با انواع اسپری بینی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

انواع اسپری بینی و کاربردهای آن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

استفاده از اسپری بینی راه حل بسیار سریع و راحتی برای باز کردن راه تنفس است. با استفاده از این محصولات، بدون مصرف قرص یا تحمل داروهایی که عوارض مختلفی دارند، مشکلات حلق و بینی برطرف می‌شود. به همین دلیل استفاده از این راه حل آسان به خصوص برای افرادی که مدام درگیر آلرژی فصلی هستند، بسیار محبوب شده است. به خصوص که جدیداً اسپری بینی گیاهی نیز وارد بازار شده و عوارض ترکیبات شیمایی را ندارد. البته که همین محصولات هم انواع مختلفی دارد که هرکدام برای مشکل خاصی از گرفتگی بینی و سینوزیت گرفته تا آلرژی و آنفولانزا تهیه شده‌اند.

اگر شما هم زیاد دچار گرفتگی بینی و احتقان می‌شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب از مجله سلامت مفید طب به معرفی انواع اسپری بینی و کاربردهای آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع اسپری بینی برای چه مشکلاتی استفاده می‌شوند؟

حفره بینی مهم‌ترین دریچه تنفسی انسان است زیرا تصفیه هوا در آن صورت می‌گیرد. با این حال این دریچه بسیار هم در معرض التهاب و عفونت قرار دارد. با از کار افتادن این دریچه تنفسی ما مجبوریم از دهان نفس بکشیم. اکثر ما حداقل یک بار در طول یک بیماری یا عارضه دچار گرفتگی راه تنفسی بینی شده‌ایم و این حس را تجربه کرده‌ایم که تنفس از دهان چقدر سخت است. خشکی گلو، ورود آلودگی به دهان، خارش گلو و… از جمله مشکلاتی است که با تنفس دهانی ایجاد می‌شود. به همین دلیل اسپری بینی اختراع شده تا ما را هرچه سریع‌تر از این مشکلات خلاص کند.

اسپری بینی برای چیست؟
کاربردهای اسپری بینی

شرایطی که در آن می‌توان از انواع اسپری بینی استفاده کرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع آلرژی (فصلی، گرد و خاک، ادویه‌ها و…)
  • سینوزیت (عفونت سینوس‌ها)
  • سرماخوردگی و آنفولانزا
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی

این مشکلات ممکن است به دلیل ابتلا به یک بیماری، آلرژی یا مشکل زمینه‌ای ایجاد شود. در هر صورت می‌توانید با انتخاب بهترین اسپری بینی برای مشکل خود، آن را بدون عوارض دارویی برطرف کنید. در ادامه ما چند مورد از بهترین اسپری‌های بینی را همراه با کاربرد آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

سینول اس بهترین اسپری برای سینوزیت
اسپری بینی سینول اس یک درمان موثر برای سینوزیت

اسپری بینی برای سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌هایی در جمجمه ما هستند که مهم‌ترین آن‌ها در ناحیه پیشانی (بالای ابروها)، زیر چشم‌ها و داخل بینی قرار دارد. در حالت عادی این حفره‌ها تنها از هوا و کمی مایع مخاطی پر می‌شوند. اما با ورود باکتری و ایجاد عفونت، سینوزیت ایجاد شده و سبب ایجاد التهاب و فشار در نواحی چشم و پیشانی می‌شود. اسپری بینی مخصوص درمان سینوزیت معمولاً بر پایه سدیم کلرید تهیه می‌شود که برای رفع التهاب و سرکوب فعالیت باکتری‌ها مؤثر است.

اسپری بینی سینول اس انتخاب خوبی برای درمان سینوزیت است. این اسپری که محصول شرکت گیاه اسانس است، از عصاره اکالیپتوس، رزماری و آلوئه ورا تهیه شده است. همه این مواد تشکیل دهنده سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد باکتری هستند که عفونت موجود در سینوس‌ها را از بین می‌برند.  همچنین ویتامین C موجود در این اسپری بینی برای سینوزیت به عنوان یک ضد التهاب قوی در کاهش التهاب سینوس‌ها بسیار مؤثر است.

خرید سریع اسپری بینی سینول اس

نازاتکس بهترین اسپری بینی برای آلرژی
نازاتکس؛ بهترین اسپری بینی برای آلرژی

اسپری بینی برای آلرژی و حساسیت فصلی

اسم آلرژی که می‌آید احتمالاً همه ما یاد آنتی هیستامین می افتیم. هیستامین نوعی پروتئین است که در بدن در واکنش به عوامل حساسیت زا در بدن افزایش می‌یابد و طی فرایندهایی باعث ایجاد التهاب و گرفتگی در بینی، چشم‌ها، حلق و… می‌شود. این توصیف‌ها برای افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند کاملاً ملموس است. زیرا معمولاً صبح با صدای فش فش بینی، عطسه یا آبریزش بینی از خواب بیدار می‌شوند.

برای درمان گرفتگی بینی ناشی از حساسیت فصلی، می‌توانید از اسپری بینی نازاتکس استفاده کنید. نازاتکس از روغن نعناع و اکالیپتوس و منتول تهیه شده که در باز کردن راه تنفس تأثیر فوق العاده ای دارند. علاوه بر این دو عصاره گیاهی، کلرید سدیم و کلرید پتاسیم نیز در ترکیبات این اسپری گرفتگی بینی وجود دارد تا با استفاده از آن جلوی عفونت و فعالیت احتمالی باکتری‌ها نیز گرفته شود.

خرید سریع اسپری بینی نازاتکس

اسپری نوزولیوا برای پولیپ بینی
اسپری نوزولیوا برای گرفتگی و پولیپ بینی

بهترین اسپری بینی برای پولیپ (گرفتگی بینی)

پولیپ بینی غده‌های کوچک متورم داخل بینی هستند که معمولاً راه سینوس‌ها را مسدود می‌کنند. این توده‌های متورم کوچک نرم و بدون درد هستند و معمولاً خطری برای بدن ندارند. اما راه تنفس را مسدود یا محدود می‌کنند. افرادی که دچار گرفتگی بینی ناشی از پولیپ هستند، معمولاً شب هنگام خواب یا با ابتلا به سرماخوردگی یا آلرژی در تنفس دچار مشکل می‌شوند و باید از راه دهان نفس بکشند که در طولانی مدت آسیب‌های ثانویه جدی‌تری به بدن وارد می‌کند. به همین دلیل کنترل پولیپ و جلوگیری از التهاب آن بسیار ضروری است.

اسپری نوزولیوا یکی از بهترین راه حل‌های کنترل پولیپ است. این اسپری حساسیت فصلی عصاره سیاه دانه و روغن زیتون را در ترکیبات خود دارد. سیاه دانه حاوی ترکیبات آنتی هیستامین و ضد التهاب قوی‌ای است که می‌توانند در زمان سرماخوردگی یا حساسیت، جلوی التهاب بیشتر پولیپ را گرفته و از بزرگ شدن آن جلوگیری کنند.

عصاره سیاه دانه و روغن زیتون در کنار هم، آبریزش و گرفتگی بینی ناشی از پولیپ را برطرف کرده و از ایجاد آپنه تنفسی در خواب نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

خرید سریع اسپری نوزولیوا

نازوفیت بهترین اسپری بینی سرماخوردگی
نازوفیت؛ بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا شایع‌ترین بیماری‌های فصلی هستند که هرکدام از ما ممکن است در سال چند بار به آن‌ها مبتلا شویم. این دو بیماری در اکثر موارد مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند و باعث گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تشدید حساسیت و التهاب سینوس‌ها می‌شوند.

نازوفیت بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. زیرا ترکیبات کاملی برای مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها و همچنین رفع التهاب مجاری تنفسی دارد. اسانس پوست لیمو و پوست پرتقال روغن کاج سوزنی، روغن بادام زمینی و ویتامین E ترکیبات مؤثر اسپری بینی نازوفیت هستند.

همه این مواد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد عفونی کننده هستند که برای رفع گرفتگی بینی مؤثر واقع می‌شوند. روغن‌های گیاهی و ویتامین E موجود در اسپری مرطوب کننده بینی نازوفیت خشکی لایه مخاطی بینی و حلق را نیز کاهش می‌دهند.

خرید سریع اسپری نازوفیت

اسپری بینی خوب برای کودکان

بهترین اسپری بینی برای کودکان

بهترین اسپری بینی برای کودکان

اگر برایتان سؤال است که آیا می‌توان از اسپری بینی برای کودکان و رفع مشکلات تنفسی آن‌ها نیز استفاده کرد یا نه؟ باید بگوییم بله، شما می‌توانید برای گرفتگی بینی فرزند خود به خصوص در زمان سرماخوردگی از اسپری مناسب سن آن‌ها استفاده کنید.

بهترین اسپری بینی برای کودکان اسپری آلوسالین است. این اسپری فقط اسپری بینی سرماخوردگی نیست و یک محصول چند کاره است که برای گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، رینیت آلرژیک، خشکی هوا، گرفتگی سینوس‌ها و… می‌توان از آن استفاده کرد. نکته مثبت اسپری آلوسالین این است که برای کودکان بالای ۳ ماه و خانم‌های باردار و شیرده نیز کاملاً ایمن است و هیچ ضرری ندارد.

اسپری آلوسااین برای کودکان
اسپری آلوسالین؛ بهترین اسپری بینی برای کودکان

این اسپری بینی گیاهی از ژل آلوئه ورا، سدیم کلرید و پتاسیم کلرید تشکیل شده و برای رفع عفونت موجود در حفره بینی، حلق و سینوس‌ها و رفع خشکی بینی بسیار مؤثر است. اگر به دنبال یک اسپری مؤثر و بی خطر برای فرزند خود هستید، آلوسالین بهترین گزینه است.

خرید سریع اسپری آلوسالین

از اسپری بینی زیاد استفاده نکنید!

در این مطلب شما را با انواع اسپری بینی و بهترین نمونه‌های گیاهی آن آشنا کردیم تا با توجه به مشکل خود از خواص آن‌ها استفاده کنید. اما نکته مهم این است که استفاده طولانی مدت از اسپری بینی می‌تواند تأثیر آن را از بین ببرد و برای بدن خطرساز باشد. این محصولات در واقع یک راه حل موقت هستند نه درمان دائمی. پس بهتر است هرگاه دچار گرفتگی بینی شدید به سراغ این اسپری‌ها بروید و بیشتر از یک هفته از آن‌ها استفاده نکنید.

برای پیدا کردن  اسپری از بین بهترین نمونه‌های آن، می‌توانید به داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفیدطب) بروید و در کمتر از یک دقیقه محصول مناسب خودتان را سفارش دهید.

اگر سؤال یا نظری درباره انواع اسپری بینی و کاربردهای آن دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید تا ما با کمک دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان چیست؟

اسپری آلوسالین را می‌توان بهترین اسپری بینی برای کودکان دانست، این اسپری را که برای گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، رینیت آلرژیک، خشکی هوا و گرفتگی سینوس‌ها مفید است، کودکان بالای ۳ سال می‌توانند استفاده کنند.

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی چیست؟

اسپری نازوفیت یکی از بهترین اسپری‌ها برای رفع گرفتگی بینی است، این اسپری همچنین در کاهش آبریزش بینی، حساسیت‌ها و التهاب سینوس‌ها موثر است.

بهترین اسپری بینی برای سینوزیت کدام است؟

اسپری بینی سینول اس برای درمان سینوزیت بسیار موثر است. این اسپری که از عصاره اکالیپتوس، رزماری و آلوئه ورا تهیه شده، اثرات ضدالتهاب و ضدباکتری قوی دارد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

21 دیدگاه دربارهٔ «با انواع اسپری بینی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید»

  1. درود
    من گرفتگی بینی دارم همش باید از راه دهان نفش بکشم، خلط پشت حلق هم دارم، شما چه اسپره ای پیشنهاد می کتید مشکل گرفتگی بینی من برطرف بشه؟ صبح ها که از خواب پا میشم دهانم بسیار خشک شده چون مجبورم از راه دهان نفس بکشم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، با توجه به اهمیت معاینعه بالینی برای شما ( بررسی کلیه مجاری مرتبط) نیاز است ابتدا به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه داشته و سپس اقدام به درمان نمایید. اسپری ها ممکن است بتوانند گرفتی بینی شما را تاحدی رفع کنند اما خلط پشت حلق را خیر
      لذا نیاز است حتما مراجعه حضوری به پزشک متخصص داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام خسته نباشید من دختر چهار ساله دارم که وقتی می‌خوابه سرفه هاش شروع میشه فقط توی خواب سرفه داره توی بیداری خیلی خیلی کم تک سرفه میزنه ولی وقتی می‌خوابه سرفه ها شروع میشه چه اسپری براش خوبه

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام ممکن است کودک شما مبتلا به آسم کودکان باشد برای تجویز اسپری مناسب باید به پزشک مراجعه کنید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  3. سلام،۱۰ روز میشه عمل رینوپلاستی انجام دادم،گرفتگی بینی دارم و تنفسم مشکل داره،به نظر شما لازمه از اسپری استفاده کنم ؟اگه لازمه نام ببرید.سپاس

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای مشکلات بعد از عمل رینو پلاستی با پزشک جراح خودتان در ارتباط باشید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  4. سلام و درود من آلرژی شدید دارم خارش بینی گرفتگی شدید و عطسه های مکرر. همه ی فصل هاهم این حالت هارو دارم نزدیک به ۱۲ ساله ،داخل بینی خیلی ورم داره راه تنفسم رو بسته پولیپ هم ندارم زیاد دکتر هم رفتم اما درمان نشدم ممنون میشم یه اسپری خوب به من معرفی کنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  5. سلام من ده سال پیش پولیپ عمل کردم آلرژی بهاری بیشتر دارم و امسال در بهار متوجه شدم دوباره عودت کرده البته گاهی هنگام سردرد از قرص کدئین استفاده کردم وسکی دوبار هم آسپرین میخواستم بدونم که عود در نتیجه کدئین بوده یا آلرژی واینکه آیا با اسپری کنترل میشود چون شب تو خواب با حالت الکی بیدار میشم ممنون راهنمایی بفرمائید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف قرص استامینوفن کدئین یا قرص آسپرین بطور معمول سبب ایجاد علائم آلرژی نمی شود.
      اگر علائم آلرژی شما به صورت احتقان و آبریزش بینی است، اسپری بینی کورتون می تواند به رفع آنها کمک کند. اما اگر علائم شما بصورت احساس خفگی و تنگی نفس است، باید از اسپری های دهانی استفاده کنید. در هر صورت برای تجویز اسپری مناسب باید به پزشک مراجعه داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

  6. سلام بعد عمل زیبایی شاخک بینیم بزرگ شده وتنفس ندارم.دکترم مومتازون نوشته اسپری قوی از این هس برای رفع شاخک؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اسپری بینی کورتون که از مومتازون قوی تر باشد فعلا در بازار دارویی نیست.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام بستگی به بزرگی و محل پولیپ دارد. معمولا عدم جراحی پولیپ خطر بزرگی به همراه ندارد، اما می تواند موجب سختی تنفس بویژه هنگام خواب شود.
      با احترام دکتر داروساز

  7. سلام بچه من من موقع خواب وقتی خوابیده صدای خرو پف و خس خس شدید داره هرچی دکتر بردمش خوب نشد تا سرماخوردگی گرفت خیلی بدتر شده نمی دونم چکار کنم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تشخیص و درمان بیماریها باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز درمان لوزه سوم باید زیر نظر پزشک انجام شود اگر در خصوص اطلاعات دارویی (عوارض جانبی، تداخلات، موارد منع مصرف و…) سوالی داشتید در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اسپری نازاتکس موجود می باشد. این محصول با برخورداری از ترکیبات گیاهی همچون روغن گیاه نعناع و اکالیپتوس، موجب پاکسازی و مرطوب شدن مجاری تنفسی می‌گردد و علاوه بر این به بهبود احتقان بینی و نشانه‌های سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. لینک صفحه نازاتکس:
      https://www.mofidteb.com/product/3351
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره