پودر اسفرزه
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم و کاربرد آن‌ها در زمینه درمان یبوست مورد توجه است. افرادی که با مشکلات گوارش و مخصوصا یبوست درگیر هستند می‌توانند آگاهی دقیق‌تری درباره این دارو‌های گیاهی به دست بیاورند و روند درمان را تسریع کنند. یبوست از جمله مشکلاتی است که به صورت دور‌ه‌های کوتاه مدت و یا مزمن سلامت افراد را دچار اختلال می‌کند. امروزه با کمک علم پزشکی مدرن می‌دانیم یبوست زمینه‌ساز بیماری‌های متعددی است. همچنین طب سنتی نیز به درمان هر چه سریع‌تر یبوست تأکید می‌کند. خانم‌های باردار و افراد کم تحرک از جمله گروه‌هایی هستند که دچار این عارضه شده و با مشکلات ناشی از آن ناراحتی‌های مختلفی را تجربه خواهند کرد.

البته لازم به ذکر است یبوست عوامل مختلفی دارد که آگاهی از آن‌ها به میزان زیادی در پیشگیری تأثیر خواهند داشت. در حالی که قصد داریم در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم بپردازیم، اطلاعات وسیع‌تری درباره یبوست ارائه می‌نماییم. همچنین درباره فواید گیاه اسفرزه برای درمان یبوست نیز صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر شما هم به صورت دوره‌ای و یا مزمن با این مشکل رو به رو شده‌اید، می‌توانید پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را در این مطلب بیابید.

یبوست چیست؟ (بررسی عوامل، درمان و پیشگیری)

یبوست یا خشکی مزاج به عارضه‌ای در دستگاه گوارش گفته می‌شود که بر اثر آن، مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌گردد. به همین دلیل عمل دفع با درد و سختی فراوانی همراه خواهد بود. یبوست حاد از جمله دلایل عمده انسداد روده است که درمان آن گاهی نیاز به عمل جراحی دارد. مهم‌ترین عواملی که منجر به بروز یبوست می‌شوند عبارتند از:

  • رژیم غذایی نامناسب (مثلا عدم مصرف آب و سبزیجات به میزان کافی)

  • اختلالات هورمونی

  • بیماری‌ها (سرطان روده، کولیت روده و…)

  • اثرات جانبی برخی دارو‌های گیاهی یا شیمیایی

  • کم‌تحرکی

  • چاقی

  • استرس

  • کهولت سن

  • خواب نامناسب

  • و

 

عارضه یبوست
خشکی مزاج معمولا با درد شکم همراه است.

واضح است که اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی به میزان زیادی از بروز یبوست پیشگیری کرده و در درمان این عارضه نیز تأثیر دارند. همچنین افرادی که دچار مشکل یبوست هستند می‌توانند از انواع دارو‌ها برای رفع آن کمک بگیرند. برای درمان یبوست داروهای گیاهی دارای عوارض کمتری بوده و به بیماران پیشنهاد می‌شوند. آگاهی درباره تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم (دو داروی گیاهی مؤثر برای درمان یبوست) در جهت تسریع درمان به شما کمک می‌کند. پیش از آنکه ترکیبات موسیلیوم و پسیلیوم را بررسی نماییم، در بخش بعدی راجع به گیاه اسفرزه و فواید آن در درمان یبوست صحبت می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

اسفرزه و فواید آن در درمان یبوست

اسفرزه که با نام‌های بارهنگ تخم مرغی، اسپرزه وشناخته می‌شود، گیاهی یکساله دارای ساقه‌های کوتاه است. بر سر سنبله این گیاه، گل‌های کوچکی می‌رویند که حاوی دانه‌های اسفرزه هستند. اسفرزه دارای اسید گالیک، تانیک و نیز گلیکوزیدی به نام اوکوبین است. دانه‌های این گیاه در بخش‌های مختلف دارای لعاب می‌باشند. به طوری که با قرار گرفتن در آب، پوسته خارجی آن متورم شده و پس از پاره شدن لعاب خارج می‌گردد. تقریبا ۳۰ درصد پوشش دانه اسپرزه را ماده جاذبی به نام لیزاب فرا گرفته است. لیزاب جاذب آب بوده و پس از خیس شدن متورم می‌گردد. به این ترتیب دانه اسفرزه پس از آغشته شدن با آب حدود ۱۰ برابر حجیم‌تر می‌شود.

گیاه اسفرزه
بارهنگ تخم مرغی یا اسفرزه، دارای فواید درمانی بسیاری است.

دانه اسفرزه فواید درمانی بسیاری دارد که مشهور‌ترین آن درمان یبوست است. می‌توان این دانه‌ها را با آب آغشته کرد تا زمانی که متورم شوند. سپس به همراه یک یا دو لیوان آب میل نمود. دانه‌ها در روده بزرگ به افزایش حجم مواد دفعی کمک می‌کنند. افزایش حجم مواد دفعی به همراه نرم شدن آن، عمل دفع را آسان کرده و مشکل یبوست را برطرف می‌نماید. مصرف اسفرزه هم مانند بسیاری از دارو‌های گیاهی در بدن ما واکنش‌هایی به وجود می‌آورد. گروه‌های زیر پیش از مصرف اسفرزه برای درمان یبوست، نیاز به مشاوره پزشک دارند:

  • خانم‌های باردار

  • کودکان زیر ۴ سال

  • مبتلایان دیابت

  • مبتلایان بیماری قلبی که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند.

  • افرادی که داروهای ضد صرع یا ضد افسردگی مصرف می‌کنند.

نکته: ممکن است دانه اسفرزه در بدن گروه‌هایی که نام بردیم، اختلالات ایجاد کند. به همین دلیل اگر جزو این دسته افراد هستید پیش از مصرف اسفرزه با یک پزشک مشورت نمایید.

بخش‌هایی از دانه اسفرزه در پودر موسیلیوم و پودر پسیلیوم به کار رفته تا عارضه یبوست در بیماران را درمان نمایند. در این بخش با فواید اسفرزه و مکانیسم اثرگذاری آن در درمان یبوست آشنا شدیم. همچنین می‌توانید مطلبی با عنوان اسفرزه گیاهی برای درمان اسهال و یبوست را نیز مطالعه فرمایید. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم چیسیت و کدام یک برای درمان یبوست موثر‌تر هستند.

تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم

هر دو داروی گیاهی پودر موسیلیوم و پودر پسیلیوم از دانه اسفرزه تولید شده‌اند با این حال تفاوت‌های اندکی بین آن‌ها وجود دارد. در این بخش هر دو را بررسی می‌کنیم تا در آخر، مخاطبان محترم برای انتخاب آن‌ها (جهت درمان یبوست) دچار سردرگمی نشوند.

پودر موسیلیوم چیست؟

پودر موسلیوم از پوسته دانه اسفرزه ساخته شده است. به عبارتی از آنجایی که پوسته دانه اسفرزه هم دارای خاصیت جذب آب می‌باشد، می‌تواند در درمان یبوست‌های مزمن یا دوره‌ای مؤثر واقع شود. بنابراین پودر موسیلیوم از پوسته دانه اسفرزه تشکیل شده و به همین دلیل نسبت به دانه کامل اسفرزه، دارای عوارض جانبی کمتری است. همچنین پودر موسیلیوم تداخل دارویی کمتری داشته و مصرف آن برای خانم‌های باردار بلامانع است. با این حال گروه‌هایی که در بخش قبلی نام بردیم، پیش از مصرف پودر موسیلیوم باید با پزشک مشورت کنند.

پودر پسیلیوم چیست؟

پودر پسیلیوم حاوی عصاره دانه‌های گیاه اسفرزه است. دانه‌های مغذی اسفرزه می‌توانند در هضم بهتر غذا، کاهش کلسترول خون، زیبایی پوست و درمان یبوست مؤثر باشند. ویتامین‌های A، K، E، C و مواد معدنی مانند آهن، منیزیوم و کلسیم در پودر پسیلیوم وجود دارند. همچنین مقادیر اسید‌های چرب طبیعی امگا ۳ نیز در این داروی گیاهی گنجانده شده است. شما می‌توانید با مصرف پودر پسیلیوم یبوست و اسهال را درمان نمایید و شاهد بهبود عملکرد دستگاه گوارش باشید. گروه‌هایی که در بخش‌های قبلی نام بردیم باید پیش از مصرف پودر پسیلیوم با پزشک خود مشورت کنند.

حال متوجه شدیم تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها است. این ماده اصلی در میزان تاثیرگذاری و تداخلات دارویی نقش دارد اما به طور کلی از هر دو پودر می‌توان برای درمان یبوست استفاده کرد. (برای مصرف هر دو دارو به موراد احتیاط توجه کنید)

معرفی پودر پسیلیوم ایران داروک

پودر پسیلیوم ایران داروک یک داروی گیاهی بدون طعم و مؤثر برای درمان یبوست مزمن است. این دارو برای بیماری‌های نشیمن‌گاهی مانند هموروئید به کار می‌رود. افرادی که به دلیل افزایش سن، بارداری، کم تحرکی، سندرم روده تحریک پذیر ودچار یبوست شده‌اند می‌توانند از پودر پسیلیوم برای درمان و رفع مشکل استفاده کنند.

کاربرد‌های پودر پسیلیوم:

  • درمان یبوست شدید و مزمن

  • بهبود یبوست ناشی از بارداری

  • کمک به درمان و بهبود بواسیر

  • بهبود علایم آنورکتال

  • درمان فتق دیاگرام

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره پودر پسیلیوم ایران داروک مانند نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و موارد احتیاط به صفحه پودر پسیلیوم در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.

معرفی پودر موسیلیوم ایران داروک

پودر موسیلیوم پرتقال ایران داروک درمان موثری برای یبوست است. این داروی گیاهی برای درمان یبوست در دوران بارداری پیشنهاد می‌شود. پودر موسیلیوم ایران داروک حاوی پوسته اسفرزه بوده که خاصیت جذب آب دارد. پودر موسیلیوم در درمان یبوست، بواسیر و کاهش علایم سندرم روده تحریک پذیر مؤثر است.

کاربردهای پودر موسیلیوم:

  • درمان یبوست در بارداری

  • بهبود بواسیر

  • درمان سندرم روده تحریک پذیر

  • درمان کولیت‌های روده بزرگ

برای اطلاعات دقیق‌تر از نحوه مصرف ، عوارض جانبی، نداخل دارویی و موارد احتیاط به صفحه پودر موسیلیوم در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره یبوست و فواید گیاه اسفرزه برای رفع این عارضه صحبت کردیم. همچنین به بررسی تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم پرداختیم. لطفا دقت داشته باشید که گاهی اوقات ابتلا به یبوست گریزناپذیر است اما همواره می‌توان با روش‌های علمی، این مشکل را کنترل کرد و علایم آن را کاهش داد. برای مثال بارداری و یا افزایش سن در بسیاری از موارد افراد را دچار یبوست می‌کند. با این حال همواره با انتخاب رژیم غذایی صحیح و ورزش‌های منظم روزانه می‌توان از یبوست پیشگیری کرد یا حداقل علایم آن را کاهش داد.

در صورتی که به پودر موسیلیوم یا پودر پسیلیوم نیاز دارید می‌توانید برای خرید به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید. در بخش نظرات پرسش‌های خود را مطرح نمایید تا متخصصان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

خرید پودر موسیلیوم

خرید پودر پسیلیوم


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت پودر موسیلیوم و پسیلیوم و کاربرد آن‌ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط