اسپری نازوفیت برای کرونا
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چند هفته است که تمام دنیا گرفتار همه‌گیری سویه جدید کووید ۱۹، یعنی سویه امیکرون شده است.‌ این تصور که امیکرون از سویه‌های قبلی مثل دلتا ضعیف‌تر است، تصور درستی نیست چرا که سرعت فوق‌العاده بالای انتشار این ویروس، به سرعت باعث ابتلای افراد می‌شود. ویروس امیکرون برخلاف سویه‌های قبلی، بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند. یعنی نای، گلو و بینی. همچنین سردرد نیز در کنار آبریزش بینی از علائم شایع امیکرون است. یکی از اسپری‌های بینی گیاهی محبوب که در علائم بینی استفاده می‌شود، اسپری نازوفیت شرکت گلداروست. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، پس از مقدمه ای درباره علائم بیماری کرونا در سویه امیکرون، با اسپری نازوفیت برای کرونا و علائم امیکرون آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

علائم بینی امیکرون

امیکرون با ایجاد التهاب و آسیب در مخاط بینی، می‌تواند باعث بروز علائمی مثل آبریزش بینی و گرفتگی بینی و به دنبال آن، خشکی بینی بشود. به همین دلیل کنترل علائم بینی در سیر درمان امیکرون، اهمیت بسیار زیادی دارد.

پزشک ممکن است برای شما سرم شست و شوی بینی، داروهای خوراکی ضدحساسیت یا اسپری بینی ضدالتهاب شیمیایی تجویز کند. بسیاری از پزشکان نیز از داروهای گیاهی موثر بر آبریزش و گرفتگی و خشکی بینی استفاده میکنند. یکی از پر استفاده‌ترین اسپری‌های بینی گیاهی که در مشکلات بینی استفاده میشود، اسپری نازوفیت، تولید شده توسط شرکت گلدارو است.

حال با اشاره به این که بیشتر علائم کرونا در این روزها (ابتلا به امیکرون) شامل علائم بینی می‌شود، اثر اسپری نازوفیت برای کرونا را بررسی می‌کنیم.

نازوفیت، اسپری بینی گیاهی

اسپری بینی نازوفیت، حتی قبل از همه‌گیری بیماری کرونا ویروس نیز تولید می‌شد و در کنترل علائم آبریزش و گرفتگی بینی ناشی از بیماری‌های مختلف مثل آنفولانزا و سرماخوردگی و حساسیت فصلی استفاده می‌شد.

نازوفیت می‌تواند هم در پیشگیری، هم درمان علائم درگیری بینی کمک بکند. مصرف نازوفیت می‌تواند از بروز التهاب و خشکی مخاط بینی جلوگیری کند و در حین بیماری نیز کمک به کاهش گرفتگی و آبریزش بینی کمک کند.

خرید اینترنتی نازوفیت از مفیدطب

نازوفیت اسپری بینی گیاهی
نازوفیت می‌تواند هم در پیشگیری، هم درمان علائم درگیری بینی کمک بکند.

ترکیبات نازوفیت

در این بخش به بررسی اثر ترکیبات اسپری نازوفیت برای کرونا، علائم سرماخوردگی و… می‌پردازیم و شرح می‌دهیم که هر کدام از ترکیبات چه خاصیتی دارند:

اسانس پوست پرتقال و اسانس پوست لیمو

از اسانس مرکبات از دیرباز در رایحه‌درمانی، با هدف ایجاد آرامش ذهنی و جسمی استفاده می‌شده است. همچنین رایحه مرکبات اثر بسیار خوبی در کاهش احساس تهوعی دارد که بسیاری اوقات در مواردی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا بیمار را درگیر می‌کند.

نازوفیت حاوی مقادیر مناسبی اسانس لیمو و پرتقال است که به خوبی می‌توانند به کنترل علائم سرماخوردگی از جمله علائم بینی و گلو درد کمک بکنند. به اضافه، مطالعات برای اسانس مرکبات، خواص ضدقارچ، ضدویروس و ضدباکتری متعددی ذکر کرده‌اند.

روغن کاج سوزنی

عطر روغن کاج و استفاده از آن به عنوان بخور یا اسپری، می‌تواند به پاکسازی اثرات بیماری‌های مثل سرماخوردگی یا کرونا کمک بکند. همچنین ترکیبات این روغن خواص ضدالتهابی مناسبی دارند که می‌تواند باعث کاهش التهاب و آسیب مخاط بینی در حین استفاده از اسپری نازوفیت بشود. همچنین اثرات ضد میکروب برای روغن کاج نیز ذکر شده است.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی یک ضدالتهاب و نرم کننده قوی است که می‌تواند از خشکی و آسیب بیشتر مخاط بینی جلوگیری کند.

ویتامین A و E

اسپری این دو ویتامین در کنار هم و تماس آن‌ها با مخاط بینی می‌تواند به خوبی باعث کاهش التهاب، کمک به ترمیم مخاط آسیب دیده بینی و تخلیه راحت‌تر موکوس و خلط بینی درصورت ابتلا به آبریزش بینی بشوند. بنابراین اسپری نازوفیت با داشتن چنین ترکیباتی، می‌تواند برای کرونا و مواردی مانند کاهش التهاب احتمالی در بینی در این دوران، کمک کننده باشد.

شاید علاقه‌مند باشید درباره راه‌های درمان خلط گلو نیز بدانید. (روی لینک مقاله بزنید)

نحوه مصرف اسپری نازوفیت برای کرونا

قبل از تهیه نازوفیت دقت کنید که اگر خونریزی یک طرفه یا دوطرفه از بینی دارید، احساس برجستگی یا التهاب شدید در حفره بینی خود می‌کنید یا سابقه هرگونه جراحی یا آسیب بینی دارید، بهتر است بدون مشورت با پزشک متخصص از نازوفیت استفاده نکنید.

  1. قبل استفاده دست‌های خود را به خوبی بشویید. در استفاده دفعه اول، ابتدا یکی دوبار اسپری را فشار داده تا فعال شود. نکته: هر اسپری را فقط یک نفر می‌تواند استفاده کند.
  2. بینی خود را تمیز و تخلیه کنید.
  3. سرتان را کمی به عقب متمایل کنید و در هر سوراخ بینی، دو پاف از نازوفیت اسپری کنید.
  4. بعد از اسپری کردن با فشار دادن ملایم پره‌های بینی، محتوی اسپری را در سطح مخاط بینی پخش کنید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

اگر علی‌رغم مصرف از نازوفیت و داروهای دیگرتان، بعد از دوهفته همچنان درد سینوسی و گرفتگی و علائم بینی داشتید، مجدد یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

مصرف اسپری نازوفیت در بارداری

درصورتی که قصد بارداری دارید یا درحال حاضر باردار هستید، بهتر است بدون مشورت پزشک از نازوفیت استفاده نکنید چون محتوی مقادیری ویتامین آ است. حداکثر مقدار مصرف نازوفیت در خانم‌های باردار، دوبار در روز و هربار دو پاف داخل هر سوراخ بینی است.

نازوفیت برای کودکان

اگر کودک شما دچار خشکی بینی یا گرفتگی و خارش بینی است، می‌توانید طبق دستور ذکر شده، یا با میزان کمتر در حد رفع علائم، از نازوفیت استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نازوفیت در کودکان زیر سه سال نباید استفاده شود.

اسپری نازوفیت برای کودکان
باید توجه داشته باشید که نازوفیت در کودکان زیر سه سال نباید استفاده شود.

اسپری نازوفیت برای بویایی کرونا

هرچند که کَر بویی با سویه امیکرون کمتر از سویه‌های دیگر اتفاق می‌افتد، اما باز هم ممکن است بعد از ابتلا به کرونای امیکرون، تا مدتی حس بویایی نداشته باشید. اسپری نازوفیت حاوی اسانس مرکبات و ویتامین A است که در مطالعات مختلفی اثر آنها روی تسریع بازگشت قوای بویایی بعد از ابتلا به بیماری‌های تنفسی را بررسی کرده‌اند. از این جهت استفاده از اسپری نازوفیت بعد از کر بویی کرونا احتمالا می‌تواند با تحریک ملایم گیرنده‌های بویایی و کمک به ترمیم مخاط بینی، کمک کند که بویایی شما سریعتر به حالت عادی برگردد.

با انواع اسپری بینی از جمله اسپری باز کننده بینی آشنا شوید (روی لینک آن بزنید)

عوارض نازوفیت

نازوفیت از روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی تهیه شده‌است که کمترین عوارض را دارند.

منتها از آنجایی که روغن بادام زمینی در بعضی افراد می‌توانند حساسیت‌زا باشد، باید افراد با سابقه حساسیت به بادام زمینی از مصرف اسپری نازوفیت برای کرونا اجتناب کنند.

همچنین احتمال حساسیت و واکنش آلرژیک به ترکیبات گیاهی دیگر نازوفیت نیز وجود دارد.

جمع بندی‌

در این مقاله پس از مقدمه‌ای درباره علائم رایج امیکرون که بیشتر شامل علائم نای، گلو و بینی می‌شود، به بررسی اثر ترکیبات اسپری نازوفیت برای کرونا و علائم آن پرداختیم و درباره نحوه مصرف و به نکات مهمی مانند این که از نازوفیت در بارداری می‌توان استفاده کرد یا نه، اشاره کردیم.

شما می‌توانید انواع داروی گیاهی برای علائم سرفه و سرماخوردگی و نیز انواع مکمل و شربت تقویت سیستم ایمنی را از داروخانه آنلاین مفیدطب، به صورت اینترنتی و با سرعت بالا تهیه کنید.

خرید انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن

در صورتی که درباره محصولات از جمله اسپری نازوفیت برای کرونا سوالی داشتید، در قسمت نظرات کامنت کنید تا متخصصین داروخانه مفیدطب به آن‌ها پاسخ دهند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع