با بهترین قرص معده خارجی آشنا شوید!

بهترین قرص معده خارجی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

معده درد، رفلاکس معده و مشکلات دیگر معده، به خصوص در بین بزرگسالان بسیار شایع است. برخی از این ناراحتی‌های معده نه تنها آزاردهنده‌اند، بلکه ممکن است حتی در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند. بسیاری از افراد جهت درمان و رفع این مشکلات به دنبال بهترین قرص تقویت معده هستند که در دسته داروهای گیاهی و شیمیایی در دسترس هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب چند نمونه از انواع بهترین قرص معده خارجی برای شرایط مختلف مربوط به معده و معادل داخلی این داروها را معرفی می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع قرص معده برای چیست؟

مشکلات معده و گوارش از جمله سوء هاضمه از شایع ترین مشکلات مربوط به سلامتی است. برخی از علائمی که ممکن است در رابطه با معده بروز کنند عبارتند از:

  • معده درد و دل درد
  • نفخ و گاز شکم
  • ترش کردن یا رفلاکس اسید معده
  • تهوع
  • استفراغ
  • آروغ زدن

سوء هاضمه که گه‌گاهی ممکن است اتفاق بیفتد، معمولا مشکل جدی‌ای نیست و با داروهای معده رایج یا راه‌های خانگی برطرف می‌شوند. اما گاهی اوقات مشکل معده می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا شرایط جدی‌تری باشد. مثلا اگر مشکل معده و گوارش شما باعث از دست دادن اشتها، کاهش وزن ناخواسته، تنگی نفس، سختی در بلع غذا یا درد در قفسه سینه شده‌است، لازم است با پزشک خود درمیان بگذارید.

به علاوه، برای دانستن این که بهترین قرص معده خارجی برای شما کدام است، ابتدا لازم است که کاربرد قرص ها و داروهای مختلف را بدانید و از طرفی از بیماری یا مشکل معده خود آگاهی داشته باشید. در این رابطه بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای معده چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر حداقل یکی از شرایط زیر را در رابطه با معده و گوارش خود دارید، به پزشک مراجعه کنید.

  • درد شکم شدید دارید یا دل درد شما چند روز طول کشیده است
  • حالت تهوع و تب دارید و به مدت چند روز نتوانسته‌اید غذا را در معده خود نگه دارید
  • در مدفوع خود خون مشاهده می‌کنید
  • هنگام دفع ادرار درد یا سوزش دارید
  • در ادرارتان خون مشاهده میکنید
  • نمی‌توانید اجابت مزاج (دفع مدفوع) داشته باشید، خصوص اگر به همراه استفراغ است
  • درد معده شما از آسیب به شکم در چند روز گذشته شروع شده و ادامه پیدا کرده است
  • رفلاکس اسید معده (ترش کردن) دارید و با داروهای بدون نسخه بهبود نیافته است (بیشتر از ۲ هفته)

معرفی داروهای معده بدون نسخه

در ادامه با چند ترکیب دارویی که در داروهای معده برای مشکلات مختلف استفاده می‌شوند، آشنا می‌شوید.

  • دارو و قرص معده برای درد باد شکم یا ضد نفخ: سایمتیکون
  • دارو و قرص جهت رفع رفلاکس معده (GERD): آنتی اسیدها (ضد اسید) یا کاهش دهنده اسید معده مانند فاموتیدین، کلسیم کربنات و منیزیم هیدروکسید
  • دارو جهت رفع یبوست: داروهای ملین مانند بیزاکودیل یا ملین های گیاهی مانند پودر پسیلیوم
  • قرص دل درد ناشی از اسهال: لوپرامید یا بیسموت ساب سالیسیلات (بیسموت صورتی) مانند قرص آپو لوپرامید، قرص آمی لوپرا ۲ میلیگرم و پپتوبیسمول
  • تسکین معده دردهای دیگر: استامینوفن می‌تواند مسکن مفیدی برای معده درد باشد (توجه کنید که در این شرایط از داروهای ضد التهابی استروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده نکنید، زیرا ممکن است معده شما را تحریک کند.)

مواردی که گفتیم، عنوان عمومی داروها و قرص های معده به همراه مثال‌هایی از برندهای تولید کننده آن‌هاست. در بخش بعدی با چند مورد از انواع بهترین قرص معده خارجی آشنا می‌شوید.

بهترین قرص معده خارجی

در این بخش چند نمونه از انواع بهترین قرص های معده خارجی را معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که دقیقا این محصولات با برند خارجی در بازار دارویی ایران موجود نیستند یا به سختی یافت می‌شوند، اما داروهای مشابه با ترکیبات دارویی یکسان توسط شرکت‌های داروسازی داخلی تولید شده‌اند و در دسترس می‌باشند. برای مواردی که داروی مشابه داخلی آن‌ها موجود است، نام یک نمونه را ذکر می‌کنیم.

چند تا از بهترین قرص های معده خارجی عبارتند از (نام داخل پرانتز در هر مورد، عنوان داروی ژنریک یا نام عمومی دارو است):

قرص Gas-X (سایمتیکون)

گس اکس (Gas-X) یک قرص جویدنی است که از خاصیت ضد نفخ ترکیب سایمتیکون استفاده کرده است. این قرص معده خارجی برای کاهش درد ناشی از نفخ و گاز معده مفید می‌باشد. البته برند گس اکس یک محصول جدید حاوی کلسیم کربنات نیز تولید کرده که برای رفع رفلاکس معده موثر است.

یک نمونه داروی مشابه این قرص سایمتیکون در ایران، قرص جویدنی سایمتیکون ۴۰ داروسازی امین است.

قرص Pepcid (فاموتیدین)

قرص پپسید (Pepcid) یکی از انواع بهترین قرص معده خارجی برای کاهش اسید معده است که حاوی داروی فاموتیدین می‌باشد. این قرص جهت تسکین و رفع سوء هاضمه ناشی از اسید زیاد معده و نیز بهبود رفلاکس معده یا ترش کردن کاربرد دارد. همچنین پیشگیری از رفلاکس اسید بر اثر مصرف بعضی از غذاها، با این قرص امکانپذیر است.

یک نمونه داروی مشابه پپسید در ایران، قرص فاموتیدین پورسینا است.

قرص Dulcolax (بیزاکودیل)

دولکولاکس (Dulcolax) برندی معروف در زمینه قرص معده خارجی است که داروهای ضد یبوست  و ملین تولید می‌کند. یک نمونه از قرص های دولکولاکس حاوی بیزاکودیل است که بین ۶ تا ۱۲ ساعت اثر کرده و از دو طریق به رفع یبوست کمک مینماید: هم به جذب آب توسط روده ها و در نتیجه نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و هم در تحریک حرکات روده موثر است. دولکولاکس محصولات ضد یبوست دیگری را نیز که حاوی منیزیم هیدروکسید هستند، تولید می‌نماید.

یک داروی مشابه دولکولاکس در ایران، قرص بیزاکودیل ۵ میلی گرم تولیددارو است.

قرص Imodium (لوپرامید)

ایمودیوم (Imodium) که یک قرص خارجی مفید برای درمان اسهال می‌باشد، از داروی لوپرامید در ترکیبات خود استفاده کرده است. همانطور که گفته شد، لوپرامید برای دل درد، معده درد و گاز شکمی که بر اثر اسهال به وجود می آید، تاثیر مثبتی داشته و به عنوان داروی ضد اسهال خوبی دانسته می‌شود.

یک نمونه داروی مشابه ایمودیوم در ایران، قرص آمی لوپرا ۲ میلیگرم داروسازی امین است.

قرص Pepto Bismol (بیسموت ساب‌سالیسیلات)

قرص پپتو بیسمول (Pepto Bismol) یک قرص معده خارجی مشهور است که حاوی ماده بیسموت ساب‌سالیسیلات (bismuth subsalicylate) می‌باشد. این ماده داروی ضد قارچی است که برای درمان ناراحتی‌های معده و دستگاه گوارش مانند اسهال، سوء هاضمه، تهوع، رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل استفاده می‌شود.

بهترین قرص معده خارجی گیاهی (تحت لیسانس)

قرص دایجستیو اید گلدن لایف را شاید به نحوی بتوان به عنوان یکی از نمونه‌های «بهترین قرص معده خارجی» دانست؛ البته همانطور که در بخش قبل گفتیم، این قرص هم در داخل ایران تولید شده اما تحت لیسانس شرکت وایتکس (گلدن لایف) استرالیا می‌باشد.

قرص دایجستیو اید در بسته‌های ۳۰ عددی و ۶۰ عددی تولید و بسته‌بندی شده‌است. این قرص حاوی ترکیبات مفید و ویژه‌ای برای معده و رفع سوء هاضمه، یعنی شیرین بیان، گل ختمی، رازیانه، بادیان رومی، کوشاد، نعناع و زنجبیل می‌باشد و به این وسیله در هضم غذا، رفع نفخ، کاهش تورم و التهاب معده و کاهش درد و اسپاسم دستگاه گوارش موثر است.

قرص دایجستیو اید گلدن لایف

درمان های خانگی و گیاهان دارویی برای معده

استفاده از گیاهان دارویی که برای معده مفید هستند، می‌تواند راه موثر و در عین حال آسانی جهت تقویت معده و رفع مشکلات آن باشد. چند مورد از بهترین گیاهان دارویی برای بهبود ناراحتی‌های مختلف معده عبارتند از:

  • زنجبیل: بهبود هضم غذا، رفع ناراحتی‌های معده و ضد نفخ
  • رازیانه: رفع نفخ، هضم و تجزیه غذا و متابولیسم آن
  • زیره: بهبود کرامپ‌های شکمی، معده درد، گاز روده
  • دارچین: ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ
  • نعناع فلفلی: ضد اسپاسم، خنک کننده و ضد میکروب؛ کاهش دهنده علائم سندرم روده تحریک پذیر

اعمال اصلاحاتی در سبک زندگی نیز می‌تواند از مشکلات معده جلوگیری کرده یا آن را بهبود دهد. مثلا:

  • به‌جای سه وعده غذایی بزرگ، چند وعده کوچک مصرف کنید.
  • غذاهای خود را به آرامی و خوب بجوید.
  • از مصرف غذاهایی که مشکلاتی برای شما ایجاد می‌کنند و معده شما را تحریک می‌کنند (مانند غذاهای تند یا سرخ شده) خودداری کنید.
  • با ورزش، مدیتیشن یا یوگا، استرس خود را کاهش دهید.

جمع بندی

در این مقاله درباره بهترین قرص معده خارجی صحبت کردیم و معادل داخلی هر یک را نیز شناختید. همچنین خواندید که داروهای گیاهی که از دوز دارویی و استانداردی از گیاهان مفید برای معده در ترکیبات خود استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی برای رفع مشکلات معده است. پس اگر به دنبال قرص معده هستید، میتوانید به داروخانه آنلاین مشهد یعنی داروخانه اینترنتی مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید. مفیدطب کالاهای مورد نظر شما را به سراسر کشور با پست پیشتاز ارسال می‌کند.

مشاهده و خرید بهترین قرص های معده

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و