فایده زینک برای پوست چیست؟ استفاده از زینک برای آکنه

زینک برای پوست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

شاید تا حالا درباره فایده زینک برای پوست، مو و ناخن شنیده باشید. زینک یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است. این ماده معدنی در درجه اول با مقابله با سلول‌های مضر از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. تصور می‌شود زینک با کاهش بیماری‌ها به حفظ سلامتی کمک می‌کند. این ماده معدنی برای سایر مشکلات پزشکی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از این مشکلات آکنه است. در واقع زینک یکی از پر مطالعه ترین اشکال درمان آکنه است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب با با فایده زینک برای پوست و تاثیر آن بر آکنه آشنا می‌شویم. در این مقاله گاهی به جای آکنه از جوش استفاده می‌کنیم.

زینک برای پوست

شاید برایتان سوال باشد که فایده زینک برای پوست چیست. زینک یا روی می‌تواند به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند. اگرچه بیشتر افراد زینک مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند، اما ممکن است برای برخی از افراد مصرف موقتی مکمل‌ها مفید باشد. برای مثال، مکمل‌های زینک اغلب به عنوان روشی برای جلوگیری از سرماخوردگی یا کوتاه کردن مدت بیماری‌ها در بازار عرضه می‌شوند.

همچنین زینک دارای خواص ضد التهابی است. این خواص می‌تواند به تسکین قرمزی و تحریک مربوط به آکنه متوسط تا شدید کمک کند. حتی ممکن است به کاهش ایجاد اسکار یا جای آکنه کمک نماید. این خواص باعث می‌شوند که گاهی زینک برای جوش مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، زینک برای سایر مشکلات التهابی پوست از جمله موارد زیر مفید است:

  • ملاسما
  • آکنه روزاسه
  • درماتیت سبوره ای
  • اگزما
زینک برای پوست
زینک دارای خواص ضد التهابی است که این خواص می‌تواند به تسکین قرمزی و تحریک مربوط به آکنه متوسط تا شدید کمک کند.

اشکال مختلف مصرف زینک برای جوش

اگر بخواهید از زینک برای جوش های خود استفاده کنید باید به این نکته توجه کنید که فرم زینکی که برای درمان آکنه مصرف می‌کنید به چند عامل بستگی دارد. به طور کلی، تا کنون تحقیقات متناقضی درباره بهترین شکل زینک برای جوش وجود داشته است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، گزارش داد که زینک خوراکی برای اشکال التهابی و باکتریایی آکنه موثر است. قبل از آن نیز یک مطالعه دیگر نشان داده بود که زینک خوراکی برای افرادی که دچار آکنه خفیف هستند موثر می‌باشد. در هر دو مطالعه مصرف خوراکی مکمل زینک با عوارض جانبی از جمله تهوع و استفراغ همراه بود.

مصرف موضعی زینک عوارض جانبی کمتری دارد اما به اندازه مصرف مکمل خوراکی موثر نیست. اما این به آن معنا نیست که کاملا بی تاثیر است. زینک موضعی علاوه بر دارا بودن خواص ضد التهابی می‌تواند به پاکسازی پوست از باکتری‌های مولد آکنه و کاهش تولید چربی پوست کمک کند.

در نهایت، فرم زینکی که مصرف می‌کنید (خوراکی یا موضعی) به شدت آکنه، نوع پوست و عادات غذایی فعلی شما بستگی دارد. متخصص پوست می‌تواند به تعیین نوع زینک مناسب برای شما کمک کند.

به چه شکلی از زینک برای جوش استفاده می‌شود؟

اگر می‌خواهید زینک را به روتین مبارزه با آکنه خود اضافه کنید، باید مناسب ترین فرم آن را برای نیاز خود انتخاب نمایید.  

برای مثال زینک دریافت شده از رژیم غذایی و مکمل خوراکی، می‌تواند برای آکنه شدید موثرتر باشد. معمولا داروهای آکنه بدون نسخه قادر به درمان کیست‌ها و ندول‌ها نیستند.

اگر آکنه شما خفیف تر است، احتمالا زینک موضعی همه چیزی است که برای کمک به رفع جوش‌های خود نیاز دارید. آکنه خفیف شامل جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، سفت دانه‌ها (papules) و چرک دانه‌ها (‌pustules) هستند.

با استفاده موضعی از زینک ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد تا نتایج قابل مشاهده حاصل شود. اگر بعد از ۳ ماه متوجه هیچ تغییری نشدید، با پزشک خود درباره اینکه آیا زینک می‌تواند به آکنه شما کمک کند یا خیر صحبت کنید. پزشک می‌تواند تغییرات غذایی مناسب یا استفاده از مکمل خوراکی را به شما توصیه کند.

شما می‌توانید برای انتخاب و تهیه بهترین مکمل روی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید بهترین مکمل‌های روی

استفاده از زینک برای جوش
اگر آکنه شما خفیف تر است، احتمالا زینک موضعی همه چیزی است که برای کمک به رفع جوش‌های خود نیاز دارید.

اضافه کردن زینک به رژیم غذایی

یکی از روش‌های بهره بردن از فواید زینک برای پوست، اضافه کردن خوراکی‌های حاوی زینک به رژیم غذایی است. مطابق دفتر مکمل‌های غذایی سازمان ملی بهداشت آمریکا، مقدار روزانه توصیه شده برای زینک به سن و جنسیت بستگی دارد. این مقادیر عبارتند از:

برای زنان و دختران:

  • ۹ تا ۱۳ ساله: ۸ میلی‌گرم
  • ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۹ میلی‌گرم
  • ۱۴ تا ۱۸ ساله باردار: ۱۲ میلی‌گرم
  • ۱۴ تا ۱۸ ساله شیرده: ۱۳ میلی‌گرم
  • ۱۸ساله و بالاتر: ۸ میلی‌گرم
  • ۱۸ ساله و بالاتر باردار: ۱۱ میلی‌گرم
  • ۱۸ ساله و بالاتر شیرده: ۱۲ میلی‌گرم

برای مردان و پسران:

  • ۹ تا ۱۳ ساله: ۸ میلی‌گرم
  • ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۱۱ میلی‌گرم
  • ۱۸ ساله و بالاتر: ۱۱ میلی‌گرم

قبل از در نظر گرفتن مکمل غذایی برای آکنه خود، ابتدا یک گزارش از غذاهایی که مصرف می‌کنید تهیه کرده و تعیین نمایید که آیا زینک کافی از طریق غذای خود دریافت می‌کنید یا خیر. بدن زینک (و سایر مواد مغذی) را از غذا بهتر از مکمل جذب می‌کند.

غذاهای زیر سرشار از زینک هستند:

  • لوبیاها
  • محصولات لبنی
  • غلات غنی شده
  • آجیل
  • طیور
  • گوشت قرمز
  • غلات کامل

شما می‌توانید برای تهیه بهترین قرص ویتامین برای پوست از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید بهترین قرص‌های ویتامین برای پوست

اضافه کردن زینک به رژیم غذایی
یکی از روش‌های بهره بردن از فواید زینک برای پوست، اضافه کردن خوراکی‌های حاوی زینک به رژیم غذایی است.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف بیش از حد زینک

اگرچه زینک از نظر تغذیه‌ای و فیزیولوژیکی اهمیت دارد اما ممکن است بیش از حد مصرف شود. برای نوجوانان حداکثر مقدار روزانه زینک ۳۴ میلی‌گرم و برای بزرگسالان ۴۰ میلی‌گرم است. 

اگر زینک بیش از حد مصرف نمایید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد شکم
  • اسهال
  • سردرد
  • بی اشتهایی
  • تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده

همچنین زینک بیش از حد می‌تواند در سطح سالم کلسترول خوب خون (HDL) تداخل ایجاد کند. در صورت مصرف داروهای دیورتیک، ابتلا به عفونت‌های مکرر یا ابتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است پزشک درباره نظارت بر سطح زینک مصرفی با شما صحبت کند.  

مصرف مکمل زینک

ممکن است پزشک مکمل زینک را برای شما تجویز کند. اما این فقط در صورتی است که از رژیم غذایی خود زینک کافی دریافت نکنید. برای مثال، برخی مشکلات مانند بیماری کرون می‌تواند جذب زینک از غذا را محدود کند.

شما باید زینک یا هر مکمل دیگری را زیر نظر پزشک مصرف کنید. در صورتی که کمبود نداشته باشید، مکمل‌ها مفید نخواهند بود و دریافت زینک بیش از حد مورد نیاز می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی ناخوشایندی شود. 

مکمل زینک به صورت یک داروی بدون نسخه به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد معدنی از جمله کلسیم در بازار موجود است. همچنین در برخی از مولتی‌ویتامین‌ها نیز وجود دارد.

زینک ممکن است با یکی از عنوان‌های زیر برچسب گذاری شود:

  • زینک استات (zinc acetate)
  • زینک گلوکونات (zinc gluconate)
  • زینک سولفات (zinc sulfate)

مطابق دفتر مکمل‌های غذایی، هیچ کدام از این اشکال زینک بهتر از بقیه در نظر گرفته نمی‌شود. نکته کلیدی این است که اطمینان حاصل کنید که از چند محصول با بیش از یک نوع زینک استفاده نمی‌کنید. زیرا این مسئله می‌تواند منجر به اوردوز یا مصرف بیش از حد زینک شود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص یونی زینک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص یونی زینک

یونی زینک یک قرص مکمل حاوی زینک، ویتامین‌های گروه ‌B از جمله بیوتین، ویتامین C و … است که باعث حفظ زیبایی و سلامت مو، پوست و ناخن می‌شود. یونی زینک همچنین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف مکمل زینک

مصرف بیش از حد مکمل زینک می‌تواند منجر به ایجاد عوارض گوارشی بسیار مشابه با عوارض مصرف بیش از حد آن از طریق غذا شود. همچنین زینک بیش از حد می‌تواند شما را در معرض خطر عوارض عصبی از جمله ضعف و بی حسی در اندام‌ها قرار دهد.

بنابراین حتما قبل از افزودن مکمل زینک به برنامه روزانه خود با پزشک مشورت کنید. مکمل زینک می‌تواند با برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهایی که برای بیماری‌های خود ایمنی مصرف می‌شوند، تداخل داشته باشد.

مصرف موضعی زینک برای جوش

اگر آکنه شما خفیف است و زینک کافی از طریق غذا دریافت می‌کنید، می‌توانید استفاده از محصولات موضعی زینک برای جوش را در نظر داشته باشید. زینک موضعی برای کیست‌ها و ندول‌های آکنه شدید موثر نیست. 

همه محصولات پوستی حتی اگر پوست حساسی نداشته باشید، احتمال دارد باعث ایجاد عوارض جانبی شوند. بنابراین همیشه قبل از مصرف هر محصول پوستی آن را به صورت زیر تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید:

  • یک قسمت کوچک پوست را که دور از صورت است (مانند قسمت داخلی بازو) انتخاب کنید.
  • مقدار کمی از محصول را روی آن قسمت از پوست بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • در صورتی که عارضه جانبی اتفاق نیفتاد می‌توانید محصول را روی صورت خود استفاده کنید. اما در صورت ایجاد قرمزی، بثورات پوستی یا کهیر، مصرف محصول را قطع نمایید.

به خاطر داشته باشید که همیشه طبق دستورالعمل روی بسته بندی محصول آن را مصرف کنید. برخی از محصولات لازم است تعداد دفعات کمتری نسبت به سایر محصولات مصرف شوند و یا اینکه فقط در شب استفاده شوند.

مصرف موضعی زینک برای جوش
اگر آکنه شما خفیف است و زینک کافی از طریق غذا دریافت می‌کنید، می‌توانید استفاده از محصولات موضعی زینک برای جوش را در نظر داشته باشید.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف موضعی زینک

زینک موضعی نیز مانند هر محصول مراقبت پوستی دیگری ممکن است باعث قرمزی و تحریک پوست شود. انجام دادن تست قسمت قبل می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی را به حداقل برساند. اگر بعد از استفاده دچار راش یا کهیر شدید مصرف محصول را قطع کنید. 

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بیشتر مستعد دچار شدن به عوارض جانبی زینک موضعی باشید. استفاده همزمان از چندین محصول ضد آکنه نیز می تواند این ریسک را افزایش دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی یکی از فواید زینک برای پوست یعنی تاثیر زینک برای جوش پرداختیم و همچنین اشکال مختلف استفاده از زینک برای این منظور را بررسی کردیم. زینک یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است. این ماده معدنی حتی می‌تواند به حفظ سلامت بزرگترین اندام بدن یعنی پوست کمک کند. زینک به دلیل دارا بودن اثرات ضد التهابی مخصوصا برای آکنه‌های التهابی و زخم‌های مربوط به آن‌ها مفید است. 

شما می‌توانید برای تعیین بهترین و مناسب‌ترین نوع زینک برای خودتان با متخصص پوست مشورت کنید. متخصص برای تشخیص اینکه آیا میزان کافی زینک از غذای خود دریافت می‌کنید یا خیر و آیا مکمل زینک برایتان مناسب است به شما کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع محصولات ضد جوش از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید محصولات ضد جوش

منبع: سایت healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره