بررسی تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات

بررسی تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات از موضوعات مورد توجه در زمینه سلامتی و مکمل‌ها است. زینک یا روی از مواد معدنی مورد نیاز بدن در همه افراد است (در این مقاله درباره خواص روی برای بدن بخوانید). در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که افراد در روز مقدار مورد نیاز روی را دریافت نمی‌کنند و همین باعث می‌شود که به بیماری کمبود روی مبتلا شوند.

از مشکلات ناشی از کمبود روی، کند شدن روند بهبود زخم‌ها، ریزش مو، اسهال، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش اشتها می‌باشد. در صورتی که رژیم غذایی شما حاوی مقدار روی مورد نیاز بدنتان نیست باید از قرص‌ها یا سایر داروهای مکمل حاوی زینک استفاده کنید.

در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص انواع مختلف مکمل‌های روی و تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات صحبت می‌کنیم تا با این محصولات بهتر آشنا شوید.

در ادامه می‌خوانید:

مواد غذایی که زینک بالایی دارند

زینک یا روی به صورت طبیعی در مواد غذایی از جمله غلات کامل، مخمر آبجو، گوشت قرمز، غذاهای دریایی و غلات غنی شده وجود دارد.

به طور کلی باید یادآور شد که رژیم غذاییِ بسیاری از خانواده‌ها حاوی مقدار کمی از مواد غذایی غنی از روی است. به همین دلیل است که بیشتر افراد بهترین روش تامین روی مورد نیاز بدن را در استفاده از مکمل‌های زینک می‌دانند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از مولتی ویتامین‌های نسبتاً کامل استفاده می‌کنید شاید استفاده از مکمل زینک برایتان ضروری نباشد.

مکمل‌های روی یا زینک دارای انواع مختلفی (ملح های متفاوت) هستند که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارد. در ادامه، انواع مکمل زینک و سپس تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

مواد غذایی حاوی زینک

معرفی انواع شربت و قرص زینک (روی)

مکمل‌های زینک دارای انواع مختلفی از املاح زینک هستند که پر استفاده ترین آن‌ها زینک سولفات و زینک گلوکونات می‌باشند. در ادامه این بخش ما علاوه بر ارائه توضیحاتی در خصوص این دو نوع ملح زینک، بقیه انواع املاح زینک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ویژگی‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم. این مقایسه کمک می‌کند که شما بهتر تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات را درک کنید.

  • زینک سولفات یا سولفات روی:  رایج ترین شکل خوراکی زینک است اما در برخی افراد ممکن است باعث تحریک معده شوند.
  • زینک گلوکونات: یک ملح ارگانیک زینک است که تحریک معده کمتری ایجاد می کند.
  • چلات های اسید آمینه زینک: این محصولات کیفیت بالایی دارند اما قیمت آنها نسبت به سایر انواع مکمل زینک بالاتر است.
  • اکسید روی: معمولاً از این ملح در تهیه کرم‌های مختلف و ضد آفتاب‌ها استفاده می‌کنند.
  • پیکولینات روی، استات روی و سیترات روی: املاحی از زینک هستند که جذب بالاتری دارند اما کمتر رایجند.

عوارض احتمالی مصرف قرص زینک

موارد زیر را می‌توان به عنوان عوارض احتمالی مکمل‌های زینک در نظر گرفت:

  • بی قراری
  • استفراغ
  • خواب آلودگی
  • اسهال
  • سرفه
  • تب
  • تهوع
  • درد در ناحیه شکم

شایان ذکر است که در اکثر مصرف کنندگان زینک هیچ کدام از این عوارض ظاهر نمی شوند.

در ضمن افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند قبل از مصرف خودسرانه مکمل زینک حتماً باید سراغ پزشک متخصص خود بروند و در این زمینه با آنها مشورت کنند. به علاوه این نکته بسیار مهم را باید مد نظر قرار دهید که مصرف بیش از حد زینک می‌تواند به اندازه کمبود این مواد در بدن خطرناک باشد. پس در صورتی که قصد استفاده از این مکمل‌ها را دارید بهتر است به صورت آگاهانه و اصولی این کار را انجام دهید.

ضمنا زینک با بسیاری از داروها از جمله لووتیروکسین، سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین تداخل دارد. همچنین بهتر است زینک همزمان با سایر مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم استفاده نشود. اگر دارو یا مکمل دیگری استفاده می کنید، برای بررسی تداخلات آن با زینک، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. 

عوارض احتمالی مصرف قرص زینک

بهترین روش تامین زینک یا روی در بدن

پیدا کردن مکمل‌های با کیفیت قطعاً می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. از محصولاتی که در سال‌های اخیر توانسته رضایت مشتریان را جلب کند؛ مکمل‌ زینک گلوکونات سیمرغ است که به دو صورت شربت و قرص در بازار موجود می‌باشد.‌

قرص زینک گلوکونات سیمرغ

معمولا بزرگسالان از قرص و کودکان از شربت زینک گلوکونات استفاده می‌کنند. 

شربت زینک گلوکونات سیمرغ

شربت زینک گلوکونات ۵ میلی گرم را باید با توجه به سن کودک خود مصرف کنید. بهترین روش برای مصرف این محصولات در کودکان مشورت با پزشک است. معمولاً این شربت مطابق دستور زیر تجویز می شود:

  • کودکان ۷ ماه تا ۳ سال: روزانه ۳ میلی لیتر (معادل ۳ میلی گرم زینک) 
  • کودکان ۴ سال تا ۸ سال: روزانه ۵ میلی لیتر (معادل ۵ میلی گرم زینک)
  • کودکان سال ۹ تا ۱۳ سال: روزانه ۸ میلی لیتر (معادل ۸ میلی گرم زینک)
  • کودکان و بزرگسالان بالای ۱۳ سال: روزانه ۱۱ میلی لیتر (معادل ۱۱ میلی گرم زینک)

استفاده از مکمل های زینک برای افرادی که به رژیم گیاهخواری روی آورده‌اند ضروری است، چرا که انسان ها بخش مهمی از زینک مورد نیاز بدن خود را از طریق انواع گوشت تامین می‌کنند لذا این افراد به دلیل رژیم غذایی خاص خود بهتر است که از مکمل‌های زینک بهره بگیرند.

شربت ویتامین c و روی

استفاده از مکمل‌های حاوی زینک به بهبود ریتم خواب، درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه‌های شدید، تقویت و بهبود پوست‌های حساس و افزایش سلامت مو کمک می‌کند. قرص‌های ۱۵ میلی گرمی زینک گلوکونات سیمرغ می‌توانند زینک مورد نیاز شما در یک روز را تامین کنند.

نحوه مصرف شربت و قرص زینک

بعد از فهمیدن فواید و تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات نوبت آن است که بدانید چطور این مکمل‌ها را مصرف کنید تا اثربخشی به حداکثر میزان خود برسد.

اولین موردی که در خصوص مصرف مکمل‌های زینک خوراکی باید در نظر داشته باشید این است که هیچگاه این محصولات را با خوراکی‌هایی مانند کلسیم، فسفات، انواع فیتات، قهوه، پروتئین یا سبوس مصرف نکنید. چرا که این مواد باعث می‌شوند روند جذب روی دچار اشکال گردد.

این مکمل‌های خوراکی باید مانند سایر محصولات مشابه در جای خنک و خشک و دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند. همچنین محل نگهداری این محصولات باید دور از دسترس کودکان باشد.

بهترین زمان مصرف قرص زینک گلوکونات

بهترین زمان برای مصرف قرص زینک گلوکونات بعد از صرف ناهار است، در این زمان شما باید قرص را با مقداری آب میل کنید تا معده را تحریک نکند.

تفاوت زینک سولفات و زینک پلاس چیست؟

زینک سولفات نوعی ملح از عنصر زینک است که در بعضی از مکمل‌های زینک استفاده می‌شود. حدود تقریبا ۲۳٪ زینک سولفات، زینک به صورت عنصر می‌باشد. در حالی که زینک پلاس به محصولاتی گفته می‌شود که علاوه بر زینک (چه به صورت عنصر زینک و چه یکی از ملح‌های آن) حاوی ویتامین‌ها، معمولا ویتامین های گروه ب و مواد معدنی دیگر نیز باشد.

شربت نئوزینک بهتره یا زینک پلاس؟

شربت نئوزینک مکمل زینک حاوی زینک گلوکونات است در صورتی که شربت زینک پلاس علاوه بر زینک، در ترکیبات خود ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین سی، ویتامین های گروه ب و... دارد. مثلا زینک پلاس یوروویتال حاوی زینک، ویتامین C و ویتامین های گروه B، اسید فولیک و بیوتین است. هر کدام از این محصولات کاربردهای خود را دارند و برای تامین نیازهای متفاوتی استفاده می‌شوند. برای انتخاب، لازم است به شرایط بدن فرد توجه شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «بررسی تفاوت زینک سولفات و زینک گلوکونات»

  1. تو اصفهان چندتا داروخانه رفتم شربت زینک داشتن ولی زینک گلوکونات نداشتن انگار این هم بذرش رو ملخ خورده

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام و احترام.

      دوست عزیز، شما به راحتی می‌توانید قرص زینک گلوکونات سیمرغ و شربت زینک گلوکونات سیمرغ را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی سفارش دهید و در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید.
      جهت مشاهده توضیحات صفحه محصولات و خرید هر کدام روی لینک اسم محصول مورد نظرتان بزنید.

      برایتان آرزوی سلامتی داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید