کرونا و بارداری
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دوران‌های بارداری و شیردهی زمان‌های بسیار حساسی در زندگی بانوان هستند و در شرایط منحصربه‌فرد و جدیدی مانند کرونا، ممکن است سوالات و نگرانی‌هایی را در رابطه با مادران و فرزندان آن‌ها به وجود آورد. در این مقاله درباره کرونا و بارداری، زایمان و شیردهی صحبت می‌کنیم و سوالات متداول درباره این بحث را پاسخ می‌دهیم.

اگر باردار یا شیرده هستید و یا کمتر از ۴۲ روز پیش زایمان کرده اید، و در خصوص تاثیر کووید ۱۹ بر خود و فرزندتان نگرانی‌هایی دارید، این مقاله را بخوانید!

خانم های باردار بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ شدید هستند

ریسک ابتلا به کرونا ویروس در مادران باردار بیشتر از افراد عادی نیست، اما زنان باردار یا مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند بیشتر از سایر افراد در معرض سوق یافتن به سمت نوع شدید این بیماری هستند. بارداری باعث تغییراتی در بدن می‌شود که آن را به ویروس‌های تنفسی از جمله کرونا ویروس حساس‌تر می‌کند؛ این تغییرات تا مدتی بعد از زایمان هم ادامه پیدا می‌کنند.

منظور از کووید شدید یعنی وقت که فردنیاز به بستری یا مراقبت‌های ویژه پیدا کند، و یا برای تنفس به ونتیلاتور یا هر وسیله دیگری احتیاج داشته باشد. همانطور که می‌دانیم متاسفانه کووید شدید می‌تواند مرگ را نیز به همراه داشته باشد.

تاثیر کووید بر پیامدهای بارداری

احتمال زایمان زودرس (زودتر از ۳۷ هفته) و سقط در مادران مبتلا به کووید بیشتر از بقیه مادران است. همچنین ممکن است احتمال سایر مشکلات همراه با بارداری در بانوانی که طی بارداری به کرونا مبتلا می‌شوند بیشتر باشد. علاوه بر این، احتمال بستری نوزاد در بخش نوزادان نیز در این مواردی که مادر به کرونا مبتلا باشد بیشتر است.

فاکتورهای خطر ابتلا به کووید شدید

بعضی عوامل، خطر ابتلا به کووید شدید را در مادران باردار یا تازه فارغ افزایش می دهند:

  • داشتن برخی بیماری‌های زمینه‌ای شامل: سرطان، بیماری‌های مزمن کبد، کلیه یا ریه، دیابت، سندرم داون، بیماری های قلبی، HIV، نقص ایمنی، افسردگی و سایکوز، چاقی و اضافه وزن، تالاسمی، استعمال دخانیات، پیوند عضو، بیماری‌های عروق مغز، سوء مصرف مواد، سل
  • سن بالای ۲۵ سال
  • حضور در محیط‌های با شیوع بالای کووید ۱۹
  • حضور در محیط‌های با درصد پایین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹
  • حضور در محیط‌هایی که حفظ فاصله دو متری با افراد امکان پذیر نیست
  • نژاد سیاه پوست یا هیسپانیک (اسپانیایی)

آیا احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین وجود دارد؟

متخصصان می گویند احتمال ابتلای جنین به کووید وجود دارد اما بسیار بعید است، و حتی اگر هم اتفاق بیافتد، در بیشتر موارد جنین دچار بیماری سخت نمی‌شود.

انتقال ویروس کووید در هنگام زایمان یا پس از آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

اگر در دوران بارداری کرونا گرفتم چه کار کنم؟

اگر باردار هستید و فکر می‌کنید علائم ابتلا به کرونا را دارید و دچار کووید ۱۹ شدید، یا با فرد مبتلا تماس نزدیک داشته‌اید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالا نیاز است تست بدهید.

اگر مشکوک به ابتلا به کرونا در بارداری هستید، حتما قبل از حاضر شدن برای نوبت ویزیت خود با پزشک زنان با مطب تماس بگیرید تا تمهیداتی برای عدم تماس شما با سایر مادران در نظر بگیرد.

اگر در بارداری به کرونا مبتلا شوم چه کنم؟
اگر مشکوک به ابتلا به کرونا در بارداری هستید، حتما قبل از حاضر شدن برای نوبت ویزیت خود با پزشک زنان با مطب تماس بگیرید تا تمهیداتی برای عدم تماس شما با سایر مادران در نظر بگیرد.

هدف از درمان کووید در بارداری و مادران باردار تسکین علائم است و اقدامات درمانی شامل مصرف مایعات فراوان، استراحت، تجویز دارو برای تب، درد یا سرفه می‌باشد. اگر علائم شما شدید باشد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشید.

اگر دچار کرونا شدم، نوبت های ویزیت پزشکم را چگونه مدیریت کنم؟

اگر در هنگام بارداری کرونا گرفتید، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت امکان، به جای ویزیت حضوری، جلسه‌های ویزیت آنلاین برای شما تنظیم کند. ممکن است لازم باشد دستگاه فشار خون تهیه کنید تا هنگام ویزیت آنلاین خودتان فشار خون خودتان را اندازه گیری کنید. همیشه سوالات خود را بنویسید تا چیزی از قلم نیافتد.

برای تهیه شربت پرگناکلد سیمرغ، یک شربت ضد سرفه در بارداری می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. این شربت دارای خواص ضد سرفه و اثر تسکین سرفه‌های خشک است و در درمان سوزش گلو و گرفتگی صدا تأثیر بسزایی دارد.

خرید شربت پرگناکلد

واکسن‌های کووید ۱۹ در بارداری و شیردهی

واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ برای مادران باردار، مادران شیرده، بانوانی که برای بارداری تلاش می‌کنند و یا ممکن است در آینده باردار شوند توصیه می‌شود. واکسینه شدن شما را از ابتلا به کووید شدید محافظت می‌کند. همچنین بعد از واکسیناسیون در بدن مادران باردار آنتی بادی‌هایی تولید می‌شود که از نوزاد محافظت می کند. تمام افرادی که با شما زندگی می‌کنند نیز باید واکسینه شوند. اگر در ارتباط با واکسیناسیون سوالی دارید می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید، اما مشورت با پزشک پیش از زدن واکسن ضروری نیست.

واکسن‌های کووید نمی‌توانند عفونت با این ویروس را ایجاد کنند. هیچکدام از این واکسن‌ها محتوی کرونا ویروس زنده نیستند.

همچنین یافته ها نشان می‌دهد دریافت واکسن mRNA در طی بارداری خطری برای مادر و نوزاد به همراه ندارد. باید توجه داشته باشید که واکسن‌های mRNA نمی‌توانند تغییر ژنتیک در بدن ایجاد کنند.

هیچکدام از واکسن‌های کووید نمی‌توانند در قدرت باروری اختلال ایجاد کنند.

همچنین بخوانید: مقایسه واکسن های کرونا (روی اسم آن بزنید)

من واکسن نزده‌ام، چگونه ریسک ابتلا به کووید را کاهش دهم؟

در دوران کرونا و بارداری، مادر باردار و تمام افرادی که با او در ارتباط هستند، اگر واکسن نزده‌اند باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • در اسرع وقت واکسینه شوید.
  • تعامل خود را با سایر افراد کاهش دهید، بخصوص آن‌ها که ممکن است با بیمار کووید تماس داشته باشند.
  • ماسک بزنید.
  • فاصله دو متری از سایر افراد را رعایت کنید.
  • از اجتماعات و محیط‌های بسته با تهویه ضعیف پرهیز کنید.
  • مرتبا دست‌های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، یا با محلول ضدعفونی کننده که حداقل ۶۰% الکل داشته باشد ضدعفونی کنید.

کرونا و زایمان

مادرانی که وقت سزارین یا القای زایمان دارند، قبل از رفتن به زایشگاه از نظر داشتن علائم کووید بررسی می‌شوند و در صورت داشتن علائم کووید، زمان دیگری برای زایمان آن‌ها تعیین می‌شود.

برای حفظ سلامت شما و نوزادتان، تعداد ملاقاتی‌های شما محدود خواهد بود. همچنین در طی مدت بستری، شما و همراهتان هر روز از نظر علائم کووید بررسی خواهید شد.

کرونا و زایمان
اگر مبتلا به کووید هستید، لازم است قبل از در آغوش گرفتن نوزاد ماسک بزنید و دست‌های خود را بشویید.

اگر مبتلا به کووید هستید، لازم است قبل از در آغوش گرفتن نوزاد ماسک بزنید و دست‌های خود را بشویید. اگر کووید شما خفیف باشد، وجود تخت نوزاد در اتاق شما مانعی ندارد اما بهتر است فاصله خود را با نوزاد حفظ کنید. اگر علائم شدید داشته باشید، ممکن است لازم باشد برای مدتی هیچ تماسی با نوزاد نداشته باشید.

مراقبت‌های بعد از زایمان

جلسات ویزیت شما با پزشک به صورت حضوری یا مجازی باید ادامه پیدا کند.

بعد از زایمان ممکن است استرس بیشتری در رابطه با سلامت خود و خانواده‌تان داشته باشید. حتما به سلامت روان خود توجه داشته باشید. با خانواده و دوستان در ارتباط باشید تا از نظر عاطفی شما را حمایت کنند؛ البته احتیاطات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را فراموش نکنید!

اگر بعد از زایمان دچار تغییرات شدید خلقی، کاهش اشتها، خستگی مفرط و احساس عدم لذت از زندگی شُدید، ممکن است دچار افسردگی بعد از زایمان شده باشید (برای اطلاعات بیشتر مقاله افسردگی بعد از زایمان چیست و چقدر طول میکشد را بخوانید). اگر این علائم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. مخصوصا اگر بخاطر این علائم، در مراقبت از نوزاد یا انجام کارهای روزمره دچار مشکل هستید، یا ایده هایی برای آسیب زدن به خودتان یا نوزاد در ذهن دارید، لازم است سریعا به دنیال درمان باشید.

آیا می‌توانم شیردهی داشته باشم؟

شیردهی برای مادر و نوزاد فواید بسیاری دارد. تحقیقات نشان می دهد احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر ضعیف است. نگرانی اصلی این است که مادر مبتلا به کرونا، در حین شیردهی، از طریق ذرات تنفسی ویروس را به نوزاد منتقل کند.

  • اگر دچار کووید هستید، با این اقدامات از انتقال بیماری به نوزاد پیشگیری کنید:
  • قبل از شیردهی ماسک بزنید و دستهای خود را بشویید.
  • هر زمان در فاصله کمتر از دو متر از نوزاد قرار می گیید ماسک داشته باشید.
  • اگر شیر خود را می دوشید، قبل از دست زدن به شیردوش یا قطعات شیشه شیر دست های خود را بشویید.
  • شیردوش و شیشه شیر نوزاد را مطابق دستور شرکت تولید کننده بشویید.
  • بهتر است فرد دیگری (که سالم باشد و کووید ۱۹ نداشته باشد) شیر دوشیده شده را به نوزاد بخوراند.

نکاتی برای مادران باردار در هنگام پاندمی کرونا

در هنگاه کرونا و بارداری به نکات زیر توجه کنید:

  • تمامی ویزیت های پزشک را سر موقع انجام دهید.
  • واکسن آنفلوانزا بزنید.
  • در موارد ضروری، گرفتن خدمات سلامت را از ترس کرونا عقب نیاندازید.
  • در طول بارداری یا پس از آن، اگر علائم زیر را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید: سردرد طولانی، سرگیجه، تب، تورم شدید دست، صورت، پا یا بازو، سختی تنفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، تهوع و استفراغ شدید، خونریزی واژن

برای مقابله با استرس چه کار کنم؟

داشتن استرس درباره ابتلا به کووید طبیعی است. اگر باردار هستید، ممکن است بابت اینکه نمی توانید در دورهمی های خانوادگی شرکت کنید هم ناراحت باشید.

مقابله با استرس در برابر کرونا در بارداری
به خاطر داشته باشید که اکثر مادران باردار دچار نوع شدید کووید نمی‌شوند.

برای داشتن آرامش بیشتر در هنگام کرونا و بارداری:

  • واکسن بزنید.
  • از اخبار فاصله بگیرید.
  • ورزش کنید.
  • غذاهای متنوع و سالم میل کنید.
  • سعی کنید فعالیت هایی را پیدا کنید که برایتان جذاب باشند و در خانه قابل انجام باشند.
  • از طریق تلفن و شبکه های اجتماعی با خانواده و دوستان در تماس بمانید.
  • به خاطر داشته باشید که اکثر مادران باردار دچار نوع شدید کووید نمی‌شوند. خوب است که آمادگی داشته باشید و سعی کنید ریسک ابتلا را کاهش دهید، اما ترسیدن و نگرانی سودی ندارد.

ممکن است علاقه‌مند باشید مقاله آشنایی با شربت ضد سرفه و سرماخوردگی در بارداری را بخوانید.

جمع بندی

در این مقاله درباره کرونا و بارداری و شیردهی صحبت کردیم. همچنین نکاتی را که درباره کرونا و بیماری کووید در هنگام زایمان و پس از تولد نوزاد باید بدانید، بررسی کردیم. نکته قابل توجه این است که در صورت ابتلا به کرونا در بارداری لازم است با دقت تحت نظر گرفته شده و مرقبت‌های لازم را انجام دهید.

برای تهیه انواع مولتی ویتامین مینرال در بارداری از داروخانه آنلاین مفیدطب، روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید مولتی ویتامین مینرال دوران بارداری


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره