آیا بهترین گیاهان دارویی ضد التهاب را می‌شناسید؟

گیاهان دارویی ضد التهاب
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

برخی از گیاهان دارویی ضد التهاب هستند. التهاب، پاسخ بدن به عفونت یا آسیب است. با وجود اینکه التهاب کوتاه مدت به بدن کمک می‌کند که خود را ترمیم نماید، التهاب مزمن می‌تواند منجر به آسیب بلند مدت شود. در حالی که داروهای ضد التهاب می‌توانند به کنترل التهاب کمک کنند، ممکن است همیشه به خوبی عمل نکنند و عوارض جانبی هم داشته باشند. یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای مقابله با التهاب، استفاده از گیاهان دارویی ضد التهاب است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی چند گیاه ضد التهاب می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گیاهان دارویی ضد التهاب

کدام گیاهان دارویی ضد التهاب هستند؟ بسیاری از داروهای گیاهی می‌توانند دارای خواص ضد التهابی باشند. با این حال، شواهدی برای تایید بیشتر این ادعاها وجود ندارد. 

التهاب، مکانیزم دفاعی اولیه بدن برای مقابله با عفونت، زخم و آسیب‌های دیگر است. با این حال، در برخی از موارد خود التهاب می‌تواند مضر باشد. برای مثال، بسیاری از مشکلات می‌توانند باعث شوند که سطح التهاب بالا بماند و در نتیجه این مسئله منجر به آسیب به بافت شود.

امروزه داروهای ضد التهاب برای کمک به کنترل التهاب بدن موجود هستند. با این وجود، ممکن است این داروها عوارض جانبی داشته باشند و یا همیشه موثر نباشند.

ترکیبات طبیعی موجود در برخی از گیاهان دارویی، پتانسیل ایجاد اثرات ضد التهابی را دارند. با این حال تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد.

در ادامه به معرفی گیاهان دارویی ضد التهاب می‌پردازیم.

خواص زردچوبه برای التهاب

شاید تا حالا از خواص زردچوبه برای التهاب چیزهایی شنیده باشید. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که می‌تواند خواص ضد التهابی داشته باشد. عملکرد آن به این صورت است که تولید ترکیباتی به نام سیتوکین را محدود می‌کند. سیتوکین‌ها باعث التهاب می‌شوند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند به کاهش التهاب و ناراحتی در افراد مبتلا به آرتریت یا التهاب مفاصل کمک کند. همچنین محققان در حال بررسی چگونگی تاثیر کورکومین بر التهاب در مشکلات و بیماری‌های دیگر از جمله بیماری التهابی روده هستند.

زردچوبه به شکل پودر، کپسول، قرص، دمنوش و عصاره موجود است. بسته به کاربرد مورد نظر، نحوه مصرف زردچوبه متفاوت است.

خواص زردچوبه برای التهاب
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که می‌تواند خواص ضد التهابی داشته باشد.

زنجبیل برای التهاب

یکی دیگر از گیاهان دارویی ضد التهاب، زنجبیل است. زنجبیل یک گیاه استوایی است که مدت‌هاست در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل می‌تواند با مهار فعالیت ژن‌هایی که با پاسخ التهابی مرتبط هستند، درد و التهاب را درمان کند.

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند بسیاری از ترکیبات زنجبیل می‌توانند تولید سیتوکین‌ها و فعالیت آنزیم‌های سیکلواکسیژناز را محدود کنند. این عوامل باعث التهاب می‌شوند.

تحقیقات نشان داده که خواص ضد التهابی زنجبیل می‌تواند برای درمان برخی از مشکلات و بیماری‌ها از جمله آرتریت و درد مفید باشد.

زنجبیل به صورت تازه یا خشک شده قابل استفاده است. همچنین به شکل قرص، کپسول و دمنوش نیز موجود می‌باشد.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول کورکومکس هلث اید (کاهش درد و التهاب مفاصل) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول کورکومکس

این محصول یک مکمل عالی جهت کاهش و رفع دردها و التهابات شدید مفاصل است. کپسول کورکومکس دارای عصاره‌های زردچوبه، فلفل سیاه و زنجبیل می‌باشد.

چای سبز و کاهش التهاب

چای سبز دارای خواص ضد التهابی است و همین خواص، پایه و اساس بسیاری از فواید سلامتی آن هستند. 

برای مثال، مطالعات نشان داده که یک ترکیب موجود در چای سبز می‌تواند فرآیندهایی که باعث التهاب در بیماری‌های آرتریت می‌شوند را مختل کند.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی التهاب در افراد مبتلا به اختلالات متابولیک، داشته باشد. بنابراین می‌توان چای سبز را به عنوان یکی از گیاهان دارویی ضد التهاب معرفی نمود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص گرین تیدین دینه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص گرین تیدین

این محصول حاوی عصاره گیاهان موثری مانند چای سبز، زیره و شوید است. عصاره این سه گیاه در کنار هم، کلسترول خون را کاهش داده و سبب کاهش وزن می‌شود. همچنین اثرات آنتی اکسیدان قوی آن‌ها، برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و رفع سوء هاضمه مؤثر است.

چای سبز و کاهش التهاب
چای سبز دارای خواص ضد التهابی است و همین خواص، پایه و اساس بسیاری از فواید سلامتی آن هستند.

فلفل چیلی، دارای خواص ضد التهابی

فلفل چیلی حاوی کپسایسین است که ثابت شده دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. علاوه بر این، همه فلفل‌های چیلی حاوی ترکیباتی طبیعی به نام کپسایسینوئید هستند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله «خواص شگفت انگیز پماد فلفل برای تسکین درد» را مطالعه نمایید.

فلفل سیاه و التهاب

فلفل سیاه به فواید ضد باکتریایی و ضد التهابی‌اش معروف است. این فواید حاصل وجود یک ترکیب شیمیایی به نام پیپرین هستند. 

نشان داده شده که پیپرین (حتی در صورت مصرف به مقدار کم)، فرآیند التهاب حاد اولیه را کاهش می‌دهد. این ماده اغلب به خاطر فوایدش برای حفاظت از کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلفل سیاه و التهاب
فلفل سیاه به فواید ضد باکتریایی و ضد التهابی‌اش معروف است.

میخک صدپر برای کاهش التهاب

نشان داده شده میخک صدپر التهاب دهان و گلو را کاهش می‌دهد. همچنین میخک می‌تواند برای درمان اسهال، تهوع، فتق و بوی بد دهان مورد استفاده قرار گیرد. 

می‌توان از پودر جوانه خشک میخک در آشپزی و شیرینی پزی استفاده کرد و یا آن را به دمنوش یا آبمیوه اضافه نمود.

دارچین برای التهاب

یکی دیگر از گیاهان دارویی ضد التهاب دارچین است. همچنین نشان داده شده دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد میکروبی و ضد سرطانی می‌باشد. علاوه بر این، دارچین برای کمک به افزایش متابولیسم شناخته شده است.

تحلیل ۱۲ مطالعه شامل بیش از ۶۹۰ شرکت کننده، نشان داد که مصرف روزانه ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم دارچین به مدت ۱۰ تا ۱۱۰ روز به طور قابل توجهی مارکرهای التهابی CRP و MDA را کاهش می‌دهد(در مقایسه با پلاسیبو). همچنین دارچین سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

می‌توانید برای مصرف دارچین، آن را به چای یا قهوه خود اضافه کنید.

دارچین برای التهاب
نشان داده شده دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد میکروبی و ضد سرطانی می‌باشد.

رزماری و التهاب

رز ماری یک گیاه خوش عطر و طعم است که بومی مدیترانه می‌باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که رزماری می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. اعتقاد بر این است که این مسئله به دلیل میزان بالای پلی‌فنل‌ها مخصوصا رزمارینیک اسید و کارنوسیک اسید در رزماری است.

یک مطالعه ۱۶ هفته‌ای بر روی ۶۲ فرد مبتلا به آرتروز، نشان داد که نوشیدن روزانه دمنوشی حاوی مقدار زیاد رزمارینیک اسید، به طور قابل توجهی درد و سفتی را کاهش و توانایی حرکت زانو را افزایش می‌دهد (در مقایسه به پلاسیبو).

در مطالعات درون کشتگاهی و حیوانی نشان داده شده رزمارینیک اسید مارکرهای التهابی را در بسیاری از مشکلات التهابی از جمله درماتیت آتوپیک، آرتروز، آسم، پیوره و غیره کاهش می‌دهد.

خواص سیر برای التهاب

احتمالا تا کنون از خواص سیر برای التهاب شنیده‌ باشید و آن را به عنوان یکی از گیاهان دارویی ضد التهاب بشناسید. هزاران سال است که مردم در طب سنتی از سیر برای درمان آرتریت، سرفه، یبوست، عفونت، دندان درد و غیره استفاده می‌کنند.

بیشتر فواید سلامتی سیر ناشی از ترکیبات سولفوری یا گوگردی آن از جمله آلیسین، دی‌آلیل دی‌سولفید و اس-آلیل سیستئین است که به نظر می‌رسد خواص ضد التهابی دارند. 

تحلیلی بر ۱۷ مطالعه با کیفیت بالا شامل بیش از ۸۳۰ شرکت کننده و به مدت ۴ تا ۴۸ هفته، نشان داد که سطح مارکر التهابی CRP در خون افرادی که مکمل سیر مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش یافت.

شما می‌توانید برای استفاده از سیر، آن را به غذاهای خود اضافه کنید. همچنین مکمل‌های عصاره سیر نیز در بازار موجود هستند.

خواص سیر برای التهاب
هزاران سال است که مردم در طب سنتی از سیر برای درمان آرتریت، سرفه، یبوست، عفونت، دندان درد و غیره استفاده می‌کنند.

هل برای التهاب

هل یک ادویه بومی آسیای جنوب شرقی است و طعم شیرین و تند پیچیده‌ای دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های هل می‌تواند مارکرهای التهابی از جمله CRP، IL-6، TNF-α و MDA را کاهش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که هل وضعیت آنتی اکسیدانی را تا ۹۰% افزایش می‌دهد.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای بر روی ۸۰ فرد مبتلا به پیش دیابت نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم هل، به طور قابل توجهی مارکرهای التهابی از جمله CRP، IL-6 و MDA را کاهش می‌دهد (در مقایسه با پلاسیبو).

به طور مشابه، در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای به ۸۷ فرد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، روزانه ۳ گرم هل یا دارونما داده شد. در این مطالعه، سطح مارکرهای التهابی hs-CRP، TNF-α و IL-6 در افرادی که هل مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی کاهش یافت. همچنین مصرف هل درجه بیماری کبد چرب را کاهش داد.

طعم پیچیده و غنی هل باعث می‌شود یک ادویه مطبوع برای پخت و پز باشد. همچنین هل به شکل مکمل نیز موجود است.

جینسنگ برای التهاب

هزاران سال است که از جینسنگ در آسیا استفاده می‌شود. دو نوع محبوب جینسنگ، جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) و جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) هستند.

این دو نوع جینسنگ از لحاظ اثرات و مقادیر ترکیبات فعال با هم متفاوت هستند. طبق گزارشات، جینسنگ آسیایی نیروبخش‌تر است، در حالی که تصور می‌شود جینسنگ آمریکایی آرامش‌بخش‌تر باشد.

جینسنگ با فواید سلامتی زیادی در ارتباط است که بیشتر به دلیل ترکیبات فعال اصلی آن یعنی جینسنوزیدها می‌باشد. اثرات این ترکیبات شامل کاهش نشانه‌های التهاب در بدن نیز می‌باشد.

یک تحلیل، ۹ مطالعه انجام شده بر روی ۴۲۰ شرکت کننده با سطح بالای مارکر التهابی CRP را بررسی نمود. این تحلیل نشان داد در افرادی که روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم جینسنگ به مدت ۴ تا ۲۴.۸ هفته مصرف کرده بودند، CRP به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته محققان، خواص ضد التهابی جینسنگ ناشی از توانایی‌اش در سرکوب NF-κB است. NF-κB یک پیام رسان شیمیایی است که ژن‌هایی را که باعث التهاب می‌شوند، فعال می‌کند.

به طور مشابه، یک تحلیل دیگر که ۷ مطالعه انجام شده بر ۴۰۹ نفر را بررسی نمود، نشان داد که مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم جینسنگ به مدت ۳ تا ۳۲ هفته، به طور قابل توجهی مارکرهای التهابی از جمله IL-6 و TNF-α را کاهش می‌دهد.

جینسنگ به صورت خشک، کپسول و قرص موجود است.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول روجینسینگ قائم دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول روجینسینگ

این محصول یک داروی گیاهی بسیار موثر جهت افزایش قدرت بدنی و ذهنی است که باعث تقویت جنسی و درمان مشکلات نعوظ می‌شود. این قرص همچنین به تقویت قلب و درمان ضعف عمومی بدن کمک می‌کند.

جینسنگ برای التهاب
جینسنگ با فواید سلامتی زیادی در ارتباط است که بیشتر به دلیل ترکیبات فعال اصلی آن یعنی جینسنوزیدها می‌باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی گیاهان دارویی ضد التهاب از جمله زردچوبه، زنجبیل و چای سبز پرداختیم. همان‌طور که گفته شد التهاب یک فرآیند طبیعی بدن است و در صورتی که بسیار طولانی شود می‌تواند ریسک ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی و بیماری‌ها را افزایش دهد. 

برخی از گیاهان دارویی از جمله مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد با خواص ضد التهابی خود می‌توانند به کنترل التهاب در بدن کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از گیاهان دارویی یا مکمل‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن‌ها برای خود مطمئن شوید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص ضد التهاب مفاصل از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص ضد التهاب مفاصل

منابع: سایت‌های healthline ،medicinenet و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط