معرفی بهترین شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال

شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

کودک بی اشتها معمولا باعث نگرانی والدین می‌شود، خصوصا اگر این بی اشتهایی منجر به اختلال در رشد و وزن گیری طبیعی کودک شود. محصولات و شربت های اشتها آور معمول در بازار اغلب برای کودکان زیر یک یا دو سال مناسب نیستند، به همین دلیل انتخاب یک محصول مناسب، ممکن است دشوار باشد. در این مقاله پس از بررسی دلایل بی اشتهای کودکان و راهکارهایی برای رفع این مشکل، چند نمونه از انواع بهترین شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال را به همراه ترکیبات و نحوه مصرف آن‌ها معرفی می‌کنیم.

دلایل بی اشتهایی کودکان زیر یک سال

بی اشتهایی کودک زیر یک سال دلایل متنوعی ممکن است داشته باشد. انتظار می‌رود وزن کودک از هنگام تولد تا ۴ ماهگی دو برابر و تا یک سالگی سه برابر شود. شاید درباره مفهوم جهش رشد کودک شنیده باشید؛ در واقع کودک در زمان جهش رشد، سریع‌تر و به طور قابل توجهی بیشتر از زمان‌های دیگر رشد می‌کند.

در زمان جهش رشد، کودک شیر یا شیرخشک زیادی می‌خورد. اما پس از تمام شدن این دوره، اشتهای او برای مدتی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که اغلب در کودکان ۳ تا ۴ ماهه، کاهش اشتهای موقتی را مشاهده میکنیم. چون به تازگی جهش رشد کودک تمام شده است.

کم شدن اشتهای کودک شما در دو ماهگی می‌تواند به دلیل کند شدن رشد او باشد، اما به احتمال بیشتر به دلیل تغییر ترکیبات شیر مادر است. تا ۶ هفته اول، شیر مادر حاوی کُلستروم (در زبان محاوره، آغوز) است که اثر ملینی روی کودک دارد. وقتی در طی زمان این ماده در شیر کم می‌شود، غذای کودک در دستگاه گوارش او آرامتر حرکت می‌کند پس باعث اشتهای کمتر اون می‌شود. همچنین خروج مدفوع کمتر اتفاق می‌افتد.

دلایل دیگر بی اشتهایی کودکان

درآوردن دندان: کودک در حدود ۶ ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کند. متاسفانه این اتفاق می‌تواند باعث کم اشتهایی کودک شود. این کاهش اشتها در هر زمانی تا دو سالگی که دندان‌ها کامل می‌شوند، ممکن است اتفاق بیفتد.

گرمای بیش از حد: ممکن است به خاطر گرمای زیاد، کودک عرق کند و همین باعث بد اخلاقی او و در نتیجه بدغذایی کودک شود. در این صورت سعی کنید مثلا با یک دستمال خیس او را خنک کنید، لباس نخی تن کودک کنید و او را به مکان‌های خنک تر ببرید.

خوردن برخی از غذاها: بعضی از غذاها مانند غلات کامل دیرتر هضم می‌شوند و به این دلیل کودک احساس سیری و بی اشتهایی کند. اگر کودک شما  به تازگی شروع به خوردن غذای جامد کرده است، ممکن است تمایل کمتر کودک به غذا بیشتر به چشم آید، زیرا غذاها دیرتر از شیر هضم می‌شوند. سعی کنید وعده‌های کوچکتری از غذای جامد را به کودک بدهید.

دلایل بی اشتهایی کودک
سعی کنید وعده‌های کوچکتری از غذای جامد را به کودک بدهید.

واکسیناسیون: بی اشتهایی کودک بعد از زدن واکسن اتفاقی رایج است. این کاهش اشتها به خاطر تب یا درد در ناحیه تزریق است. البته اگر کودک بعد از ۲۴ ساعت همچنان به غذا خوردن تمایل نداشت، لازم است با پزشک مشورت کنید.

مصرف زیاد مایعات: اگر قبل یا حین غذا به کودک خود مایعات زیادی بدهید، به سرعت می‌تواند سیر شود. طبیعتا معده کوچک کودک سریع پر می‌شود و کودک تمایل خود را به غذا از دست می‌دهد. در صورتی که کودک به تازگی شیر مادر یا شیرخشک خورده است، نیازی به دادن آب یا آبمیوه به کودک اضافه نیست.

عفونت: عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی می‌توانند باعث بی اشتهایی کودک شوند، از آنفولانزا گرفته تا عفونت گوش. این عفونت منجر به ناآرام و ناراحت بودن کودک می‌شود و او اشتهای خود را از دست می‌دهد. به علاوه برخی از آنتی بیوتیک‌ها میتوانند باعث بی اشتهایی شوند.

کمبود زینک: کمبود این ریزمغذی باعث می‌شود هیدروکلریک اسید یا همان اسید معده، به طور طبیعی و به اندازه کافی تولید نشود. این اسید هم به هضم غذا و هم به تحریک احساس گرسنگی کمک می‌کند. بنابراین در صورتی که کودک شما اشتهای کمی دارد، ممکن است به خاطر کمبود زینک باشد. سعی کنید به کودک (بالای ۶ ماه) پسته، تخمه کدو یا مواد دیگر غنی از زینک بدهید. انواع قطره مولتی ویتامین و شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال نیز معمولا حاوی زینک هستند.

چرخه رشد: کم اشتها شدن کودک می‌تواند به سادگی به خاطر چرخه رشد کودک باشد. در ۶ ماه اول، کودکان سریع‌ترین رشد خود را دارند. آن‌ها در این بازه شیر یا شیرخشک زیادی می‌خورند. از ۶ ماهگی تا ۱۲ سالگی چرخه رشد کند شده و دوباره از ۱۲ تا ۱۹ ماهگی سرعت می‌گیرد. این کم اشتهایی در ۶ ماه دوم به این معناست که به اندازه زمان تولدشان به غذا احتیاج ندارند.

آیا کودک من واقعا بی اشتهاست؟

برای آن که بخواهید بهترین شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال انتخاب کنید، اول بهتر است به درستی تشخیص دهید که بی اشتهایی کودک به خاطر چرخه طبیعی رشد او نباشد و دلایل دیگری داشته باشد. زیرا در صورتی که رشد کودک طبیعی باشد، دیگر نیاز به نگرانی خاصی در رابطه با بی اشتهایی کودک نیست. بنابراین ممکن است در ادامه نرخ طبیعی وزن اضافه کردن کودک را مشاهده میکنید:

سن کودک وزنی که باید اضافه شود
۵ روزه تا ۴ ماهه هفته ای ۱۷۰ گرم
۴ ماهه تا ۶ ماهه هفته ای ۱۱۳ تا ۱۵۰ گرم
۶ ماهه تا ۱۲ ماهه هفته ای ۵۷ تا ۱۱۳ گرم

اگر کودک شما طبق این جدول وزن اضافه می‌کند، احتیاج به افزایش اشتها نیست. در هر صورت، اگر به هر حال تمایل دارید اشتهای کودک شما بیشتر شود، در بخش‌های بعدی با چند نمونه از بهترین شربت اشتها برای کودک زیر یک سال آشنا می‌شوید.

برای بی اشتهایی کودکان زیر یک سال چه کنیم؟

برای بی اشتهایی کودک زیر یک سال لازم است به این توجه کنید که کودک تازه به دنیا آمده تا ۶ ماهگی بسیار حساس است و برای افزایش اشتها با روش‌های شامل خوراکی، توصیه می‌کنیم که ابتدا با پزشک مشورت کنید. از ۶ ماهگی به بعد که غذای عادی وارد رژیم غذایی کودک می‌شود، می‌توانید تعدادی از مواد غذایی خاص را برای افزایش اشتهای کودک به او بدهید.

تا ۶ ماهگی

همانطور که گفته شد، توصیه می‌کنیم به کودک ۶ ماهه فقط شیر مادر که یک ابرغذا (superfood) محسوب می‌شود، داده شود. برای کودک کم اشتها، شیرخشک را به عنوان غذای کمکی می‌توان به برنامه غذایی اضافه کرد.

در صورتی که به هر دلیل کودک نمی‌تواند شیر مادر بخورد، برای افزایش اشتها کودک از شیرخشک‌های مخصوص استفاده کنید.

البته در هر صورت این شیرخشک ها لازم است با مشورت و تشخیص پزشک به کودک زیر ۶ ماه داده شود.

به علاوه، اگر کودک به علت کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های خاصی دچار این کاهش اشتها شده باشد، می‌توان از قطره یا شربت اشتها آوری که برای کودکان زیر یک سال مناسب است، به دستور پزشک استفاده کرد.

اگر کودک از خوردن شیر خودداری می‌کند، می‌توانید به وسیله تکنیک‌های مختلف مثل سرگرم کردن او با اسباب بازی مورد علاقه‌اش هنگام خوردن شیر یا شیر دادن به او هنگامی که خواب آلود است، این مسئله را تا حدی حل کنید. همچنین شیر نخوردن کودک ممکن است به دلیل عوامل محیطی حواس پرتی مثل سر و صدا و تلویزیون باشد. در این صورت با حذف این عوامل، می‌توانید به بیشتر شیر خوردنِ او کمک کنید.

دارو اشتها آور برای کودک زیر یکسال
برای افزایش اشتها می‌توان از قطره یا شربت اشتها آوری که برای کودکان زیر یک سال مناسب است، به دستور پزشک استفاده کرد.

از ۶ ماهگی تا یک سالگی

از ۶ ماهگی تا یک سالگی که کودک می‌تواند کم کم غذای جامد و متنوع بخورد، استفاده از برخی از مواد غذایی اشتها آور به عنوان راه کمک به افزایش اشتهای او موثر است. مثلا این غذاها را می‌توانید به کودک خود بدهید:

  • تخم مرغ
  • موز
  • آلو
  • تخمه کدو
  • آب هویج
  • زردچوبه
  • سیب زمینی
  • پنیر (از ۸ ماهگی به بعد)
  • زنجبیل (از ۸ ماهگی به بعد)
  • آب لیمو (به مقدار کم و از ۸ ماهگی به بعد)

دادن غذاهای متنوع به کودک می‌تواند جذابیت غذا خوردن را برای او بیشتر کند.

همچنین استفاده از شربت اشتها برای کودک زیر یک سال که در بخش بعدی معرفی میکنیم، با توجه به نیازهای او توصیه می‌شود.

معرفی شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال

شاید با شربت های اشتها آور به طور کلی آشنا باشید و بدانید که در ترکیبات آن‌ها معمولا از موادی مثل عصاره انار، شنبلیله و گیاهان دارویی دیگر در کنار ریزمغذی‌های ضروری بدن، استفاده می‌شود. به خاطر سن حساس کودک زیر یک سال، توصیه می‌کنیم که از این شربت های اشتها آور استفاده نکنید و دارو اشتها آور مخصوص کودکان زیر یک سال به کودک بدهید. این داروها معمولا حاوی ویتامین‌های گروه B و عنصر زینک (روی) هستند که برای درمان بی اشتهایی بسیار موثرند.

در این بخش انواعی از بهترین شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با توجه به ترکیبات هر کدام، محصول مناسب کودکتان را انتخاب کنید. توصیه می‌شود حتی الامکان برای تشخیص علت کم اشتهایی کودکان زیر ۶ ماه به پزشک مراجعه کنید. به هر حال این شربت های اشتها آور برای عموم کودکان زیر یک سال مناسب است بنابراین می‌توانید طبق دستور مصرف، آن‌ها را برای کودک خود استفاده کنید.

شربت کیدی کر مایر ویتابیوتیکس

شربت کیدی کر مولتی ویتامین مینرال و لیزین مایر ویتابیوتیکس یکی از بهترین نمونه‌های شربت اشتها آور کودکان خارجی است. این شربت با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک و کمک به سلامت عمومی او، از محبوب‌ترین شربت های اشتها آور است که برای کودکان زیر یکسال نیز مناسب است.

این شربت علاوه بر ریزمغذی‌هایی مثل زینک گلوکنات و ویتامین‌های گروه ب، ماده‌ای به نام ال-لیزین هیدروکلراید نیز در ترکیبات خود دارد. این ماده در یک اسید آمینه است که یکی از اثرات آن، افزایش اشتهاست.

شربت کیدی کر با طعم پرتقال برای کودکان طعم خوشایندی ایجاد می‌کند و بهتر خورده می‌شود. در ادامه جدول ترکیبات این شربت را مشاهده می‌کنید.

عنوان ریزمغذی مقدار در ۵ میلی لیتر
ویتامین A ۱۵۰۰IU
ویتامین D۳ ۱۰۰IU
ویتامین E ۳mg
ویتامین B۱ ۱.۵mg
ویتامین B۲ ۱.۵mg
ویتامین B۶ ۱mg
ویتامین B۱۲ ۱.۵mcg
ویتامین B۳ ۵mg
ویتامین C ۳۰mg
ویتامین B۵ ۲.۵mg
ال-لیسین هیدروکلراید ۴۰mg
فروس گلوکنات ۶۰mg
زینک گلوکنات ۳۴.۸۵mg
منیزیم گلوکنات ۱۸۵.۴۱mg

نحوه مصرف کیدی کر:

طبق دستور پزشک و یا نصف قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز

برای خرید شربت کیدی کر مایر ویتابیوتیکس و کسب اطلاعات بیشتر از جمله موارد منع مصرف و تداخل دارویی به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید شربت کیدی کر ویتابیوتیکس

شربت ویتامکس رازک

شربت ویتامکس یک شربت اشتها است که به رفع کمبود برخی ویتامین‌های ب کمک می‌کند. این محصول با توجه به ترکیباتش، یک شربت اشتها برای زیر یک سال نیز محسوب می‌شود.

شربت ویتامکس رازک فاقد الکل و رنگ های مصنوعی بوده و طعم آناناس دارد.

جدول ترکیبات ویتامکس رازک را در ادامه مشاهده می‌کنید:

عنوان ریزمغذی مقدار در ۵ میلی لیتر
Vitamin B1 (ویتامین ب۱) ۵mg
Vitamin B2 (ویتامین ب۲) ۲mg
Vitamin B6 (ویتامین ب۶) ۲mg
Dexpanthenol (ویتامین ب۵) ۳mg
Nicotinamide (ویتامین ب۳) ۲۰mg

نحوه مصرف ویتامکس:

  • کودکان زیر یک سال: ۵ میلی لیتر یک بار در روز
  • کودکان ۱ تا ۱۲ سال: ۵ میلی لیتر دو بار در روز

توجه کنید که شربت ویتامکس در نوزادان و نوزادان نارس منع مصرف دارد.

برای خرید شربت ویتامکس رازک و کسب اطلاعات بیشتر از جمله موارد منع مصرف و تداخل دارویی به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید شربت ویتامکس رازک

قطره میم مایر ویتابیوتیکس

قطره میم یک مولتی ویتامین مینرال است که نیازهای تغذیه‌ای برای رشد طبیعی را تامین می‌کند. یک ترکیب کامل از هفت ویتامین ضروری، مواد معدنی، آهن و روی است که به دقت جهت استفاده نوزادان و اطفال تهیه شده است. این محصول برای پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و حفظ رشد نرمال در نوزادان و کودکان استفاده می‌شود. قطره میم مایر ویتابیوتیکس دارای اسانس طبیعی پرتقال است که باعث قابلیت پذیرش بالای محصول از سوی اطفال می گردد.

جدول ترکیبات قطره میم مایر ویتابیوتیکس را در ادامه مشاهده می‌کنید:

عنوان ریزمغذی مقدار در ۱ میلی لیتر
Vitamin A ۱۵۰۰IU
Vitamin D (as D3 400IU) ۱۰μg
Thiamin (Vitamin 81) ۰.۵mg
Riboflavin (Vitamin 62) ۰.۵mg
Vitamin B6 ۰.۶mg
Vitamin B12 ۱μg
Niacin (Mitamin 83) ۶mg
Iron ۱۵mg
Vitamin C ۳۵mg

نحوه مصرف قطره میم:

  • زیر ۶ ماه طبق دستور پزشک مصرف شود
  • ۶ ماهگی به بالا میزان مصرف معمول به عنوان مکمل روزانه، ۱ میلی لیتر بعد از وعده غذایی یا طبق دستور پزشک

برای خرید قطره میم مایر ویتابیوتیکس و کسب اطلاعات بیشتر از جمله موارد منع مصرف و تداخل دارویی به صفحه مربوط به آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید قطره میم ویتابیوتیکس

جمع بندی

در این مقاله با سه نمونه از بهترین انواع قطره و شربت اشتها آور برای کودکان زیر یک سال آشنا شدید. همچنین به دلایل کاهش اشتهای کودک و راه‌های مقابله با هرکدام اشاره کردیم. لازم است تاکید کنیم که ممکن است کاهش اشتهای کودک شما به خاطر چرخه طبیعی رشد او باشد و جایی برای نگرانی وجود نداشته باشد. در غیر این صورت با توجه کردن به دلیل ایجاد این بی اشتهایی، اقدام متناسب را به کار ببرید. همچنین استفاده از شربت های اشتها آوری که برای کودکان زیر یکسال نیز مجاز هستند، با توجه کردن به نیاز بدن کودک، موثر است.

برای مشاهده و خرید انواع شربت تقویتی کودکان می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و بعد از تکمیل خرید ایترنتی، محصولات را در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

خرید انواع شربت تقویتی کودکان

سوالات متداول

بهترین شربت اشتها آور برای کودکان زیر یکسال چیست؟

قطره ها و شربت های اشتها آور مناسب کودکان زیر یک سال، بهتر است شامل ویتامین‌های گروه ب و عنصر زینک باشد. همچنین وجود لیزین (نوعی آمینواسید) در این شربت‌ها می‌تواند به اثر اشتها آوری محصول کمک کند. یک نمونه، شربت کیدی کر ویتابیوتیکس است که این ویژگی‌ها را دارد و با توجه به نیاز بدن کودک شما می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها کدام است؟

شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها معمولا باید حاوی ویتامین‌های گروه ب (به خصوص ب۱، ب۳، ب۷، ب۱۲)، ویتامین دی و زینک باشند. شربت کیدی کر ویتابیوتیکس یک یک شربت تقویتی اشتها آور خارجی و شربت ویتامکس رازک یک شربت تقویتی اشتها آور ایرانی، دو نمونه از بهترین شربت های تقویتی حاوی همه یا تعدادی از این ویتامین‌ها هستند که برای کودکان کم اشتها مناسبند. برای آشنایی با ترکیبات این شربت‌ها، به متن این مقاله مراجعه کنید.

افزایش اشتهای کودک زیر یک سال چگونه است؟

در این مقاله توضیح دادیم که دلایل کاهش اشتهای کودک شامل چه مواردی می‌تواند باشد. لازم است ابتدا دلیل بی اشتهایی تشخیص داده شود، سپس اقدام مناسب انجام شود. به عنوان مثال در صورتی که بدن کودک نیاز به زینک و ویتامین‌های گروه ب داشته باشد، استفاده از شربت های تقویتی اشتها آور توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع