طریقه مصرف روتارین برای سرفه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

روتارین یکی از پراستفاده‌ترین داروهای گیاهی برای رفع سرفه و گلو درد است. هر جعبه روتارین ده عدد ساشه ۵ گرمی دارد که حاوی مقادیری “به دانه” و سرشاخه‌های طبیعی “مرزنجوش” می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب خانم دکتر مرتضوی به تمامی سوالات شما درمورد طریقه مصرف روتارین برای سرفه و اطلاعات کامل آن پاسخ داده‌اند. همچنین می‌توانید ویدئوی این گفتگو را نیز در پایان متن مشاهده کنید.

ترکیبات پودر روتارین

به دانه بعد از حل شدن در آب، حالتی به اصطلاح موسیلاژ یا لعابی ایجاد می‌کند که دارای خاصیت ضد التهاب است، همچنین به نرمی حنجره کمک می‌کند، گرفتگی حنجره، گلو درد و خشکی گلو را برطرف می‌کند، سرفه‌های خشک را تسکین می‌دهد. علاوه بر این حاوی مقادیر خوبی ویتامین C نیز هست که در روند انواع عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

همچنین کارواکرول موجود در مرزنجوش که یک ترکیب گیاهی بسیار موثر است، دارای خواص ضد اسپاسم و گرفتگی و ضد التهاب می‌باشد. اگر میزان سرفه شما آنقدر زیاد باشد که باعث گرفتگی، التهاب، درد، خارش و خشکی گلوی شما شده باشد، کارواکرول موجود در پودر روتارین به رفع تمامی این علائم کمک می‌کند. این ترکیب موجود در مرزنجوش در مطالعات آزمایشگاهی اثر بسیار خوب ضد باکتری از خود نشان داده است که می‌توان به عنوان درمان کمکی برای برخی از عفونت‌های باکتریایی به آن اتکا کرد.

خرید پودر روتارین

سوالات متداول طریقه مصرف روتارین

روتارین برای سرفه ، خشکی گلو و گلودرد موثر شناخته شده است. اما برای مصرف این محصول در موارد مختلف، روش مصرف آن، عوارض جانبی، تداخلات و احتیاط لازم در استفاده از آن سوالاتی پرسیده بودید که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

  • در مورد مصرف روتارین برای کرونا (دلتا، اومیکرون و…) و انواع بیماری‌های تنفسی و ویروسی دیگر سوالات زیادی پرسیده می‌شود.

در پاسخ باید گفت که کارواکرول ممکن است در برخی از ویروس‌ها یا سویه‌های خاص اثر ضد ویروسی داشته باشد، اما اختصاصا درمانی برای کرونا به حساب نمی‌آید. با این حال از آنجا که علائم تنفسی، خشکی گلو و گرفتگی صدا را در سرماخوردگی یا کرونا از بین می‌برد، می‌توانید از روتارین در این موارد استفاده کنید که به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند.

  • طریقه مصرف روتارین برای سرفه چگونه است؟

بسته به میزان شدت علائم، روزی دو یا سه مرتبه، هر بار یک ساشه از روتارین را می‌توانید استفاده کنید. برای مصرف یک ساشه را در یک لیوان آب جوش خالی کنید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند تا خوب حل شده و دمای آن کمتر شود. بعد آرام آرام آن را میل کنید.

پودر روتارین برای چیست؟
از پودر روتارین برای بهبود سرفه، خشکی گلو، گرفتگی صدا و گلودرد استفاده می‌شود.

همچنین اگر به طور مثال قبل از سخنرانی خود می‌خواهید از روتارین استفاده کنید، تقریبا یک ربع قبل از آن یک ساشه روتارین را مصرف کنید تا صدای شما باز شود و حنجره‌تان برای مکالمه طولانی‌مدت آماده شود.

  • آیا کودکان و نوزادان هم می‌توانند از روتارین استفاده کنند؟

به دو دلیل بهتر است که استفاده نکنند. اول اینکه مطالعات در مورد امنیت مصرف مرزنجوش و به دانه برای کودکان خیلی کامل و محکم نیستند. علت دوم فرم دارویی روتارین است. کودکان به دلیل اینکه هنوز کنترل خوبی بر بلع خود ندارند، ممکن است در هنگام خوردن روتارین اشتباها به مجرای تنفسی آن‌ها بپرد و دچار سرفه یا حتی موارد شدیدتر و خطرناک‌تر شوند. بنابراین بهتر است برای کودکانی که دچار سرفه، گرفتگی گلو و موارد این چنین هستند، از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنید.

خرید شربت ضد سرفه کودکان و بزرگسالان

  • آیا می‌توان روتارین را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد؟

در بارداری و شیردهی باز هم به دلیل ناکافی بودن نتایج مطالعات بهتر است از روتارین استفاده نشود.

  • تداخلات دارویی و عوارض روتارین چگونه است؟

عارضه خاصی برای پودر روتارین ذکر نشده است، اما اگر از قبل به مرزنجوش یا به دانه حساسیت دارید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

ممکن است مرزنجوش با بعضی از داروهای ضد انعقاد خون تداخل دارویی داشته باشد، پس قبل از مصرف روتارین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین از آنجا که روتارین در آب حالت لعابی تشکیل می‌دهد، بهتر است زمان مصرف آن با هر داروی دیگری حداقل یک ساعت فاصله داشته باشد که باعث اختلالا در جذب سایر داروهای مصرفی نشود.

  • سوالات دیگری نیز در مورد روتارین پزسیده می‌شود. مانند اینکه آیا روتارین برای اسهال و یبوست خوب است؟ آیا روتارین در دیابت اثر دارد؟ مصرف روتارین برای فشار خون چطور است؟ روتارین باعث لاغری می‌شود یا خیر؟

ترکیبات روتارین به گونه‌ای نیست که شما بخواهید از آن برای این مصارف خاص استفاده کنید. مطالعات کمی بر روی مصرف روتارین در دیابت یا فشار خون انجام شده است ولی هیچ یک نتایج قابل اعتنایی که ارزش ذکر کردن داشته باشد، نداشته‌اند.

  • درمورد طعم روتارین نیز سوالات زیادی پرسیده می‌شود.

روتارین مزه خاصی ندارد و بیشتر همان حالت لعاب و موسیلاژ است و تا حدی طعم داروهای گیاهی را می‌دهد ولی به هیچ عنوان ناخوشایند نیست. بوی خاصی هم ندارد و معمولا افراد به راحتی از آن استفاده می‌کنند و شکایت خاصی ندارند. مگر اینکه خیلی به داروهای گیاهی حساس باشند که در آن صورت می‌توانند از داروهای شیمیایی استفاده کنند.

  • آیا می‌توان روتارین را با چیز دیگری مخلوط کرد؟

درمورد اختلاط روتارین با شیر، عسل و… بهتر است که بعد از آماده‌سازی در آب، با چیز دیگری مخلوط نکنید. ممکن است روی قوام آن اثر منفی داشته باشد. بهترین انتخاب برای حل کردن پودر روتارین آب جوش است.

  • تاثیر روتارین بر افرادی که آسم دارند چگونه است؟

برای بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های انسدادی ریوی مثل آسم و… هستند، باید گفت اثر روتارین و ترکیبات آن بیشتر موضعی است و زمانی که از حنجره و ابتدای حلق می‌گذرد، می‌تواند باعث کاهش التهاب و آزار و گرفتگی سرفه شود. اما نمی‌توان از روتارین انتظار تاثیر بر بافت ریه داشت. با این حال کسی که بیماری انسدادی ریه دارد، جدا از داروهای اصلی خود از داروهای کمکی برای علامت‌درمانی سرفه نیز استفاده می‌کند که روتارین می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

  • در مورد طبع ترکیبات روتارین نیز سوال پرسیده شده بود.

به دانه طبع سرد و تا حدی مرطوب دارد که می‌تواند آزار و گرمی و خشکی بافت‌های ملتهب را کاهش دهد. مرزنجوش طبع گرم و خشک دارد ولی مقادیر آن کمتر است و مشکلی برای گرفتگی گلو و التهاب و خشکی گلو و حنجره ایجاد نمی‌کند.

ویدئوی مصرف روتارین برای سرفه

دکتر ضحا مرتضوی به سوالات متداول شما درباره پودر ضد سرفه روتارین پاسخ می‌دهند:

جمع بندی

همانطور که گفتیم روتارین یکی از نمونه‌های پراستفاده‌ترین و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه و گرفتگی صدا است. از این محصول برای بهبود گلو درد و خشکی گلو نیز استفاده می‌شود. بنابراین احتمال پیش آمدن سوالات بسیار از طرف مصرف‌کنندگان آن کاملا طبیعی است. در این مقاله به این سوالات شما پاسخ داده و اطلاعات لازم برای طریقه مصرف روتارین برای سرفه و موارد دیگر را بیان کردیم.

هر سوال دیگری در مورد روتارین و سایر محصولات گیاهی داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

خرید پودر روتارین


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره