با بهترین شربت ضد سرفه در بارداری آشنا شوید

شربت ضد سرفه در بارداری
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

حتماً این جمله را زیاد شنیده‌اید که بارداری دوران حساسی است و مادران باردار باید بیشتر به سلامت بدن خود و جنین دقت کنند. این تاکیدها دو دلیل دارد: اول اینکه در زمان بارداری سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و دوم اینکه مصرف بسیاری از داروها برای درمان عفونت‌ها در دوران بارداری مجاز نیست. به همین دلیل برای درمان سرماخوردگی در بارداری باید به فکر راه حل‌های جایگزین مانند شربت ضد سرفه در بارداری باشید.

خوشبختانه برای درمان سرماخوردگی در بارداری راه‌های طبیعی و سنتی زیادی وجود دارد. البته همه راه‌های سنتی از نظر پزشکی مدرن، روش‌های ایمنی نیستند؛ به عبارتی برخی افراد فکر می‌کنند شربت ضد سرفه و سرماخوردگی گیاهی برای مادران باردار مناسب است اما لزوما اینطور نیست و بیشتر این محصولات در این دوران منع مصرف دارند. اما برخی از داروها یا مکمل‌های بی‌خطر مانند شربت ضد سرفه و سرماخوردگی مناسب برای مادران باردار در کنار روش‌های ایمن خانگی، می‌توانند برای درمان این بیماری واگیردار مؤثر باشد. در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب، قصد داریم درباره راه‌های درمان خانگی سرماخوردگی و داروهای مجاز و مؤثر از جمله شربت سرماخوردگی در بارداری صحبت کنیم. پس اگر دوران شیرین بارداری را سپری می‌کنید، این مطلب را از دست ندهید.

علائم سرماخوردگی در بارداری

یکی از مهم‌ترین عواملی که به انتخاب روش‌های درست درمان کمک می‌کند، این است که به درستی سرماخوردگی را از آنفولانزا تشخیص دهید. بسیاری از علائم این دو بیماری (مانند سرفه، آبریزش بینی و گلودرد) به هم شبیه است. به همین دلیل هم ممکن است این دو بیماری با هم اشتباه گرفته شود. در حالی که عفونت‌های مربوط به آنفولانزا شدیدتر بوده و عوارض بیشتری هم برای مادر و جنین دارد.

اگر علائم خفیفی دارید، به احتمال زیاد سرما خورده‌اید. حالات زیر نشانه‌های سرماخوردگی در بارداری هستند:

  • گرفتگی بینی
  • عطسه و سرفه
  • تب خفیف
  • سردردهای خفیف یا شدید
  • گلودرد
  • ریزش اشک
  • خستگی و کوفتگی خفیف بدن

تفاوت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر به لرز داشتن و خستگی زیاد بدن باز می‌گردد. همچنین معمولاً شدت کوفتگی در سرماخوردگی زیاد نیست؛ اما در آنفولانزا این نشانه به قدری شدید است که بیمار برای فعالیت‌های عادی خود هم انرژی ندارد.

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری

در زمان بارداری، بخاطر افزایش هورمون پروژسترون در بدن خانم‌ها، سیستم ایمنی تضعیف می‌شود. در واقع بدن برای سازگاری بیشتر با شرایط جدید و پس نزدن جنین این مکانیسم را ایجاد می‌کند، تا بدن بتواند ۹ ماه به بهترین شکل از این موجود جدید میزبانی کند. اما نکته‌ی مهم این مکانیسم طبیعی بدن، این است که سیستم ایمنی ضعیف، بدن مادر باردار را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار و عفونت‌های رایج قرار می‌دهد.

حال ممنوعیت استفاده از داروهای رایج سرماخوردگی برای مادران باردار را نیز به شرایط بالا اضافه کنید! در چنین وضعیتی استفاده از راه‌های درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری، یکی از بهترین انتخاب‌های پیش رو است. همچنین کمک گرفتن از داروهایی مانند شربت ضد سرفه در بارداری، در کنار راه‌های خانگی، می‌تواند دوره نقاهت بیماری را کاهش دهد. در ادامه با چند مورد از موثرترین راه‌های درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری آشنا می‌شوید.

بخور برای سرماخوردگی در بارداری

بخور گرفتن در زمان سرماخوردگی، نه تنها برای مادران باردار بلکه برای افراد عادی هم راهکار بسیار موثری است. بخور آب گرم به کاهش گرفتگی بینی و گلو، کاهش گرفتگی سینوس‌ها و بهبود سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند.

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری
بخور گرفتن به بهبود خشکی گلو، گلودرد و باز کردن راه های تنفسی کمک می کند.

برای درمان گرفتگی بینی در سه ماهه دوم و سوم بارداری، می‌توانید به ظرف بخور خود چند قطره محلول بخور اکالیپتوس را اضافه کنید. این کار برای کاهش گرفتگی بینی و کاهش تحریکات گلو در زمان سرماخوردگی معجزه می‌کند. ترکیبات ضد احتقان موجود در اکالیپتوس،به خوبی التهاب سینوس‌ها و مجاری تنفسی را کاهش داده و با نرم کردن فضای حلق خارش و خشکی گلو را بهبود می‌دهند.

لطفا توجه کنید استفاده از بخور اکالیپتوس در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود

مصرف دمنوش آویشن برای سرماخوردگی در بارداری

گیاه آویشن یکی از موثرترین انواع داروی گیاهی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. البته دمنوش آویشن در دوران بارداری نباید به مقدار زیاد استفاده شود چون ممکن است سبب انقباض رحمی شود، اما مصرف مقدار کم آن بلامانع می‌باشد. این گیاه درون خود ترکیبات موثری همچون تیمول و کارواکرول دارد که در کنار هم به یک ضد اسپاسم قوی برای برونش‌ها (نایژه‌ها) تبدیل شده و سرفه را بهبود می‌دهند. این ترکیبات خاصیت اکسپکتورانت یا خلط آور هم دارند و به نرم شدن گلو و خروج عفونت از حلق نیز کمک می‌کنند.

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری
دمنوش آویشن برای بهبود سرفه و تحریکات گلو نقش موثری دارد.

جالب است بدانید که آویشن خواص ضد باکتری و ضد ویروسی هم دارد. طبق تحقیقاتی که روی اثرات این گیاه انجام شده، عصاره‌ی آویشن برای بهبود زکام، برونشیت و سرفه‌های خشک در سرماخوردگی و آنفولانزا نقش مهمی ایفا می‌کند.

درمان سرماخوردگی در بارداری با شلغم

اکثر ما تا به حال از شلغم برای کاهش علائم سرماخوردگی خود استفاده کرده‌ایم. شلغم پخته از قدیم‌ها، یکی از محبوب‌ترین راه‌های مادرها و مادربزرگ‌ها برای بهبود این بیماری بوده است. هنوز هم این راهکار اصیل ایرانی یکی از بهترین راه‌های درمان سرماخوردگی در بارداری محسوب می‌شود.

دلیل اینکه شغلم در بین ما ایرانی‌ها به عنوان یک گیاه ضد سرماخوردگی قوی شناخته می‌شود، ترکیبات ضد باکتری و آنتی بیوتیک موجود در آن است. این گیاه در مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی موثر است. به غیر از شلغم پخته، آب جوشانده‌ی شلغم نیز برای نرم شدن گلو و خلط آوری بسیار مفید است. پس اگر در دوران بارداری دچار سرماخوردگی شدید، شلغم را فراموش نکنید.

راه‌هایی برای درمان گلودرد در بارداری

گلودرد یکی از اولین نشانه‌های سرماخوردگی است که می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد. هرچند گلودرد ناشی از سرماخوردگی مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و معمولا به راحتی درمان می‌شود. در ادامه راهکارهایی برای درمان گلودرد در بارداری را که ناشی از سرماخوردگی است، معرفی می‌کنیم:

درمان خانگی گلو درد در بارداری
گلودرد در بارداری معمولا با اقداماتی ساده، به راحتی درمان می‌شود.
  • غرغره آب نمک برای درمان گلودرد در بارداری
  • تهیه شربت آبلیمو عسل
  • ترکیب آب جوشانده‌ی پیاز همراه با عسل
  • استفاده از لعاب دانه به
  • تهیه دمنوش به لیمو یا چای سبز
  • تهیه سوپ مرغ همراه با پیاز، هویج و جعفری

هرکدام از این راهکارها به نحوی در بهبود گلودرد در بارداری موثرند. اگر می‌خواهید نتیجه‌ی بهتری از آن‌ها بگیرید، بهتر است چند راهکار را به طور همزمان انجام دهید. به عنوان مثال نوشیدن شربت آبلیمو و عسل صبح‌ها، خوردن لعاب دانه به شب‌ها قبل خواب و جایگزین کردن دمنوش به لیمو، چای سبز به جای چای در طول روز، خیلی زودتر گلودرد شما را درمان می‌کند.

توجه کنید که گلودرد چرکی خود، یک بیماری است و با گلودردی که به عنوان یکی از علائم سرماخوردگی به آن اشاره کردیم، تفاوت دارد. اگر به گلودرد چرکی توجه نشود می‌تواند خطرناک باشد. هرچند این نوع گلودرد هم به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک مجاز در بارداری درمان می‌شود؛ توصیه می‌شود در صورت ابتلا به گلودرد چرکی به پزشک مراجعه کنید.

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

گاهی اوقات ممکن است سرماخوردگی شدیدتر از حالت عادی باشد و درمان‌های خانگی به تنهایی مؤثر نباشند؛ یا مادر باردار شرایط سلامتی ویژه‌ای داشته باشد که لازم باشد زودتر سرماخوردگی او درمان شود. در این صورت با مشورت پزشک می‌توان از داروهای مجاز سرماخوردگی مانند شربت ضد سرفه در بارداری استفاده کرد.

داروهای مجاز و شربت ضد سرفه در بارداری
مصرف بسیاری از داروهای رایج سرماخوردگی در بارداری مجاز نیست.

البته لازم به ذکر است که همین داروهای مجاز هم در سه ماه (۱۲ هفته) اول بارداری نباید مصرف شود. زیرا سه ماه اول مهم‌ترین بازه‌ی رشد جنین است و هیچ دارویی نباید در این روند رشد اختلال ایجاد کند. پس اگر در سه ماه اول بارداری هستید و سرما خورده‌اید، حتماً قبل از مصرف داروهای مجاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در ادامه با چند مورد از پراستفاده ترین داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی در بارداری آشنا می‌شوید.

قرص سرماخوردگی در بارداری

بین داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی در بارداری، قرص‌ها عمومیت کمتری دارند. زیرا اکثر قرص‌های سرماخوردگی داروهای ترکیبی و چندکاره هستند که مصرف آن‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. معمولاً برای کاهش سردرد، درد عضلات یا کاهش تب، مصرف قرص استامینوفن (تایلنول) توصیه می‌شود.

البته ممکن است برخی پزشکان، برای بهبود  گلودرد، آبنبات های مکیدنی مانند آبنبات سرد مکیدنی اکالیپتوس با طعم پرتقال ناتسور را تجویز کنند. توصیه می‌کنیم در مصرف این دسته از محصولات (به خصوص آبنبات‌های حاوی منتول و آویشن) تعادل را رعایت نموده و زیاده‌روی نکنید.

شربت ضد سرفه در بارداری

نکته‌ی مهم درباره مصرف شربت ضد سرفه در بارداری این است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، بسیاری از شربت‌های گیاهی هم برای این دوران ضرر دارد و ممکن است باعث ایجاد انقباضات رحمی و واکنش‌های آلرژیک در بدن مادر شود. به همین دلیل نباید به طور خودسرانه از داروی گیاهی ضد سرفه در بارداری استفاده کنید.

شربت ضد سرفه در بارداری
شربت سرماخوردگی به درمان سریع‌تر این بیماری در بارداری کمک می‌کند.

مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی

استفاده از مکمل‌های پریناتال (مخصوص بارداری)، نه تنها می‌تواند دوره نقاهت سرماخوردگی در بارداری را کاهش دهد، بلکه برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار در این دوران نیز بسیار مؤثر است. به همین دلیل پزشکان متخصص به اکثر بانوان مصرف مکمل‌های بارداری را توصیه می‌کنند.

یکی از مکمل‌های پریناتال محبوب و با کیفیت، کپسول پریناتال دی اچ ای پرگمام ویتالی تون تحت لیسانس شرکت ویتافارمد کشور سوئیس است. این مکمل مخصوص دوران بارداری و قبل از آن می‌باشد که به تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه مادران کمک می‌کند.

خرید کپسول پریناتال دی اچ ای پرگمام

مکمل‌های مخصوص دوران بارداری ترکیبات متنوعی دارند که شما می‌توانید با مشورت پزشک و با توجه به نیاز بدن خود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های رایج دوران بارداری را کاهش دهید.

پمادهای موضعی برای درمان گرفتگی گلو در بارداری

یکی از راه‌های درمان گرفتگی گلو، گرفتگی سینوس‌ها و باز کردن مجاری تنفسی در بارداری، استفاده از پمادهای موضعی در ناحیه قفسه سینه، شقیقه‌ها و زیر بینی است. پماد منتول یکی از پرکاربردترین انواع این پمادها است.

برای استفاده از این پمادهای موضعی کافی است مقدار مناسبی از آن را در ناحیه مورد نظر مالش دهید و استراحت کنید تا اثر خود را بگذارد. البته مطالعات علمی روی مصرف این پمادها در بارداری انجام نشده اما با توجه به اینکه این پمادها جذب پوستی پایینی دارند، بعید است مصرف آن‌ها در دوران بارداری برای مادر یا جنین مشکلی ایجاد کند. 

بهترین شربت ضد سرفه در بارداری

بین انواع داروهای ضد سرفه در بارداری، شربت سرماخوردگی طرفدار بیشتری دارد. در بین انواع این شربت‌های سرماخوردگی، دارویی وجود دارد که مخصوص همین دوران تهیه شده و طعم بسیار خوبی هم دارد. شربت سیم پرگناکلد سیمرغ دارو، همان شربت ضد سرفه در بارداری است که درباره‌ی آن حرف می‌زنیم.

بهترین شربت سرماخوردگی در بارداری
برای کاهش علائم سرماخوردگی در بارداری، شربت سیم پرگناکلد بهترین انتخاب است.

ویتامین C، زینک و عسل ترکیبات شربت سیم پرگناکلد را تشکیل می‌دهند که به عنوان یک شربت سرماخوردگی در بارداری بهترین عملکرد را دارد. عنصر زینک در ساخت گلبول‌های سفید و آنزیم‌های کشنده‌ی سیستم ایمنی نقش دارد. کمبود زینک در خانم‌های باردار یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلای مکرر به عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی محسوب می‌شود. این ماده‌ی مغذی همراه با ویتامین سی و عسل، به خوبی سیستم ایمنی را تجهیز کرده و سرماخوردگی را بهبود می‌دهد.

خرید شربت سیم پرگناکلد

با توجه به توضیحاتی که دادیم، شربت سیم پرگناکلد یکی از ایمن ترین انواع شربت ضد سرفه در بارداری است که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

در صورتی که در دوران بارداری خود، از محصولات پریناتال حاوی زینک استفاده می‌کنید، به خاطر وجود عنصر زینک در ترکیبات هر دو مکمل یعنی مکمل پریناتال شما و شربت سیم پرگناکلد، ممکن است دچار یبوست شوید. در این صورت می‌توانید مصرف یکی از این دو مکمل را موقتا قطع کنید و یا با استفاده نوشیدن آب بیشتر و مصرف سبزیجات، احتمال بروز یبوست را کاهش دهید.

جمع بندی

در این متن شما را با راه‌های خانگی درمان سرماخوردگی در بارداری آشنا کردیم و گفتیم که رعایت این توصیه‌ها و راهکارها چقدر در این دوران اهمیت دارند. در ادامه نیز با معرفی داروهای مجاز برای درمان سرماخوردگی، بهترین شربت سرماخوردگی در بارداری را به شما معرفی کردیم که می‌توانید با اطمینان از ایمن بودن آن، برای کاهش علائم خود از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که مصرف شربت به تنهایی کافی نیست و رعایت نکات و توصیه‌های این متن در کوتاه‌تر شدن دوره‌ی نقاهت سرماخوردگی موثر هستند.

اگر به دنبال راهی سریع برای خرید شربت سیم پرگناکلد هستید، داروخانه آنلاین مفیدطب این امکان برای شما فراهم کرده است. در مفیدطب می‌توانید تنها با چند کلیک این محصول را سفارش دهید و در مدت زمان کوتاهی آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

اگر تجربه استفاده از شربت سرماخوردگی در بارداری را دارید، آن را با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را درباره شربت سیم پرگناکلد یا سایر داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری از ما بپرسید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.

سوالات متداول

آیا سرفه شدید در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

به صورت کلی سرفه و سرماخوردگی معمولی در بارداری به جنین آسیبی نمی‌رساند، اما سرفه های شدید مثلا سرفه در اثر ذات الریه، می‌تواند در مادران بارداری که از قبل، ریسک زایمان زودرس دارند، این ریسک را تشدید کند. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که سرفه شدید داشتید، حتما با پزشک مشورت نمایید.

آیا مصرف شربت دکسترومتورفان در بارداری مجاز است؟

مصرف شربت دکسترومتورفان که یک شربت ضد سرفه است، در دوران بارداری «نسبتا ایمن» می‌باشد. در صورتی که با درمان های خانگی درمان سرفه در بارداری بهبود نیافتید، می‌توانید با مشورت پزشک از این دارو استفاده کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «با بهترین شربت ضد سرفه در بارداری آشنا شوید»

  1. عبدالقادرمحمدی

    اسلام علیکم خانمی است نمونیا یاسینه بغل سرماخوردگی برایش کدام ادویه بهتر است باردارهم است

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، مصرف ادویه جات در طی دوران سرماخوردگی باید در حداقل ترین حالت ممکن باشد زیرا بسیاری از انها می‌توانند موجب تشدید علایم گرفتگی صدا و تحریک مجاری تنفسی شوند.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره