بهترین راه های از بین بردن نفخ شکم فوری در خانه

از بین بردن نفخ شکم فوری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نفخ شکم یک مشکل شایع است. هنگامی که گاز به میزان بیش از حد در دستگاه گوارش جمع می‌شود، دچار نفخ می‌شویم. عوامل مختلفی می‌توانند باعث نفخ شوند، از خوردن غذای نفاخ گرفته تا ابتلا به بیماری‌های جدی که لازم است به فکر درمانشان باشیم. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن اشاره به دلایل ایجاد نفخ، بهترین راه‌های از بین بردن نفخ شکم فوری و در سریعترین حالت، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد نفخ چیست؟

نفخ مشکلی شایع است. در واقع بیشتر افراد در برخی از برهه‌های زندگی خود دچار نفخ شکم می‌شوند. هنگامی که دچار نفخ شکم می‌شویم، شکم بزرگتر به نظر می‌رسد، اغلب احساس پُر و سفت بودن شکم را داریم. همچنین این عارضه می‌تواند درد نیز ایجاد کند؛ خصوصا اگر نفخ شدید باشد.

وقتی نفخ شکم بلافاصله بعد از غذا اتفاق می‌افتد معمولا خودش برطرف می‌شود. اما اغلب اوقات می‌توان آن را سریع‌تر برطرف کرد (که در این مقاله هم بحث اصلی ما همین رفع فوری نفخ شکم است!)

قبل از این که به روش‌های موثر برای رفع این مشکل بپردازیم، بررسی علت نفخ، مفید است. علل معمول ایجاد نفخ از عامل ساده‌ای مانند جویدن آدامس گرفته تا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری کرون است. همچنین تغییرات هورمونی مانند روزهای قبل از قاعدگی که در خانم‌ها اتفاق می‌افتد، می‌تواند عامل نفخ باشد.

به طور کلی می‌توان مهمترین دلایل ایجاد نفخ را در جدول زیر خلاصه کرد:

۱. دلایل شایع نفخ شکم ۲. دلایل دیگر ایجاد کننده نفخ ۳. بیماری‌ها و مشکلات پزشکی
بروز مشکل در گوارش و هضم (سوء هاضمه) داشتن خلط پشت حلق به صورت مداوم سندرم روده تحریک پذیر
عدم تحمل برخی از مواد غذایی (مانند لاکتوز در شیر) مصرف برخی از داروها مانند برخی از داروهای سرماخوردگی بیماری کرون
رشد بیش از حد باکتری مکمل‌های حاوی فیبر مانند اسفرزه کولیت زخمی یا کولیت اولسروز
یبوست جایگزین‌های مصنوعی شکر مانند سوربیتول، مانیتول و… زخم گوارشی
عادات غذایی ناصحیح مانند پرخوری، مصرف نمک زیاد و مصرف فیبر کم و نیز جویدن آدامس و عاداتی مانند سیگار کشیدن یا عدم فعالیت کافی جراحی یا بارداری که باعث تغییراتی در عضلات لگن شده‌است بیماری سلیاک

روش‌های از بین بردن نفخ شکم به مدیریت درد و ناراحتی نفخ کمک می‌کنند. در بخش بعد می‌خوانید که روش‌های فوری از بین بردن نفخ شکم شامل چه مواردی است.

بهترین درمان های خانگی از بین بردن نفخ شکم فوری

روش های خانگی مفیدی برای از بین بردن نفخ شکم به صورت فوری وجود دارد؛ از پیاده روی و فعالیت کردن گرفته تا مصرف قرص های گیاهی ضد نفخ و انواع بادشکن قوی معده و روده. این موارد را در ادامه لیست کرده و به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

۱. فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت‌های ورزشی ملایم مانند پیاده روی کردن یا حرکت‌های خاصی از یوگا بعد از غذا می‌تواند برای از بین بردن فوری نفخ بسیار مفید باشد.

حرکت یوگا برای از بین بردن نفخ
فعالیت بدنی مانند حرکات خاصی از یوگا روش خوبی برای خروج گاز از شکم و از بین بردن نفخ فوری است.

۲. از آب گرم کمک بگیرید

استفاده از یک کیسه آب گرم یا بطری حاوی آب گرم روی شکم، می‌تواند نفخ آن را بهبود دهد. در واقع گرما، به آرام شدن عضلات شکم می‌انجامد که در نتیجه برای خروج نفخ شکم کمک‌کننده است. همچنین آب گرم، تسکین دهنده دل درد ناشی از نفخ است.

۳. حمام آب گرم ممکن است به شما کمک کند

این روش نیز مشابه روش قبل عمل می‌کند. علاوه بر آن، آرامشی که از حمام آب گرم می‌گیرید، سطح استرس را پایین آورده و این موضوع به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۴. مدفوع خود را دفع کنید

گاهی به دلیل آن که روده‌ها توسط مدفوع مسدود شده‌اند، گاز نمی‌تواند از شکم خارج شود. بنابراین با خالی کردن روده ها می‌توانید به از بین بردن نفخ فوری کمک کنید.

۵. شکم خود را ماساژ دهید

یک ماساژ ملایم برای دفع مدفوع و خارج شدن گاز از شکم می‌تواند موثر باشد. به پشت دراز بکشید و با نوک انگشتان خود شکمتان را دایره‌وار و ساعت‌گرد ماساژ دهید.

۶. دانه رازیانه بجوید

مصرف رازیانه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های طبیعی رفع فوری نفخ شکم محسوب می‌شود. می‌توانید ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را بجوید. (افراد باردار یا شیرده از این روش استفاده نکنند.)

در بخش بعد به معرفی خوراکی های از بین برنده فوری نفخ شکم می‌پردازیم.

برای از بین بردن نفخ شکم فوری چه بخوریم؟

برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها مانند چای های گیاهی می‌توانند به صورت چشمگیری در درمان فوری نفخ شکم موثر باشند. گیاهان زیر را می‌توانید به عنوان راه حل امتحان کنید. دمنوش این گیاهان نیز می‌تواند مفید باشند:

  • زیره سبز
  • زیره سیاه
  • رازیانه
  • شوید
  • بابونه
  • نعناع فلفلی
  • نعناع
  • زنجبیل
  • بادیان رومی یا انیسون
  • جعفری

یک ترکیب پیشنهادی برای تهیه چای جهت رفع فوری نفخ شکم، دمنوش زنجبیل، نعناع و بابونه خشک است. این نوشیدنی علاوه بر این که عطر و طعم مطبوعی دارد، به شما در از بین بردن نفخ کمک می‌کند.

یکی از خوراکی های مفید برای جلوگیری از نفخ، سرکه سیب است. این ماده به تولید اسید معده و آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش درد ناشی از نفخ نیز موثر باشد. برای استفاده از سرکه سیب، یک قاشق غذاخوری از این سرکه را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از غذا بنوشید تا از بروز نفخ جلوگیری کنید. یادتان باشد که بعد از این نوشیدنی، دهان خود را بشویید تا سرکه باعث خرابی دندان‌هایتان نشود.

مصرف دارو گیاهی برای از بین بردن نفخ شکم فوری

قرص سوپرمینت باریج یک ضد نفخ فوری و قوی شکم است که علاوه بر این که در کمک به از بین بردن کامل نفخ شکم و درمان سوء هاضمه کاربرد دارد، با مهار تکثیر باکتری هلیکوباکتر معده و کمک به درمان زخم و التهاب در آن، در تقویت معده بسیار تاثیرگذار است. این دارو کاملا گیاهی بوده و حاوی عصاره گیاه نعناع می‌باشد. کافی است هر ۸ ساعت ۱ عدد قرص سوپرمینت مصرف شود تا نفخ شما بهبود یابد (گرچه این دستور، پیشنهاد شرکت سازنده محصول است و به صورت کلی ارجحیت با دستور پزشک است.)

برای مطالعه درباره تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و اطلاعات بیشتر به صفحه قرص سوپرمینت در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از همین طریق این قرص را به صورت اینترنتی تهیه کنید.

مشاهده و خرید قرص سوپرمینت باریج

نکات مهم درباره نفخ شکم

همانطور که گفتیم، نفخ یک مشکلِ اغلب مقطعی شایع است. اما اگر به طور مداوم یا با علائم گوارشی دیگر بروز دهد، ممکن است نشانه یک بیماری باشد. در صورتی که نفخ شکم شما ادامه‌دار شد یا درد شدیدی را در اثر این مشکل تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر نفخ و درد شدید آن با مشکلات زیر همراه باشد:

  • یبوست
  • اسهال
  • تب
  • خونریزی مقعدی
  • کاهش وزن غیر طبیعی

چند روش موثر برای جلوگیری از نفخ شکم

علاوه بر به کار بردن روش های از بین بردن نفخ شکم فوری، پیشگیری از نفخ هم مهم است. برای این که در آینده کمتر دچار نفخ شوید، اقدامات زیر کمک‌کننده هستند:

  1. به تدریج مصرف فیبر خود را بیشتر کنید: مصرف فیبر بیشتر به پیشگیری از یبوست و نفخ کمک می‌کند. مقدار روزانه توصیه‌شده برای فیبر، ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان است. بهتر است مصرف فیبر خود را به‌‎تدریج و طی چند هفته افزایش دهید تا بدن بتواند خود را با این تغییر غذایی وفق دهد و دچار نفخ بیشتر نشوید.
  2. به جای نوشابه، آب بنوشید: نوشیدنی‌های گازدار حاوی گازهایی هستند که می‌تواند در معده جمع شود. کربن دی اکسیدی که نوشیدنی‌ها را گازدار می‌کند می‌تواند باعث ایجاد حباب و نفخ در معده شود. بر این اساس، یکی از راه‌های کمک به درمان نفخ معده این است که به جای نوشیدنی‌های گازدار از آب استفاده شود. نوشیدن آب به درمان یبوست هم کمک می‌کند.
  3. مصرف نمک خود را کمتر کنید: سدیم بیش از حد باعث احتباس مایعات در بدن می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث احساس تورم و نفخ در شکم و سایر قسمت‌های بدن مثل دست‌ها و پاها شود.
  4. بیشتر فعالیت کنید: به‌طور کلی، ورزش به خارج شدن مدفوع و گاز از کولون کمک می‌کند و می‌تواند حرکات روده را منظم‌تر کند. علاوه بر این ورزش سدیم اضافه بدن را از طریق تعریق دفع می‌کند و به برطرف شدن احتباس مایعات کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله ضمن دانستن بهترین و آسان ترین روش های از بین بردن نفخ شکم فوری، درباره دلایل بروز این مشکل و نکات مهم دیگر خواندید. همانطور که خواندید، اغلب می‌توانید با ایجاد تغییراتی مثبت در سبک زندگی خود، بروز نفخ را کاهش دهید و یا از آن پیشگیری کنید.

شما می‌توانید انواع محصولات و داروهای گیاهی ضد نفخ را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید. با خرید اینترنتی دارو می‌توانید در وقت خود صرفه جویی کرده و از طرفی با دیدی باز و دانش کامل‌تر درباره داروها، انتخاب بهتری داشته باشید.

خرید انواع داروی ضد نفخ گیاهی

سوالات متداول

بهترین دمنوش برای نفخ شکم کدام است؟

گیاهان و دمنوش های متنوعی برای نفخ شکم مفید هستند از جمله نعناع، رازیانه، زیره و بابونه. برای رفع فوری نفخ شکم می‌توانید طبق یک دستور طب سنتی، ۱۰ گرم زیره سبز، ۱۰ گرم رازیانه و ۵ گرم انیسون یا بادیان رومی آسیاب شده را مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش خیس کنید.

نفخ شکم قبل پریودی طبیعی است؟

بله. قبل از شروع قاعدگی، هورمون‌ها دچار تغییر می‌شوند و یکی از اثرات این تغییرات، نفخ شکم است.

چگونه از نفخ شکم جلوگیری کنیم؟

اگر بیماری یا مشکل خاصی نداشته باشید، می‌توانید با اعمال اصلاحاتی در سبک زندگی و عادات خود، از بروز نفخ شکم تا حد خوبی جلوگیری کنید. اقداماتی مانند آدامس نجویدن، فعالیت مناسب، روزانه به طور منظم غذا خوردن، مصرف نمک و شکر کمتر، پرهیز از نوشابه های گازدار و مصرف گیاهان ضد نفخ می‌توانند کمک کننده باشند.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین راه های از بین بردن نفخ شکم فوری در خانه»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، در حالت طبیعی(بدون بیماری زمینه ای خاصی)نفخ نمی‌تواند موجب ورم در پهلو‌ها شود.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره