انواع قرص ال کارنیتین
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ال کارنیتین یک آمینو اسید مهم در بدن است که اغلب در بدن تولید می‌شود. این ماده مغذی در برخی از غذاها هم وجود دارد و از راه مکمل‌های غذایی نیز مصرف می‌شود. نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، تبدیل چربی به انرژی می‌باشد. آمینو اسید ال کارنیتین به خواص زیادی از جمله چربی سوزی، کمک به لاغری، سلامت قلب و… معروف است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌خوانید که ال کارنیتین چیست، چه انواعی دارد، خواصش شامل چیست و بهترین انواع قرص ال کارنیتین کدام‌ها هستند. با ما همراه باشید.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین (L-carnitine) نوعی ماده مغذی و یک آمینو اسید است که به صورت مکمل غذایی نیز مصرف می‌شود. این ماده در بدن، با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود. هنگامی که بدن نتواند به میزان کافی از این ماده بسازد، می‌توان از مکمل‌های آن از جمله انواع قرص ال کارنیتین مصرف کرد.

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، تولید انرژی از طریق انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری سلول‌هاست. در واقع میتوکندری به عنوان موتوری در درون سلول‌ها عمل می‌کند؛ به عبارتی، چربی‌ها را میسوزاند تا به انرژی قابل استفاده تبدیل شوند. برای این که بدن بتواند به میزان کافی ال کارنیتین بسازد، به مقدار زیادی ویتامین C احتیاج دارد.

در کنار ال کارنیتینی که درون بدن تولید می‌شود، مقدار کمی از این آمینو اسید را می‌توان از منابع غذایی حیوانی (گوشت و لبنیات) دریافت کرد. از آن جایی که افرادی دارای برخی از مشکلات ژنتیکی یا کسانی که وگان هستند، نمی‌توانند میزان کافی از ال کارنیتین را تولید یا دریافت کنند، این ماده مغذی یک آمینو اسید «بعضاً ضروری» (ضروری در بعضی از شرایط) محسوب می‌شود.

قبل از این که به این بپردازیم که ال کارنیتین برای چیست و خواص قرص ال کارنیتین شامل چه مواردی می‌شود، خوب است با انواع ال کارنیتین آشنا شوید.

مشاهده و خرید انواع مکمل ال کارنیتین

انواع کارنیتین

ال کارنیتین، فرم فعال بیولوژیکی استانداردِ ماده کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر انواع مکمل و قرص یافت می‌شود. اما چند نوع دیگر از کارنیتین وجود دارد:

دی کارنیتین (D-carnitine)

این نوع از کارنیتین فرمی غیر فعال است و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آن سطح کارنیتین خون را کاهش می‌دهد. این اتفاق منجر به تجمع چربی، التهاب کبد و استرس اکسیداتیو می‌شود. (این نوع کارنیتین را اکیداً بدون دستور و نظارت پزشک مصرف نکنید.)

استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-carnitine)

استیل ال کارنیتین که اغلب با نام ALCAR شناخته می‌شود، نوعی از کارنیتین است که احتمالا برای مغز دارای اثرات مثبتی است. مطالعات نشان می‌دهند که استیل ال کارنیتین می‌تواند به افرادی که به بیماری‌های زوال عصبی دچار هستند، کمک کند.

پروپیل ال-کارنیتین (Propionyl-L-carnitine)

این نوع کارنیتین برای مشکلات گردش خون مانند بیماری سرخرگ محیطی و فشار خون بالا مفید واقع می‌شود. طبق چند مطالعه قدیمی‌تر، این ماده ممکن است بتواند تولید نیتریک اکسید را بهبود دهد که این موضوع به جریان خون بهتر می‌انجامد.

ال کارنیتین ال تارترات (L-carnitine L-tartrate)

این نوع ال کارنیتین همان نوعی از است که معمولا در قرص ها و مکمل های ال کارنیتین استفاده می‌شود. یکی از دلایل مصرف این فرم، جذب سریع آن است. ال کارنیتین ال تارترات می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلات و ریکاوری سریع‌تر بعد از ورزش کمک کند.

***

بهترین نوع قرص کارنیتین برای بیشتر مردم، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین است. گرچه باید توجه داشت این مکمل‌ها در هر فرد با چه هدفی و به خاطر چه نیازی استفاده می‌شود.

مکمل و قرص ال کارنیتین برای چیست؟

در این بخش با خواص انواع قرص ال کارنیتین و به طور کلی کاربرد مکمل های غذایی این ماده آشنا می‌شود.

ال کارنیتین و لاغری

یکی از دلایل محبوبیت مکمل و انواع قرص ال کارنیتین به خاطر تبلیغات موجود در رابطه با خاصیت چربی سوزی این مکمل هاست. در واقع به دلیل این که ال کارنیتین کمک میکند که اسیدهای چرب بیشتری به سلول ها منتقل شود و برای تولید انرژی سوزانده گردد، این ماده گاهی به عنوان مکملی برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

یک مرور بر ۳۷ مطالعه دریافت که مکمل های ال کارنیتین به طور چشمگیری در کاهش وزن بدن، BMI یا شاخص توده بدن و توده چربی در بدن موثر بوده است.

در تحلیلی دیگر از ۹ مطالعه، که اغلب آن‌ها بر روی افراد دچار چاقی مفرط یا مسن‌تر بود، نتیجه گرفتند که افراد با مصرف مکمل ال کارنینتین به طور میانگین ۱.۳ کیلوگرم وزن بیشتری کم کردند.

به علاوه، یک فراتحلیل از ۶ مطالعه نشان داد که ال کارنیتین می‌تواند وزن بدن، شاخص توده بدنی و چربی شکمی را در افرادی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، کاهش دهد.

البته برای تاثیر ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن در طولانی مدت، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در نظر داشته باشید که هرچند از لحاظ علمی و تکنیکی، ال کارنیتین در سوختن چربی‌ها و تبدیل آن به انرژی نقش دارد، اما مصرف مکمل آن به تنهایی باعث افزایش چربی سوزی و کاهش توده‌ی چربی در بدن نمی‌شود. برای اینکه بتوانید از مکمل و قرص ال کارنیتین برای لاغری استفاده کنید، باید علاوه بر رژیم لاغری، از یک برنامه ورزشی منظم نیز پیروی کنید.

در نهایت، ال کارنیتین با افزایش بازده ورزشی و تولید انرژی بیشتر از چربی‌ها برای ورزش و فعالیت بیشتر، می‌تواند به روند کاهش وزن و چربی سوزی شما کمک کند.

ال کارنیتین و عملکرد مغز

مکمل و قرص ال کارنیتین با ورود به بدن در بخش‌های مختلفی ذخیره می‌شود که یکی از آن‌ها مغز است. ال کارنیتین توانایی عبور از سد خونی محافظ مغز و ورود به سلول‌های مغزی را دارد. این ماده به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا علاوه بر گلوکز، از اسیدهای چرب نیز به عنوان منبع انرژی استفاده کنند.

انرژی تولید شده توسط اسیدهای چرب (اجزاء زیستی چربی‌ها) پایدارتر بوده و بازدهی فعالیت نورون‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه مصرف ال کارنیتین به کاهش خستگی ذهن، بهبود خلق و خو، کاهش استرس، بهبود قوای شناختی و تقویت حافظه، به خصوص در سالمندان کمک می‌کند.

ال کارنیتین و سلامت قلب

یکی دیگر از فواید قرص ال کارنیتین، کمک به سلامت قلب و عروق است. این ماده با آزاد شدن در رگ‌ها، به تولید نیتریک اکسید بیشتری می‌انجامد و به گشادی رگ‌های اطراف قلب کمک می‌کند. این فرایند فشار خون را کاهش داده و به افزایش سلامت قلب هم کمک می‌کند.

ال کارنیتین و عملکرد ورزشی

می‌توان مهم‌ترین تأثیر نقش ال-کارنیتین در بدن را افزایش بازدهی ورزشکاران و کمک به عملکرد ورزشی آنان دانست (یا حداقل نقشی که اغلب افراد به دنبال آن هستند). این آمینو اسید، با تولید انرژی پایدارتر از چربی‌ها و جایگزین کردن آن‌ها با گلیکوژن ماهیچه‌ای، سوخت و انرژی مورد نیاز سلول‌های عضلانی برای فعالیت‌های بدنی سنگین را فراهم می‌کند. این فرایند به تقویت عضلات و سلول‌های ماهیچه‌ای در بدنسازان کمک کرده و از سوختن ماهیچه‌ها (مصرف پروتئین ماهیچه) جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، مصرف مکمل و قرص ال کارنیتین به کاهش دردهای عضلانی در هنگام ورزش و جلوگیری از آسیب به مفصل‌ها نیز کمک می‌کند. از آنجا که ورزشکاران حرفه‌ای با تمرینات سنگین ممکن است دچار آسیب‌های شدید شوند، مصرف ال کارنیتین می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد.

ال کارنیتین برای دیابت نوع ۲

ال کارنیتین می‌تواند برای افرادی که به دیابت نوع ۲ دچار هستند، مفید باشد. یک مرور بر ۴۱ مطالعه به این نتیجه رسید که مکمل‌ها و قرص های ال کارنیتین می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن یا چاقی مفرط، قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (یک مارکر سطح قند خون در بلند مدت) را کاهش دهد و حساسیت انسولینی را افزایش دهد.

طبق گفته محققان، ال کارنیتین این گونه عمل می‌کند که گیرنده‌های انسولین را دستکاری کرده و بروز برخی از ژن‌های خاص که متابولیسم قند را تنظیم می‌کنند، تغییر می‌دهد.

ال کارنیتین همچنین ممکن است برای بهبود عملکرد سلول‌های بتا که در پانکراس هستند و مسئولیت ساخت انسولین را دارند، مفید باشد.

قرص ال کارنیتین برای تقویت اسپرم

شاید شنیده باشید که قرص ال کارنیتین اسپرم را تقویت می‌کند یا برای حرکت اسپرم مفید است. این ادعا را برخی از مطالعات تایید کرده‌اند. در واقع تعداد پایین اسپرم به سطح پایین کارنیتین در بدن مردان نسبت داده شده است. چندین مطالعه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل های ال کارنیتین، تعداد و حرکت اسپرم را تقویت می‌کند.

ال کارنیتین برای افسردگی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ال کارنیتین برای درمان افسردگی می‌تواند مفید باشد. طبق یک مرور بر ۱۲ مطالعه، استیل ال کارنیتین به طور خاص، برای کاهش علائم افسردگی در مقایسه با دارونما، اثرات مثبتی از خود نشان داده است.

نکته جالب توجه دیگر آن است که چندین مطالعه در این مرور، همچنین دریافتند که استیل ال کارنیتین به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر بودند اما عوارض ناخواسته کمتری را ایجاد کردند. اگرچه در نظر داشته باشید که به تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر درمانی ال کارنیتین در افسردگی نیاز است.

بهترین انواع قرص ال کارنیتین چیست؟

در این بخش درباره مدل‌های مختلف قرص ال کارنیتین موجود در بازار دارویی و مکمل ایران توضیح می‌دهیم و معرفی می‌کنیم که بهترین انواع قرص ال کارنیتین چیست و شامل چه ترکیباتی می‌شود. مکمل‌های معرفی شده در این بخش، همگی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند و در صورتی که از مراکز معتبری مثل داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه شوند، برچسب اصالت دارند.

قرص وانا برن ال کارنیتین

قرص وانا برن نورم لایف یکی دیگر از انواع قرص ال کارنیتین است که البته در این محصول نیز از فرم ال کارنیتین تارترات استفاده شده است. در هر قرص وانا برن، ۱۰۰۰ میلی گرم ال کارنیتین وجود دراد.

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ کارن

قرص ال کارنتین ۱۰۰۰ کارن، یک قرص ال کارنیتین ایرانی با کیفیت است. این محصول حاوی ال کارنیتین تارتارات است و در هر قرص آن ۱۰۰۰ میلی گرم ال کارنیتین وجود دارد.

قرص ال کارنیتین ۵۰۰ گلد

شاید بتوان گفت که یکی از انواع بهترین قرص ال کارنیتین خارجی، قرص ال کارنیتین ۵۰۰ گلد است. البته در نظر بگیرید که این محصول تحت لیسانس سوئیس است و در ایران تولید می‌شود. هر قرص ال کارنیتین گلد، حاوی ۵۰۰ میلی گرم ، ال کارنیتین ال تارترات بوده و فاقد گلوتن، گندم، شیرین کننده، طعم دهنده‌های مصنوعی، نگهدارنده و مخمر می‌باشد.

طریقه مصرف قرص ال کارنیتین

طریقه مصرف قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰، طریقه مصرف قرص ال کارنیتین ۵۰۰ و… هر کدام بر اساس نیاز شما، دستور پزشک و یا بروشور محصول در نظر گرفته می‌شوند. اما معمولا قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ را روزانه یک تا دو قرص به صورت جداگانه و ترجیحا همراه غذا و یک لیوان آب مصرف می‌کنند.

از طرفی، مصرف قرص ال کارنیتین ۵۰۰ هم در ورزشکاران جهت افزایش کارایی بدن روزانه دو تا چهار قرص همراه غذا و برای افراد دیگر طبق دستور متخصص تغذیه یا پزشک توصیه می‌شود.

به هر حال بهتر است برای دانستن طریقه مصرف این قرص ها، به بروشور آن محصول خاص یا دستور پزشک مراجعه کنید.

عوارض قرص ال کارنیتین

مکمل ال کارنیتین نیز مانند سایر مکمل‌های غذایی اگر بیشتر از حد نیاز مصرف شود، برای بدن مشکل ایجاد می‌کند. اگر به اندازه نیاز خود از این مکمل استفاده کنید، عوارضی برای شما نخواهد داشت. البته برخی افراد ممکن است در اوایل مصرف دچار حالت تهوع یا مشکلات معده شوند.

قرص ال کارنیتین از کجا بخرم؟

شما می‌توانید مکمل‌های ال کارنیتین را به راحتی از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب سفارش داده و در محل مورد نظر تحویل بگیرید. همچنین قیمت انواع قرص ال کارنیتین در دسته بندی محصولی مربوطه قابل مشاهده است. (همه قیمت ها طبق مصوبه سازمان غذا و دارو درج شده‌اند.)

مشاهده و خرید انواع مکمل ال کارنیتین

سوالات متداول

قرص ال کارنیتین برای بارداری مجاز است؟

مصرف ال کارنیتین در افراد باردار حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

قرص ال کارنیتین جویدنی است؟

انواع مختلفی از قرص های ال کارنیتین در بازار موجود است که اغلب آن ها قرص بلعیدنی یا کپسول میباشد.

یک مکمل ال کارنیتین ۳۰۰۰ خوب چیست؟

یکی از محصولات مناسب با دوز ۳۰۰۰ میلی گرم ال کارنیتین، ویال خوراکی ال کارنیتین ۳۰۰۰ بنیان سلامت کسری است که به متابولیسم چربی ها کمک کرده و خواص ال کارنیتین را به خوبی به همراه می‌آورد. شما میتوانید این محصول را از مفیدطب به صورت اینترنتی خریداری کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و