چرا شربت ویتامین سی برای سلامت کودکان لازم است؟

شربت ویتامین سی برای کودکان
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شربت ویتامین سی برای کودکان به عنوان فرم مناسبی از مکمل غذایی، پیشنهاد می‌شود. چرا که کودکان مانند بزرگسالان بر اهمیت مصرف مولتی ویتامین‌ها واقف نیستند و معمولا با بلعیدن قرص مشکلاتی دارند. از طرفی ویتامین C شناخته شده‌ترین ویتامین است که همه ما حداقل یک بار، فرمی از آن را مصرف کرده‌ایم. این ویتامین به شکل قرص جوشان، شربت یا کپسول در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین در ترکیبات بسیاری از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی، نام ویتامین C به چشم می‌خورد.

در حالی که کم و بیش به اهمیت ویتامین C آگاه هستیم، می‌خواهیم بدانیم مصرف این ماده در سلامت کودکان چه نقشی دارد؟ به همین منظور مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب به این موضوع اختصاص پیدا کرد. در این مطلب به تعریف ویتامین C و نقش آن در حفظ سلامت پرداخته، سپس فواید شربت ویتامین سی برای کودکان را بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله، چشم‌انداز دقیق‌تر و تازه‌تری در رابطه با اهمیت ویتامین C برای کودکان به دست بیاورید.

ویتامین C چیست؟

ویتامین C با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود که به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌گردد. این ویتامین محلول در آب است و به عنوان یکی از ریز مغذی‌های ضروری برای بدن انسان دسته بندی می‌شود. برای تأمین منابع کافی از ویتامین C به رژیم غذایی مناسب نیاز داریم. ویتامین سی نوعی آنتی اکسیدان است که بر حیات سلول‌ها و عملکرد صحیح آن‌ها نقش مثبت دارد. البته اهمیت این ویتامین تنها محدود به موارد مذکور نیست. ویتامین C در برابر حرارت، مواد قلیایی و گذر زمان به سرعت از بین می‌رود. بنابراین بسیار مهم است که از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، منابع کافی از ویتامین سی را تأمین کنیم. مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند در فراهم کردن این ویتامین مؤثر باشند. از آنجایی که عموما خردسالان با بلعیدن قرص‌ها و کپسول‌ها مشکل دارند، شربت ویتامین سی برای کودکان پیشنهاد می‌گردد.

اهمیت ویتامین C برای سلامت کودکان

ما در تمام دوره‌های زندگی بسته به وضعیت بدنی و سن نیاز به منابع کافی از ویتامین‌ها و مینرال‌ها داریم. گاهی ممکن است برای تأمین این مواد ضروری علاوه بر یک رژیم غذایی مناسب به مصرف مکمل‌ها هم نیاز پیدا کنیم. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما باید توجه کنیم که اهمیت مصرف ویتامین سی یا دیگر ریزمغذی‌ها در این گروه سنی بسیار بیشتر است. اگر در دوران خردسالی منابع لازم از ویتامین‌ها و مینرال‌ها را برای بدن فراهم کنید، بدیهی است که فرزند شما در بزرگسالی تندرست‌تر خواهد بود. به عبارتی برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها، سلامت پوست، آرامش روان، بازدهی ذهن وکودک نیاز به ویتامین‌ها و مینرال‌ها دارد. عدم دسترسی کودکان به این منابع مغذی عموما عواقب طولانی و جبران ناپذیری به همراه دارد.

ویتامین C در کنار سایر ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت کودک داشته و چشم‌پوشی از آن ممکن نیست. رژیم غذایی سالم، حاوی میوه‌ها، سبزیجات و خوراکی‌های تازه می‌تواند ویتامین سی مورد نیاز کودک را فراهم کند. همچنین مصرف شربت ویتامین سی برای کودکان توصیه می‌شود. در بخش قبلی گفتیم ویتامین C در برابر حرارت، مواد قلیایی و گذر زمان حساس است و به سرعت از بین می‌رود. بنابراین بعید نیست که بهترین و سالم ترین رژیم‌های غذایی هم حاوی مقدار کافی از ویتامین C نباشند. مصرف شربت ویتامین سی برای کودکان آسان است. برای مثال طعم نامطبوعی ندارد و مانند قرص یا کپسول بلعیدن آن برای کودک مشکل نیست.

مرکبات حاوی ویتامین سی
مرکبات ترش سرشار از ویتامین سی هستند.

ویتامین سی برای کاهش عوارض رادیکال‌های آزاد (حاصل از محیط)، افزایش جذب آهن، جلوگیری از کم‌خونی، افزایش استحکام استخوان، تقویت سیستم ایمنی، طراوت و شادابی پوست واهمیت دارد. از این رو تأمین ویتامین سی برای بدن کودک را سهل انگارانه فراموش نکنید.

چگونه منابع ویتامین C را برای کودک فراهم کنیم؟

مسئولیت نگهداری از کودکان همواره با چالش‌های مختلفی همراه است. برای مثال در بسیاری موارد والدین یا سرپرست کودک از مشکلات مربوط به بد غذایی او صحبت می‌کنند. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که برخی از کودکان با بهانه‌گیری یا عادت‌های بد از مصرف غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات (منابع مهم ویتامین C) اجتناب می‌کنند. پس در مرحله اول درباره خواص و فواید خوراکی‌ها اطلاع پیدا کرده و سپس آن‌ها را در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

اگر مصرف خوراکی‌های سالم برای کودک جذاب نیستند می‌توانید روش‌های زیر را نیز به کار ببرید تا منابع کافی از ویتامین C برای بدن کودک تأمین شوند.

تزیین وعده‌های غذای کودک

می‌توانید با آموزش از طریق فضای مجازی، ایده‌های جذابی برای تزیین خوراکی کودک بیاموزید. معمولا کودکان و خردسالان با خلق داستان درباره غذاها به مصرف آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. این روش به‌ خصوص برای سبزیجات و میوه‌ها مؤثر است.

استفاده از اسموتی‌ها و آبمیوه‌ها

اگر کودک به مصرف سبزیجات و میوه‌ها علاقه نشان نمی‌دهد، می‌توانید این خوراکی‌ها را به فرم آبمیوه یا اسموتی به او پیشنهاد دهید. معمولا با چاشنی‌ها سالم مانند وانیل، عسل یا اسانس میوه‌ها، کودکان به نوشیدن اسموتی و آبمیوه علاقه نشان می‌دهند. اسموتی‌ها و آبمیوه‌هایی که از سبزیجات و آبمیوه‌ها تهیه می‌کنید منابعی سرشار از ویتامین سی هستند.

اسموتی منبع ویتامین سی
اسموتی‌های میوه‌ای برای کودکان جذاب بوده و حاوی ویتامین سی هستند.

نکته۱: برای تهیه غذای کودک فقط از میوه و سبزیجات تازه و خام استفاده کنید. کمپوت‌ها یا خوراکی‌های از این دست برای سلامت کودک مناسب نبوده و مصرف آن‌ها به عادتی نادرست مبدل می‌شود.

استفاده از شربت ویتامین سی برای کودکان

پیشنهاد بعدی ما، شربت ویتامین سی برای کودکان است. این مکمل غذایی منابع کافی از ویتامین C را برای بدن کودک تأمین می‌نماید. امتیاز مثبت این شکل از ویتامین C، سهولت مصرف آن است. اغلب بهانه‌گیرترین کودکان هم در برابر یک قاشق شربت خوش طعم، مقاومت نمی‌کنند. می‌توانید از اشکال دیگر ویتامین C مانند قرص جوشان نیز استفاده کنید اما همان‌ طور که گفتیم، شربت ویتامین راه حل بسیار ساده‌تری است.

نکته۲: برای تأمین ویتامین‌های مورد نیاز کودک نباید صرفا به مکمل‌های غذایی وابسته باشید. همان‌ طور که از نام این محصولات مشخص است، به عنوان یک راه حل جانبی شناخته می‌شوند. هرگز ویتامین‌ها نمی‌توانند و نباید جایگزین غذای سالم باشند. با تهیه غذاهای سالم، هیجان انگیز و تازه علاوه بر سلامت جسم کودک به تقویت روحیه او نیز کمک خواهید کرد. همچنین شربت اشتها آور برای کودکان پیشنهاد می‌شود تا میل بیشتری برای غذا خوردن داشته باشند.

معرفی شربت ویتامین سی برای کودکان

شربت زینکاسین روناک محصولی تولید شده در شرکت داروسازی پیشرو آریا روناک است. این شربت حاوی ویتامین C و زینک بوده که برای سلامت بدن بسیار اهمیت دارند. محدودیت سنی برای مصرف این دارو وجود نداشته و به دلیل طعم مطبوع به عنوان شربت ویتامین سی برای کودکان پیشنهاد می‌گردد. از جمله فواید شربت زینکاسین می‌توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت اشتها، حفظ سلامت مو، پوست و ناخن و افزایش جذب آهن اشاره کنیم.

ترکیبات شربت ویتامین سی برای کودکان علاوه بر ویتامین C و زینک شامل مقداری عسل است که طعم مطبوعی به آن می‌دهد. نحوه مصرف این شربت برای کودکان در بازه‌های سنی مختلف به شرح زیر است:

کودکان ۱ تا ۴ سال: روزانه نصف قاشق چایخوری (۲/۵ میلی لیتر)

کودکان ۴ تا ۹ سال: روزانه یک قاشق چایخوری (۵ میلی لیتر)

کودکان ۹ تا ۱۳ سال: یک قاشق غذا خوری (۱۰ میلی لیتر)

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به صفحه شربت ویتامین سی زینکاسین مراجعه نمایید.

سخن پایانی

بخش بزرگی از مسئولین والدین برای نگهداری از کودکان به مساله سلامت جسم و روح مربوط است. قطعا برای موفقیت در این زمینه نیاز به آگاهی و آموزش دارید. جسم و روح حساس کودکان تنها تحت حمایت سرپرستان لایق، به خوبی و در مسیر صحیح رشد خواهند کرد. خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی شرایطی به وجود آورده که والدین بتوانند با امکانات بیشتری از سلامت فرزندان مراقبت کنند.

اگر به شربت ویتامین سی برای کودکان نیاز دارید می‌توانید این محصول را از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) تهیه نمایید. همچنین در بخش نظرات، سؤالات خود را درباره شربت زینکاسین مطرح کنید و منتظر متخصصان مفید طب باشید تا در کوتاه‌ترین زمان به پرسش شما پاسخ داده شود.

خرید شربت ویتامین سی


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط