فولایرون زینک در بارداری
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است. زیرا در این دوران است که در نهایت کیفیت رشد مغز، استخوان‌ها و اندام‌های داخلی نوزاد مشخص می‌شود و در واقع هر کمبود یا مشکلی در بدن مادر می‌تواند روی رشد این قسمت‌ها تأثیر  بگذارد. از این رو مصرف مکمل‌های غذایی برای جبران کمبودهای بدن توسط مادران اجباری است.

توجه داشته باشید مصرف هرگونه دارو و مکمل غذایی در طول بارداری و شیردهی می‌تواند به طور مستقیم بر روی سلامت جنین و نوزاد تاثیر بگذارد، به همین دلیل لازم است پیش از مصرف هرگونه دارو و مکمل در این دوران (از جمله قرص فولایرون زینک) حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

کم خونی به دلیل فقر آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای بدن در خانم‌هاست که نقش اساسی در روند رشد جنین دارد. از این رو پزشکان مصرف مکمل‌های آهن و زینک را برای بانوان در هنگام بارداری، قبل و بعد از آن تجویز می‌کنند. یکی از معروف‌ترین و بهترین مکمل‌های ایرانی، قرص فولایرون زینک است که برای خانم‌های باردار نیز توصیه می‌شود. مصرف فولایرون زینک در بارداری می‌تواند علاوه بر رفع کم خونی مادر، نیاز جنین برای رشد کافی را نیز فراهم کند.

اما مسلماً قبل از مصرف هر قرص و مکملی در ذهن اکثر ما سوالاتی شکل می‌گیرد. سؤال‌هایی از قبیل اینکه آهن و زینک در بدن چه نقشی دارند؟ کمبود این دو عنصر چه تاثیری در عملکرد بدن دارد؟ چرا مصرف قرص فولایرون زینک در بارداری توصیه و تجویز می‌شود؟ فولایرون زینک برای چی خوب است؟ در ادامه به این سؤال‌ها جواب می‌دهیم تا شما را بیشتر با عملکرد فولایرون زینک رازک آشنا کنیم.

نقش آهن و زینک در بارداری

نقش آهن و زینک در بارداری

آهن:

یکی از وظایف اصلی خون، اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن است. پروتئین هموگلوبین در خون وظیفه حمل اکسیژن را به عهده دارد. یعنی هر چقدر هموگلوبین در خون بیشتر باشد، عمل اکسیژن رسانی به بافت‌ها و سلول‌ها بهتر و سریع‌تر اتفاق می افتد. عواملی که برای تشکیل هموگلوبین نیاز است هم (زنجیره‌ای از ۴ واحد آهن) و گلوبین است. وقتی بدن دچار کمبود آهن باشد، زنجیره هم نیز تشکیل نخواهد شد. در نتیجه هموگلوبین کافی برای حمل اکسیژن در خون وجود ندارد.

میوگلوبین دیگر عامل ذخیره اکسیژن است که در بافت‌های عضلانی یافت می‌شود و وظیفه تأمین اکسیژن این نوع بافت‌ها را در بدن به عهده دارد. کمبود آهن میزان میوگلوبین را نیز کاهش می‌دهد. نرسیدن اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن به خصوص مغز، جلوی رشد صحیح آن‌ها را گرفته و باعث ایجاد اختلال می‌شود. پس آهن در روند رشد بافت‌های بدن نقش اساسی دارد.

نقش مهم دیگری که آهن در بدن دارد، همکاری در انتقال پیام‌های عصبی است. تعدادی از پیام‌های عصبی برای رسیدن به مغز نیاز به یک ناقل (یک ترکیب شیمیایی ویژه) دارند. وجود برخی از ناقل‌ها نیز به وجود آهن در بدن وابسته است. یعنی کمبود آهن سبب عدم تشکیل ناقل شده و فرایند انتقال پیام عصبی ناقص می‌ماند. اینجاست که مصرف مکمل‌هایی مانند قرص فولایرون زینک اهمیت پیدا می‌کند.

زینک:

این عنصر مهم در سنتز و فعالیت بیش از صد آنزیم مختلف در بدن دخیل است. همین عامل نیز باعث می‌شود کمبود زینک اختلالات زیادی در بدن به وجود آورد. یکی از اصلی‌ترین نقش‌های زینک در بدن، آنتی اکسیدان بودن آن است. زینک یک آنتی اکسیدان قوی است که به تنهایی می‌تواند استرس اکسیداتیو را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

استرس اکسیداتیو زمانی ایجاد می‌شوند که تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان موجود در بدن بهم بخورد و میزان رادیکال‌های آزاد افزایش یابد. در نتیجه این اتفاق، رادیکال‌های آزاد بخش‌هایی از پروتئین‌ها، DNA و چربی‌های ضروری بدن را اکسید کرده و باعث ایجاد التهاب در رگ‌ها و بافت‌ها می‌شوند. این التهاب‌ها در نهایت منجر به ایجاد بیماری‌هایی مانند دیابت، تصلب شرایین، فشار خون، بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر می‌شود.

وجود زینک در بدن تعادل میان آنتی اکسیدان ها و رادیکال‌های آزاد را حفظ کرده و اثرات منفی آن‌ها را خنثی می‌کند.

از دیگر نقش‌های زینک می‌توان به نقش مؤثر آن در تقسیم سلولی و ترمیم بافت، تولید هورمون جنسی و افزایش باروری، فعال کردن سلول‌های سیستم ایمنی، رشد اندام‌ها و بافت‌های جنین در حاملگی و کودک در سنین رشد و بهبود عملکرد سیستم بینایی، بویایی و چشایی اشاره کرد.

فولایرون زینک برای بارداری

 مصرف قرص فولایرون زینک در بارداری چه تاثیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین شرایطی که در آن بیشترین نیاز به آهن و زینک در آن حس می‌شود، بارداری است. همانطور که می‌دانید، اکثر خانم‌ها به دلیل وجود قاعدگی ماهانه دچار کمبود آهن و کم خونی هستند و مصرف مکمل‌های آهن به طور معمول برای آن‌ها توصیه می‌شود. اما در دوران بارداری این نیاز دوچندان می‌شود. بنابراین مهم است که مکملی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید، آهن و زینک مورد نیاز شما را تأمین کند.

قرص فولایرون زینک رازک یک مکمل ایرانی است که نیازهای دوران بارداری را درست مشابه مکمل‌های خارجی فراهم می‌کند. مواد تشکیل دهنده قرص فولایرون زینک شامل ۱۵۰ میلی گرم فروس سولفات( ۴۸ میلی گرم یون آهن)، ۲۰ میلی گرم زینک سولفات ( معادل ۷ میلی گرم یون روی) و ۵۰۰ میلی گرم اسید فولیک است.

اسید فولیک (B9) یکی از ترکیبات ضروری بدن برای دوران بارداری و شیردهی است که در بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق تغذیه جذب شود. بنابراین مصرف فولایرون زینک در بارداری می‌تواند کمبود آهن و زینک بدن را به خوبی جبران کند و سلامت مادر و جنین را در دوران بارداری تضمین کند.

قرص فولایرون زینک چه خاصیتی دارد؟

به جز ویژگی‌هایی که در مورد فواید مصرف قرص فولایرون زینک در بارداری گفتیم، این قرص خاصیت‌های دیگری نیز دارد. از موارد دیگری که می‌توان به عنوان فواید فولایرون زینک ذکر کرد، کمک به تقویت و رشد موها، بهبود سلامت پوست صورت، تسریع ترمیم بافت‌های سوخته و آسیب دیده، بهبود افسردگی و تقویت سیستم ایمنی است.

کپسول فولایرون و زینک با در اختیار داشتن مقدار مورد نیاز روزانه آهن، زینک و فولیک اسید، نه تنها برای خانم‌های باردار بلکه برای خانم‌ها در شرایط عادی و آقایان نیز مناسب است. این قرص نیاز ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین می‌کنند، افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، افراد سیگاری و خانم‌های دچار کم خونی به دلیل فقر آهن را به خوبی تأمین می‌کند.

کلام آخر

آهن و زینک دو عنصر بسیار ضروری برای بدن هستند و نقش اساسی در روند رشد بافت‌ها و اندام‌های اصلی بدن مانند مغز، قلب، شش‌ها، ماهیچه‌ها و… دارند. از طرفی کمبود این دو عنصر نیز عواقب زیادی برای افراد دارد. به خصوص در دوران بارداری که این کمبود هم روی سلامت مادر و هم جنین تأثیر می‌گذارد.

مصرف مکمل‌های غذایی مانند فولایرون زینک در بارداری جلوی آسیب به جنین در اثر کمبود آهن و زینک را گرفته و به سلامت جنین در دوران حاملگی و حتی رشد بهتر کودک در سنین رشد کمک زیادی می‌کند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط