عوارض تقویت مژه سریتا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره عوارض تقویت مژه سریتا سوالات زیادی مطرح می‌شود، این مقاله از مجله سلامت مفیدطب را به بررسی این موضوع اختصاص داده‌ایم. در ادامه، ضمن آشنایی با محلول تقویت مژه سریتا، درباره ترکیبات، نحوه مصرف صحیح، عوارض جانبی احتمالی و هشدارهای استفاده از آن می‌خوانید. با ما همراه باشید.

تقویت مژه سریتا چیست؟

قبل از پرداختن به عوارض تقویت مژه سریتا، خوب است کمی با این محصول و ترکیبات آن آشنا شوید. محلول تقویت مژه سریتا (Eyelash Lotion) یک محصول تخصصی و موثر برای رشد، ترمیم و استحکام مژه های آسیب‌دیده است. این محلول به پرپشت شدن مژه ها، بلند شدن مژه های کوتاه و زخیم شدن آن ها کمک می‌کند. محلول تقویت مژه سریتا سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و ترکیبات گیاهی می‌باشد.

خرید تقویت مژه سریتا از داروخانه

به طور خلاصه، به صورت زیر می‌توانیم خواص محلول تقویت مژه سریتا را برشماریم:

  • افزایش رشد، استحکام و ضخامت مژه
  • تقویت فولیکول های مژه
  • بهبود رنگ مژه ها
  • مهار ریزش مژه ها
  • بازسازی و ترمیم مژه های آسیب دیده
  • غنی از پپتید ها و ویتامین های تقویت کننده مژه
  • رطوبت رسانی مناسب و افزایش الاستیسیته مژه ها

ویژگی های تقویت مژه سریتا

مواد تشکیل دهنده تقویت مژه سریتا چیست؟

تقویت مژه سریتا حاوی ترکیبات بیماتوپراست، بیوتین تری پپتید، پپتید بایومیمتیک، بیزابولول، نیاسینامید، ویتامین ب۵، عصاره شبدر قرمز و آلوئه ورا است که درباره هر کدام به طور مجزا توضیح می‌دهیم.

  • عصاره شبدر قرمز: شبدر قرمز گیاهی وحشی با خواص زیادی است که در تقویت فولیکول مژه ها موثر بوده و از قدیم‌الایام در طب سنتی برای این منظور کاربرد داشته است. طبق طب آیورودا، این گیاه همچنین دارای خاصیت ضد التهاب و ضد مشکلات پوستی است.
  • بیماتوپراست یا بیماتوپروست: ترکیبی است که در رشد و پرپشت شدن ابروها موثر است و معمولا در محصولات تخصصی برای تقویت مژه به کار می‌رود؛ این ترکیب در اصل در داروهای مربوط به فشار چشم استفاده می‌شده اما به خاطر این خاصیتش، به داروهای تقویت مژه هم راه پیدا کرده است. (فرم دارویی کاربرد فشار چشم این ترکیب، قطره چشمی است.)
  • نیاسینامید: یکی از انواع ویتامین ب۳ است که به بهبود گردش خون و رشد مژه ها کمک می‌کند.
  • بیوتین تری پپتید: این ماده در جلوگیری از ریزش مو و متوقف کردن ریزش مو موثر است؛ همچنین به کاهش التهاب و زمینه‌سازی برای رشد مژه های سالم کمک می‌کند.
  • پانتنول: این ماده که فرمی از ویتامین ب۵ است، در سلامت پوست موثر بوده و در آبرسانی و جلوگیری از خشکی مژه ها موثر است.

نحوه استفاده از تقویت مژه سریتا

طریقه صحیح مصرف محلول تقویت مژه سریتا، به صورت زیر است:

  1. قبل از مصرف، لنزهای چشمی لازم است برداشته شوند.
  2. ابتدا دست‌های خود را شسته و تمیز کنید.
  3. سپس مژه ها را تمیز نموده و مواد آرایشی بر روی آن را پاک کنید.
  4. مژه ها را به خوبی خشک کنید.
  5. قلم موی آغشته به محلول را از محل رویش مژه های پلک بالا به سمت خارج چشم به خوبی بکشید.

در هر شبانه روز، یک بار در شب قبل از خواب از محلول تقویت کننده مژه سریتا استفاده نمایید. مصرف بیش از یک بار توصیه نمی‌شود.

توجه کنید که ممکن است عوارض تقویت مژه سریتا در صورت استفاده نادرست به وجود آید، بنابراین به دقت این موارد را انجام دهید.

یکی از مهمترین نکات جهت رسیدن به نتیجه دلخواه، مصرف منظم این محصول است. اما حتما پس از استفاده یک دوره‌ای، یک دوره استراحت به مژه ها داده و سپس دوره دوم را شروع کنید. به عبارتی دیگر، طبق فرمول زیر عمل کنید.

  • دوره اول: هرشب
  • دوره دوم: یک شب در میان
  • دوره سوم: دو بار در هفته
  • دوره چهارم: استراحت
  • دوره پنجم: تکرار دوره (دوره ها ۲ الی ۳ ماهه در نظر گرفته شود)

مهمترین نکات مصرف محلول تقویت مژه سریتا

برای جلوگیری از عوارض تقویت مژه سریتا که بر اثر استفاده نادرست ممکن است ایجاد شود، نکات مهمی را لازم است رعایت نمایید:

  • از تماس محلول با داخل چشم خودداری شود.
  • از تماس محلول با پلک پایین خودداری شود.
  • مصرف بیش از یک بار در شبانه روز توصیه نمی‌شود.
  • اگر محلول با جایی غیر از خط رویش مژه پلک بالا تماس داشت، آن را پاک نمایید.

عوارض تقویت مژه سریتا

در رابطه با عوارض تقویت مژه سریتا، باید بگوییم که در صورت مصرف صحیح محصول، تنها ممکن است عوارض جانبی جزئی مثل تحریک موضعی گذرا مشاهده شود.

با این حال، ترکیب بیماتوپروست که گفتیم در محصولات تخصصی تقویت رشد مژه از جمله این محصول، وجود دارد، دارای برخی عوارض جانبی است که به این محصولات هم نسبت داده می‌شود. توجه کنید که دوز این ترکیب در تقویت مژه سریتا مشخص نیست و این محصول حاوی ترکیبات دیگری نیز می‌باشد که ممکن است همگی در کنار، هم اثر متفاوتی را ایجاد کنند. به علاوه، آزمایش مستندی در رابطه با بروز همه این عوارض بر اثر استفاده از محلول مژه سریتا، در دسترس نیست. بنابراین نسبت دادن این عوارض به تقویت مژه سریتا، کاملا دقیق نیست؛ با در نظر گرفتن همه این نکات، خوب است جانب احتیاط را رعایت کرده و این موارد را توضیح دهیم تا دید کاملتری نسبت به شرایط احتمالی داشته باشید.

التهاب و قرمزی چشم

قرمزی چشم، خارش، خشکی و ناراحتی چشم ممکن است از عوارض احتمالی تقویت مژه سریتا باشد. همانطور که در ابتدا گفتیم، این عوارض به صورت گذرا هستند. در صورت بروز، اگر هر کدام از این عوارض از بین نرفت یا شدید شُد، به پزشک مراجعه نمایید.

حساسیت

ترکیبات موجود در تقویت مژه سریتا در برخی از افراد ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک شود. اگر حساسیت بعد از چند بار استفاده از بین نرفت یا حساسیت شدت بالایی داشت، توصیه می‌شود مصرف محصول را قطع کنید. به طور کلی اگر به داروی خاصی حساسیت شناخته‌شده دارید، قبل از مصرف این محصول با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

رویش موی اضافه روی پوست

اگر محلول جدای از خط رویش مژه ها، با محل‌های دیگر پوست شما برخورد داشته باشد، ممکن است رویش موی جدید را در آن قسمت‌ها تجربه کنید. بنابراین بهتر است محلول اضافه را از روی صورت پاک کنید.

تیره شدن پلک و عنبیه

ماده بیماتوپروست در تقویت مژه سریتا اگر با اطراف پلک تماس داشته باشد، می‌تواند به تیره شدن آن بینجامد. این تیرگی معمولا مدتی بعد از قطع محلول (چند هفته تا چند ماه بعد)، رفع می‌شود؛ اما توصیه می‌کنیم نحوه مصرف را به دقت رعایت کنید تا از چنین عوارضی تا حد ممکن جلوگیری شود. اگر هنگام استفاده، محلول با جایی غیر از خط رویش مژه تماس پیدا کرد، آن را با دستمال، پاک نمایید.

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با عوارض تقویت مژه سریتا در عموم و برخی نظرات مطرح می‌شود، تیره شدن عنبیه و تغییر رنگ آن به قهوه‌ای است که این مسئله ممکن است برای برخی، عامل نگرانی باشد. اگرچه در رابطه با این عارضه در اثر استفاده از تقویت مژه سریتا، گزارش مستندی در دسترس نیست، اما باید بدانید که چنین عارضه‌ای برای بیماتوپروست به فرم دارویی قطره، ذکر شده است. این عارضه همچنین به صورت نادر برای محصول تقویت مژه حاوی آن نیز ممکن است ایجاد شود. عارضه تیره شدن عنبیه، می‌تواند دائمی باشد. در صورتی که حس می‌کنید چنین تغییری در اثر مصرف تقویت مژه سریتا در چشم شما ایجاد شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم درباره عوارض تقویت مژه سریتا

توصیه می‌کنیم اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری به‌خصوصی مبتلا هستید (به‌ویژه بیماری‌های چشمی)، حتما قبل از مصرف این محلول، با پزشک مشورت نمایید.

در صورتی که عوارض جدی مانند درد در چشم، مشکوک بودن به عفونت (ورم، ترشحات زیاد چشم و قرمزی غیر عادی) یا تاری دید را تجربه کردید، مصرف محصول را قطع کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید.

با مصرف صحیح محصول، می‌توان انتظار داشت برخی از این عوارض جانبی (مثلا تیره شدن عنبیه) احتمال وقوع بسیار کمتری داشته باشند. اما اگر در رابطه با این موضوع نگرانی دارید، حتما قبل از مصرف تقویت مژه سریتا با پزشک مشورت کرده و به طور خودسرانه آن را مصرف نکنید.

همچنین اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، اگر در رابطه با عوارض احتمالی آن شک دارید، حتما در این مورد با او صحبت کنید.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد، بدون تجربه عوارض جدی، با موفقیت از این محصول استفاده می‌کنند.

جمع بندی

از آنجا که این دارو یک محصول مربوط به چشم است، برای تهیه محلول تقویت مژه سریتا داروخانه های معتبر را انتخاب کنید و به هیچ وجه با خرید از مراکز غیر قابل اعتماد، ریسک نکنید. داروخانه آنلاین مفیدطب یکی از مراجع شناخته‌شده و معتبر است که همگی محصولاتی که در آن به فروش می‌رسد (از جمله محلول تقویت مژه سریتا) دارای مجوز از سازمان غذا و دارو بوده و اصل می‌باشند.

خرید تقویت مژه سریتا از داروخانه

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط