درمان خلط گلو با ۷ راهکار ساده؛ چگونه از خلط گلو راحت شویم؟

درمان خلط گلو
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

وجود خلط در گلو، سبب تحریک گلو و سرفه می‌شود. سرفه‌های بلندی که همه را به یاد سرماخوردگی می‌اندازد و کمی شرم آور است. اکثر ما وقتی این سرفه‌ها را در جمع می‌شنویم، سعی می کنیم از فردی که سرفه کرده دوری کنیم خصوصا حالا که با توجه به شیوع همه گیری کرونا و سویه امیکرون، لازم است فاصله اجتماعی را بسیار بیشتر از قبل رعایت کنیم. البته سرفه خلط دار همیشه نشانه بیماری نیست، بلکه گاهی نشانه سلامتی در افراد نیز هست؛ اما زیاد بودن خلط و تجمع آن در حلق همیشه حس ناخوشایندی به همراه دارد و ما را به فکر درمان خلط گلو می‌اندازد.

در این مقاله قصد داریم به راه­‌هایی برای درمان خلط گلو یا سینه بپردازیم. در ادامه درباره علت‌های افزایش خلط گلو می‌خوانید و هفت راه برای درمان خلط گلو به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شما می‌توانید مقاله درمان فوری خلط گلو را از اینجا بشنوید:

 

اصلا خلط گلو برای چه ایجاد می‌شود؟

وجود خلط گلو کاملا طبیعی است، بنابراین هیچ نیازی به خجالت کشیدن و پنهان کردن آن نیست. جالب است بدانید که همه ما به طور منظم خلط را تولید می­‌کنیم که این برای بدن بسیار خوب است، زیرا به عنوان یک لایه محافظ بر روی سلول­‌های ما عمل می‌کند.

بهترین روش درمان خلط گلو

به عقیده دکتر ویگ «وجود خلط برای گرفتن و به دام انداختن ذرات مانند گرد و غبار، گرده گل و یا باکتری نیز مفید است.» خلط همچنین حاوی آنتی بادی‌هایی است که به ایجاد ایمنی و مبارزه با عفونت هم کمک می‌کند. اما گاهی اوقات خلط حلق و بینی آنقدر زیاد می‌شود که گلو را همیشه پر می‌کند. این شرایط حس خوشایندی برای ما ندارد.

خوشبختانه راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها، خلط گلو را درمان و کنترل کرد. 

اول از همه، علت ایجاد خلط گلو چیست؟

همانطور که بالا هم اشاره کردیم، شما همیشه در گلوی خود خلط دارید. اما تنها در زمان­‌هایی که مریض می‌شوید آن را احساس می­‌کنید. خلط مایعی چسبنده و غلیط است که بر روی مخاط پشت حلق و گلو می‌نشیند. غشاهای مخاطی برای محافظت و پشتیبانی از دستگاه تنفسی خلط را ایجاد می‌کنند.

برخی عوامل سبب افزایش تولید خلط می شوند، از جمله آلرژی‌های مختلف یا تحریک بینی، ریه و مجرای تنفسی. در موارد نادری هم ازدیاد خلط می تواند نشانه مشکلات جدی تر باشد. گاهی اوقات طولانی شدن دوره درمان سرماخوردگی سبب ماندن خلط در گلو شده و سرفه های خلطی تا مدت‌ها پس از بهبود سرماخوردگی ادامه خواهند داشت. در چنین شرایطی برای بهبود سریع خلط گلو و علائم سرماخوردگی می‌توانید از انواع شربت سرماخوردگی گیاهی  استفاده کنید.

هفت راهکار برای درمان خلط گلو

یک نکته مهم در درمان خلط گلو این است که نباید آن را به تعویق بیاندازید، زیرا به گفته دکتر اریک ویگ «اگر خلط به روی گلو بنشیند و جمع شود، ممکن است سبب فعالیت باکتری‌ها شده و باعث بیماری‌های ثانویه مانند برونشیت و ذات الریه شود.»

تا اینجا گفتیم که وجود خلط در سیستم تنفسی عادی است، اما ازدیاد آن ممکن است آزاردهده باشد. در ادامه راهکارهایی برای درمان خلط گلو را مرور می‌کنیم.

۱- بخور دادن؛ بهترین راه درمان خلط گلو در کودکان

مرطوب نگه داشتن هوا می‌­تواند باعث شل شدن مخاط و کاهش احتقان و سرفه شود. منابع معتبر، استفاده از دستگاه بخور را برای درمان خلط گلو توصیه می‌کنند.

جالب است بدانید متعادل بودن رطوبت هوا باعث می‌شود راحت تر به خواب برویم؛ به همین دلیل افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند از مرطوب نگه داشتن هوا بیشتر سود می‌برند. ضمنا برای تاثیرگذاری بیشتر دستگاه بخور، بهتر است در و پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

چند روش دیگر برای افزایش رطوبت هوا:

  •  استنشاق بخور: یک کاسه بزرگ را با آب گرم پر کنید. یک حوله به روی سر خود بکشید و به سمت کاسه آب خم شوید. برای کاهش خلط گلو و شل شدن مخاط، بخار را به آرامی استشمام کنید.
  • دوش آب گرم یا حمام: یکی دیگر از راه­‌های درمان خلط گلو ایجاد بخار با آب داغ در حمام است. آب گرم فضا را پر از بخار می‌کند و به کاهش خلط گلو کمک می‌کند. تا زمانی که می‌توانید و راحت هستید در بخار نفس بکشید، سپس یک لیوان آب ولرم بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

درمان خلط گلو در کودکان و زنان باردار

۲- مصرف مایعات گرم برای رفع سریع خلط گلو

نوشیدنی­‌های گرم می‌توانند درد ناشی از تجمع خلط را به سرعت تسکین دهند. هیدراته ماندن (داشتن آب کافی)، باعث رقیق شدن خلط می‌شود و دفع آن را در هنگام سرفه آسان­‌تر می‌­کند.

برخی از نوشیدنی‌هایی که به رفع و درمان سریع خلط گلو کمک می‌کنند عبارتند از:

  • آب گوشت
  • چای سیاه یا سبز
  • دمنوش‌های گیاهی
  • آب ولرم
  • آبمیوه گرم

یکی از موثرترین محصولات گیاهی برای درمان خلط گلو، که باید به صورت نوشیدنی گرم تهیه و میل شود، پودر روتارین است. استفاده از دمکرده این محصول همچنین به باز شدن صدا هم کمک می‌کند.

خرید پودر روتارین از مفیدطب

۳- آب نمک

یکی  از روش­‌های شناخته شده و موثر در کاهش خلط گلو، غرغره با آب نمک گرم است. این روش ساده می­‌تواند خلط را از پشت گلو خارج کند و درد را تسکین دهد.

نصف قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آبگرم اضافه کنید، هم بزنید تا نمک در آب حل شود. این محلول را غرغره کنید و اجازه دهید لحظه‌ای در پشت گلو بنشیند. در صورت نیاز می‌توانید چندین بار در روز آن را تکرار کنید.

۴- عسل برای کاهش خلط گلو

عسل یکی از محبوب­ترین درمان‌های خانگی است. تحقیقات نشان داده است که این ماده خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. در مقایسه با داروهای استاندارد، طبق تحقیقات عسل بهترین تاثیر را بر درمان عفونت­‌های دستگاه تنفسی گذاشته است. عسل برای نوزادان زیر ۱۲ ماه و افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست.

یکی از راهکارهای بهره بردن از خواص عسل برای درمان خلط گلو، استفاده از شربت‌های گیاه محتوی عسل است. یکی از بهترین شربت‌های گیاهی محتوی عسل موجود در بازار شربت هانی تیم است.

خرید شربت هانی تیم از مفیدطب

نوشیدنی های گرم برای درمان خلط گلو

۵- ورزش

پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا دویدنِ آهسته می‌تواند به شل شدن و از بین رفتن خلط گلو و سینه کمک کند. ورزش کردن سرفه را آسان­تر می­‌کند. اما از آنجا که خلط گلو معمولا همراه با سایر نشانه های بیماری است، بدن شما برای بهتر شدن به استراحت نیاز دارد. بنابراین تنها در صورتی از این روش برای درمان خلط گلو استفاده کنید که حال عمومی‌تان مساعد باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت وجود بیماری‌هایی مانند آسم ورزشی، که باعث افزایش خلط می‌شوند از انجام این روش خودداری کنید.

۶- استفاده از اسانس ها؛ راهی موثر برای از بین بردن خلط  گلو

بسیاری از افراد از اسانس های گیاهی برای کمک به درمان انواع بیماری­‌ها مانند عفونت­‌های سینوسی یا سرماخوردگی استفاده می­‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌­دهد که بعضی از روغن­‌ها دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی هستند. حتی ممکن است بعضی از روغن­‌ها رشد باکتری­‌های آلوده کننده دستگاه تنفسی را متوقف کنند. بر همین اساس، استنشاق بخار آغشته به این اسانس ها می تواند به کاهش خلط گلو کمک کند.

برای استفاده از این خاصیت روغن ها، چند قطره از اسانس را روی بالش یا یقه لباس خود بچکانید. همچنین می‌توانید اسانس را داخل محفظه دستگاه بخور بچکانید، یا به یک ظرف آب داغ اضافه کنید و در محلی دور از دسترس کودکان قرار دهید تا بخار آن در فضا بپیچد.

از جمله اسانس هایی که برای کاهش خلط گلو موثر هستند، اسانس اکالیپتوس، نعنا فلفلی، پونه کوهی و رزماری است. ما استفاده از محلول بخور اکالیپتوس گل دارو را به شما پیشنهاد می کنیم.

روغن های اساسی برای درمان خلط گلو

۷- استفاده از اسپری بینی یا دهانی

اگر دچار انسداد گلو یا بینی شده‌اید، می‌توانید با استفاده از اسپری بینی آلودگی‌­ها را تا حدودی پاک کنید. برخی از اسپری های بینی فقط حاوی آب نمک هستند ولی برخی از آن‌ها ماده موثره گیاهی یا دارویی دارند. به عنوان مثال، اسپری گرفتگی بینی نازاتکس محتوی اسانس نعنا و اکالیپتوس است.

خرید اسپری بینی نازاتکس

اسپری های بینی محتوی داروی شیمیایی با تجویز پزشک قابل استفاده هستند. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از اسپری بینی، ابتدا بینی را با آب نمک شستشو دهید.

برخی اسپری های دهانی نیز می‌توانند به کاهش خلط و تسکین گلودرد کمک کنند. مثلا اسپری دیمونکلد که یک اسپری دهانی است، با داشتن منتول، عصاره سرخارگل و عصاره مریم گلی اثر ضد ویروس و باکتری دارد و به تسکین گلودرد و باز شدن صدا کمک می کند.

خرید اسپری دیمونکلد

جمع بندی

خلط گلو بسیار رایج است و جای هیچ نگرانی برای درمان خلط گلو وجود ندارد. شما می‌­توانید با استفاده از روش‌های خانگی و کم هزینه ای که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، این مشکل را به راحتی حل کنید. بسیار مهم است که بخاطر داشته باشید بدن در هر زمان خلط تولید می­‌کند. داشتن خلط لزوما مشکلی ندارد مگر اینکه با بیماری و عفونت همراه باشد.

منابع: هلث لاین، هولند اند بارت، مدیکال نیوز تودی و مدیسننت

سوالات متداول

برای خلط گلو چه روش درمانی خوب است؟

بخور دادن، مصرف مایعات گرم، غرغره با آب نمک، مصرف عسل و استفاده از اسپری بینی از جمله روش‌های درمان خلط گلو است.

دلیل ایجاد خلط گلو چیست؟

شما همیشه در گلوی خود خلط دارید. اما تنها در زمان­‌هایی که مریض می‌شوید آن را احساس می­‌کنید، برخی عوامل مانند ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آلرژی می‌توانند باعث افزایش تولید خلط شوند.

آیا خلط گلو خطرناک است؟

اگر خلط روی گلو بنشیند و جمع شود، ممکن است سبب فعالیت باکتری‌ها شده و باعث بیماری‌های ثانویه مانند برونشیت و ذات الریه شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

7 دیدگاه دربارهٔ «درمان خلط گلو با ۷ راهکار ساده؛ چگونه از خلط گلو راحت شویم؟»

  1. سلام خوب هستین من ۱۵ سالمه حدود ۲ ساله در فصل زمستون و پاییز گلوم و بینیمی پر خلط میشه و خیلی اذیتم میکنه یک شربتی بگین که قطع کنه کلا این خلط رو واقعا خیلی اذیت میشم

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، نیاز است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه داشته باشید .تا لوزه و سایر مجاری مرتبط مورد بررسی قرار گیرند.
      تشخیص و تجویز دارو بر عهده پزشک می باشد چنانچه در خصوص عوارض و یا تداخلات دارویی سوالی داشتید در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام من چند ماه پیش سرما خورده بودم هی دماغمون می‌کشیدیم بالا الان خلطم کش دار بی رنگ مث یه دماغ میتونه از اون سرمایی که خورده بودم و دماغمون کشیدم بالا از اون باشه هر کی کردم ولی نشد میشه کمکم کنید ولی یه چیز شیرین یا موقع ورزش میاد رو زبون هم نمیتونم نفس بکشم و هم بده

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام غلظت بالای خلط می تواند علل مختلفی داشته باشد از کم نوشیدن آب گرفته تا غلبه بلغم. لطفا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      تئوفیلین جی درمان کمکی برای خیلی از مشکلات تنفسی محسوب میشود اما به تنهایی معمولا اثر بخشی کافی را ندارد و با توجه به اینکه تئوفیلین داروی حساسی است حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره