بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن

نوشیدنی های لاغر کننده
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آنچه می‌نوشید، تاثیر فراوانی بر وزن و سلامتی شما دارد. مجهز شدن با آگاهی‌های صحیح، به کسانی که در پی کاهش وزن به نحو سالم و طبیعی هستند، کمک شایانی می‌کند. بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، حدود ۷۱ درصد از افراد بالای ۲۰ سال، دارای اضافه وزن اند.

با این حال زمانی که نوبت به لاغر کردن می‌رسد، اغلب این افراد ناتوان از کاهش وزن خود هستند. در بیشتر موارد کاهش وزن شامل برنامه ریزی در خوردن، نوشیدن و ورزش می‌شود که در این مقاله تمرکز ما بر نوشیدنی‌ های کاهش وزن خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که هیچ نوشیدنی به خودی خود منجر به لاغری شما نخواهد شد، ولی نوشیدنی‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانند در مسیر تغییر شیوه زندگی به سوی لاغری، به شما کمک کنند.

نوشیدنی‌های کمک کننده به لاغری

۱- آب، نوشیدنی شفابخش

افزایش مصرف آب، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود سلامت کلی بدن است. آب یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که به علت نداشتن کالری باعث تسهیل فرایند متابولیک، فیزیولوژیک و سم زدایی در بدن می‌شود. برای افرای که به دنبال مدیریت وزن خود هستند، سازمان‌های بهداشتی از جمله (CDC) توصیه می‌کنند که به جای نوشیدنی‌های دارای کالری، از آب فراوان در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

مطالعه‌ای بر روی ۴۸ بزرگسال دارای اضافه وزن و افرادی که قبل از وعده‌های غذایی ۵۰۰ میلی لیتر آب نوشیده‌اند و دارای رژیم غذایی کم کالری بوده‌اند انجام شده است. نتیجه نشان داده که این افراد در طول دوازده هفته، ۴۴ درصد بیشتر از کسانی که قبل از غذا آب ننوشیده‌اند، کاهش وزن داشته‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن آب قبل از وعده غذایی، می‌تواند به کاهش کالری و کاهش وزن کمک کند.

خلاصه اینکه نوشیدن آب بیشتر می‌تواند در سوزاندن کالری بیشتر و همچنین کاهش مصرف غذا در هر وعده مفید باشد و منجر به کاهش وزن سریع گردد.

تاثیر آب در لاغری

۲- تاثیر چای سبز در لاغری

محققان کشف کرده‌اند که بین مصرف منظم چای سبز و چای سیاه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی سرطان‌ها و دیابت رابطه مستقیم وجود دارد. مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که چای سبز به دلیل داشتن دو عنصر کلیدی به نام کافئین و «catechin» که نوعی آنتی اکسیدان است، می‌تواند از بهترین نوشیدنی‌ های کاهش وزن باشد.

به طور کلی به فرایندی که بدن را قادر می‌سازد مواد غذایی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند، متابولیسم گفته می‌شود و ویژگی اصلی چای سبز که منجر به لاغری می‌شود، کمک به کارآمدی بیشتر متابولیسم بدن است. نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در طول روز، کمک شایانی به کاهش وزن و لاغری شکم و پهلو می‌کند.

۳- چای سیاه هم لاغر می کند!

چای سیاه نیز همچون چای سبز حاوی ترکیباتی است که آن را جزو نوشیدنی‌ های کاهش وزن قرار می‌دهد. چای سیاه نسبت به سایر انواع چای‌ها، دارای اکسیداسیون بیشتر و در نتیجه طعمی قوی‌تر و رنگی تیره‌تر است. مطالعات نشان داده‌اند که پلی فنول‌های موجود در چای سیاه، با کاهش کالری، تحریک تجزیه چربی و رشد باکتری‌های مفید برای روده، باعث کاهش وزن می‌شوند.

مطالعه ای بر روی ۱۱۱ نفر، نشان داد که افرادی که روزانه ۳ فنجان چای سیاه به مدت سه ماه نوشیده‌اند، وزن بیشتری از دست داده‌اند و نسبت به گروه کنترل، شاهد کاهش بیشتری در دور کمر خود بوده‌اند. به طور خلاصه، چای سیاه به علت اینکه حاوی آنتی اکسیدانی‌هایی به نام پل فنول است، منجر به کاهش چربی بدن و لاغری خواهد شد.

نقش چای سیاه در کاهش وزن

۴- سرکه سیب از نوشیدنی های  کاهش وزن

سرکه سیب دارای فوایدی بسیاری از جمله کمک به کاهش وزن می‌باشد. تا کنون چندین تحقیق در مورد ویژگی لاغر کننده بودن سرکه سیب انجام شده و لاغر کننده بودن آن را تایید کرده است. بر اساس این تحقیقات، اسید استیک موجود در سرکه سیب، موجب کاهش چربی بدن می‌گردد.

در تحقیق دیگری که در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی انجام گردیده، نشان می‌دهد که استفاده از سرکه سیب باعث ایجاد احساس سیری در افراد شده و مانع پرخوری می‌گردد. در نتیجه ترکیبی از سرکه سیب می‌تواند از بهترین نوشیدنی‌ های کاهش وزن باشد.

مصرف یک یا دو قاشق سرکه سیب به عنوان طعم دهنده غذا، اضافه کردن به روغن زیتون و استفاده از آن به عنوان سس سالاد فواید فراوانی برای شما به ارمغان می‌آورد. البته باید توجه داشت که استفاده از سرکه سیب برای افرادی که دارای زخم معده هستند یا رفلاکس معده دارند توصیه نمی‌شود.

۵- زنجبیل یکی از بهترین نوشیدنی‌ های لاغری

انسان‌ها قرن‌ها است که از زنجبیل برای بهبود سلامت سیستم گوارش خود استفاده می‌کنند. زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی بوده و با اضافه کردن پودر آن به چای داغ، یک نوشیدنی مفید و سالم به دست می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن یک فنجان چای به همراه پودر زنجبیل، علاوه بر کاهش گرسنگی و ایجاد احساس سیری، منجر به ترغیب بدن برای سوزاندن کالری بیشتر می‌شود.

مصرف نوشیدنی لاغری زنجبیل در قالب آب گیاهی، چای و آب میوه امکان پذیر است و به نحو سرد و گرم استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید در خانه آب زنجبیل تهیه کنید. بهترین راه برای تهیه آن، استفاده از ریشه زنجبیل تازه و جوشاندن آن در چهار فنجان آب است. بعد از صاف کردن آب می‌توانید آن را میل کنید. با توجه به اینکه طعم زنجبیل خیلی قوی است، می‌توانید آن را با طعم دهنده‌هایی مانند عسل و قرص لیمو مخلوط کنید.

خواص لاغری نوشیدنی زنجبیل

۶- تاثیر آبِ سبزیجات بر کاهش وزن

هرچند نوشیدن آب میوه‌ها می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، آب سبزیجات تاثیر کاملا متضادی داشته و باعث کاهش وزن خواهد شد. علاوه بر این مصرف آب سبزیجات، به میزان قابل توجهی مصرف سبزیجات را افزایش داده و مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و این دو عامل برای کاهش وزن بسیار مهم هستند.

بنابراین مصرف سبزیجات به هر نحوی، به علت اینکه دارای فیبر فراوان هستند، قوی‌ترین چربی سوز گیاهی محسوب گردیده و بهترین انتخاب برای سلامت شما می‌باشد. آب سبزیجات جزو بهترین نوشیدنی‌ های کاهش وزن به شمار می‌روند.

۷- قهوه و لاغری

قهوه در میان مردم سراسر جهان به عنوان یک نوشیدنی بالا برنده سطح انرژی و خلق و خوی شناخته می‌شود. کافئین ماده‌ای در قهوه است که این خواص را ایجاد کرده و به علت اینکه به عنوان یک محرک در بدن عمل می‌کند، ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

قهوه با کاهش انرژی و افزایش متابولیسم بدن، می‌تواند در فرایند کاهش وزن مفید باشد. نتایج تحقیقاتی که بر روی ۲۶۰۰ نفر انجام گردیده، نشان می‌دهد افرادی که در رژیم روزانه خود نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار را به عنوان نوشیدنی‌ های کاهش وزن گنجانده بودند، در لاغر کردن موفق‌تر عمل کرده‌اند.

به طور خلاصه باید گفت که نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، می‌توانند با افزایش متابولیسم بدن، کاهش کالری دریافتی و تحریک چربی سوزی، باعث کاهش وزن شوند.

۸. معجون رازیانه

عموما از رازیانه برای طعم شیرین و مزایایی که برای سلامت دارد، استفاده می‌کنند. نمی‌توان رازیانه را درمان انحصاری برای از بین بردن چربی‌های ناخواسته بدن دانست، ولی ترکیب آن با چند ماده غذایی دیگر به خصوص برای خانم ها تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد.

برای درست کردن معجون لاغری رازیانه اول تخم رازیانه را خوب بکوبید تا کاملا پودر شود و دانه‌ای در آن باقی نماند. پس از آن سیب، هویج و کرفس را خرد کنید و به همراه آب سیب، زنجبیل، رازیانه و آب لیمو داخل هم زن بریزید. بگذارید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خوب هم بخورد تا کاملا مخلوط شود. وجود میوه ها سبب می‌شود معجون دیرتر مخلوط شود. رازیانه در قرص‌های مشهور و پر طرفدار لاغری همچون قرص لاغری هزال نیز به کار می‌رود.

۹- نوشیدنی‌های حاوی پروتئین بالا

نوشیدنی‌هایی که دارای پروتئین بالا هستند، از جمله نوشیدنی‌ های کاهش وزن به شمار می‌روند. این نوشیدنی‌ها ضمن کاهش احساس گرسنگی، اشتها را کم می‌کنند و در نتیجه منجر به لاغری می‌شوند.

پودرهای پروتئینی فراوانی وجود دارند که با اضافه کردن آن به نوشیدنی‌های مختلف همچون آب و شیر، می‌توانید یک میان وعده سریع، سالم و لاغر کننده را تهیه کنید.

یک مطالعه در مورد ۹۰ بزرگسال دارای اضافه وزن نشان داده است که افرادی که به مدت ۲۳ هفته، روزانه از پودر پروتئین آب پنیر استفاده کرده‌اند، نسبت به گروهی که از این پودر استفاده نکرده‌اند، وزن بیشتری از دست داده‌اند.

خلاصه اینکه نوشیدنی‌های دارای پروتئین بالا، باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری شده و می‌توانند به آسانی به وعده غذایی شما اضافه شده و منجر به کاهش وزن شوند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره