فواید و عوارض قرص ایزی آیرون

فواید و عوارض قرص ایزی آیرون
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص ایزی آیرون از جمله مکمل‌های بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن است که مورد استقبال بسیاری از مصرف‌کنندگان انواع قرص آهن قرار گرفته است. از ویژگی‌های اصلی این قرص می‌توان به ترکیبات آن اشاره کرد که علاوه بر آهن حاوی ویتامین C، ویتامین B12 و اسید فولیک نیز می‌باشد. تمامی این ترکیبات در کنار یکدیگر موجب جذب بیشتر آهن شده و به درمان موثر کم خونی کمک می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی فواید و عوارض قرص ایزی آیرون می‌پردازیم و تمامی اطلاعات لازم در مورد این مکمل آهن را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

قبل از معرفی قرص ایزی آیرون بهتر است به طور مختصر درمورد فقر آهن و کم خونی ناشی از آن صحبت کنیم. به این ترتیب بهتر متوجه خواهیم شد که چه کسانی به کمبود آهن مبتلا هستند و باید از مکمل‌های آهن مانند قرص ایزی آیرون استفاده کنند.

فقر آهن چیست؟

بدون آهن کافی بدن شما نمی‌تواند به اندازه لازم هموگلوبین تولید کند. این ماده باعث حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز می‌شود. در نتیجه از مهم‌ترین علائم ناشی از فقر آهن مشکلاتی مانند خستگی بیش از حد و تنگی نفس است.

کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی اتفاق می‌افتد که فرد آهن کافی مصرف نکند و یا به دلایلی مقدار زیادی از آن را از دست بدهد. در این صورت بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند و در نهایت مشکل کم خونی ناشی از فقر آهن شکل خواهد گرفت.

از جمله شایع‌ترین دلایل فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن خون (در مواقعی مانند دوران قاعدگی، زخم معده، پولیپ روده بزرگ، سرطان کولورکتال بیشتر مشاهده می‌شود.)
  • ناتوانی در جذب آهن (به طور مثال به علت بیماری سلیاک یا بر اثر عمل جراحی بای پس)
  • دوران بارداری (یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد فقر آهن)
  • تغذیه نادرست و دریافت ناکافی آهن
  • گیاه‌خواری (به دلیل مصرف نکردن فرآورده‌های حیوانی و عدم جذب آهن هِم)
  • ژنتیک (برخی بیماری‌های ارثی مانند فون ویلبراند، هموفیلی و سلیاک)

علائم کمبود آهن در بدن

اگر در مراحل اولیه کم خونی ناشی از فقر آهن باشید، ممکن است حتی در آزمایش خون نیز مورد توجه قرار نگیرد. اما با تشدید کم خونی، علائم و نشانه‌های آن نیز شدت پیدا می‌کنند. درمان کم خونی مسئله مهمی است که نیاز به مشورت با پزشک دارد و مصرف خودسرانه مکمل‌های آن ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض در بدن شما شود.

بنابراین شناسایی علائم کم خونی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی از مهم‌ترین علائم کمبود آهن عبارتند از:

  • ضعف و خستگی بیش از حد
  • پوست رنگ پریده و دست و پاهای سرد
  • درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس
  • سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  • ریزش مو و داشتن ناخن‌های شکننده
  • هوس غیر معمولی برای موادی مانند یخ، خاک یا نشاسته
  • کم اشتهایی به خصوص در نوزادان و کودکان

تا اینجا با علت‌های اصلی ایجاد کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن آشنا شدیم و با بررسی علائم شایع کم خونی متوجه شدیم که چه کسانی باید با مراجعه به پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنند. معمولا گیاه‌خواران، زنان باردار، نوزادان و کودکان و اهداکنندگان مکرر خون بیشتر از سایر افراد ممکن است در خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن قرار بگیرند. و به طور کلی ریسک کم خونی در خانم‌ها با توجه به این که در طول قاعدگی خون از دست می‌دهند، از آقایان بیشتر است.

با توجه به این اطلاعات قصد داریم در ادامه شما را با قرص ایزی آیرون، یکی از مکمل‌های آهن که برای بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا کنیم. درمورد فواید و عوارض قرص ایزی آیرون و نحوه مصرف آن نیز صحبت خواهیم کرد.

فواید قرص ایزی آیرون

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد که آن را با نام قرص ایزی ایرون نیز می‌شناسند، محصولی از شرکت داروسازی تولید دارو تحت لیسانس شرکت ناسکو آمریکا است. این مکمل به بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند و حاوی ویتامین C، ویتامین B12، آهن و فولیک اسید است.

خرید قرص ایزی آیرون
جهت خرید قرص ایزی آیرون نچرال ورلد برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کلیک کنید.

این محصول دارای خواص و ویژگی‌های زیر بوده، که آن را نسبت به سایر مکمل‌های کم خونی متمایز می‌سازد:

   کمک به درمان کم خونی ناشی از: فقر آهن، رژیم‌های لاغری و گیاه‌خواری، اهدای منظم خون و دوران قاعدگی
•    دارای ۴ برابر جذب بیشتر آهن به دلیل وجود آهن به فرم فروس بیس گلیسینات
•    دارای حداقل عوارض گوارشی از جمله تهوع و یبوست

قرص ایزی آیرون برای چیست

قرص ایزی آیرون یکی از بهترین نمونه‌های قرص آهن در بازار است که علاوه بر آهن، فولیک اسید، ویتامین C و B12 را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد تا با جبران کمبود این مواد معدنی، کم خونی نیز برطرف شود. در ادامه با خواص هر یک از این ترکیبات آشنا می‌شویم. وجود این ترکیبات در کنار یکدیگر در قرص ایزی آیرون باعث شده این محصول به طور موثری در زمینه مشکلات ناشی از کم خونی عمل کند و جذب آهن بالایی داشته باشد.

آهن به فرم فروس بیس گلیسینات (۲۸ میلی‎گرم): علت اینکه آهن موجود در قرص ایزی ایرون به فرم فروس بیس گلیسینات تهیه شده است، افزایش تحمل مکمل و کاهش عوارض احتمالی آن به حداقل ممکن می‌باشد. مصرف مکمل آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال و یبوست داشته باشد که این عوارض در مورد فرم فروس حداقل است. بنابراین تحمل مکمل و احتمال تکمیل درمان با این فرم آهن بیشتر می‌باشد. علاوه بر این جذب آهن در این فرم ۴ برابر بیشتر از فرم فروس سولفات است.

ویتامین C (60 میلی‌گرم): این ویتامین، به جذب بهتر آهن کمک کرده و دفع آن را کاهش می‌دهد. همچنین برای کنترل پره اکلامپسی و فشار خون بالای ناشی از بارداری می‎‌تواند مفید باشد.

ویتامین B12 (8 میکروگرم): این ویتامین در سنتز هموگلوبین نقش داشته و برای کمک به عملکرد آهن در بدن ضروری است. ویتامین B12 موجب می‌شود که کمبودهای بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز برطرف شود و اکسیژن رسانی به اندام‌ها و بافت‌ها با روند بهتری انجام پذیرد.

اسید فولیک (۴۰۰ میکروگرم): اسید فولیک به درمان موثر کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌‎کند. کمبود اسید فولیک می‌تواند در جنین موجب عوارضی نظیر نقص لوله عصبی، آنانسفالی، شکاف لب، شکاف کام و نواقص قلبی و در مادر باردار باعث ایجاد پره اکلامپسی گردد.

خرید قرص ایزی آیرون

زمان مصرف قرص ایزی آیرون

درمورد نحوه و زمان مصرف قرص ایزی آیرون، پزشک و یا بروشور محصول بهترین مرجع هستند. طبق دستورالعمل پیشنهادی شرکت سازنده می‌توانید روزانه یک عدد کپسول ایزی آیرون را همراه با غذا میل کنید. علت توصیه مصرف همراه با وعده غذایی، جذب بیشتر و کاهش عوارض گوارشی است.

قرص ایزی آیرون برای استفاده بزرگسالان طراحی شده و مصرف آن برای کودکان مخصوصا زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود. بهتر است برای کودکان از مکمل‌های آهن مخصوص آن‌ها استفاده کنید.

هنگام استفاده از قرص ایزی ایرون درمورد نکات زیر احتیاط لازم را داشته باشید:

  • خانم‌های باردار و شیرده، مصرف‌کنندگان هرگونه دارو و افراد دارای سطح بالای آهن قبل از مصرف مکمل‌های رژیمی غذایی با پزشک مشورت نمایند.
  • مصرف بیش از حد فرآورده‌های حاوی آهن، منجر به سمیت کشنده در کودکان زیر ۶ سال می‌گردد.
  • در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی مانند یبوست، مصرف قطع و با پزشک مشورت شود.

عوارض قرص ایزی آیرون

در صورت مصرف قرص ایزی آیرون مطابق با دستور پزشک یا دستور پیشنهادی بروشور، عارضه جانبی خاصی برای این محصول گزارش نشده است.

به طور کلی در مصرف مکمل‌های آهن برخی عوارض شایع ممکن است به ندرت رخ بدهند، مانند: سرگیجه، تپش قلب، سردرد، طعم فلز در دهان، حالت تهوع، یبوست، اسهال، دل درد، سوزش سر دل، دل پیچه، مدفوع سبز تیره یا سیاه و بثورات پوستی با کهیر. این عوارض با آغاز دریافت داروی آهن به ندرت شروع شده و پس از گذشت زمان از بین می‌روند.

اما همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، آهن موجود در قرص ایزی آیرون به فرم فروس بیس گلیسینات بوده که عوارض جانبی در این فرم از آهن بسیار کمتر از سایر فرم‌ها است. در نتیجه تحمل قرص و تاثیر آن در این گونه مکمل‌ها بیشتر است.

ایزی آیرون و یبوست

بسیاری از مصرف‌کنندگان قرص‌ها و مکمل‌های حاوی آهن نگران عارضه یبوست هستند. متاسفانه مکمل‌های حاوی آهن در اغلب موارد موجب یبوست می‌شوند. اما درمورد ارتباط قرص ایزی آیرون و یبوست که سوال پرتکرار کاربران ما است، باید بگوییم وجود آهن به فرم فروس بیس گلیسینات موجب شده که جذب آهن به خوبی انجام بگیرد. در نتیجه احتمال یبوست بعد از مصرف این قرص به حداقل خواهد رسید.

همچنین ویتامین C موجود در این قرص نیز موجب جذب بیشتر آهن می‌شود. مزیت قرص ایزی آیرون این است که میزان جذب تا ۴ برابر نسبت به سایر مکمل‌ها افزایش یافته و عوارض گوارشی به حداقل رسیده است.

سخن پایانی

مطالعه این مقاله به همه افرادی که در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن هستند توصیه می‌شود. در این مطلب درمورد علت‌های اصلی ایجاد کم خونی و علائم آن صحبت کردیم. همچنین فواید و عوارض قرص ایزی آیرون را به عنوان یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های آهن موجود در بازار بیان کردیم.

شما می‌توانید جهت خرید قرص ایزی آیرون و سایر انواع قرص آهن خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید انواع قرص آهن خارجی و ایرانی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های حاوی آهن و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

کپسول ایزی آیرون چاق کننده است؟

از نظر علمی شواهدی مبنی بر اینکه مصرف قرص‌های آهن مانند کپسول ایزی آیرون چاق کننده باشد، وجود ندارد. فقط در برخی موارد ممکن است شخص به دلیل کمبود آهن دچار بی اشتهایی شده باشد که با مصرف مکمل آهن اشتهای طبیعی او بازگشته و این امر موجب کمی افزایش وزن خواهد شد.

فیفول بهتر است یا ایزی آیرون؟

قرص ففول یک فرآورده خون ساز است که حاوی آهن سولفات و فولیک اسید می‌باشد. مزیت این قرص این است که به صورت اسپانسیول تهیه شده و به تدریج در دستگاه گوارش آزاد می‌شود. قرص ایزی آیرون علاوه بر آهن حاوی ویتامین C، B12 و فولیک اسید نیز می‌باشد و عوارض گوارشی آن به حداقل رسیده است.

عوارض قرص ایزی آیرون در بارداری چیست؟

در بسیاری از موارد خانم‌های باردار دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند، لذا پزشک مصرف مکمل را برای آن‌ها تجویز می‌کند. توجه داشته باشید مصرف قرص آهن مانند قرص ایزی آیرون در بارداری حتما باید تحت نظر پزشک شما باشد تا عوارض جانبی ایجاد نشود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «فواید و عوارض قرص ایزی آیرون»

  1. سلام من قرص felip میخوردم تموم شد رفتم بگیرم دارو خونه ایزی ایرون داد اما انگار قرص نمیخورم. قرص felip رو که میخوردم دیگه دست و پام خواب نمیرفت و پا درد های ناشی از کم بود اهن و سرگیجه نداشتم. اما قرص ایزی آیرون رو که میخورم هیچ تاثیری نداره انگار بدتر هم شدم دلیلش چیه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قرص ایزی آیرون هم ترکیباتی مشابه فلیپ دارد البته نوع ملح آهن آن فرق می کند. معمولا نوع ملح تا این حد روی اثرگذاری مکمل آهن تاثیر نمی گذارد اما اگر از فلیپ راضی ترید فلیپ مصرف کنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قهوه با توجه به اینکه قابض است می تواند جذب آهن را کاهش دهد. بر همین اساس بهتر است قرص ایزی آیرون را با قهوه (یا چای) استفاده نکنید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام
    عوارض قرص ایزی ایرون بر پریودی چیست؟ایا باعث تاخیر پریودی میشه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قرص ایزی آیرون تاثیری بر زمان پریودی ندارد و پریود را به تاخیر نمی اندازد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام میزان مصرف ایزی آیرون به میزان شدت کمخونی در شما بستگی دارد و باید توسط پزشک معالجتان تعیین شود.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط