اثرات بی‌نظیر و فواید فلفل سیاه برای سلامتی

اثرات بی‌نظیر و فواید فلفل سیاه برای سلامتی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

فلفل سیاه و ترکیب آلکالوئید آن یعنی پیپرین، فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از جمله این فواید می‌توان به اثرات ضدالتهابی و خواص بالقوه آن در مقابله با سرطان اشاره نمود. هزاران سال است که در طب سنتی، مخصوصا در آیورودا (سیستم طب سنتی هندی)، از فلفل سیاه استفاده می‌شود. افراد از فلفل سیاه بیشتر برای درمان اختلالات قاعدگی، گوش، گلو و بینی استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید فلفل سیاه برای سلامتی می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اطلاعات تغذیه‌ای فلفل سیاه

در جدول زیر میزان مواد مغذی موجود در یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه (با وزن ۲.۳ گرم) آورده شده است.

 

ماده مغذی

میزان
انرژی بر حسب کالری ۵.۷۷
پروتئین (گرم) ۰.۲۳۹
کربوهیدرات (گرم) ۱.۴۷
فیبر (گرم) ۰.۵۸۲
قند (گرم) ۰.۰۱۵
کلسیم (میلی‌گرم) ۱۰.۲
آهن (میلی‌گرم) ۰.۲۲۳
منیزیم (میلی‌گرم) ۳.۹۳
فسفر (میلی‌گرم) ۳.۶۳
پتاسیم (میلی‌گرم) ۳۰.۶
سدیم (میلی‌گرم) ۰.۴۶
زینک (میلی‌گرم) ۰.۰۲۷
منگنز (میلی‌گرم) ۰.۲۹۴
سلنیوم (میکرو گرم) ۰.۱۱۳
فلوراید (میکرو گرم) ۰.۷۸۷
نیاسین (میلی‌گرم) ۰.۰۲۶
فولات (میکرو گرم) ۰.۳۹۱
بتائین (میلی‌گرم) ۰.۲۰۵
بتاکاروتن (میکرو گرم) ۷.۱۳
لوتئین + زآگزانتین (میکرو گرم) ۱۰.۴
ویتامین E (میلی‌گرم) ۰.۰۲۴
ویتامین K (میکرو گرم) ۳.۷۷
ویتامین A (میکروگرم معادل فعالیت رتینول) ۱۲.۶

 

در حال حاضر هیچ دستورالعمل غذایی برای میزان مصرف فلفل سیاه در هر گروه سنی و جنسیتی وجود ندارد.

فواید فلفل سیاه برای سلامتی

فلفل سیاه دارای فواید بالقوه برای بدن و مغز است و بسیاری از این فواید مربوط به ترکیبی به نام پیپرین می‌باشند. در ادامه به بررسی فواید فلفل سیاه برای سلامتی می‌پردازیم.

فلفل سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان

پیپرین (ترکیب گیاهی موجود در فلفل سیاه) دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

بدن هم به صورت طبیعی و هم در پاسخ به استرس‌های محیطی رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند. آسیب بیش از حد رادیکال‌های آزاد می‌تواند منجر به بیماری‌ها و مشکلات جدی مانند بیماری‌های التهابی، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها شود.

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. برای مثال، مروری بر مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داد که مکمل‌های فلفل سیاه و پیپرین می‌توانند از پیشرفت آسیب رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های مرتبط با آن مانند آترواسکلروزیس (تصلب شرایین)، دیابت و سرطان جلوگیری کرده یا آن را کند نمایند.

فلفل سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان
پیپرین (ترکیب گیاهی موجود در فلفل سیاه) دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

فلفل سیاه، دارای خواص ضد التهابی

درحالی که تحقیقات انسانی زیادی درباره فواید ضدالتهابی فلفل سیاه و پیپرین وجود ندارد، چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهند که پیپرین می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

برای مثال، در مطالعه‌ای با هدف بررسی این موضوع که آیا پیپرین می‌تواند آسیب قلبی مرتبط با دوکسورابیسین (یک داروی ضد سرطان) را سرکوب کند یا خیر، محققان دریافتند که موش‌هایی که به آن‌ها پیپرین تزریق شده بود، کاهش در التهاب را تجربه نمودند.

یک مطالعه دیگر بر روی حیوانات نشان داد که خواص ضد التهابی پیپرین می‌تواند به حفاظت در برابر آسیب بافت کلیه مرتبط با ایسکمی-پرفیوژن مجدد کمک کند. ایسکمی-پرفیوژن مجدد، اشاره به آسیب بافتی دارد که هنگامی رخ می‌دهد که قسمتی از بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

همچنین محققان دریافته‌اند که برخی از مکمل‌های پیپرین می‌توانند به کاهش التهاب مزمن در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کمک کنند. اما در این زمینه تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص رازی نیاک (بهبود درد مفاصل، روماتیسم و آرتروز) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص رازی

قرص رازی نیاک، با داشتن مجموعه‌ای از عصاره‌های گیاهی مؤثر برای درمان و تقویت مفاصل، مانند سورنجان، فلفل سیاه و زنجبیل، می‌تواند به درمان درد مفاصل، دیسک کمر، آرتروز و استئو آرتریت کمک کند.

فلفل سیاه دارای خواص ضد التهابی
درحالی که تحقیقات انسانی زیادی درباره فواید ضدالتهابی فلفل سیاه و پیپرین وجود ندارد، چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهند که پیپرین می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

فلفل سیاه و خواص ضد باکتریایی

تعداد کمی از بررسی‌ها و مطالعات به خاصیت ضد باکتریایی پیپرین اشاره می‌کنند.

برای مثال، پس از یک بررسی کوچک بر مطالعاتی مرتبط با خواص آنتی باکتریایی فلفل سیاه در برابر باکتری‌های گرم-مثبت مانند استافیلوکوکوس اورئوس، محققان نتیجه گرفتند که فلفل سیاه می‌تواند یک ترکیب قدرتمند برای درمان‌های آینده در مقابل بیماری‌های عفونی و پاتوژن‌های غذایی باشد.

یک بررسی بزرگ‌تر نیز مطالعات انسانی و آزمایشگاهی را که مربوط به بسیاری از خواص دارویی پیپرین از جمله خواص ضد باکتریایی آن بودند، مورد بررسی قرار داد. 

همچنین یک مطالعه درون کشتگاهی دریافت که پیپرین و پیپرلونگومین (ترکیبی در گیاه فلفل بلند) می‌توانند به مبارزه با پاتوژن‌های دارای مقاومت چند دارویی کمک کنند. نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که هر دوی این ترکیب‌ها ممکن است به عنوان ترکیبات زیست فعال (بایو اکتیو) برای داروهای ضد یاکتری جدید مفید باشند.

با این حال نویسندگان این بررسی‌ها اظهار کردند که به مطالعات بیشتری نیاز است.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول دایان فلکس دایان طب اکسیر (بهبود التهاب مفاصل و استخوان) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول دایان فلکس

در ترکیبات این محصول از فلفل سیاه نیز استفاده شده است.

خواص فلفل سیاه برای مبارزه با سرطان

با وجود این‌که تا کنون مطالعه‌ای بر روی انسان صورت نگرفته است، اما چندین مطالعه آزمایشگاهی اظهار می‌نمایند که پیپرین موجود در فلفل سیاه می‌تواند دارای خاصیت مبارزه با سرطان باشد.

برای مثال، یک بررسی جامع درباره ادویه‌ها و درمان سرطان اشاره نمود که مطالعات نشان می‌دهند که پیپرین باعث سرکوب تکثیر سلول‌های سرطانی در سرطان‌های سینه، پروستات و کولون می‌شود.

به طور مشابه، تاثیر پیپرین به عنوان یک عامل درمانی در درمان استئوسارکوما (نوعی سرطان استخوان) امیدوارکننده است. با این وجود لازم است تا دانشمندان مطالعات بیشتری برای بررسی کامل این اثر پیپرین انجام دهند.

فلفل سیاه برای افزایش کلسترول خوب

محققان، مطالعه‌ای بر روی بچه خوک‌ها انجام دادند و به صورت رندم رژیم غذایی حاوی مکمل فلفل سیاه و بدون مکمل فلفل سیاه را برای آن‌ها در نظر گرفتند و تغییرات را در طول رشد و چاق شدن آن‌ها بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که بچه خوک‌هایی که از رژیم غذایی حاوی فلفل سیاه استفاده کرده بودند، افزایش قابل توجهی در لیپوپروتئین پرچگالی یا HDL که به کلسترول خوب نیز شناخته می‌شود، داشتند (در مقایسه با خوک‌های دیگر).

محققان معتقدند که ممکن است به مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات مفید بالقوه فلفل سیاه بر متابولیسم لیپید در انسان نیاز باشد. 

فلفل سیاه برای کمک به کنترل قند خون

در سال ۲۰۱۳، یک مطالعه کوچک بر روی انسان‌ها که درباره اثرات مکملی حاوی چندین ماده غذایی بایواکتیو (شامل پیپرین) بر روی مقاومت به انسولین بود، بهبودی در حساسیت به انسولین را نشان داد. به این معنا که هورمون انسولین بهتر توانست جذب گلوکز را تنظیم کند.

با این حال، به دلیل این‌که آن مکمل حاوی چندین ماده غذایی بود، مشخص نیست که پیپرین به تنهایی نیز می‌تواند چنین اثری داشته باشد یا خیر.

اثر فلفل سیاه در جذب مواد مغذی و سلامت روده

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳، نشان می‌دهد که فلفل سیاه می‌تواند به افزایش جذب مواد مغذی کمک کند. همچنین این ادویه رفتاری شبیه پریبیوتیک از خود نشان داده و به تنظیم میکروبیوتای روده و افزایش سلامت دستگاه گوارش کمک می‌نماید.

فلفل سیاه برای تقویت عملکرد مغز

چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده‌اند که پیپرین می‌تواند عملکرد مغز را مخصوصا برای علائم مرتبط با بیماری‌های مغزی دژنراتیو مانند آلزایمر بهبود بخشد.

برای مثال، محققان دریافته‌اند که پیپرین به بهبود حافظه و همچنین کاهش تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در موش‌های مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند. این پلاک‌ها، قطعات پروتئینی مخربی هستند که ابتدا در قسمت‌هایی از مغز که مربوط به حافظه و عملکرد شناختی است، ایجاد می‌شوند.

یک مطالعه بر روی انسان، ارتباطی بین آلزایمر و سطح پیپرین مشاهده نمود؛ اما محققان نتیجه گرفتند که نمی‌توانند دلیلی برای این ارتباط پیدا کنند و اظهار نمودند که تحقیقات بیشتر برای نتیجه‌گیری ضروری است.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول آلزاستاپ باریج (کمک به تقویت حافظه و آلزایمر) که به قرص زنجبیل باریج نیز مشهور است، از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص زنجبیل باریج

کپسول آلزاستاپ، که به قرص زنجبیل باریج نیز مشهور است، یک داروی گیاهی تقویت حافظه و ضد فراموشی است. این دارو حاوی عصاره زنجبیل، کندرو عسل بوده و برای کمک به کارکرد سالم مغز، بهبود ادراک و جلوگیری از آلزایمر در سنین بالا بسیار مؤثر عمل می‌کند. در ترکیبات این محصول از فلفل سیاه نیز استفاده شده است.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره آلزایمر مقاله «آلزایمر چیست؟ همه چیز درباره بیماری آلزایمر و علائم آن» را مطالعه نمایید.

فلفل سیاه برای تقویت عملکرد مغز
چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده‌اند که پیپرین می‌تواند عملکرد مغز را مخصوصا برای علائم مرتبط با بیماری‌های مغزی دژنراتیو مانند آلزایمر بهبود بخشد.

آیا فلفل سیاه برای لاغری مفید است؟

شیلپا آرورا، پزشک و متخصص تغذیه ماکروبیوتیک می‌گوید: «فلفل سیاه حاوی پیپرین است؛ ترکیبی که عملکرد متابولیک را افزایش می‌دهد و تجمع چربی در بدن را سرکوب می‌کند. دمنوش فلفل سیاه عملکرد بسیار خوبی در مدیریت چاقی دارد. همچنین فلفل سیاه به جذب مواد مغذی توسط بدن کمک می‌کند، که این امر به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها نیز کمک می‌نماید.»

بیرونی‌ترین لایه فلفل سیاه حاوی مواد مغذی گیاهی (phytonutrients) است که به تجزیه سلول‌های چربی کمک نموده و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول اسلیم می نچرال ورلد (کمک به کاهش بافت چربی و کنترل اشتها) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول اسلیم می

در ترکیبات این محصول از گیاهانی مانند چای سبز و فلفل سیاه نیز استفاده شده است.

آیا فلفل سیاه برای لاغری مفید است؟
دمنوش فلفل سیاه عملکرد بسیار خوبی در مدیریت چاقی دارد.

فلفل سیاه برای درد

اگرچه هنوز مطالعاتی در مورد اثرات ضد درد فلفل سیاه روی انسان انجام نشده است، اما مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که پیپرین موجود در فلفل سیاه می‌تواند یک مسکن طبیعی برای درد باشد.

برای آشنایی با خواص پماد فلفل قرمز برای درد مقاله «خواص شگفت انگیز پماد فلفل برای تسکین درد» را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مسکن ضد درد گیاهی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید مسکن‌های ضد درد گیاهی

خطرات و عوارض جانبی فلفل سیاه

شواهد علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد فلفل سیاه منجر به خطرات و عوارض جانبی عمده برای سلامتی می‌شود.

مصرف بیش از حد فلفل سیاه می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود که این مسئله در مورد بیشتر ادویه‌ها صدق می‌کند. همچنین خوردن مقدار زیادی فلفل سیاه می‌تواند باعث احساس سوزش در دهان و گلو شود.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که فلفل سیاه یا به طور خاص‌تر پیپرین به‌صورت بالقوه می‌تواند در برخی از شرایط منجر به اثرات نامطلوب شود. 

برای مثال، مطالعات انجام شده بر روی انسان‌ها و حیوانات نشان داده‌اند که پیپرین می‌تواند جذب برخی از داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها را افزایش دهد. این خاصیت ممکن است برای داروهای با جذب ضعیف مفید باشد اما می‌تواند منجر به جذب بیش از حد سایر داروها شود.

بنابراین بهتر است که قبل از افزایش مصرف فلفل سیاه یا استفاده از مکمل‌های پیپرین با پزشک یا داروساز درباره تداخلات دارویی احتمالی صحبت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به فواید فلفل سیاه برای سلامتی پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد فلفل سیاه دارای ترکیبی به نام پیپرین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد و همچنین می‌تواند عملکرد مغز را تقویت نموده و کلسترول خوب را افزایش دهد.

هزاران سال است که در طب‌های سنتی از فلفل سیاه استفاده می‌شود. با وجود این‌که بسیاری از تحقیقات درباره فواید فلفل سیاه برای سلامتی، مقدماتی هستند و بیشتر روی حیوانات انجام شده‌اند تا انسان ها، نتایج تحقیقات امیدوار کننده هستند؛ اما مطالعات بیشتری درباره اثرات فلفل سیاه مورد نیاز است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل غضروف ساز و ضد التهاب از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید مکمل‌های غضروف ساز و ضد التهاب

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و NDTV و healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط