. یعنی خواب زیاد می‌تواند این بیماری‌ها را تشدید کند و این بیماری‌ها می‌توانند خواب آلودگی را بیشتر کنند.

به همین دلیل، پیدا کردن علت اصلی خواب‌آلودگی مهم است. با این کار می‌توان در صورت وجود مسئله جدی‌تر به آن رسیدگی و آن را درمان کرد.  

جمع‌بندی

شکی وجود ندارد که خواب کافی، بخشی حیاتی از یک سبک زندگی سالم است. اما خواب خیلی زیاد می‌تواند علامتی از وجود یک مشکل سلامتی اساسی باشد. بنابراین در صورتی که دائما بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابید و یا با وجود زیاد خوابیدن همچنان احساس نیاز به استراحت دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. 

با پزشک درباره علائمتان و عادت‌های خوابتان صحبت کنید. یک دفتر یادداشت برای ثبت مسائل و احساسات مربوط به خوابتان داشته باشید تا آن‌ها را به پزشک اعلام کنید. این اطلاعات می‌تواند برای تشخیص مشکل شما مفید باشد.  

همان‌طور که اشاره شد خواب باکیفیت و کافی یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی سالم است. شما می‌توانید در صورت نیاز برای بهبود کیفیت خواب کپسول ملاتونین + گابا اس تی پی فارما را با کلیک روی دکمه زیر از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) تهیه نمایید.

کپسول ملاتونین + گابا

منبع: سایت healthline

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره