چرا مصرف مکمل ویتامین C برای بدن ضروری است؟

چرا مصرف مکمل ویتامین C برای بدن ضروری است؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

همه ما ویتامین C را به عنوان عامل مبارزه با ویروس‌های مختلف سرماخوردگی می‌شناسیم. همین موضوع ساده خود نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین چقدر می‌تواند روی عملکرد سیستم ایمنی تأثیر بگذارد. اما این تنها ویژگی ویتامین C نیست. از آنجا که تقریباً اکثر ما به دلایل مختلف (مانند فعالیت بدنی زیاد یا ساعات زیاد بیرون از خانه) دچار کمبودهای تغذیه‌ای هستیم، مصرف مکمل ویتامین C به صورت روزانه ممکن است برایمان ضروری باشد.

اما مکمل ویتامین C چه فایده‌ای برای بدن دارد؟ چرا مصرف این ویتامین برای بدن ضروری است؟ دانستن جواب این سؤال‌ها ما را بیشتر به اهمیت ویتامین C آگاه می‌سازد. شاید تا قبل از توجه به این سؤال‌ها، اکثر ما مصرف مداوم مکمل ویتامین C را فراموش می‌کردیم یا پشت گوش می‌انداختیم.

اما مطمئن باشید با دانستن جواب این سؤال‌ها و اطلاع از خواص بی‌شمار این ویتامین، خوردن مکمل‌ ویتامین C به یکی از روتین‌های روزانه شما تبدیل خواهد شد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. در ادامه می‌خوانید:

فواید مصرف مکمل ویتامین C برای بدن

در این بخش می‌خواهیم به طور کامل شرح دهیم که مصرف مکمل ویتامین C چه فایده‌ای برای بدن شما دارد؟ اصلاً ویتامین C در بدن چه کار می‌کند و نبود آن چه پیامدهایی برای بدن دارد؟ پاسخ این سؤال‌ها را در ادامه می‌خوانید.

فواید مصرف مکمل ویتامین C برای بدن

ویتامین C، آنتی اکسیدانی قوی:

آنتی اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کنند. مهم‌ترین آن‌ها، مهار کردن استرس اکسیداتیو و جلوگیری از اکسید شدن پروتئین‌ها و سلول‌های مهم بدن توسط رادیکال‌های آزاد در بدن است. این خاصیت، توانایی بالایی به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با التهاب (دلیل اصلی ایجاد سرطان در بدن) می‌دهد.

ویتامین C، کاهنده فشار خون:

از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، به عنوان یک ماده ادرار آور (افزایش دهنده ادرار) نیز شناخته می‌شود. افزایش میزان ادرار بدن سبب می‌شود بدن سدیم بیشتری را همراه با آب دفع کند. این روند، فشار روی دیواره‌های سلولی را کاهش داده و سبب کاهش فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون، خود ریسک ابتلا به سکته قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن با مکمل ویتامین C:

همه ما از تأثیر ویتامین C در بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا آگاه هستیم. مشخصاً حضور ویتامین C در بدن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین C برای تحریک سیستم ایمنی در زمان ایجاد واکنش ضروری است. این ویتامین از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند، از شدت واکنش‌های آلرژیک می‌کاهد و به مقابله با عفونت‌ها و التهاب‌ها کمک می‌کند. اگر به سلامت هرچه بیشتر بدن خود اهمیت می‌دهید، مصرف مکمل ویتامین C را از همین امروز شروع کنید.

ویتامین C و بهبود جذب آهن:

مصرف مداوم مکمل ویتامین C، ارزش زیستی آهن را نیز افزایش می‌دهد. یعنی اگر شما همان میزان آهن مورد نیاز خود را همراه با ویتامین C مصرف کنید، میزان بیشتری از آهن جذب شده و مقدار بسیار کمتری از آن دفع می‌شود. آهن عنصری بسیار ضروری برای حمل اکسیژن توسط خون به سمت ارگان‌ها است. پس مصرف مکمل ویتامین C نیز قطعاً برای افزایش سطح آهن خون و پیشگیری از فقر آهن و آنمی ضروری است.

بهبود دهنده سلامت پوست و مو:

اگر پوست درخشان و موی مستحکم می‌خواهید، نباید مصرف مکمل ویتامین C را کنار بگذارید. زیرا این ویتامین نقش اساسی در سنتز پروتئین کلاژن دارد. پروتئین کلاژن مهم‌ترین پروتئین موجود در پوست صورت است که از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز به مستحکم ماندن موها، جلوگیری از تخریب ساقه مو و تقویت ریشه موها کمک زیادی می‌کند.

ویتامین C، کمک به کاهش وزن و سلامت ورزشکاران:

مطالعات روی تاثیرات ویتامین C در بدن، نشان داده است که وضعیت این ویتامین در بدن رابطه عکس با میزان توده بدنی دارد. یعنی افرادی که در حال کاهش وزن هستند و ویتامین C کافی در بدن خود دارند، در طول یک دوره تمرینی، ۳۰% بیشتر از افرادی که ویتامین C کافی دریافت نکرده‌اند، توده چربی از دست داده‌اند. مصرف مکمل ویتامین C برای افرادی که برای کاهش وزن، روی فرم ماندن یا عضله سازی دائماً ورزش می‌کنند ضروری است. زیرا ورزش‌های سنگین استرس اکسیداتیو را بدن افزایش می‌دهد و ویتامین C می‌تواند جلوی آثار مخرب استرس اکسیداتیو را بگیرد.

بهبود سلامت ذهن و جسم با ویتامین C:

از دیگر فواید مهم ویتامین C برای بدن، بهبود زخم‌ها است. همانطور که گفتیم، حضور ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن علاوه بر جلوگیری از چین و چروک، نقش مهمی در ترمیم بافت پیوندی دارد. این یعنی حضور کافی کلاژن به بهبود سریع‌تر زخم‌ها نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، اثر آنتی اکسیدان ویتامین C، سلامت ذهن و سلول‌های مغز را نیز در سنین بالاتر افزایش می‌دهد و از ایجاد حواس پرتی و فراموشی پیشگیری می‌کند.

خب با دانستن این موارد احتمالاً همه شما به میزان اهمیت مصرف مکمل ویتامین C پی برده‌اید. اما برای شروع مصرف ویتامین C نیز سوالاتی در ذهن اکثر ما وجود دارد که هنوز بی پاسخ است. میزان نیاز روزانه ویتامین C چقدر است؟ چه نوع مکمل ویتامین C بهتر است؟ در ادامه بازهم به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

میزان نیاز روزانه به مکمل ویتامین C

نیاز روزانه ویتامین C برای هرکدام از ما در سنین مختلف متفاوت است. این میزان توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده و توسط موسسه‌های سلامت معتبر در دنیا نیز تائید شده است. در جدول زیر میزان مصرف روزانه ویتامین C را برای هر بازه سنی مشخص کرده‌ایم.

میزان نیاز روزانه به مکمل ویتامین C

بازه سنی مرد زن دوره بارداری دوره شیردهی
۰-۶ ماه ۴۰mg ۴۰mg
۷-۱۲ ماه ۵۰mg ۵۰mg
۱-۳ سال ۱۵mg ۱۵mg
۴-۸ سال ۲۵mg ۲۵mg
۹-۱۳ سال ۴۵mg ۴۵mg
۱۴-۱۸ سال ۷۵mg ۶۵mg ۸۰mg ۱۱۵mg
۱۹ سال به بعد ۹۰mg ۷۵mg ۸۵mg ۱۲۰mg

افراد سیگاری با هر سن و جنسی باید هر روز ۳۵mg بیشتر از افراد عادی ویتامین C مصرف کنند.

انواع مکمل‌های ویتامین C

مکمل‌های ویتامین C امروزه انواع مختلفی دارند. از قرص جوشان ویتامین C که قدیمی‌ترین آن است تا شربت و قرص جویدنی ویتامین C همگی به عنوان مکمل قابل استفاده هستند. اما نکته قابل توجهی که در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین C باید در نظر داشته باشید، این است که کدام فرم از این ویتامین برای بدن شما مناسب‌تر است. فرم اسید آسکوربیک متداول‌ترین فرم ویتامین C است که در اکثر مکمل‌ها نیز یافت می‌شود.

این فرم ارزش زیستی برابر با ویتامین C موجود در مواد غذایی را دارد. اما تحقیقات نشان داده است که در برخی افراد، مصرف اسید آسکوربیک حساسیت و واکنش ایجاد می‌کند. در چنین مواقعی مصرف مکمل ویتامین C حاوی آسکوربات معدنی پیشنهاد می‌شود.

فرم آسکوربات معدنی حالت بافری داشته و برای افرادی که معده حساسی دارند پیشنهاد می‌شود. متداول‌ترین آسکوربات های معدنی که در مکمل ویتامین C دیده می‌شود، سدیم آسکوربات، کلسیم آسکوربات، پتاسیم آسکوربات و منیزیم آسکوربات هستند. پس اگر اسم این مواد را روی برچسب مکمل ویتامین C دیدید تعجب نکنید.

انواع مکمل‌های ویتامین C

ویتامین C همراه با بیوفلاونوئید (bioflavonoid) یا flavonoid فرم دیگری است که در مکمل ویتامین C کاربرد دارد. این ترکیب بیشتر در گیاهان دیده می‌شود. وجود فلاونوئید باعث جذب بهتر و موثرتر ویتامین C در بدن می‌شود. افرادی که می‌خواهند در مدت کوتاهی کمبود شدید ویتامین C را جبران کنند، بهتر است از این نوع مکمل‌ها استفاده کنند.

مکمل‌های حاوی ویتامین سی و زینک نیز از جمله پرطرفدارترین مکمل‌ها هستند که به شما این امکان را می‌دهند به طور همزمان از فواید ماده معدنی روی و ویتامین ث بهره ببرید. قرص زینک و ویتامین C سندروس یکی از محبوب‌ترین محصولات حاوی این دو ماده مغذی است.

به غیر از قرص جوشان ویتامین C که بیشتر فرم اسیدی دارد، فرم‌های دیگر ذکر شده بیشتر به صورت قرص جویدنی ویتامین C دیده، پودر و یا شربت در بازار موجود هستند. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک و انتخاب بهترین نوع این ویتامین برای بدنتان، اقدام به خرید مکمل ویتامین C کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیرات ویتامین C در سلامتی و ضرورت مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین پرداختیم. شما می‌توانید انواع قرص و مکمل ویتامین C را از طریق داروخانه مفید طب به صورت آنلاین و اینترنتی خریداری کنید. فروشگاه دارو و محصولات گیاهی مفید طب سال‌ها است تحت نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت کرده و فرآورده‌های مکمل و دارویی مورد نیاز مردم را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره