فواید چای سبز برای لاغری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و آنتی اکسیدانی غنی، دارای فوایدی برای سلامتی از جمله کمک به کاهش وزن و لاغری است. از دیرباز در طب سنتی چینی از چای سبز برای درمان بیماری‌ها و مشکلات بسیاری استفاده می‌شده است. اخیرا چای سبز برای لاغری مورد بررسی قرار گرفته و با آن مرتبط دانسته شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب می‌خواهیم به بررسی فواید چای سبز برای لاغری بپردازیم و بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری و کاهش وزن را معرفی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فواید چای سبز برای لاغری

قبل از پرداختن به فواید چای سبز برای لاغری، بهتر است با مفهوم متابولیسم یا سوخت و ساز آشنا شویم. به مجموع فرآیندهایی که طی آن‌ها بدن غذاها و نوشیدنی‌ها را به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کند، متابولیسم می‌گویند. چای سبز می‌تواند از طریق کمک به متابولیسم بدن، برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد.

چای سبز حاوی کافئین و کاتچین (یک نوع فلاونوئید) می‌باشد. کاتچین یک آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این ترکیبات یعنی کافئین و کاتچین، می‌توانند به متابولیسم سرعت ببخشند.

کاتچین می‌تواند به تجزیه چربی‌ اضافی کمک کند. همچنین کاتچین و کافئین می‌توانند مقدار انرژی‌‌ای که بدن مصرف می‌کند را افزایش دهند.

یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۰، نشان داد که مکمل‌های چای سبز حاوی کاتچین یا کافئین تاثیری کوچک اما مثبت بر لاغری و مدیریت وزن دارند.

یک بررسی جدیدتر، استفاده بالینی از چای سبز را برای تحریک کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، مورد مطالعه قرار داد. با وجود اینکه مشخص شد چای سبز تاثیر مثبتی بر لاغری و کاهش وزن دارد، اما این نتیجه چشمگیر نبود. بنابراین محققان این بررسی نتیجه گرفتند که بعید است چای سبز اهمیت بالینی داشته باشد.

با این وجود، برای فواید چای سبز برای لاغری مبنای تئوری و برخی شواهد تجربی (خارج از مطالعات بالینی) وجود دارد. با این حال، مطالعات در این زمینه معمولا از کاتچین و کافئین در دوزهایی بالاتر از مقدار موجود در یک فنجان چای سبز استفاده می‌کنند.

فواید چای سبز برای لاغری احتمالا کم است و تاثیر آن بر لاغری به اندازه سایر روش‌های سالم کاهش وزن از جمله ورزش نیست.

ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی سبزیجات، از روش‌های لاغری بسیار موثر است. استفاده از چای سبز در کنار این روش‌ها می‌تواند نتایج مثبت آن‌ها را افزایش دهد.

چای سبز چگونه می‌تواند به لاغری کمک کند؟

تا اینجا با نحوه عملکرد چای سبز و تاثیر آن بر متابولیسم آشنا شدیم. در این قسمت به‌طور خلاصه فواید چای سبز برای لاغری را معرفی می‌کنیم:

  • کافئین موجود در چای سبز به عنوان یک محرک عمل می‌کند و در مطالعات مختلف نشان داده شده به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌نماید.
  • طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها به نام کاتچین به چربی سوزی و افزایش متابولیسم کمک می‌کنند که کلید کاهش وزن است.
  • چای سبز کم کالری است بنابراین می‌توان آن را به راحتی در کنار میان وعده‌ها استفاده کرد.
  • چای سبز علاوه بر افزایش سرعت متابولیسم، به افزایش اکسیداسیون چربی و حتی بهبود فعالیت انسولین کمک می‌کند.
  • چای سبز حاوی یک ترکیب فعال به نام تیانین است. تیانین نوعی آمینو اسید است که از طریق ایجاد اثر آرام‌بخش روی مغز، استرس را کاهش می‌دهد. این مسئله به کاهش وزن آسان کمک می‌کند.

چای سبز یک نوشیدنی سالم سرشار از آنتی اکسیدان است. شما می‌توانید هر زمان که مایل هستید این نوشیدنی مفید را مصرف کنید. اما درک این نکته بسیار مهم است که فقط نوشیدن چای سبز به لاغری کمک نمی‌کند و باید در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش از این نوشیدنی استفاده کنید تا از فواید چای سبز برای لاغری بهره‌مند شوید.

مقدار مصرف چای سبز برای لاغری

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سبز گرم برای کمک به لاغری و کاهش وزن کافی است. مقدار دقیق مصرف، برای هر فرد بسته به کافئین مصرفی و متابولیسم طبیعی او متفاوت است.

انواع مختلفی از چای سبز در بازار وجود دارد. اما برای کاهش وزن بعید است تفاوت قابل توجهی بین آن‌ها وجود داشته باشد. احتمالا چای سبز ساده‌ای که فرآوری کمتری روی آن انجام شده غنی ترین مواد مغذی خود را حفظ کرده است.

معمولا مصرف چای سبز بی‌خطر است. با این وجود، در برخی از موارد باید مراقب بود. زیرا دوزهای زیاد کافئین می‌تواند برای کسانی که در معرض خطر مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند مشکلاتی ایجاد کند.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند چای سبز را بلافاصله بعد از صبحانه و ناهار (هنگامی که سرعت متابولیسم در بیشترین مقدار است) مصرف کنید.

در این صورت، چای سبز متابولیسم را سرعت می‌بخشد و همچنین به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

سایر فواید چای سبز برای سلامتی

چای سبز حاوی طیفی از ترکیبات مختلف است، از جمله:

  • ویتامین‌های B
  • فولات
  • منیزیم
  • فلاونوئیدها
  • سایر آنتی اکسیدان‌ها

چای سبز می‌تواند با فوایدی برای سلامتی همراه باشد، از جمله:

  • کاهش کلسترول
  • بهبود عملکرد قلب
  • کاهش ریسک بیماری آلزایمر
  • کمک به کنترل دیابت نوع ۲
  • دارا بودن خواص ضد سرطانی

با این حال برای بسیاری از این موارد، شواهد قطعی نیستند. برای مثال، در سال ۲۰۰۹، یک بررسی بر روی تحقیقی که مصرف چای سبز را با پیشگیری از سرطان مرتبط دانسته بود، نتوانست مدرکی قوی برای تایید این ادعا پیدا کند.

در نتیجه، برای تایید تاثیر چای سبز برای این موارد به مطالعات با کیفیت و طولانی مدت بیشتری نیاز است.

معرفی چند قرص لاغری حاوی چای سبز

در ادامه به معرفی چند قرص لاغری حاوی چای سبز می‌پردازیم:

قرص فلوردو

قرص فلوردو یک قرص لاغری گیاهی و قوی است که از طریق مکانسیم‌های مختلفی مانند کاهش جذب قند و رفع اشتهای کاذب به از بین رفتن چربی‌های زائد بدن و لاغری کمک می‌کند. مصرف این قرص باعث بهبود عملکرد روده و معده نیز می‌شود.

این قرص حاوی شش گیاه دارویی مختلف می‌باشد که عبارتند از: سیاه توسه، نعناع فلفلی، ختمی، چای سبز، علف طلایی، انجدان.

شما می‌توانید برای تهیه قرص فلوردو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص لاغری فلوردو

قرص اسلیم کوئیک

قرص اسلیم کوئیک، با مکانیسم‌های مختلفی از جمله افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و کاهش اشتها باعث کاهش وزن سریع می‌شود. این قرص کاملاً گیاهی بوده و در آن از عصـاره خشک و پودر بذر گیاه کرفس، عصاره خشک و پودر بذر گیاه شوید و چای سبز استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اسلیم کوئیک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص اسلیم کوئیک

قرص اسلیم مکس

قرص اسلیم مکس یک قرص لاغری گیاهی است که با افزایش متابولیسم، باعث کاهش وزن می‌شود. این قرص با استفاده از ترکیبات گیاهی و طبیعی تهیه شده و دارای اثرات آنتی‌اکسیدان و ضدسرطان نیز می‌باشد.

در این محصول از عصاره خشک چای سبز، دانه گشنیز، بذر رازیانه و ریشه کاسنی استفاده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اسلیم مکس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول اسلیم مکس

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی فواید چای سبز برای لاغری و کاهش وزن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد چای سبز حاوی کافئین و کاتچین است که هر دوی آن‌ها به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است که نوشیدن چای سبز به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود و برای بهره‌مندی از فواید چای سبز برای لاغری باید در کنار داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید برای تهیه بهترین قرص لاغری موجود در داروخانه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید بهترین قرص‌های لاغری

سوالات متداول

آیا چای سبز کافئین دارد؟

بله، چای سبز حاوی کافئین است.

برای لاغری چه زمانی چای سبز بخوریم؟

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند چای سبز را بلافاصله بعد از صبحانه و ناهار (هنگامی که سرعت متابولیسم در بیشترین مقدار است) مصرف کنید.

آیا چای سبز باعث لاغری می‌شود؟

چای سبز حاوی کافئین و کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این ترکیبات می‌توانند به متابولیسم سرعت ببخشند. علاوه بر این، کاتچین می‌تواند به تجزیه چربی‌ اضافی کمک کند. همچنین کاتچین و کافئین می‌توانند مقدار انرژی‌ای که بدن مصرف می‌کند را افزایش دهند. اما فقط نوشیدن چای سبز به تنهایی به لاغری کمک نمی‌کند و باید در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش از این نوشیدنی استفاده کنید تا از فواید چای سبز برای لاغری بهره‌مند شوید.

چند لیوان چای سبز در روز برای لاغری خوب است؟

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سبز گرم برای کمک به لاغری و کاهش وزن کافی است. مقدار دقیق مصرف، برای هر فرد بسته به کافئین مصرفی و متابولیسم طبیعی او متفاوت است.

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و NDTV


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط