آیا مصرف قطره آهن در نوزادان ضروری است؟

اگر فرزند من فقط شیر مادر بخورد، آیا به مکمل آهن کودکان احتیاج دارد؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

باورهای غلط و حقایق این ماده معدنی ضروری (آهن) که به طور طبیعی در شیر مادر یافت می‌شود.

نوشته شده توسط پرستار برگی ایرلند (Burgie Ireland)

بسیاری از خانم‌ها و برخی پزشکان هنوز بر این باورند که نوزادان با کمبود آهن به دنیا می‌آیند و در صورت تغذیه با شیر مادر و ندادن مکمل آهن به آنها دچار کم خونی می‌شوند. این امر به این دلیل است که شیر مادر به طور طبیعی دارای آهن کمی است و شیرگاو یا شیرسویا اصلاح شده، غنی‌شده با آهن هستند.

با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که نوزادان با ذخایر آهن خوبی به دنیا می‌آیند. آن‌ها در طول سه ماهه سوم، تقویت‌شده هستند و این ذخایر برای حداقل شش تا هشت ماه اول زندگی کافی است و نیاز به مصرف قطره آهن در نوزادان نیست، مگر به تجویز پزشک.

شیر مادر دارای آهن طبیعی کم است که ۵۰٪ تا ۷۰٪ آن توسط روده کودک جذب می‌شود. این مقدار در مقایسه با فرمول شیر گاو غنی‌شده با آهن تنها ۳٪ تا ۱۲٪، در فرمول سویا غنی‌شده با آهن کمتر از ۱٪ تا ۷٪ و کمتر از ۱۰٪ در شیر گاو جذب روده کودک می‌شود.

ویتامین C و میزان بالای لاکتوز (معروف به لاکتوفرین و ترانسفرین) موجود در شیر مادر، آهن را به “باکتری‌های خوب” در روده متصل می‌کند، که باعث بهبود جذب آهن می‌شود.

چرا فرزند شما به مکمل و قطره آهن برای نوزادان نیاز دارد؟

هنگامی که گلبول‌های قرمز قدیمی از کار افتاده می‌شوند، آهن موجود در آن‌ها برای ساخت گلبول‌های قرمز جدید بازیافت می‌شود. در بزرگسالان، طول عمر گلبول قرمز ۱۲۰ روز است، اما در نوزادان این میزان فقط ۶۰ تا ۹۰ روز است و در نوزادان نارس به ۳۵ تا ۵۰ روز کاهش می‌یابد.

چرا فرزند شما نیاز به مکمل آهن کودکان دارد؟

گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را به عضلات و اندام‌های کودک و مغز وی منتقل می‌کنند. مغز کودک با سرعت زیادی در حال رشد است. در واقع زمانیکه یک کودک شش ساله شود، مغز او تقریباً اندازه‌ی مغز یک بزرگسال است. نگه داشتن مغز با اکسیژن کافی برای این رشد و پیشرفت بسیار مهم است.

شاید علاقه‌مند باشید با «بهترین قطره برای نفخ نوزاد» در این مقاله آشنا شوید (روی عنوان مقاله بزنید)

نوزادان در معرض خطر کمبود آهن

نوزادانی که زودرس متولد می‌شوند بیشتر در معرض خطر کم خونی و فقر آهن هستند، زیرا آن‌ها در طی سه ماهه آخر، آن آهن تقویتی حیاتی را از دست می‌دهند. گفته می‌شود که ذخایر آهن آن‌ها تا زمانیکه وزن آن‌ها بعد از تولد دو برابر شود، کافی هستند.

نوزادان به دنیا آمده با وزن کم و نوزادانی که مادرانی مبتلا به دیابت ضعیف دارند نیز می‌توانند به کم خونی و فقر آهن مبتلا شوند.

نکاتی در مورد شیردهی و آهن

  • شیر مادر حاوی ویتامین C و میزان زیادی لاکتوز است که باعث بهبود جذب آهن می‌شود.
  • نوزادان تغذیه شده با شیر مادر آهن خود را از طریق روده از دست نمی‌دهند. لاکتوفرین موجود در شیر مادر به بدن کمک می‌کند تا به طور موثر، به‌خصوص برای تقویت رشد مغزی از آن استفاده کند.
  • شیر گاو می‌تواند باعث تحریک روده شود و وجود مقدار زیادی آهن در فرمول آن باعث ایجاد ناراحتی در شکم می‌شود.

شاید علاقه‌مند باشید با مهمترین نکات درباره «شیردهی در طب سنتی» آشنا شوید.

مکمل آهن کودکان

اگر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی شما به‌طور خاص مکمل های آهن را برای کودکتان تجویز کنند، شما می‌توانید از این مکمل‌ها استفاده کنید، در غیر اینصورت مجاز به مصرف مکمل آهن نیستید.

پیش از خرید مکمل آهن کودکان توجه داشته باشید محصولی را انتخاب کنید که جذب آهن بالایی داشته و باعث بروز عوارض گوارشی برای نوزاد نمی شود. قطره آهن فروزومال یکی از بهترین مکمل‌های آهن موجود است که از سیاه شدن دندان کودک جلوگیری کرده و عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن در آن به حداقل رسیده است.

مکمل آهن کودکان

مکمل غیرضروری آهن و مصرف قطره آهن در نوزادان در صورتی که نیاز نباشد، می‌تواند پروتئین‌های اتصال‌دهنده آهن در شیر مادر را تحت‌الشعاع قرار دهد و در واقع باعث کاهش جذب آهن شود. همچنین می‌تواند در جذب “روی” اختلال ایجاد کند.

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که مکمل‌های آهن را به‌خصوص در سه ماهه آخر مصرف کنند و بعد از تولد نوزاد مصرف این مکمل‌ها را ادامه دهند. امروزه محصولات مکملی چون قرص پرگنازون هلث اید به بازار عرضه شده‌اند که به طور ویژه مناسب دوران بارداری می‌باشند و تمامی املاح و ویتامین‌های مورد نیاز مادر و کودک این دوران را تامین می‌کنند.

مکمل‌های آهن می‌توانند به بازگرداندن سطح آهن کمک کنند، اما باعث افزایش سطح آهن در شیر مادر نمی‌شوند. مصرف مکمل‌های آهن به مدت طولانی می‌توانند باعث یبوست شوند و در صورت استفاده بیش از حد سمی شوند.

هنگامی که کودک شما توانایی مصرف موادغذایی جامد را داشت، از غذاهای غنی از آهن و غذاهای حاوی ویتامین C برای تقویت جذب آهن استفاده کنید.

آیا مصرف مکمل‌ها برای کودکان ضروری است؟

دو نوع ویتامین وجود دارد: محلول در آب (گروه B و C) که نیاز به مصرف روزانه دارد و محلول در چربی (D ،A و K) که در سلول‌های چربی و کبد ذخیره می‌شود تا در زمان نیاز بدن مورد مصرف قرار گیرد.

نوزادان سالم نیازی به مکمل‌های ویتامین ندارند، مگر اینکه به‌طور مشخص توسط ارائه دهندگان‌خدمات بهداشتی درمانی و یا پزشکان تجویز شود.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله «معرفی قطره آهن خارجی فروگلوبین» را بخوانید.

ویتامین‌های مجموعه B محلول در آب و ویتامین C

  • انواع مختلفی از ویتامین‌ها در گروه B وجود دارد که در مجموع به عنوان مجموعه‌ی ویتامین B شناخته می‌شوند. این ویتامین‌ها تقریباً در هر گروه از غذاهای طبیعی و غیر فرآوری شده یافت می‌شوند. ویتامین B به حفظ سطح انرژی و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. ویتامین B2 بخصوص برای تولید گلبول‌های قرمز مهم است و می‌تواند به جلوگیری از کم‌خونی کمک کند. نوزادان و کودکانی که رژیم غذایی سالم و متنوعی از میوه، سبزیجات، آجیل و غلات را دارند، به‌طور طبیعی ویتامین B کافی دریافت می‌کنند.
  • ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می‌شود. نوزادان بزرگ‌تر از شش ماه می‌توانند آب پرتقال تازه گرفته‌شده بنوشند که در ابتدا با میزان ۵۰-۵۰ با آب جوشیده شده رقیق می‌شود. هنگامی که کودک شما طعم و مزه را تحمل می‌کند، می‌توانید تا زمانی‌که او آب پرتقال خالص و تازه گرفته شده بنوشد، مقدار آب را کاهش دهید. یک پرتقال در روز مشکلات و بیماری‌های زمستانی را دور می‌کند! منابع طبیعی دیگر ویتامین C میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، گواوا، کیوی، گوجه‌فرنگی، پاپایا و کشمش (برای کودکان بزرگتر) و سبزیجات سبز و برگ‌دار شامل کلم بروکلی، لوبیا و اسفناج هستند.

آیا مصرف مکمل‌ها برای کودکان ضروری است؟

ویتامین‌های محلول در چربی D ، A و K

  • ویتامین D سیستم ایمنی بدن را حفظ می‌کند و به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند که به نوبه خود موجب سلامت استخوان‌ها می‌شود. نوزادان با کمبود زیاد ویتامین D، می‌توانند استخوان‌های ضعیف و نرمی‌استخوان ایجاد کنند (بیماری که باعث پاهای پرانتزی می‌شود). هنگامی که مادران به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند، این ویتامین D در شیر مادر تقویت می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین د مثل ویتامین د۳ هلث اید ممکن است برای زنان دارای پوست تیره و کسانی که در معرض آفتاب نیستند نیز ضروری باشد.
  • ویتامین A با ایمنی، بینایی و تولید مثل ارتباط دارد. شیر مادر منبع طبیعی ویتامین A است و بهترین راه برای اطمینان از این که کودک شما مقدار مناسبی از ویتامین را دریافت می کند است.
  • کمبود ویتامین K می تواند منجر به مشکلات خونریزی شود. این ویتامین از مرز جفت جنین عبور نمی کند، با شروع تغذیه فقط توسط باکتری های روده ساخته می شود و در شیر مادر حداقل است. به همین دلایل، بلافاصله پس از تولد نوزادان در ران آن ها ویتامین K تزریق می شود. این احتیاط برای جلوگیری از خونریزی مغزی به ویژه هنگامیکه نوزادان نارس به دنیا می آیند است.

۴ روش طبیعی برای تقویت آهن

  • در دوران بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به تاخیرانداختن بستن بند ناف (در صورت امکان) به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه.
  • حداقل شش ماه به طور انحصاری نوزاد از شیر مادر تغذیه کند. (برای دانستن بهترین روش‌ها و خوراکی‌ها برای افزایش شیر مادر، مقاله مرتبط را مطالعه کنید)
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، مرتباً ورزش کنید و در هنگام شیردهی به اندازه کافی آفتاب بگیرید.

منبع: livingandloving


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره