۸ روش خانگی سم زدایی بدن در ۲۴ ساعت

8 روش خانگی برای سم زدایی بدن
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سم زدایی بدن به معنای “پیروی از یک رژیم غذایی خاص یا استفاده  از محصولات یا داروهای ویژه‌ای است که بدن شما را از سموم خلاص می‌کنند”. سموم به مرور زمان در بدن جمع می‌شوند و برای سیستم عصبی مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. سموم می‌توانند از چیزهای زیادی مانند غذاهای فرآوری شده، آلودگی هوا، داروهای تجویز شده، داروهای غیرقانونی، کافئین، الکل و… وارد بدن شوند.

سم زدایی بدن ۱ الی ۲ هفته طول می‌کشد، در اکثر روش‌ها از یک پروتکل خاص یا مجموعه‌ای از قوانین پیروی می‌کنند. با این حال، می توانید با پیروی از چند روش خانگی سم زدایی بدن این مورد را هک کنید تا بتوانید در زمان کوتاه‌تری بدن خود را از سموم مضر نجات دهید و پاک کنید.

برای یادگیری هشت روش آسان و خانگی برای سم زدایی بدن در ۲۴ ساعت یا حتی کمتر، ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزهای باعث ایجاد سموم در بدن می‌شود؟ چرا باید بدن را سم زدایی کنیم؟

اگر بدانید روزانه چه مقدار در معرض سموم هستیم حیرت‌انگیز خواهید شد. در طول شبانه روز ممکن است با سمومی مانند آلودگی‌های پالایشی از بخارهای بنزین، بیسفول از قوطی‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی، پارابن‌ها، سدیم لوریل سولفات از مواد آرایشی و بهداشتی، جیوه و PCB از ماهی‌هایی مانند قزل آلا و تن‌ماهی و… روبرو شوید.

سموم در داخل بدن شما نیز تولید می‌شوند، برخی از آنها مواد زائد ناشی از فعالیت‌های متابولیک طبیعی مانند دی اکسید کربن و اوره یا محصولات جانبی دیگر هستند.

سموم عامل اصلی اما نامرئی مشکلات بی‌شماری در سلامت بدن هستند. آنها از هر جنبه عملکرد فیزیولوژیکی ما آسیب می‌رسانند و تقریبا در همه بیماری‌ها نقش دارند، مشکلاتی از جمله: مشکلات کبد، آسیب به آنزیم‌ها، خارج کردن مواد معدنی ضروری بدن و… بنابراین دانستید که چرا باید با روش‌های خانگی برای سم زدایی بدن، سموم را از بدن خود خارج کنید.

علائمی که نشان می‌دهد به سم زدایی بدن نیاز دارید.

آیا تا به حال موارد زیر را  تجربه کرده‌اید؟

  • مه مغزی
  • ناراحتی روده
  • خستگی
  • درد عمومی
  • آکنه
  • علائم اضطراب/ افسردگی

اگر پاسخ شما به یکی از این موارد هم بله باشد، ممکن است نشانه‌ی چیزی باشد که باید آن را از بدنتان خارج کنید.

علائم و نشانه های سم در بدن

۸ روش خانگی برای سم زدایی بدن

اگر کمی احساس تنبلی یا کندی می‌کنید، یا می‌خواهید بدن خود را سریعا تقویت کنید- نگران نباشید. با ایجاد برخی تغییرات کوچک در عادات و برنامه روزمره می‌توانید با آسان‌ترین روش‌ها سم زدایی بدن خود را بدون اینکه مجبور شوید به دکتر بروید و یا رژیم‌های سخت بگیرید شروع کنید.

  • زیاد بخوابید.

استراحت دادن‌های شبانه به خودتان، یکی از بهترین راه‌ها برای سم زدایی بدن و تنظیم مجدد آن است. خواب به کاهش وزن، کاهش سطح کورتیزول و استرس و همچنین بهبود سلامت کمک می‌کند. بهترین قسمت در این روش خانگی از سم زدایی بدن این است که نیازی به هیچ‌گونه تلاش یا هزینه‌ای ندارد- فقط لازم است دمای اتاق را مناسب قرار دهید و ۱۰ ساعت برای خوابیدن به خودتان فرصت دهید. مدیران تغذیه گفته‌اند که” خواب با کیفیت به بدن شما زمان و فضای لازم را می‌هد تا خود را از شر سموم راحت کنید.”

  • بعد از بیدار شدن آب بنوشید.

همچنین درست قبل از خواب و در طول روز. فکر کنید که در طول مدت ۷ یا ۸ ساعتی که خواب هستید، هیچگونه آبی به بدنتان نرسیده، بنابراین با نوشیدن آب دقیقا بعد از بیدار شدن، کمک بزرگی به خارج کردن سموم از بدن خواهید کرد. علاوه بر این به سلول‌هایتان نیز تازگی و انرژی می‌بخشد.

هیدراته ماندن (آب کافی داشتن) به تقویت بدن برای دفع سموم و حفظ تعادل قند خون بسیار کمک می‌کند. این امر به ویژه بعد از: نوشیدن الکل، بسیار کارآمد است. چراکه آب به عنوان ادرارآور عمل می‌کند و بدن شما را بی‌آب می‌کند، بنابراین اگر اخیرا از مشروبات الکی استفاده کرده‌اید، مطمئن شوید که مصرف آب خود را افزایش دهید تا سموم از بدنتان خارج شوند.

نوشیدن اب برای سم زدایی بدن

 

  • پشت سرهم حرکات کاردیو بروید.

ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای خارج کردن احساس تنبلی و کندی از بدن است که بعد از یک وعده غذایی پرچرب و زیاد ایجاد می‌شود. تعادل در تمرینات کاردیو و قدرتی، رویکردی کاملا مناسب برای ورزش را فراهم می‌کند. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که روزانه بدن خود را به حرکت در می‌آورید. انجام این کار گردش خون را بهبود می‌بخشد، اکسیژن و مواد مغذی را به تمام اندام‌ها و بافت‌ها می‌رساند، و به آنها کمک می‌کند که عملکرد موثرتری داشته باشند.

  • از نوشیدنی‌های طبیعی برای سم زدایی بدن استفاده کنید.

یک نوشیدنی سم زدا باید حاوی موادی باشد که باعث تقویت یک یا چند مورد از موارد زیر در بدن شما شود:

  1. قلیایی سازی
  2. گوارش
  3. کاهش التهاب
  4. تقویت متابولیسم
  5. عملکرد سیستم ایمنی بدن
  6. آبرسانی
  7. عملکرد کبد

یکی از بهترین روش خانگی و سم زدا استفاده از مایعات سالم بعد از چند روز زیاده‌روی در خورد و خوراکتان است. محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها: دمنوش‌های گیاهی، آب نارگیل، چای سبز، اب گرم و لیمو، دمنوش زنجبیل، اب هندوانه و…

نوشیدن نفخ آور ها برای سم زدایی بدن

  • از مصرف نوشیدنی‌های الکی خودداری کنید.

الکل برای بدن ما سمی قوی است، به این معنی که وقتی آن را می‌خوریم، بدن ما  قبل از منابع انرژی دیگر برای متابولیسم الکل کار می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که بدن شما مشغول هضم و کار به روی الکل است، کالری‌های موجود دیگر در غذا یا نوشیدنی‌ها شما ذخیره می‌شوند.

  • حرکات کششی بروید.

در هر ۱ ساعت یکبار استراحت کنید، حرکات کششی بروید و کمی جنبش داشته باشید، حتی اگر ۵ دقیقه فرصت دارید. حرکات کششی باعث کاهش خستگی، ایجاد جریان خون در ماهیچه‌ها و افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری می‌شود. بعلاوه حرکات کششی یکی از لذت بخش‌ترین راه‌ها برای سم زدایی بدن است، مگر نه؟

حرکات کششی برای دفع سموم بدن

  • مکمل مصرف کنید.

اطمینان حاصل کنید که بدن خود را از مواد مغذی ضروری که قبلا دریافت نمی‌کردید، تامین کنید. البته شما باید مواد مغذی‌ای را که به سختی می‌توان از غذا دریافت کرد (مانند ویتامین D، زینک) را از طریق قرص‌ها و مکمل‌ها دریافت کنید.

شاید برایتان جالب باشد: ۸ ماده غذایی که به طور طبیعی کبد را پاک‌سازی می‌کنند.
  • خود را محدود نکنید.

زمانی‌ که بدنتان احساس ناخالصی می‌کند، واکنش روده شما ممکن است طوری باشد که هر غذای مغذی یا مفید خانگی برای سم زدایی بدن را پس بزند و میلش بیشتر به سمت غذاهای فست‌فودی باشد، ممکن است شما خود را منع کنید که هیچوقت غذاهای مضر نکنید. این تفکر چندان درست نیست. هیچ نوع غذا یا نوشیدنی را منبع مصرف نکنید. در عوض، غذاهایی را که دوست دارید، اما می‌دانید که مضر هستند را دسته بندی کنید، و با برنامه ریزی ۸۰/۲۰- ۸۰ درصد برای غذاهای مقوی و سم زدا، ۲۰ درصد برای آنچه بدنتان هوس می‌کند، بدن خود را محروم از غذاهای خوشمزه نکنید.

بعضی از غذاهایی که باید آنها را در دسته ‌۲۰ درصدی‌ها قرار دهید: اقلام سرخ شده، نوشیدنی‌های شیرین، تنقلاتی مانند شیرینی و چیپس، گوشت‌های کاملا فرآوری شده مانند هات داگ.

به یاد داشته باشید که تا زمانی که انتخاب‌های شما آگاهانه و با برنامه‌ریزی باشد، سم زدایی بدنتان بسیار موثرتر و کارآمدتر خواهد بود.

قانون 80/20 برای رژیم غذایی

سخن آخر

سم زدایی بدن امری مهم در سالم ماندن است. روده، مغز شما را بهبود می‌بخشد و سموم و مواد زائد متابولیکی را از بدن شما دفع می‌کند. همین چرخه منجر به احساس سلامتی بیشتر و کاهش علائمی مانند خستگی، اضطراب و مه‌مغزی می‌شود.

سم زدایی بدن شما باید این چنین باشد:

  • خودداری از خوردن کافئین
  • به طور مداوم ورزش کنید.
  • از مصرف کربوهیدارت خودداری کنید.
  • آب بنوشید.
  • استرس نداشته باشید.
  • از داروهای گیاهی مناسب برای سم زدایی استفاده کنید.

منابع:

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت  داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع