نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ال کارنیتین یک اسید آمینه مهم در بدن است که جزو اصلی‌ترین مکمل‌های مصرفی ورزشکاران و بدنسازان محسوب می‌شود. دلیل این مسئله افزایش بازدهی ورزشکاران و کمک به عملکرد ورزشی آن‌ها می‌باشد. اما دیگر کاربرد بسیار مهم ال کارنیتین و مکمل‌های آن در تبدیل چربی به انرژی است. بسیاری از مطالعات تاثیر اسید آمینه کارنیتین را بر کاهش وزن و کاهش BMI تایید کرده‌اند. اما درمورد نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به تمام آن‌ها پاسخ خواهیم داد. اگر شما هم به فکر انتخاب یک مکمل ال کارنیتین مناسب و موثر جهت کاهش وزن خود هستید، این مقاله را از دست ندهید.

ال کارنیتین چیست؟

قبل از اینکه درمورد خواص و نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری صحبت کنیم، بهتر است شما را با این اسید آمینه بسیار مهم بیشتر آشنا کنیم. L-carnitine یک ماده مغذی است که در بدن با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود. این آمینو اسید را می‌توان به مقدار کمی از منابع غذایی حیوانی از جمله گوشت و لبنیات دریافت کرد.

اما افرادی که گیاه‌خوار هستند و یا به دلایلی از منابع غذایی ال کارنیتین استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از مکمل‌های آن از جمله انواع قرص ال کارنیتین استفاده کنند. در واقع ال کارنیتین یک آمینو اسید بعضاً ضروری محسوب می‌شود و بدین معنی است که در بعضی از شرایط ضروری می‌باشد.

اصلی‌ترین نقش ال-کارنیتین در بدن تولید انرژی از طریق انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری سلول‌ها است. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم، ال-کارنیتین موجب می‌شود که چربی‌ها راحت‌تر سوزانده شده و به انرژی قابل استفاده تبدیل شوند. البته بدن ما برای اینکه بتواند به میزان کافی ال کارنیتین بسازد، به مقدار زیادی ویتامین C احتیاج دارد. از همین رو تامین ویتامین C نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

ال کارنیتین برای چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که مکمل‌های حاوی ال کارنیتین شامل انواع قرص، کپسول، پودر، ویال خوراکی و تزریقی چه کاربردهایی دارند. از مهم‌ترین خواص ال کارنیتین و مکمل‌های حاوی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع کاهش وزن و کمک به درمان چاقی
  • کمک به کاهش BMI (شاخص توده چربی)
  • افزایش عملکرد ورزشی و بهبود قدرت بدن
  • کاهش خستگی ذهن و تقویت حافظه
  • بهبود خلق و خو و کاهش استرس
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کاهش دردهای عضلانی و جلوگیری از آسیب مفاصل (خصوصا در هنگام ورزش)
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • تقویت اسپرم و بهبود حرکت اسپرم‌ها
  • کمک به درمان افسردگی

ارتباط ال کارنیتین و لاغری

همانطور که مشاهده کردید، مکمل‌های ال کارنیتین دارای خواص بسیار متنوعی هستند. حال ببینیم ال کارنیتین تا چه اندازه می‌تواند باعث کاهش وزن شود. آیا تمام این تبلیغات گسترده راجع به خاصیت چربی سوزی مکمل‌های این ماده صحت علمی نیز دارند یا خیر. برای پاسخ به این سوال نتایج چندین مطالعه و تحقیق را که بر روی ال‌کارنیتین انجام گرفته بررسی می‌کنیم.

با مروری بر ۳۷ مطالعه صورت‌گرفته در این زمینه، می‌توان دریافت که مکمل‌های ال کارنیتین به طور چشمگیری در کاهش وزن بدن، کاهش شاخص توده بدن یا BMI و کم کردن توده چربی موثر عمل می‌کنند. این خبر خوبی است. در یک تحلیل دیگر از ۹ مطالعه نشان داده شد که در افرادی که دچار چاقی مفرط بوده یا مسن‌تر هستند، مصرف مکمل ال کارنیتین در کاهش وزن بیشتر کمک‌کننده می‌باشد. البته درمورد تاثیر ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن در طولانی‌مدت، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اما نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که با وجود اثبات علمی ال کارنیتین در سوزاندن چربی‌ها، مصرف مکمل‌های این ماده مغذی به تنهایی موجب لاغری شما نمی‌شود. در واقع برای اینکه بتوانید از قرص‌های ال کارنیتین برای لاغری با حداکثر تاثیرگذاری استفاده کنید، باید علاوه بر رعایت رژیم مناسب، از یک برنامه ورزشی منظم نیز پیروی کنید. ال کارنیتین می‌تواند با تبدیل چربی به انرژی، موجب افزایش بازده ورزشی شده که از همین موضوع جهت فعالیت بیشتر در طول روند کاهش وزن خود می‌توانید استفاده کنید.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری

همانطور که قبلا هم گفتیم مکمل‌های ال کارنیتین در فرم‌های مختلفی در بازار وجود دارند، که این اشکال نیز هر کدام ممکن است در چندین دوز ارائه شود. به طور مثال قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم یا ۵۰۰ میلی‌گرم، ویال خوراکی ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ میلی‌گرم، انواع کپسول، پودر ساشه‌ای، محلول خوراکی و یا حتی قرص جوشان حاوی ال کارنیتین در داروخانه‌ها وجود دارد. در بین مکمل‌های مخصوص ورزشکاران ممکن است مقادیر بالاتر ال کارنیتین نیز به صورت مایع و یا پودر به فروش برسد.

با توجه به این تنوع زیاد مکمل‌ها، جهت اطلاع از نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری بهتر است مطابق با دستور پزشک عمل کرده و یا از دستورالعمل پیشنهادی بروشور محصول پیروی کنید. پزشک یا یک متخصص می‌تواند بهترین روش مصرف را با توجه به ساختار بدنی شما در اختیارتان بگذارد تا به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید. به طور معمول دوز مصرفی ال کارنیتین بین ۲ تا ۴ نوبت در روز تجویز می‌شود.

توجه داشته باشید که بهترین نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری این است که بعد از خوردن آن باید مقدار زیادی آب بنوشید. اگر از قرص ال کارنیتین استفاده می‌کنید، لازم است قرص را کاملا بجوید.

نکته دیگر در هنگام استفاده از مکمل‌های ال کارنیتین این است که دارو باید در زمان‌های مشخصی مصرف شود و در صورتی که یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. در ادامه برای اینکه بهتر با نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری آشنا شوید، چند نمونه مکمل ال کارنیتین که محبوبیت زیادی دارند را معرفی کرده و روش استفاده از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰

یکی از انواع مکمل‌های ال کارنیتین، ویال‌های خوراکی آن است که به دلیل مصرف راحت مورد استقبال برخی از افراد قرار گرفته است. ویال به ظروف شیشه‌ای کوچکی که برای نگهداری دارو به صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود، گفته می‌شود. ویال‌های ال کارنیتین معمولا به صورت مایع و خوراکی هستند، اما نوع تزریقی آن نیز وجود دارد. این محصولات در دوزهای ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ در بازار ارائه می‌شوند.

ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ بی اس کی یک مکمل تغذیه‌ای است که حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم لووکارنیتین می‌باشد و به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند. نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری با کمک ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ بی اس کی به صورت زیر است:

حداکثر ۳ گرم (۳ ویال) در روز مجاز به استفاده از این ویال هستید. بهتر است در ابتدای مصرف با مقدار یک گرم در روز شروع کرده و سپس تا ۳ گرم افزایش دهید. این محلول برای مصرف خوراکی است و می‌توانید آن را به تنهایی یا به صورت حل شده در نوشیدنی یا غذای مایع مصرف کنید.

ویال خوراکی ال کارنیتین 1000 بی اس کی
جهت خرید ویال خوراکی ال کارنیتین ۱۰۰۰ با قیمت مناسب از داروخانه مفیدطب روی عکس کلیک کنید.

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم از رایج‌ترین مکمل‌های این ماده مغذی است که طرفداران زیادی دارد. معمولا در این نوع قرص‌ها از ال کارنیتین تارتارات استفاده می‌شود. ورزشکاران و افراد عادی می‌توانند از قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری، افزایش سطح انرژی بدن، سوخت و ساز چربی‌ها و تامین سلامت قلب و عروق بهره ببرند.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری با استفاده از قرص‌های حاوی ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم معمولا به صورت روزانه یک تا دو قرص (به طور جداگانه) همراه با غذا و یک لیوان آب توصیه می‌شود. قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ کارن یک مکمل ایرانی است که می‌توانید آن را از لینک زیر تهیه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ کارن

قرص ال کارنیتین ۵۰۰

قرص‌های حاوی ال کارنیتین با دوز ۵۰۰ میلی‌گرم نیز ارائه می‌شوند. این مکمل جهت افزایش انرژی بدن، کمک به چربی سوزی، جلوگیری از خستگی و کوفتگی عضلات پس از تمرین‌های ورزشی و بهبود عملکرد ورزشکاران به کار گرفته می‌شود. قرص ال کارنیتین گلد ۵۰۰ محصولی از شرکت مولتی نرمال سوئیس یکی از انواع مکمل‌های خارجی ال کارنیتین است. این قرص حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین ال تارترات می‌باشد.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری و سایر کاربردهای آن با استفاده از قرص ال کارنیتین گلد ۵۰۰، به صورت روزانه ۱ تا ۳ عدد قرص همراه با غذا توصیه شده است. شما می‌توانید جهت خرید و اطلاع از قیمت قرص ال کارنیتین ۵۰۰ خارجی مولتی نرمال به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین گلد ۵۰۰

کپسول ال کارنیتین ۵۰۰

کپسول‌های ال کارنیتین نیز همانند قرص‌های آن جهت بهبود عملکرد ورزشکاران و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این می‌توانید از اثر چربی سوزی، اثرات آنتی اکسیدانی، بهبود بیماری‌های قلبی، بهبود آلزایمر، افزایش قدرت اسپرم و کاهش استرس اکسیداتیو آن‌ها نیز بهره ببرید.

کپسول ال کارنیتین ۵۰۰ بهتا دارو حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم L-carnitine می‌باشد و جهت مصرف آن می‌توانید روزانه دو تا سه بار، هر مرتبه یک عدد کپسول میل کنید. جهت خرید این کپسول ال کارنیتین ۵۰۰ بهتا دارو می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید کپسول ال کارنیتین ۵۰۰

جمع بندی

در این مقاله در مورد نکات لازم جهت نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن صحبت کردیم. همچنین چند نمونه از پرفروش‌ترین مکمل‌های این اسید آمینه را به شما معرفی کردیم. جهت خرید هر یک از این محصولات می‌توانید به داروخانه اینترنتی مفیدطب مراجعه کنید. توجه داشته باشید که انتخاب یک مرکز یا فروشگاه معتبر جهت تهیه مکمل‌های اصل و دارای مجوز سازمان غذا و دارو بسیار مهم است.

شما می‌توانید جهت خرید سایر مکمل‌های ال کارنیتین شامل انواع کپسول، پودر، ویال و قرص ال کارنیتین به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط