خواص ریشه کاسنی برای سلامتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ریشه کاسنی از گذشته تا کنون برای خواص دارویی‌اش مورد استفاده بوده است. کاسنی یک گیاه گل‌دار است که ریشه‌اش سرشار از فیبر و مواد مغذی دیگر می‌باشد. ریشه کاسنی می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد و همچنین به درمان دیابت و کاهش وزن کمک کند.

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به ۶ فایده و کاربرد فیبر ریشه کاسنی می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ریشه کاسنی چیست؟

ریشه کاسنی از گیاهی با گل‌های آبی روشن از خانواده قاصدک است که قرن‌ها در آشپزی و طب سنتی کاربرد داشته است. از آن‌جایی که رنگ و طعم آن مشابه قهوه است، معمولا به عنوان جایگزینی برای قهوه از آن استفاده می‌شود. 

گفته می‌شود فیبر ریشه کاسنی فواید زیادی دارد و اغلب برای استفاده به عنوان یک ماده افزودنی غذایی و یا به عنوان مکمل استخراج می‌شود.

۱. ریشه کاسنی سرشار از فیبر پریبیوتیک اینولین

ریشه کاسنی سرشار از اینولین است. اینولین نوعی فیبر است که به عنوان یک فروکتان یا فروکتو الیگو ساکارید (کربوهیدراتی ساخته شده از زنجیره کوتاهی از مولکول‌های فروکتوز که بدن قادر به تجزیه آن نیست) شناخته می‌شود. 

ریشه کاسنی به عنوان یک پریبیوتیک عمل می‌کند، به این معنا که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌نماید. این باکتری‌های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری‌های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند. بنابراین، این ماده می‌تواند از راه‌های مختلف، سلامت روده را بهبود بخشد.

۲. ریشه کاسنی برای کمک به حرکات روده

از آن‌جایی که اینولین موجود در فیبر ریشه کاسنی، به صورت هضم نشده از بدن عبور می‌کند و باکتری‌های روده را تغذیه می‌نماید، می‌تواند باعث بهبود هضم سالم غذا شود. مخصوصا مطالعات نشان می‌دهند که اینولین می‌تواند یبوست را برطرف کند.

یک مطالعه چهار هفته‌ای بر روی ۴۴ نفر بزرگسال مبتلا به یبوست، نشان داد که خوردن ۱۲ گرم اینولین کاسنی در روز، به نرم شدن مدفوع کمک کرد و دفعات حرکات روده را افزایش داد (در مقایسه با کسانی که پلاسیبو یا دارونما مصرف کرده بودند).

در یک مطالعه بر روی ۱۶ نفر که تعداد دفعات دفع آن‌ها کم بود، مصرف روزانه ۱۰ گرم اینولین کاسنی تعداد دفعات حرکات روده را به طور متوسط از ۴ بار در هفته به ۵ بار افزایش داد.

کاسنی برای کمک به حرکات روده
فیبر ریشه کاسنی می‌تواند باعث بهبود هضم سالم غذا شود.

قابل ذکر است که تمرکز بیشتر مطالعات بر روی مکمل‌های اینولین کاسنی بوده است. بنابراین درباره فیبر آن به عنوان یک افزودنی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

۳. ریشه کاسنی برای دیابت

فیبر ریشه کاسنی می‌تواند کنترل قند خون را مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. این مسئله ممکن است به دلیل وجود اینولین باشد که رشد باکتری‌های مفید مشارکت‌کننده در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها را (که کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کنند) ارتقا می‌دهد و همچنین حساسیت به انسولین (هورمونی که به جذب قند از خون کمک می‌کند) را بیشتر می‌کند.

همچنین این فیبر این گیاه محبوب، حاوی ترکیباتی مانند شیکوریک و کلروژنیک اسید است. مطالعات بر روی جوندگان نشان داده است که این ترکیبات، حساسیت ماهیچه‌ای به انسولین را افزایش می‌دهند.

یک مطالعه دو ماهه بر روی ۴۹ زن مبتلا به دیابت نوع دو نشان داد که مصرف ۱۰ گرم اینولین در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح قند خون و هموگلوبین A1c شد (در مقایسه با کسانی که به آن‌ها پلاسیبو داده شده بود). 

قابل ذکر است که اینولین استفاده شده در این مطالعه به عنوان اینولین با عملکرد بالا (high-performance) شناخته می‌شود و اغلب به عنوان جایگزین شکر به محصولات پخته شده (مانند نان) و نوشیدنی‌ها افزوده می‌شود. ترکیب شیمیایی این نوع، کمی با بقیه انواع اینولین متفاوت است. بنابراین درباره فیبر ریشه کاسنی به طور خاص، تحقیقات بیشتری لازم است.

۴. ریشه کاسنی برای لاغری

برخی از مطالعات اظهار می‌نمایند که فیبر ریشه کاسنی می‌تواند اشتها را تنظیم نموده و مصرف کلی کالری را کاهش دهد که بالقوه منجر به کاهش وزن می‌شود.

یک مطالعه دوازده هفته‌ای بر روی ۴۸ بزرگسال که اضافه وزن داشتند، نشان داد که مصرف روزانه ۲۱ گرم الیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی، که بسیار مشابه اینولین است، به طور متوسط منجر به کاهش ۱ کیلوگرم از وزن بدن شد (در حالی که گروهی که به آن‌ها پلاسیبو داده شده بود، وزن اضافه کردند). همچنین این مطالعه نشان داد که الیگو فروکتوز به کاهش سطح گرلین، هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می‌کند، کمک کرد.

ریشه کاسنی برای لاغری
برخی از مطالعات اظهار می‌نمایند که فیبر ریشه کاسنی می‌تواند اشتها را تنظیم نموده و مصرف کلی کالری را کاهش دهد.

تحقیقات دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده‌اند اما بیشتر آن‌ها اینولین یا الیگو فروکتوز (نه فیبر ریشه کاسنی) را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اسلیم مکس قائم دارو (لاغر کننده و افزایش سوخت و ساز بدن) که حاوی ریشه کاسنی نیز می‌باشد، روی دکمه زیر کلیک کنید:

کپسول اسلیم مکس

۵. ریشه کاسنی برای کبد

ریشه کاسنی علاوه بر دارا بودن ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر، حاوی چند نوع آنتی اکسیدان است. یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که عصاره کاسنی می‌تواند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. اگر چه مصرف دوز بالای آن (دوز ۲۰۰ میلی‌گرم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن) می‌تواند به کبد آسیب بزند.

در یک تحقیق مصری، نشان داده شد که عصاره کاسنی باعث کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از آسیب سلولی در کبد موش‌ها شد. مصرف این ماده در کنار برگ کرفس می‌تواند علائم بیماری‌های کبدی را کاهش دهد.

۶. ریشه کاسنی برای مشکلات کلیه

برخی از تحقیقات بیان می‌کنند که کاسنی می‌تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک کند. در موش‌ها، ریشه کاسنی سطح اسید اوریک سرم را کاهش داد و از آسیب کلیوی احتمالی جلوگیری کرد. کاسنی توانست به عنوان یک درمان جایگزین برای کاهش آسیب کلیوی ناشی از سطح بالای اوریک اسید خون استفاده شود.

همچنین باور بر این است که ریشه کاسنی دارای خواص ادرارآور است که می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد و سموم بدن را دفع نماید.

ریشه کاسنی برای مشکلات کلیه
برخی از تحقیقات بیان می‌کنند که کاسنی می‌تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک کند.

اگر مشکلات کلیه دارید، قبل از مصرف ریشه کاسنی حتما با پزشک خود مشورت کنید. این ماده جایگزینی برای درمان‌های دارویی نیست.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول رودیورتیک قائم دارو (سنگ کلیه و مجاری ادرار) که در ترکیبات آن از ریشه کاسنی استفاده شده است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

کپسول رودیورتیک

دوز مصرفی و عوارض احتمالی ریشه کاسنی

قرن‌ها از ریشه کاسنی برای اهداف دارویی و آشپزی استفاده شده است و به طور کلی برای بیشتر افراد بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، در صورت مصرف به مقدار زیاد، فیبر آن می‌تواند باعث گاز و نفخ شود.

اینولینی که در غذاهای بسته‌بندی شده به مصرف می‌رسد، گاهی از لحاظ شیمیایی تغییر داده می‌شود تا شیرین‌تر شود. معمولا به اینولین اصلاح نشده، «اینولین بومی» می‌گویند. مطالعات نشان می‌دهد که اینولین بومی می‌تواند بهتر تحمل شود و نسبت به انواع دیگر منجر به نفخ و گاز کمتری شود.  

در حالی که ۱۰ گرم اینولین در روز، یک دوز استاندارد برای مطالعات است، برخی تحقیقات میزان تحمل بالاتری را برای اینولین بومی و اصلاح شده مطرح می‌کنند.

هنوز دوز توصیه شده رسمی برای فیبر ریشه کاسنی ارائه نشده است. بنابراین، اگر می‌خواهید از مکمل آن استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین زنان باردار و شیرده، قبل از مصرف کاسنی باید با پزشک خود مشورت کنند زیرا تحقیقات درباره بی‌خطر بودن آن برای این زنان محدود است.

در نهایت، افرادی که به کهنه‌واش (ragweed) و گرده درخت توس (birch pollen) حساسیت دارند باید از مصرف کاسنی خودداری کنند. 

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد فیبر ریشه کاسنی از گیاهی متعلق به خانواده قاصدک نشأت گرفته و در درجه اول از اینولین تشکیل شده است. این فیبر خواص زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها پرداختیم. از جمله این خواص می‌توان به بهبود کنترل قند خون و سلامت دستگاه گوارش اشاره نمود. ریشه کاسنی به عنوان مکمل و یا افزودنی متداول است، اما می‌تواند به عنوان جایگزینی برای قهوه نیز استفاده شود. 

شما می‌توانید برای تهیه محصولات دارویی گیاهی مورد نیازتان به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

داروخانه آنلاین مفید طب

منابع: سایت‌های healthline و STYLECRAZE

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،