چگونه به سنگ کلیه مبتلا نشویم؟ (راه‌های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه)

راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

هروقت اسمی از سنگ کلیه برده می‌شود، احتمالاً همه ما یاد سختی‌ها و دردهای دفع آن می افتیم. البته که همه ما احتمالاً به سنگ کلیه مبتلا نشدیم، اما این عارضه آنقدر شایع است که حداقل یک بار در اطراف خود فردی را که با آن درگیر بوده باشد، را دیده‌ایم. طبق آخرین آمار بدست آمده، از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار سنگ کلیه را تجربه می‌کند! این آمار ترسناکی است و به ما گوشزد می‌کند که باید مراقب کلیه‌های خود باشیم. اما مهم‌تر از آن، افرادی هستند که سابقه سنگ کلیه داشته‌اند و باید بدانند چطور و چگونه از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری کنند.

اگر شما هم آب کم می‌نوشید، گوشت و نمک زیاد می‌خورید، به غذاهای بیرونی و فست فود عادت کرده‌اید، مشکلات روده‌ای جدی دارید یا سابقه ابتلا به سنگ کلیه داشته‌اید، احتمال زیاد کلیه‌هایتان در معرض خطر قرار دارند و بهتر است برای کمک به آن‌ها این مطلب از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب را تا انتها بخوانید.

انواع شایع سنگ کلیه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

قبل از اینکه به سراغ راه‌های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه برویم، بهتر است کمی با انواع سنگ کلیه و نحوه تشکیل آن‌ها آشنا شویم.

سنگ‌های اگزالات کلسیمی:

سنگ‌های اگزالات و فسفات کلسیم شایع‌ترین نوع سنگ کلیه هستند که در ۸۰% مواقع رخ می‌دهند. این نوع سنگ بیشتر در میانسالی به سراغ کلیه‌ها می‌رود؛ اما ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید، افزایش اسید اوریک و افزایش اگزالات و کلیسم در ادرار تشکیل شود. نحوه تشکیل نیز به این صورت است که با ازدیاد اگزالات و کلیسم در کلیه، این دو ماده باهم ترکیب شده و یک بلور ایجاد می‌کند که در نهایت به سنگ تبدیل می‌شود.

انواع سنگ کلیه
سنگ‌های اگزالات کلسیمی؛ شایع‌ترین نوع سنگ کلیه

سنگ‌های اسید اوریکی:

تجمع اسید اوریک در ادرار و نبود آب کافی در کلیه‌ها برای دفع آن، خود باعث ایجاد رسوب‌های بلورین و سنگ کلیه می‌شود. این نوع سنگ در پی مصرف زیاد گوشت قرمز به وجود می‌آید و در افراد مبتلا به نقرس نیز به وفور دیده می‌شود.

سنگ‌های استرووایتی (STRUVITE):

سنگ‌های استروویتی پس از سنگ‌های کلسیمی، شایع‌ترین نوع سنگ کلیه هستند که باید حواسمان به آن باشد. این سنگ‌ها با عفونت ادراری به طور مستقیم در ارتباط است و از آمونیوم، فسفات و منیزیم تشکیل می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها سنگ‌های عفونی هم می گویند!

چرا باید از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

شاید با دیدن این سؤال بگویید که خب پاسخ مشخص است! برای اینکه دوباره آن همه درد نکشیم! اما جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که دچار سنگ کلیه می‌شوند، دستورالعمل‌های پزشک متخصص را برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه جدی نمی‌گیرند!

دلیل این بی اهمیتی در بیشتر مواقع این است که افراد نمی‌دانند یک بار سنگ سازی توسط کلیه کافی است تا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود و برای همیشه آن‌ها را درگیر کند. نکته مهم دیگر، آسیب شدید به کلیه‌ها است. در واقع سنگ کلیه زنگ خطری برای نشان دادن سبک زندگی غلط است که به کلیه‌ها، که جزو اندام‌های مهم بدن ما هستند، آسیب می‌رساند. پس دلیل پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه فراتر از درد کشیدن است! مهم سلامت کلیه‌ها است که سلامت کل بدن وابسته به آن‌ها است.

افرادی که بیشتر در معرض سنگ کلیه هستند سنگ کل
سبگ زندگی ناسالم؛ یکی از دلایل اصلی ابتلا به سنگ کلیه

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند؟

طبق تحقیقات و بررسی‌های محققان، افرادی که یک بار به سنگ کلیه مبتلا شده‌اند، به احتمال ۸۰%، مجدداً این عارضه تجربه خواهند کرد. دلیل این امر تجمع ترکیبات سنگ ساز در کلیه و عدم دفع صحیح آن‌هاست که کلیه را مستعد ایجاد سنگ می‌کند.

  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که از بین افرادی که هر سال به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند، حدود ۴۰% سابقه این عارضه را در خانواده خود داشته‌اند. این یعنی برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه باید به سوابق خانوادگی خود نیز نگاه کنیم و اگر شواهدی از وجود این عارضه در خانواده بود، سریع‌تر به فکر رسیدگی به کلیه‌های خود باشیم.
  • افرادی که دچار اضافه وزن هستند نیز در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. زیرا احتمالاً نمک، قند، اوره و چربی زیادی در بدن آن‌ها تجمع یافته که شرایط را برای تشکیل سنگ در کلیه‌ها مساعد می‌سازد.
  • مشکلات روده‌ای مزمن و عمل‌های جراحی روی معده و روده نیز ریسک ابتلا به سنگ کلیه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • افرادی که مدت زیادی است به تغذیه خود توجه نمی‌کنند و سبک زندگی ناسالمی را در پیش گرفته‌اند نیز ممکن است در معرض ابتلا به سنگ کلیه باشند.

خبر خوب این است که فرقی نمی‌کند شما جزو کدام گروه از افراد باشید! زیرا راه‌هایی که در ادامه گفته شده، به ما می‌گوید که چگونه به سنگ کلیه مبتلا نشویم و راه‌های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه را به ما نشان می‌دهد.

راه‌های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه چیست؟

بیشتر ما فکر می‌کنیم باید کارهای بسیار ویژه و عجیبی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه انجام دهیم! در صورتی که با چند راهکار ساده می‌توانیم به عملکرد صحیح کلیه‌های خود کمک کنیم و حتی از تشکیل مجدد سنگ کلیه نیز جلوگیری کنیم.

نوشیدن آب کافی برای عملکرد بهتر کلیه
نوشیدن آب کافی برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

مصرف آب کافی برای کمک به عملکرد کلیه

اساس عملکرد کلیه برای دفع مواد زائد با آب کافی انجام می‌شود. کمبود آب به خصوص در ورزشکاران و افرادی که کارهای سنگین در هوای گرم دارند، باعث رسوب مواد معدنی سنگ ساز در مجاری ادراری و کلیه‌ها می‌شود.

 اگر همواره آب کافی برای بدن خود تأمین کنیم، به احتمال زیاد کلیه‌های ما هیچوقت دچار مشکل نخواهند شد. اما همین یک مورد ساده را بسیاری از ما در طول روز به دلیل مشغله‌های کاری فراموش می‌کنیم.

نوشیدن روزی ۴ تا ۸ لیوان آب می‌تواند ما را از دردسر سنگ کلیه نجات دهد و به عملکرد بهتر کلیه‌ها کمک کند. برای این کار بهتر است در طول روز همیشه همراه خود یک شیشه آب معدنی داشته باشیم و هرجا منبع آب آشامیدنی دیدیم، آن را پر از آب کنیم تا دیگر هرگز نوشیدن آب را حتی در حین کار کردن فراموش نکنیم.

تغییر سبک زندگی؛ عامل مهم سرکوب سنگ کلیه
تغییر سبک زندگی؛ مهم ترین عامل پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

تغییر سبک زندگی؛ مهم‌ترین پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

سخت‌ترین کاری که باید برای پیشگیری از سنگ کلیه انجام دهیم، تغییر سبک زندگی است. در واقع این تغییر به معنای ترک عادت‌های غلط و اضافه کردن عادت‌های سالم به برنامه روزانه است. عادت‌هایی مانند مصرف نمک زیاد، نخوردن سالاد و سبزیجات، مصرف فست فودها، مصرف زیاد شیرینی جات و قند، نداشتن فعالیت بدنی در طول روز، مصرف زیاد گوشت، ورزش زیاد بدون نوشیدن آب کافی و… همگی عادت‌های غلطی هستند که در زندگی اکثر ما به خصوص افراد شاغل دیده می‌شود.

برای کمک به کلیه‌ها و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه، کافی است به جای این عادات غلط، روزی نیم ساعت پیاده روی، خوردن سالاد و سبزیجات همراه غذا، همراه بردن غذای خانگی، استفاده از میان وعده‌های سالم مانند میوه جات و غلات به جای اسنک‌های آماده و ورزش اصولی را جایگزین کنیم. پس از مدت کوتاهی تأثیر مثبت این عادات سالم را نه تنها بر کلیه‌ها بلکه که در عملکرد صحیح تمام اعضای بدن خواهیم دید.

سنکل بهترین داروی جلوگیری از سنگ کلیه
سنکل؛ بهترین دارو برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه

سنکل؛ بهترین دارو برای جلوگیری از سنگ کلیه

اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید، در کنار تغییر سبک زندگی، مصرف یک داروی گیاهی بدون عوارض می‌تواند تأثیر چشمگیری در پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه برای شما داشته باشد. قطره گیاهی سنکل محصولی از شرکت گل دارو است که از عصاره گیاهان موثری همچون برگ بو، خارخاسک، زیره سیاه، تخم خربزه و… تشکیل شده.

سنکل که به قطره گیاهی سنگ شکن نیز مشهور است، آنقدر مؤثر و کارا بوده که توسط پزشکان متخصص اورولوژی نیز برای افرادی که دچار سنگ کلیه شده‌اند، تجویز می‌شود. عصاره‌های گیاهی موجود در این داروی گیاهی اثر آنتی اکسیدانی قوی داشته و با اثر ادرار آوری و آنتی کولینرژیک به شل شدن عضلات صاف مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه کمک می‌کنند.

مواد موثری همچون املاح پتاسیم، اسیدهای چرب ضروری، فلاونوئیدها، سینئول و آنتول که در ترکیبات سنکل موجود است، از تشکیل مجدد سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند.

شربت لیمو؛ بهترین راه جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه

یکی از ترکیباتی که می‌تواند جلوی تشکیل سنگ در کلیه‌ها را بگیرد، سیترات پتاسیم است. تحقیقات انجام‌شده روی این موضوع نشان داده که سیترات موجود در انواع لیمو و مرکبات می‌تواند اثر مشابه سیترات پتاسیم داشته باشد و از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری کند. افرادی که دچار سنگ کلیه هستند، نیز با مصرف شربت لیمو می‌توانند به سنگ سازی کلیه‌ها خاتمه بدهند.

البته نکته‌ای که در مصرف شربت لیمو باید رعایت کنیم، این است که همراه با آن قند زیادی مصرف نکنیم. بهترین نوع مصرف شربت لیمو ترکیب آب لیمو با مقداری آب خنک بدون هیچگونه شیرینی است. اما اگر نوشیدن آب لیمو بدون شیرینی برایتان سخت است، سعی کنید به جای شکر، از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل برای شربت لیموی خود استفاده کنید. زیرا مصرف قند زیاد نیز ریسک تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

مراقبت کلیه‌های خود باشید!

توصیه‌هایی که در این مطلب کردیم، علاوه بر پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، برای مراقبت از کلیه‌ها نیز کاربرد دارد. نکته مهم این است که حتماً نباید به سنگ کلیه مبتلا شویم تا به فکر مراقبت از کلیه‌ها بیوفتیم. کلیه‌ها جزو مهم‌ترین اعضای بدن ما هستند و همیشه نیاز به مراقبت دارند. رعایت توصیه‌های بالا به ما کمک می‌کنند زندگی سالم‌تر و پویاتری داشته باشیم.

اگر برای پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه یا دفع آن به دنبال خرید قطره گیاهی سنکل یا انواع قویترین قرص دفع سنگ کلیه هستید، کافی است به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی مفیدطب بروید. در مفیدطب می‌توانید این محصول یا سایر داروهای گیاهی سنگ کلیه را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

خرید سریع قطره گیاهی سنکل

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره