هیدروژن سولفید برای مقابله با کووید 19
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همه‌گیری کووید ۱۹ در این مدت، باعث به تکاپو افتادن جوامع علمی و پژوهشی برای یافتن ترکیبات با پتانسیل بالا برای جلوگیری از آسیب‌های کووید ۱۹ و یا تخفیف عوارض آن شده است. عارضه‌ی ریوی کووید ۱۹ از همان ابتدا به عنوان یکی از مهمترین عوارض کووید معرفی شد و بیشترین تعداد مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا، مرتبط با درگیری ریوی و مشکلات تنفسی بود.

یکی از ترکیباتی که به طور قابل ملاحظه‌ای توانست در مطالعات بالینی در سراسر دنیا، اثرات مناسبی در برابر درگیری ریوی ناشی از کووید ۱۹ داشته باشد، ترکیبات گوگردی طبیعی و ارگانیک و هیدروژن سولفید بود. در این مقاله مجله سلامت مفید طب با سولفید هیدروژن و اثرات آن، مکانسیم‌های اثر ترکیبات آزاد کننده هیدروژن سولفید بر روی ریه و نیز اثر کووکسیر پارس به عنوان داروی کرونا را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اثرات هیدروژن سولفید

کشف اثرات مثبت هیدروژن سولفید در جلوگیری از آسیب‌های التهابی مخصوصا در دستگاه تنفسی، اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها اثرات ترکیبات گوگردی و مکانیسم اثر آن‌ها در درمان بیماری‌های تنفسی بررسی شده است.

در مطالعات بالینی برای بررسی اثر هیدروژن سولفید، از ترکیبات آزاد کننده‌ی هیدروژن سولفید استفاده می‌شود. این ترکیبات بعد از ورود به بدن، با آزاد کردن سولفید هیدروژن، از طریق مکانیسم‌های مختلف، به حفظ سلامت ریوی کمک می‌کنند.

اثرات هیدروژن سولفید
اثرات هیدروژن سولفید؛ کشف اثرات مثبت هیدروژن سولفید در جلوگیری از آسیب‌های التهابی مخصوصا در دستگاه تنفسی، اتفاق جدیدی نیست.

مکانیسم‌های اثر محافظت ریوی ترکیبات آزاد کننده هیدروژن سولفید

مطالعات داروشناسی و پژوهش‌های بالینی، پنج مکانیسم عمده برای تشریح و توضیح اثرات مفید هیدروژن دی سولفید عنوان کرده‌اند:

مکانیسم اول: هیدروژن سولفید بعد از آزاد شدن در بدن، با برهم زدن پیوندهای سولفیدی مخاط، باعث کاهش ویسکوزیته (گران‌روی) خلط شده و به بهبود علائم ریوی کمک می‌کند.

مکانیسم دوم: هیدروژن سولفید با اثر بر مسیرهای پیام‌دهی درون‌سلولی، می‌تواند باعث تغییر در بیان ژن‌ها و نهایتا منجر به کاهش تولید پروتئین‌های التهابی مهمی از جمله  تی‌ان‌اف آلفا و اینترلوکین ۱-بتا و ۶ بشود. کاهش سطخ این سایتوکاین‌های التهابی به طور موثری باعث کاهش التهاب و آسیب ریوی می‌شود.

مکانیسم سوم: مشابه با مکانیسم قبلی، هیدروژن سولفید می‌تواند روی مسیرهای مولکولی درون‌سلولی تاثیر گذاشته و باعث افزایش سطح ذخایر آنتی اکسیدانی سلول و افزایش کلی ظرفیت آنتی اکسیدانی و مقابله با آسیب می‌شود. گفته می‌شود که خود هیدروژن سولفید به طور مستقیم نیز می‌تواند وارد عمل شده و به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر، ایفای نقش بکند.

مکانیسم چهارم: هیدروژن سولفید می‌تواند با اثر بر انواعی از کانال‌های سطح غشای سلول باعث انبساط مجاری تنفسی و افزایش تخلیه‌ی خلط بشود.

مکانیسم پنجم: برای هیدروژن سولفید خواص ضدویروسی نیز ذکر شده است. به این ترتیب که هیدروژن سولفید می‌تواند مانع ورود ویروس به سلول شده و می‌تواند مخصوصا علیه ویروس‌های آر ان ای دار، فعالیت بکند.

ترکیبات آزادکننده‌ی هیدروژن سولفید

ترکیبات گیاهی حاوی گوگرد اغلب می‌توانند به عنوان آزاد کننده‌ هیدروژن سولفید عمل کنند. یکی از این گیاهان کمای بیابانی یا فرولا فوتیداست که گیاهی مشابه آنقوزه و بومی خراسان ایران و برخی نواحی افغانستان است.

آنقوزه یا کمای بیابانی و گیاهان هم‌خانواده‌اش در طب سنتی ایران

آنقوزه از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی ایران و برخی فرهنگ‌های دیگر است. بخش مورد استفاده‌ی گیاهان این سرده معمولا صمغ آن‌هاست که از ساقه‌ی این گیاهان استخراج می‌شود. به این گیاه، کماه نیز گفته می‌شود.

طبیعت کماه در طب سنتی گرم و خشک دانسته می‌شود و از آن برای موارد بسیار مختلفی استفاده می‌شده است از جمله درمان مشکلات عصبی مانند صرع، تسکین درد دندان، درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و از همه مهم‌تر در انواع بیماری‌های تنفسی مثل سیاه سرفه، تنگی نفس و آسم و برونشیت، صاف کردن صدا و…

کمای بیابانی به عنوان داروی کرونا

صمغ آنقوزه همانطور که از بوی نامطبوعش پیداست حاوی مقادیر زیادی گوگرد است و می‌تواند به عنوان یک ترکیب آزاد کننده‌ی هیدروژن سولفید (گوگرد هیدروژنه) عمل کند. این مسئله محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد را کنجکاو کرد تا اثر صمغ کمای بیابانی را که در طب سنتی برای مشکلات ریوی استفاده می‌شده و در طب مدرن و مطالعات به‌روز نیز، مکانیسم‌های آن تایید شده هستند، روی بیماران ریوی کووید ۱۹، بررسی کنند.

کمای بیابانی به عنوان داروی کرونا
کمای بیابانی به عنوان داروی کرونا؟ این مسئله محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد را کنجکاو کرد.

به همین جهت، کپسول‌های کووکسیر پارس، پس از انجام فرایندهای تهیه و فرآوری صمغ کمای بیابانی و تهیه فرم دارویی کپسول، ابتدا روی بیماران سرپایی و سپس روی بیماران بستری ریوی کووید ۱۹، در قالب یک کارآزمایی بالینی، آزمایش شد.

نتیجه بررسی اثر کووکسیر برای کرونا

نتایج کارآزمایى بالینى بررسى اثر داروى کووکسیر برای کرونا و تاثیر آن بر روند بهبودى بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در مقایسه با گروه کنترل چه بود؟

کپسول‌های کووکسیر توانستند باعث بهبود تنگی نفس، سرفه، بی‌اشتهایی و حس بویایی و چشایی در بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ بشود.

شاید علاقه‌مند باشید: کووکسیر پارس؛ جدیدترین داروی ضد کرونا ایرانی برای بهبود علائم ریوی

کووکسیر در تمام مراحل از جمله پیشگیری و مراحل درمان قابل استفاده است اما درصورتی که در ابتدای ابتلا و مراحل اولیه درمان تجویز شود، بهترین اثر را خواهد داشت. همان طور که ذکر شد، کماه روی مشکلات تنفسی ناشی از مشکلات مختلف موثر است و اثرات محافظت ریوی آن، فقط محدود به بیماران کووید ۱۹ نیست.

با توجه به اینکه کارآزمایی بالینی کووکسیر در تمام مراحل بعد از اخذ مجوزهای لازم انجام شده بود و مواد اولیه بعد از تهیه توسط شرکت دانش بنیان گل اکسیر (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد) توسط شرکت داروسازی سامی ساز در شرایط استاندارد و با تکنولوژی لازم تهیه شدند، سازمان غذاوداروی کشور با توجه به همه‌گیری کروناویروس و شرایط بحرانی کشور، مجوز اضطراری را برای کووکسیر صادر کرده است.

جمع بندی

در این مقاله با اثرات هیدروژن سولفید بر روی بیماری‌های ریوی آشنا شدید. همچنین درباره کمای بیابانی به عنوان داروی کرونا خواندید و اساس استفاده از این گیاه برای مقابله با این بیماری همه‌گیر را دانستید.

شما می‌توانید تداخل و عوارض و… کپسول کووکسیر را در صفحه ی محصول (با کلیک روی دکمه زیر) در سایت داروخانه آنلاین مفید طب مشاهده کنید و همچنین در صورت نیاز به صورت اینترنتی و آسان آن را خریداری کنید. در صورتی که هر گونه نظر یا سوالی درباره مطلبی که خواندید یا محصول کووکسیر پارس دارید، در قسمت نظرات این مقاله یا صفحه محصول کامنت کنید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید کپسول کووکسیر پارس

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع