معرفی بهترین قطره ضد نفخ نوزاد

معرفی بهترین قطره ضد نفخ نوزاد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تقریباً همه نوزادان در ماه‌های اولیه تولد خود، دچار مشکلات گوارشی هستند. این موضوع را مادرها به خوبی می‌دانند که نوزادشان اغلب ساعات روز را از دل درد و نفخ شکم رنج می‌برند. این مشکل روی خواب نوزاد نیز تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل نیز مادران نگران، همیشه سعی می‌کنند راهی برای رفع این مشکل پیدا کنند. راه‌های مختلفی برای رفع نفخ نوزاد وجود دارد که مادران می‌توانند برای بهبود دل درد نوزاد خود به کار گیرند. یکی از آسان‌ترین و در دسترس ترین راه‌ها، استفاده از شربت و قطره ضد نفخ نوزاد است. امروزه محصولات با کیفیت مختلفی در بازار هست و شما می‌توانید بهترین قطره ضد نفخ برای نوزاد خود را با توجه به شرایط بدن او انتخاب کنید.

در ادامه این مطلب از مجله مفید طب قصد داریم بیشتر درباره علت دل درد و نفخ نوزاد و راه‌های درمان آن صحبت کنیم تا از نگرانی مادران عزیز بکاهیم. در انتها نیز بهترین قطره ضد نفخ نوزاد را معرفی می‌کنیم تا محصولی مطمئن و قابل اعتماد را برای کودک خود تهیه کنید.

علت دل درد و نفخ نوزادان چیست؟

نفخ، جمع شدن گاز در معده است که نوزادان معمولاً از هفته دوم تولد خود تا حدود ۶ ماهگی با آن درگیر هستند. دلیل اصلی نفخ نوزاد، نبود باکتری‌های مفید در روده و کم بودن فلور نرمال روده در بدن است. نوزاد کم کم با مصرف شیرمادر و غذاهای مکمل، باکتری‌های مفید را کسب کرده و پس از ۶ ماهگی این مشکل را پشت سر می‌گذارد. اما در این چند ماه نیز تحمل گاز در معده برای نوزاد، بسیار آزاردهنده است. از این رو مادران همیشه سعی دارند با راه‌هایی مانند استفاده از قطره ضد نفخ نوزاد یا تمرین‌های حرکتی، دل درد نوزاد خود را درمان کنند.

آگاهی داشتن از عواملی که سبب افزایش دل درد و نفخ نوزاد می‌شود به مادران کمک می‌کند تا از این پدیده جلوگیری کنند.

عوامل دخیل در نفخ نوزاد

عوامل دخیل در دل درد و نفخ نوزاد

شرایط و عوامل زیادی در بروز نفخ نوزاد دخیل هستند اما بیشتر آن‌ها مربوط به رفتارهای غذایی نوزاد و مادر است. در ادامه به چند مورد از عوامل و دلایل نفخ نوزاد اشاره کرده‌ایم.

  • تعذیه مادر؛ مهم‌ترین عامل نفخ نوزاد

مواد غذایی که مادر می‌خورد، مستقیماً روی شیر او که نوزاد از آن تغذیه می‌کند تأثیر دارد. اگر رژیم روزانه مادر، حاوی مواد نفخ آور (نفاخ) باشد، کودک نیز دچار نفخ و دل درد خواهد شد. بنابراین مادران باید بیشتر به تغذیه خود در روز دقت کنند.

اکثر غذاهای پروتئینی مانند لبنیات نفخ زیادی دارد. گاهی اوقات حذف این موارد برای مادر مقدور نیست. در چنند ین شرایطی استفاده از قطره ضد نفخ نوزاد می‌تواند کمک کننده باشد.

  • گریه کردن زیاد نوزاد

بهتر است قبل از اینکه نوزاد از گرسنگی گریه کند به او شیر بدهید. زیرا گریه زیاد نوزاد سبب می‌شود در حین شیر خوردن هوای زیادی وارد معده او شود. این امر خود یکی از عوامل اصلی نفخ معده نوزاد است. هنگام شیر دادن به کودک سعی کنید فضایی آرام و به دور از سر و صدا و تنش ایجاد کنید تا نوزاد شما به آرامی شیر بخورد.

  • شیر خوردن سریع

شیر خوردن سریع و زیاد نوزاد نیز سبب ورود حجم زیادی آب به داخل معده می‌شود. اگر نوزادتان بین شیر خوردن نیاز به استراحت دارد، او را مجبور به ادامه شیر خوردن نکنید. این استراحت برای بادگلو زدن و خارج کردن باد اضافی است.

  • حباب موجود در شیر خشک

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر نوزادان دچار نفخ می‌شوند. دلیل این است که مادران معمولاً بلافاصله پس از مخلوط کردن شیر خشک با آب در شیشه شیر و تکان دادن، آن را به نوزادشان می‌دهند. در این صورت تمام حباب‌های موجود در شیشه شیر وارد معده نوزاد می‌شود. بهتر است پس از آماده کردن شیر خشک، شیشه شیر را کمی ثابت نگهدارید تا حباب‌های آن کامل خارج شود.

  • عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز شیر به دلیل نبودن آنزیم لاکتاز برای تجزیه آن در بدن است. این مشکل از بدو تولد تا میانسالی همراه فرد خواهد بود. یکی از دلایل نفخ شکم نوزادان نیز همین عامل است. اگر کودکان دچار عدم تحمل لاکتوز است می‌توانید از شیرخشک های بدون لاکتوز برای تغذیه او استفاده کنید.

  • حساسیت به پروتئین شیرگاو موجود در شیر خشک

یکی دیگر از دلایل شایع دل درد و نفخ شکم نوزادان، حساسیت به پروتئین شیر گاو است. علاوه بر این، انواع شیر خشک موجود در بازار اسانس‌ها و ترکیباتی دارند که ممکن است کودک شما به آن حساس باشد. در این مواقع هر چه سریع‌تر نوع شیرخشک او را عوض کنید.

چگونه نفخ نوزاد را تشخیص دهیم؟

نوزادان با وجود هر تغییری در بدن خود، با قرار گرفتن در وضعیت خاصی سعی می‌کنند شرایط نامطلوب خود را اعلام کنند. نوزاد وقتی دچار دل درد یا نفخ می‌شود، در هنگام گریه کردن دست‌های خود را مشت کرده و پاها را به سمت شکم جمع می‌کند. کش آوردن کمر نیز نشان دهنده دل درد کودک است.

اگر این علائم را در نوزاد خود می‌بینید، احتمالاً نوزاد شما به نفخ معده دچار شده است و باید با راه‌هایی مانند استفاده از شربت و قطره ضد نفخ نوزاد این مشکل را برطرف کنید.

راه های درمان نفخ نوزاد

 

راه‌های درمان دل درد و نفخ نوزاد

برای درمان دل درد و نفخ شکم نوزاد راه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه ساده‌ترین راه‌های درمان نفخ نوزاد را معرفی می‌کنیم.

  • شیر دادن به نوزاد در حالت زاویه دار: بهترین راه درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه

نوزادان زیر یک ماه تقریباً ۸۰ درصد روز را در حالت خوابیده به سر می‌برند. دراز کشیدن زیاد برای نوزاد ممکن است سبب ایجاد رفلاکس یا تجمع گاز در معده او شود. بنابراین مهم است که در هنگام شیر خوردن حتماً نوزاد کمی زاویه داشته باشد. یعنی سر و شانه‌ها از شکم بالاتر باشد. پس از شیرخوردن نیز نوزاد را به مدت ۳۰ دقیقه به حالت افقی بغل بگیرید. این حالت به هضم شیر و خروج گازها از معده نوزاد کمک زیادی می‌کند.

  • خوابیدن روی شکم؛ بهترین راه رفع نفخ نوزاد دو ماهه

نیم ساعت پس از شیر خوردن، کودک را در وضعیت خوابیده روی شکم قرار دهید و او را با یک اسباب بازی مشغول کنید. این حالت فشار کمی به شکم کودک ایجاد کرده و کمک می‌کند گازهای حبس شده در معده خارج شود.

برای ایجاد فشار به شکم کودک می‌توانید ماساژ دادن آرام یا حمل کولیت را نیز امتحان کنید. حمل کولیت وضعیتی است که شکم نوزاد را روی ساعد خود قرار داده و سر او را روی دستتان می‌گذارید. توجه داشته باشید که راه تنفس کودک بسته نشود. این حالت، وضعیت مورد علاقه نوزادان است زیرا کمک زیادی در رفع دل درد دارد.

  • حرکت دادن پای نوزاد؛ راهی خوب برای درمان نفخ نوزادان ۳ تا ۶ ماه

نوزادان وقتی دچار نفخ و دل درد می‌شوند، پاهای خود را به سمت شکم جمع می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که گاز معده را خارج کنند. شما می‌توانید با حرکت دادن پاهای نوزاد به حالت دوچرخه، به او در خارج کردن نفخ کمک کنید. برای این کار، هنگامی که به پشت دراز کشیده پاهای او را در دست بگیرید و به حالت دورانی و مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید. هر چند دقیقه یک بار این کار را متوقف کنید تا کودک استراحت کند.

استفاده از قطره ضد نفخ برای دل درد نوزاد

 

استفاده از شربت و قطره برای نفخ نوزاد

امروزه داروی ضد نفخ نوزاد با اسانس‌ها، طعم‌ها و ترکیبات متفاوتی در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به شرایط بدن کودک خود بهترین قطره ضد نفخ نوزاد را برای او انتخاب کنید. یکی از محصولاتی که می‌توان آن را به عنوان بهترین داروی گیاهی ضد نفخ نوزاد معرفی کرد، قطره خوراکی کولیتیک گیاه اسانس است. این قطره برای نوزادان زیر شش ماه قابل استفاده بوده و گیاهی بودن آن حساسیت‌های گوارشی کودکان را کاهش می‌دهد.

در قطره کولیتیک گیاه اسانس، از عصاره گیاه رازیانه استفاده شده است. این عصاره اثرات مثبت زیادی برای درمان نفخ نوزاد داشته و تاکنون نتایج بسیار خوبی برای درمان دل درد و نفخ نوزاد داشته است.

«لازم است توجه داشته باشید، در صورتی که نوزاد یا کودک شما نسبت به مواد تشکیل دهنده قطره کولیتیک حساسیت دارد، از مصرف قطره برای او پرهیز کنید.»

سریع ترین راه را برای درمان دل درد و نفخ نوزاد خود انتخاب کنید

در این مطلب سعی کردیم راه‌هایی برای رفع سریع نفخ نوزاد به شما معرفی کنیم. در بین این راه ها استفاده از شربت و قطره ضد نفخ نوزاد سریع ترین راه است که عوارضی نیز برای کودک شما ندارد. شما می توانید شربت یا قطره ضد نفخ مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره