شربت برای تقویت حافظه کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تغذیه صحیح برای همه جنبه‌های سلامت کودکان از جمله رشد و عملکرد مغز آن‌ها اهمیت دارد. رشد سریع مغز، در دو سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. در واقع وزن مغز کودک تا دو سالگی به ۸۰ درصد وزن بزرگسالی آن می‌رسد. مغز کودک تا دوران نوجوانی به رشد خود ادامه می‌دهد؛ مخصوصا در قشر پیش پیشانی. این قسمت از مغز به عنوان مرکز شخصیت شناخته می‌شود و ناحیه‌ای از مغز می‌باشد که با برنامه ریزی، حافظه، تصمیم گیری و سایر عملکردهای اجرایی مغز مرتبط است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی تعدادی از غذاهای مفید برای کمک به رشد و سلامت مغز کودکان می‌پردازیم و در ادامه دو شربت برای تقویت حافظه کودکان (و سایر جنبه‌های سلامتی آن‌ها) را به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

غذاهای مفید برای سلامت مغز کودک

همه مواد مغذی برای عملکرد صحیح مغز اهمیت دارند. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند برخی از مواد مغذی و خوراکی‌ها به رشد مغز در دوران کودکی و نوجوانی کمک می‌کنند و برای عملکرد شناختی مفید هستند.

در ادامه با تعدادی از غذاهای مفید برای رشد و سلامت مغز کودک آشنا می‌شویم و بعد از آن دو شربت برای تقویت حافظه کودکان (و چگونگی تاثیر آن‌ها) را به شما معرفی می‌کنیم.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز و عملکرد شناختی است. از جمله این مواد می‌توان به کولین، ویتامین B12، پروتئین و سلنیوم اشاره کرد.

کولین یک ماده مغذی است که برای رشد مغز بسیار اهمیت دارد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد الگوهای غذایی حاوی تخم مرغ و سایر غذاهای سالم از جمله حبوبات و میوه‌ها در مقایسه با الگوهای غذایی سرشار از خوراکی‌های حاوی قند مانند کلوچه و آب نبات با نمرات IQ بالاتری همراه است.

تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز و عملکرد شناختی است.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از ترکیبات گیاهی مفیدی به نام آنتوسیانین هستند. دانشمندان دریافته‌اند که آنتوسیانین می‌تواند از راه‌های مختلف برای سلامتی مغز مفید باشد.

آنتوسیانین‌ها ممکن است جریان خون را به مغز افزایش دهند، اثرات ضد التهابی ایجاد کنند و به تولید سلول‌های عصبی جدید و بیان برخی از پروتئین‌ها کمک نمایند؛ از جمله فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد.

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف توت‌ها تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی کودکان دارد.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی، منابع غذایی خوبی از بسیاری از مواد مغذی مفید برای عملکرد مغز هستند. از جمله این مواد مغذی می‌توان به اسیدهای چرب امگا ۳، ید و زینک اشاره کرد.

بدن برای تولید و رشد سلول‌های عصبی به زینک نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند.

بدن همچنین برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید نیاز دارد. این هورمون‌ها نقش مهمی در رشد مغز دارند.

بسیاری از مطالعات مصرف غذاهای دریایی را با عملکرد شناختی بهتر در کودکان و بزرگسالان مرتبط دانسته‌اند. 

علاوه بر این، سطح پایین امگا ۳ در خون ممکن است بر عملکرد شناختی کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

با این وجود، به گفته محققان مصرف بیش از حد ماهی به دلیل وجود آلاینده‌هایی از جمله جیوه (که در برخی از انواع غذاهای دریایی بیشتر موجودند) می‌تواند روی عملکرد شناختی تاثیر منفی داشته باشد.

بنابراین بهتر است به کودک خود غذاهای دریایی با جیوه کم از جمله میگو، ماهی سالمون و ماهی قزل آلا بدهید.

در ادامه، در قسمت معرفی شربت برای تقویت حافظه کودکان یکی از انواع شربت های حاوی امگا ۳ را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای دریایی
غذاهای دریایی، منابع غذایی خوبی از بسیاری از مواد مغذی مفید برای عملکرد مغز هستند.

آجیل

آجیل‌ها و دانه‌ها خوراکی‌هایی مغذی هستند و حاوی مقادیر بالایی از بسیاری از مواد مغذی مرتبط با عملکرد شناختی بهتر می‌باشند. این مواد مغذی شامل ویتامین E، زینک، فولات، آهن و پروتئین هستند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف آجیل می‌تواند به بهبود کیفیت رژیم غذایی کودکان و افزایش دریافت مواد مغذی ضروری از جمله چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر کمک کند. کیفیت بالاتر رژیم غذایی با عملکرد شناختی و تحصیلی بهتر مرتبط است.

علاوه بر این، آجیل‌ها، دانه‌ها و کره‌های آن‌ها خوراکی‌های مناسبی برای کودکان هستند که می‌توانند به افزایش کیفیت مواد مغذی وعده‌های غذایی و میان وعده‌های آن‌ها کمک کنند.

سبزیجات برگی سبز

تحقیقت نشان می‌دهد که سبزیجات مغذی برای سلامت مغز کودکان مهم هستند.

سبزیجات برگی سبز از جمله اسفناج و کاهو حاوی ترکیبات محافظت کننده از مغز از جمله فولات، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های E و K1 هستند. از برخی از این ویتامین‌ها در مکمل‌های تغذیه‌ای کودکان از جمله انواع شربت برای تقویت حافظه کودکان استفاده می‌شود.

یک مطالعه نشان داد کودکانی که فولات دریافتی آن‌ها کافی بود، نسبت به کودکانی که فولات دریافتی آن‌ها ناکافی بود،  نمرات شناختی بهتری داشتند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از کاروتنوئید (مانند سبزیجات برگی) می‌تواند عملکرد شناختی را در کودکان تقویت کند.

کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات برگی به مقدار زیاد موجودند.

سبزیجات برگی سبز
کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات برگی به مقدار زیاد موجودند.

غذاهای غنی از آهن

کمبود آهن در سراسر جهان و مخصوصا در کودکان شایع است. پایین بودن سطح آهن بدن می‌تواند روی رشد شناختی و عملکرد تحصیلی کودکان تاثیر منفی بگذارد.

کمبود آهن همچنین با اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) مرتبط است.

کودکان زیر ۷ سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند.

برای کمک به جلوگیری از کمبود آهن، مطمئن شوید که رژیم غذایی فرزندتان حاوی غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات و اسفناج باشد.

شربت برای تقویت حافظه کودکان

همان‌طور که در این مقاله گفته شد برخی از خوراکی‌ها به دلیل دارا بودن بعضی از مواد مغذی، برای سلامت مغز کودکان و بهبود عملکردهای شناختی آن‌ها مفید هستند.

برخی از مواد مغذی از جمله پروتئین، زینک، آهن، کولین، فولات، ید، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین B6، ویتامین B12 و امگا ۳ برای نمو مغز کودکان ضروری هستند.

تامین برخی از این مواد ضروری برای تقویت حافظه، از جمله زینک، ویتامین دی و امگا ۳ از طریق تغذیه دشوار است. بنابراین می‌توان از شربت‌های مکمل تغذیه‌ای برای کودکان استفاده کرد. 

در ادامه به معرفی دو شربت برای تقویت حافظه کودکان که حاوی برخی از این مواد مغذی مهم برای سلامت و نمو مغز هستند می‌پردازیم:

شربت سندروس

شربت سندروس پلاس زینک، یک مکمل فوق‌العاده برای کودکان و نوجوانان است که حاوی تعدادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌باشد. 

این شربت به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و قدرت دفاعی بدن را در مقابل عفونت‌های حاد و مزمن افزایش می‌دهد.

ترکیبات این شربت شامل ویتامین A، ویتامین D3، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین C، بیوتین، ویتامین B12، فولیک اسید، کلسیم و زینک است. 

همان‌طور که گفته شد بسیاری از این مواد مغذی برای رشد مغز کودکان و عملکرد شناختی بهتر آن‌ها ضروری هستند. بنابراین این شربت برای تقویت حافظه کودکان و قدرت یادگیری آن‌ها می‌تواند مفید باشد.

شما می‌توانید برای مطالعه توضیحات کامل و تهیه شربت سندروس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت سندروس

شربت سندروس
شربت سندروس، یک مکمل برای کودکان و نوجوانان است که حاوی تعدادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌باشد.

شربت امگا ۳ پلاس یورو ویتال

شربت امگا ۳ پلاس یورو ویتال حاوی امگا ۳ (DHA و EPA)، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد این مواد مغذی برای سلامت و رشد مغز کودکان بسیار مهم هستند. 

این محصول حاوی مقدار بالایی از روغن کبد ماهی می‌باشد. روغن کبد ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری، DHA و EPA و همچنین سرشار از ویتامین D طبیعی و ویتامین A است.

DHA به حفظ عملکرد طبیعی مغز و بینایی کمک می‌کند.

مصرف DHA در مادران، به رشد طبیعی مغز و چشم جنین و نوزادان کمک می‌کند.

ویتامین‌های D و A به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک می‌نمایند. علاوه بر این ویتامین A در حفظ بینایی طبیعی و در روند تمایز سلولی نقش دارد. ویتامین D در روند تقسیم سلول نقش دارد و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌نماید.

ویتامین E به محافظت از سلول ها در مقابل استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه شربت امگا۳ یوروویتال از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت امگا۳ یورو ویتال

شربت امگا 3 پلاس
شربت امگا ۳ پلاس یورو ویتال حاوی امگا ۳ (DHA و EPA)، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E می‌باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی تعدادی از خوراکی‌های مفید برای رشد و نمو مغز کودکان و بهبود عملکرد شناختی آن‌ها پرداختیم. همان‌طور که گفته شد این خوراکی‌ها حاوی برخی از مواد مغذی ضروری برای نمو مغز کودکان هستند.

علاوه بر این، گفتیم که تامین برخی از این مواد مغذی از طریق غذا دشوار است و گاهی استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای کودکان می‌تواند مفید باشد.

در آخر نیز به معرفی دو شربت برای تقویت حافظه کودکان پرداختیم که حاوی تعدادی از مواد مغذی معرفی شده در این مقاله هستند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع شربت تقویتی کودکان از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت تقویتی کودکان


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

شربت اتنتالین؛ بهترین شربت افزایش تمرکز کودکان

راهکارهای تقویت حافظه کودکان

معرفی سه شربت زینک پلاس برای کودکان

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شربت برای تقویت حافظه کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط