شربت زوفا عسلی برای کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شربت زوفا عسلی یک شربت گیاهی ضد سرفه است که به عنوان دارویی موثر برای رفع سرفه‌های کهنه، خلط پشت حلق (نزله)، تنگی نفس و بهبود گلودرد شناخته شده است. این شربت از ترکیب عصاره ۹ گیاه مؤثر در درمان سرماخوردگی و گلودرد تهیه شده و می‌تواند در زمان کمی، علائمی مانند برونشیت، سرفه‌های خشک پیاپی، تنگی نفس و سایر علائم را بهبود بخشد. در این مقاله به معرفی این محصول می‌پردازیم و با هم بررسی خواهیم کرد که شربت زوفا عسلی برای کودکان چه تاثیری دارد.

شربت زوفا عسلی حاوی گیاهانی است که هر یک به تنهایی سرشار از خواص بسیار مفید برای بهبود سلامتی بدن هستند. ترکیب این گیاهان دارویی با یکدیگر، فرمولاسیون این شربت را در بهبود سرفه و علائم سرماخوردگی منحصر به فرد می‌سازد. قبل از هر چیز بهتر است با ترکیبات و گیاهان تشکیل‌دهنده این شربت ضد سرفه بیشتر آشنا شویم.

ترکیبات شربت زوفا عسلی

این شربت حاوی ۹ عصاره شامل زوفا، آویشن، گل ختمی، گل بنفشه، پرسیاوشان، گل پنیرک، عناب، انجیر و شیرین بیان می‌باشد که عسل نیز به ترکیب این گیاهان به دلیل ایجاد طعم بهتر و خاصیت ضد باکتری آن اضافه شده است. در ادامه با خواص هر یک از این گیاهان به طور مختصر آشنا می‌شویم:

  • گیاه زوفا:

عصاره این گیاه به عنوان خلط آور در برونشیت و رفع سرفه‌های شدید و آسم مؤثر می‌باشد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که علاوه بر گلودرد، برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود تنفس و باز شدن ریه‌ها نیز به کار می‌رود.

  • ختمی

گل ختمی برای ناراحتی‌های تنفسی و سرفه‌های خشک به کار می‌رود. برگ ختمی از طرف کمیسیون E جهت درمان تحریکات مخاط دهان و حلق همراه با سرفه‌های خشک مورد تأیید قرار گرفته است. از عصاره گل ختمی در بسیاری از شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود.

  • آویشن (Hasha):

اثرات ضدسرفه و خلط آوری آویشن مربوط به اسانس‌های فرار آن نظیر تیمول است که منجر به افزایش حرکات مژک‌های تنفسی و افزایش ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس می‌شود. کمیسیون E مصرف آویشن (Thyme) برای درمان سرفه و برونشیت را تأیید نموده است.

کارواکرول جزء اصلی اسانس آویشن است که اثرات ضد باکتریایی و ضدقارچی آن روی میکروارگانیسم‌های مختلف به اثبات رسیده و همچنین مشخص شده است که دوزهای کافی از تیمول و کارواکرول، دارای اثر شل کنندگی نای هستند.

آویشن در رفع علائم سرفه و نزله‌های مجاری فوقانی تنشی و نیز بعنوان خلط آور با اثر ضد اسپاسم همواره مورد توجه بوده است. تاثیر این گیاه برای بزرگسالان در درمان برونشیت و سرفه‌های همراه با اسپاسم و برای کودکان در بیماری سیاه سرفه تأیید شده است.

  • گل بنفشه معطر:

گل بنفشه می‌تواند بهترین راه برای درمان سرفه‌های کهنه و مزمن باشد. همچنین به دلیل داشتن تانن و موسیلاژهای فراوان در ترکیبات خود جهت ناراحتی‌های تنفسی، برونشیت‌های مزمن، سیاه سرفه، زکام و به عنوان نرم کننده سینه به کار می‌رود.

  • پرسیاوشان:

از این گیاه جهت درمان تنگی نفس، تسکین سرفه و سرماخوردگی، درمان التهاب گلو و درمان برونشیت، استفاده می‌شود. همچنین دارای اثرات ضدعفونی کننده مجاری تنفسی و خلط آوری نیز می‌باشد.

  • گل پنیرک:

به عنوان یک ضدسرفه قوی و مرهم سینه، خلط آور، مقوی برای ریه و درمان سرفه‌های گرم و خشک کاربرد داشته و به طور کلی یک درمان موثر برای بیماری‌های ریه محسوب می‌گردد. ماده مؤثر موجود در آن موسیلاژها و ویتامین‌های A، B، C  هستند.

  • عناب:

این گیاه علاوه بر اثر ضد التهاب خود، بیشتر در نقش نرم کننده گلو ظاهر می‌شود. زیرا عصاره عناب لعاب زیادی دارد و می‌تواند خشکی گلو و التهاب آن را از بین ببرد. عناب برای آسم نیز مفید است.

  • انجیر:

این گیاه از نظر بررسی مزاج و طبع دارای طبیعت گرم و مرطوب است و در درمان التهاب مجاری دستگاه تنفسی، ذات الریه و رفع سرماخوردگی بسیار سودمند است.

  • ریشه شیرین بیان:

این گیاه نیز جزو قدیمی‌ترین گیاهان مورد استفاده در بهبود سرفه و مشکلات ریه است. ریشه شیرین بیان ترکیبات آنتی باکتریال داشته و فعالیت عوامل عفونی را در بدن محدود می‌کند.

  • عسل:

دارای مزاج گرم و خشک است. عسل حاوی مواد ضد میکروبی بوده و اثرات ضد میکروبی آویشن را تقویت می‌نماید.

خواص شربت زوفا عسلی

طبق تحقیقات انجام شده تمامی ترکیبات گیاهی ذکر شده فوق توانسته‌اند خواص خود به عنوان یک داروی موثر ضد سرفه و ضد التهاب را در طب مدرن ثابت کنند.

خواص و موارد مصرف شربت زوفا عسلی
شربت زوفا عسلی رازک، در بهبود سرفه، تنگی نفس، گلودرد و عفونت‌های مجاری تنفسی موثر شناخته شده است.

شربت زوفا عسلی رازک با ترکیب این گیاهان در کنار یکدیگر دارای خواص و موارد مصرف زیر می‌باشد:

  • بهبود و درمان سرفه‌های کهنه
  • درمان برونشیت و سرفه‌های خشک
  • بهبود تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه
  • رفع نزله یا خلط پشت گلو
  • کمک به درمان گلودرد چرکی
  • موثر در بهبود ربو (تنگی نفس ناشی از حساسیت)

شربت زوفا عسلی برای چیست؟

مکانیسم اثر شربت زوفا عسلی رازک به گونه‌ای است که آنتی اکسیدان‌های موثر موجود در گیاهان به کار رفته در آن، در کنار یکدیگر با ایجاد یک اثر سینرژیک، موجب از بین رفتن التهاب گلو و مجاری تنفسی می‌شود. این شربت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان برونشیت، تنگی نفس، سرفه‌های خشک و گرفتگی گلو است.

کارواکرول و تیمول مواد موثره آویشن و ختمی باعث جدا شدن خلط از گلو شده و به خروج عفونت کمک می‌کنند. علاوه بر این در رفع علائم سرفه و نزله‌های مجاری فوقانی موثر عمل می‌کنند.

در مورد سایر ترکیبات این شربت بی‌نظیر باید بگوییم ریشه شیرین بیان، آویشن، بنفشه، ختمی و… هرکدام در عصاره‌های خود ترکیباتی دارند که یا آنتی باکتریال است یا به مبارزه با باکتری‌ها و عوامل عفونی در بدن کمک می‌کنند. این ترکیبات قدرت سیستم ایمنی در مهار باکتری‌های نفوذ کرده به گلو را افزایش می‌دهند و عفونت گلو را از بین می‌برند. علاوه بر این مواد موسیلاژی موجود در عناب و عسل نیز گلو را نرم کرده و راه خروج خلط‌ها را هموار می‌کنند.

به طور کلی شربت زوفا عسلی به خوبی می‌تواند در عرض چند روز التهاب مجاری تنفسی را بهبود بخشیده و علائم سرماخوردگی را کاهش دهند. این شربت به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد و طعم دلنشینی که دارد، گزینه مناسبی برای بهبود سرفه و علائم سرماخوردگی کودکان است.

شربت زوفا عسلی برای کودکان

سرفه در کودکان، خصوصا در فصل‌های سرماخوردگی و آنفولانزا یعنی پاییز و زمستان، مشکل شایع و آزاردهنده‌ای است. برای کمک به رفع این مشکل، انواع روش‌های خانگی و داروهای مختلف توصیه می‌شود که یکی از محبوب ترین راه‌ها، استفاده از داروهای گیاهی است. استفاده از این دسته از داروها، با کمترین عوارض (یا حتی بدون داشتن عوارض) می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رفع این مشکل بگذارد. یکی از انواع داروهای گیاهی ضد سرفه کودکان که معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شود، شربت زوفا عسلی رازک است.

از شربت زوفا عسلی برای کودکان بالای ۴ سال می‌توان استفاده کرد. اما مصرف این شربت برای کودکان زیر این سن ممنوع بوده و لازم است از سایر شربت‌های گیاهی ضد سرفه مانند شربت آیورافید استفاده کنید.

شربت زوفا عسلی برای کرونا

سرفه، گلودرد و تنگی نفس از جمله شایع‌ترین علائم بیماری ویروسی کرونا هستند که شربت زوفا به خوبی می‌تواند به بهبود این علائم و خلاصی از آن‌ها در بیماران مبتلا به کووید کمک کند. علاوه بر این شربت زوفا عسلی موجب کاهش ترشحات پشت حلق نیز می‌گردد. اما توجه داشته باشید که این شربت یک درمان اختصاصی برای کرونا به حساب نمی‌آید و تنها برخی از علائم معمول این بیماری را تسکین می‌بخشد.

نحوه مصرف شربت زوفا عسلی

تا اینجا با خواص بی‌نظیر شربت زوفا عسلی رازک آشنا شدیم. اما برای مصرف آن چه باید بکنیم. پاسخ این سوال به طور معمول توسط پزشک و در نسخه تجویزی شما گفته می‌شود. اما در صورتی که پزشک دستور خاصی نداده باشد می‌توانید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  • کودکان ۶-۴ سال: ۲/۵ میلی لیتر، ۴-۳ بار در روز.
  • کودکان ۱۳-۷ سال: ۵ میلی لیتر، ۴-۳ بار در روز.
  • افراد بالای ۱۳ سال: ۱۰ میلی لیتر، ۴-۳ بار در روز.

توجه داشته باشید که برای حصول نتیجه کامل و اثرات بیشتر درمان، لازم است دوره مصرف دارو کامل گردد. چرا که در برخی داروهای گیاهی ممکن است اثر درمانی به کندی ظاهر شود.

نحوه مصرف شربت زوفا عسلی برای کودکان
شربت زوفا عسلی برای کودکان بالای ۴ سال و بزرگسالان

در مورد شربت زوفا عسلی رازک نکاتی ضروری وجود دارد که حتما باید قبل از مصرف، این نکات را مطالعه کنید:

  • مصرف این شربت برای کودکان زیر ۴ سال ممنوع است.
  • مصرف شربت زوفا عسلی در دوران بارداری و شیردهی از نظر ایمنی بررسی نشده و بدون مشورت با پزشک نباید استفاده شود.
  • این محصول به جهت وجود تیمول و عسل در فرآورده برای افراد مبتلا به عدم توانایی هضم فروکتوز ممنوع است.
  • در صورت داشتن تنگی نفس، تب، خلط چرکی و یا خونی، سابقه بیماری‌هایی نظیر ناراحتی‌های کبدی، صرع و ضایعات مغزی با پزشک خود در مورد مصرف این محصول مشورت نمایید.
  • در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت دارو به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف نمایید. اما چنانچه نوبت بعدی مصرف دارو فرا رسیده است از نوبت فراموش شده چشم پوشی نموده و مقدار مصرف نوبت بعدی را دو برابر نکنید.

عوارض شربت زوفا عسلی

تاکنون عارضه جانبی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. اما ممکن است افرادی که به گیاهان دارویی موجود در این محصول حساسیت دارند، دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. در صورت مشاهده علائمی از جمله اسهال، لینت مزاج، سردرد و ناراحتی معده مصرف دارو را قطع کنید.

در مورد مصرف همزمان این شربت با سایر داروها نیز عارضه‌ای گزارش نشده است. اما به دلیل وجود آهن در گیاه آویشن از مصرف این شربت با آنتی اسیدها خودداری کنید.

قیمت شربت زوفا عسلی

جهت خرید این محصول و کسب اطلاع از آخرین قیمت شربت زوفا عسلی می‌توانید به سایت داروخانه اینترنتی دکتر اصیلی مراجعه کرده و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید. محصول مورد نظر شما در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد.

قیمت شربت زوفا عسلی

همچنین برای خرید انواع قرص و شربت ضد سرفه و سایر محصولات گیاهی درمان سرماخوردگی نیز می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد پودر روتارین و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

مقدار مصرف شربت زوفا عسلی چقدر است؟

مقدار مصرف این شربت برای کودکان زیر ۷ سال، ۲.۵ میلی‌لیتر، برای کودکان ۷ تا ۱۳ سال ۵ میلی‌لیتر و برای سایر افراد ۱۰ میلی‌لیتر به صورت ۳ الی ۴ بار در روز است.

آیا شربت زوفا برای ریه خوبه؟

اگر برای بهبود تنگی نفس یا سرفه‌های برونشیتی خود دنبال یک شربت ریه گیاهی خوب هستید، شربت زوفا بهترین انتخاب پیش روی شماست.

آیا می‌توان از شربت زوفا عسلی برای کودکان زیر ۴ سال استفاده کرد؟

خیر مصرف این شربت برای اطفال زیر ۴ سال ممنوع است و لازم است با مشورت پزشک از شربت‌های ضد سرفه مناسب برای این سن استفاده کرد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع