مصرف روتارین برای کودکان
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پودر روتارین یک فرآورده گیاهی است که برای بهبود سرفه و گلودرد کاربرد فراوانی دارد و در بین افراد محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد معرفی پودر روتارین را داریم و در ادامه به بررسی این مسئله که آیا روتارین برای کودکان مفید است یا خیر می‌پردازیم. اگر قصد خرید روتارین و مصرف آن را دارید، با ما تا انتهای متن همراه باشید.

سرفه و گلودرد کودکان

سرفه و گلودرد از مشکلات بسیار شایع برای کودکان است که معمولا در فصول سرما رواج بیشتری دارد. این شرایط کودک گاهی باعث نگرانی والدین می‌شود. سرفه همیشه نشانی از یک مشکل جدی نیست و به طور معمول بعد از چند روز بهبود یافته و از بین می‌رود. اما در صورتی که به صورت مزمن باشد و بیشتر از دو الی سه هفته ادامه پیدا کند، مراجعه به پزشک و بررسی علت آن ضروری است.

گاهی اوقات سرفه‌های مخاط، باعث از بین رفتن عفونت‌ها و هرگونه عامل تحریک‌کننده می‌شود و از دستگاه تنفسی کودک شما محافظت می‌کند. در صورتی که کودک به ویروس مبتلا شود، ممکن است چندین بار در روز سرفه کند. در ادامه علت‌های معمول سرفه و گلودرد در کودکان را بررسی خواهیم کرد.

علت‌های سرفه در کودکان

به طور کلی سرفه به این معنی است که بدن سعی دارد یک عامل تحریک‌کننده را از بدن خارج کند. برخی از علت‌های رایج ایجاد سرفه در کودکان عبارتند از:

عفونت: برخی از عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و کروپ می‌توانند منجر به سرفه طولانی مدت در کودکان بشوند. سرفه ناشی از سرماخوردگی معمولا خشک خفیف تا متوسط است ولی سرفه ناشی از آنفولانزا شدیدتر است. این نوع از عفونت‌های ویروسی با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود؛ اما با تجویز داروهای دیگر از سوی پزشک قابل درمان خواهد بود.

آسم: تشخیص آسم در کودکان ممکن است کمی سخت باشد چون علائم هر کودک با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی سرفه‌هایی که خس خس مانند هستند و در هنگام شب بدتر می‌شوند، می‌توانند یکی از علائم آسم باشند. همچنین اگر سرفه کودک در زمان فعالیت بدنی در طی باز شدیدتر می‌شود، ممکن است به علت آسم باشد.

علت سرفه در کودکان
عفونت، آسم، آلرژی، سیاه سرفه، رفلاکس اسید و… می‌توانند از علل سرفه در کودکان باشند.

سیاه سرفه: سرفه‌های بلند و پشت سر هم، آبریزش بینی، عطسه و تب پایین می‌توانند از علائم ابتلا به سیاه سرفه باشند. این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

آلرژی: حساسیت فرزند شما به برخی از مواد غذایی، گرده، پوست بدن حیوانات خانگی و… می‌تواند موجب سرفه او شود. سرفه طولانی، خارش گلو، آبریزش بینی و گلودرد از علائم رایج آلرژی یا حساسیت هستند که معمولا با دارو یا تزریق آمپول ضد آلرژی درمان می‌شوند.

رفلاکس اسید: یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث سرفه کودک شود، رفلاکس است که آن را با سوزش سردل می‌شناسیم. برای درمان رفلاکس معده کودک لازم است نکاتی را در رژیم غذایی رعایت کرده و به متخصص گوارش اطفال مراجعه نمایید.

پودر روتارین یک نوع دمنوش محسوب می‌شود که از گیاهان دارویی مرزنجوش و دانه به تولید شده است. این محصول سبب رقیق شدن ترشحات تنفسی شده و می‌تواند دردهای سینه و گلو و به خصوص سرفه را درمان کند. قبل از اینکه به بررسی مفید یا مضر بودن روتارین برای کودکان بپردازیم بهتر است با پودر روتارین بیشتر آشنا شویم.

خرید روتارین

روتارین چیست؟

پودر روتارین محصولی است که برای بهبود سرفه، باز کردن صدا، بهبود عفونت گلو و سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روتارین از دانه به و گیاه مرزنجوش استفاده شده است که خواص درمانی بسیار موثری دارند.

کاروارکرول ماده موثره در گیاه مرزنجوش است که خواص آنتی میکروبیال دارد. این گیاه برای بیماری‌های متعدد دستگاه تنفس مانند سرفه و عفونت برونشیال به عنوان داروی اکسپکتورانت استفاده می‌شود،  دانه به برای سرفه بسیار موثر است و همچنین خواص ضد التهابی و التیام بخشی نیز دارد.

موسیلاژهای موجود در ترکیبات پودر روتارین، گلو را نرم کرده و از تحریک شدن عضلات صاف مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. استفاده از پودر روتارین در کنار مصرف یک شربت خلط آور می‌تواند در مدت کوتاهی شما را از شر سرفه‌های مداوم راحت کند.

از روتارین همچنین برای رهایی از گرفتگی صدا (به خصوص قبل از سخنرانی) استفاده می‌شود. پودر روتارین این قابلیت را دارد که نیم ساعت پس از مصرف به طور کامل صدا را به حالت اولیه بازگرداند. دلیل آن نیز حضور ترکیبات آرامبخش و ضد التهاب در ترکیبات این داروی گیاهی است.

بسیاری از پزشکان و متخصصان استفاده از روتارین را برای دوران کرونا نیز توصیه می‌کنند، زیرا این پودر گیاهی می‌تواند سرفه و گلودرد را که دو مورد از علائم شایع کرونا هستند، تسکین دهد. توجه داشته باشید اثرات روتارین برای کرونا فقط محدود به درمان علائمی چون سرفه، التهاب گلو و گلو درد است و تاثیری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری یا درمان آن ندارد.

ترکیبات روتارین

برخی از افراد روتارین را با چهارتخمه اشتباه می‌گیرند. در صورتی که محتویات روتارین با چهارتخمه متفاوت است و از به دانه و سرشاخه های گیاه مرزنجوش تهیه شده است.

دانه به (کیدونیا اوبلانگا)

دانه به وقتی در آب داغ قرار می‌گیرد، موسیلاژ یا اصطلاحا لعاب پرخاصیتی تولید می‌کند که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب مانند ویتامین ث،‌ اسیدهای آلی و تانن‌ها است. دانه به و لعاب به دست آمده از آن التهاب مجاری تنفسی را کاهش داده و به بهبود تحریکات گلو، گلودرد و گرفتگی صدا کمک می‌کند.

مرزنجوش

یکی از گیاهان دارویی شناخته شده در درمان سرفه مرزنجوش است. استفاده از این گیاه دارویی در پودر روتارین به درمان سرفه،‌ التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی کمک کرده و به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد در مقابله با ویروس‌هایی چون آنفولانزا نیز موثر است. مرزنجوش حاوی مواد مغذی چون ویتامین A و ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است.

طریقه مصرف روتارین

جهت استفاده از پودر روتارین برای سرفه و بهبود گلودرد، یا از بین بردن گرفتگی صدا می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

روزی دو تا سه مرتبه (یا قبل از سخنرانی) یک ساشه را در یک لیوان آب جوش بریزید. ۳ دقیقه صبر کنید تا کاملاً با آب مخلوط شود و سپس آرام و جرعه جرعه میل کنید.

مصرف پودر روتارین برای کودکان

حال که با پودر روتارین و خواص بی‌نظیر آن آشنا شدیم بهتر می‌توانیم در مورد اثر روتارین برای کودکان صحبت کنیم.

روتارین برای کودکان

با در نظر گرفتن ویژگی‌های پودر روتارین ممکن است تصمیم به استفاده از روتارین برای کودکان خود جهت رهایی از سرفه و گلودرد داشته باشید. به طور کلی لازم است این تصمیم با مشورت با پزشک انجام گیرد. مصرف روتارین برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود و افراد بالاتر از این سن در صورت تجویز پزشک می‌توانند از پودر روتارین استفاده کنند.

عوارض روتارین برای کودکان

همانطور که در ترکیبات پودر روتارین مشاهده کردید، این محصول دارای محتویات مضری برای کودکان نمی‌باشد، با این حال از آنجایی که مصرف پودر روتارین برای کودکان مجاز اعلام نشده، بهتر است ابن محصول را بدون مشورت با پزشک به فرزندان خود ندهید.

جمع بندی

همانطور که در طول متن مطالعه نمودید، جهت مصرف روتارین برای کودکان بهتر است تحت نظر و تجویز پزشک عمل کنید. مصرف روتارین برای افراد بالاتر از ۱۲ سال مجاز است. شما می‌توانید جهت تهیه پودر روتارین و سایر محصولات شامل قرص و شربت سرفه کودکان به لینک زیر مراجعه کنید و خرید خود را به راحتی انجام دهید.

خرید شربت ضد سرفه کودکان

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوالی درمورد پودر روتارین و سایر محصولات می‌توانید پرسش خود را در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره