زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه

مکمل‌ها و قرص های ضد اشتهای متنوعی برای کاهش وزن و لاغری در بازار موجود هستند. هر کدام از ما ممکن است در رابطه با ترکیبات ضد اشتهای این مکمل‌ها و اثرگذاری آن‌ها دچار سردرگمی شویم. از طرفی دانستن این که چه خوراکی‌ها و غذاهایی را برای کمتر کردن اشتهای خود انتخاب کنیم، می‌تواند به ما در مسیر لاغری و کاهش وزن کمک کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، خوراکی‌ها، گیاهان دارویی و مواد ضد اشتهایی را معرفی می‌کنیم که بعضی از آن‌ها به عنوان خوراکی‌های ضد اشتهای قوی خانگی شناخته می‌شوند و برخی دیگر در تولید انواع مکمل ضد اشتها و لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته دوم مواد ضد اشتهای معرفی شده نیز گیاهی و طبیعی هستند، اما به دلیل عدم دسترسی راحت به آن‌ها (حداقل در ایران)، در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند. برای آشنایی با قویترین مواد ضد اشتهای خانگی و طبیعی و چند قرص کاهش اشتهای قوی با ما همراه باشید.

خوراکی‌های ضد اشتهای قوی خانگی

در این بخش با خوراکی‌های ضد اشتهایی آشنا می‌شوید که برای اکثر ما به راحتی قابل تهیه بوده و علاوه بر خاصیت قوی ضد اشتهای خود، دارای خواص زیاد دیگری نیز هستند. با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه خود (البته با توجه کردن به تعداد کالری هر کدام) می‌توانید اشتهای خود را کم کنید و به تثبیت یا کاهش وزن خود کمک کنید.

شکلات تلخ

شکلات یک ضد اشتهای قوی خانگی و  طبیعی است. در واقع کمی شکلات تلخ می‌تواند به کاهش هوس غذا خوردن کمک کند، چرا که طعم تلخ آن به مغز سیگنال می‌دهد که اشتها کم شود. البته اسید استئاریک موجود در شکلات تلخ به کم شدن سرعت هضم غذا کمک کرده و به این ترتیب زمان طولانی تری احساس سیری خواهید داشت. 

می‌توانید برای کاهش اشتهای خود، یک یا دو تکه شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو را مصرف کنید. اگر خوردن شکلات تلخ به این شکل برای شما زیادی تلخ است، می‌توانید مصرف آن را به همراه قهوه را امتحان کنید.

تخم مرغ

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن یک یا دو تخم‌ مرغ برای صبحانه (در مقایسه با خوردن نوعی نان شیرینی به نام بیگل با همان مقدار کالری) می‌تواند کمک کند که در طول ۲۴ ساعت احساس سیری بیشتری داشته باشیم.

در همین مطالعه، کسانی که تخم مرغ می‌خوردند نسبت به کسانی که شیرینی می‌خورند، در طول روز به طور متوسط ​​۳۳۰ کالری کمتر دریافت می‌کردند.

تخم مرغ ضد اشتهای قوی خانگی
دقت کنید که علاوه بر توجه به مقدار کالری غذاهای روزانه، نوع آن غذاها نیز اهمیت دارد.

بادام

بادام یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و منیزیم است. به علاوه، بادام یک خوراکی ضد اشتهای خانگی و طبیعی محسوب می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، نشان داده شده که بادام به افزایش احساس سیری در افراد و مدیریت وزن سالم کمک می‌کند.

آووکادو

مصرف آووکادو در حد اعتدال، می‌تواند اشتها را کاهش دهد. آووکادو سرشار از فیبر و چربی تک غیر اشباع مفید برای قلب است. در واقع چربی موجود در آووکادو به مغز سیگنال سیری ارسال می‌کند.

سیب

همه انواع سیب به عنوان ضد اشتهای قوی خانگی عمل می‌کنند. این عملکرد چند دلیل دارد: یکی از دلایل این است که سیب سرشار از فیبر محلول و پکتین است که به احساس سیری شما کمک می‌کند.

علاوه بر آن، سیب گلوکز (قند خون) را تنظیم می‌کند و سطح انرژی را افزایش می‌دهد. 

حتی می‌توان به این ویژگی سیب اشاره کرد که، زمان جویدن آن زیاد است و این باعث می‌شود بدن زمان بیشتری داشته باشد تا متوجه شود دیگر گرسنه نیستید.

دارچین

دارچین ادویه‌ای خوش عطر و طعم است که در آشپزی و شیرینی پزی کاربرد دارد. اگر به این ادویه علاقه‌مند باشید، می‌توانید از آن برای کنترل اشتهای خود کمک بگیرید.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷، نشان داده شد افزودن ۶ گرم دارچین به پودینگ برنج، تخلیه معده را بعد از وعده غذایی کند می‌کند. به طور نظری می‌توان نتیجه گیری کرد که این مسئله می‌تواند مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد. بنابراین می‌توان از دارچین به عنوان یک ضد اشتهای قوی خانگی با دسترسی راحت، یاد کرد.

دارچین همچنین ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند و شاید حتی از میل به شیرینی جلوگیری نماید.

سیب و دارچین به عنوان ضد اشتهای خانگی
یک ایده میان وعده! خوردن دارچین و سیب را با هم امتحان کنید. ترکیب این دو ضد اشتهای قوی خانگی، بسیار مفید است و البته می‌تواند به ذائقه شما خوشمزه باشد.

زنجبیل

زنجبیل به مدت قرن‌ها به عنوان یک گیاه فوق‌العاده برای بهبود هضم غذا استفاده می‌شده است. مصرف این گیاه انرژی زا می‌تواند به شما کمک کند تا مدت طولانی‌تری را با احساس سیری سپری کنید.

زنجبیل به خاطر ویژگی‌های دیگرش هم برای افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، مفید است. از جمله این که این گیاه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود، با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه کرده و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. در نتیجه می‌توانید در طی مسیر کاهش وزن و لاغری خود، با مصرف زنجبیل، از این عوارض جانبی چاقی تا حدی در امان باشید.

قهوه

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. قهوه و غلظت بالای کافئین موجود در آن به داشتن فواید سلامتی بسیاری مشهور است.

مطالعات بر روی قهوه نشان می‌دهند که این نوشیدنی می‌تواند با افزایش چربی سوزی و تجزیه چربی به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، قهوه می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند و با این ویژگی نیز در کاهش وزن نقش داشته باشد. به نظر می‌رسد که مصرف کافئین نیم ساعت تا ۴ ساعت قبل از غذا ممکن است روی تخلیه معده، هورمون‌های اشتها و احساس گرسنگی تأثیر بگذارد.

عصاره چای سبز

مطالعات نشان داده‌اند که عصاره چای سبز علاوه بر داشتن فواید بیشمار برای سلامتی، برای کاهش وزن نیز موثر است. چای سبز حاوی کافئین و کاتچین است که در خاصیت کاهش وزن آن نقش دارند.

کافئین یک محرک معروف است که چربی سوزی را افزایش داده و اشتها را کاهش می‌دهد. پس از این ضد اشتهای قوی خانگی فوق العاده مفید، غافل نشوید.

تحقیقات نشان می‌دهند که کاتچین‌ها مخصوصا اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، متابولیسم را افزایش و چربی را کاهش می‌دهند. عملکرد ترکیب EGCG و کافئین موجود در عصاره چای سبز به بدن در سوزاندن موثرتر کالری کمک می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

در یک مطالعه روی ۱۰ فرد سالم، بعد از مصرف ترکیبی از EGCG و کافئین، ۴% افزایش در کالری سوزانده شده ایجاد شد.

چای ماته

یربا ماته یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است و به عنوان یک گیاه انرژی زا شناخته شده است. چای ماته از خشک کردن و دم کردن برگ‌های درخت ماته به دست می‌آید.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مصرف یربا ماته در یک دوره ۴ هفته‌ای مصرف غذا و آب را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داد که مصرف بلند مدت یربا ماته، با افزایش سطح پپتید شبه گلوکاگون ۱ (GLP-1) و لپتین به کاهش اشتها، مصرف غذا و وزن بدن کمک می‌کند.

GLP-1 ترکیبی است که در روده تولید می‌شود و اشتها را تنظیم می‌کند و لپتین هورمونی است که مسئولیت فرستادن سیگنال سیری را دارد. افزایش سطح این دو، منجر به گرسنگی کمتر می‌شود و در نهایت چای ماته را به یک ضد اشتهای قوی خانگی تبدیل می‌کند.

سایر مطالعات همچنین نشان داده‌اند که یربا ماته در ترکیب با سایر ترکیبات می‌تواند به کاهش اشتها و گرسنگی کمک کند.

مطالعه‌ای روی ۱۲ زن سالم نشان داد که مصرف ۲ گرم یربا ماته قبل از انجام یک ورزش دوچرخه سواری ۳۰ دقیقه‌ای منجر به کاهش اشتها و حتی افزایش متابولیسم، تمرکز و سطح انرژی می‌شود.

چای ماته یک ضد اشتهای قوی خانگی
مصرف چای ماته به کاهش اشتها و حتی افزایش متابولیسم، تمرکز و سطح انرژی کمک می‌کند.

بلغور جوی دو سر

یکی دیگر از انواع ضد اشتهای قوی خانگی، بلغور جوی دو سر است. بلغور جوی دو سر کربوهیدرات بالایی دارد اما نوع کربوهیدرات موجود در آن دیر هضم است و مصرف آن در وعده صبحانه به شما کمک می‌کند تا ساعت‌ها بعد احساس سیری داشته باشید. 

بلغور جوی دو سر یک خوراکی با شاخص گلیسمی پایین است. شاخص گلیسمی یا شاخص گلوکز سیستمی است که در آن با توجه به این که هر ماده غذایی چقدر قند خون در واحد زمان در بدن آزاد می‌کند، عددی را به آن اختصاص می‌دهد. بنابراین بلغور جوی دو سر (که به آن اوتمیل هم گفته می‌شود)، قند خود را به طور ملایم و تدریجی و در مدت زمان طولانی آزاد کرده و در اختیار بدن انسان قرار می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود یک سطح ثابت، یکنواخت و ملایم از انسولین در بدن آزاد شود. لازم به ذکر است که سطح بالای انسولین در خون می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از فیبر محلول است، بنابراین می‌توان آن را یک خوراکی ضد اشتهای قوی خانگی به حساب آوریم. زیرا مصرف فیبر محلول با کاهش اشتها همراه است. 

از طرف دیگر، دانه چیا در شکم تا ۹ برابر اندازه‌اش بزرگ می‌شود و کمک می‌کند تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید.

چند طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری و کاهش اشتها این است که این دانه را داخل ماست، انواع اسموتی و خمیر پنکیک بریزید.

تخم کتان

تخم کتان به عنوان یک ضد اشتهای خانگی دیگر عمل می‌کند و به احساس سیری و تامین انرژی شما کمک می‌نماید. تخم کتان دارای فیبر محلول و برخی از اسیدهای چرب ضروری است و می‌تواند مکمل مناسبی برای ماست، اسموتی و سالادتان باشد. 

فقط به خاطر داشته باشید که تخم کتان را آسیاب کرده و بعد مصرف کنید؛ زیرا بدن انسان نمی‌تواند دانه کامل کتان را هضم کند.

تخم کتان یک ضد اشتهای قوی خانگی
مصرف تخم کتان به احساس سیری و تامین انرژی شما کمک می‌کند.

شنبلیله

تخم شنبلیله (خشک و آسیاب شده) معمولا پرمصرف‌ترین قسمت گیاه شنبلیله است.

تخم شنبلیله از ۴۵% فیبر تشکیل شده است که بیشتر این فیبر از نوع نامحلول می‌باشد. با این وجود این دانه‌ها حاوی فیبر محلول از جمله گالاکتومانان نیز هستند.  تحقیقات نشان داده‌اند که شنبلیله به دلیل دارا بودن فیبر بالا دارای فوایدی برای سلامتی از جمله کمک به تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و کنترل اشتها است.

این خوراکی ضد اشتهای قوی خانگی تخلیه شکم را کند می‌کند و باعث ایجاد تاخیر در جذب کربوهیدرات و چربی می‌شود. این عملکرد باعث کاهش اشتها و کنترل بهتر قند خون می‌شود.

مطالعه‌ای بر روی ۱۸ فرد سالم مبتلا به چاقی، نشان داد که مصرف ۸ گرم فیبر شنبلیله در مقایسه با مصرف ۴ گرم فیبر شنبلیله، اشتها را به طور موثرتری کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شرکت کنندگان احساس سیری بیشتری داشتند و در وعده بعدی نیز غذای کمتری خوردند. 

مطالعاتی نشان می‌دهند که شنبلیله می‌تواند به افراد در کاهش مصرف چربی نیز کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه روی ۱۲ مرد سالم نشان داد که مصرف ۱.۲ گرم عصاره تخم شنبلیله مصرف چربی روزانه را تا ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. این عصاره میزان کالری دریافتی روزانه شرکت کنندگان را نیز حدود ۱۲ درصد کاهش داد.

همچنین یک بررسی بر روی ۱۲ مطالعه تصادفی کنترل شده نشان داد که تخم شنبلیله دارای خواص کاهش دهنده کلسترول و قند خون است.

ماء الجبن

به طور کلی پروتئین به عنوان ضد اشتها شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد که پروتئین آب پنیر یا ماء الجبن به طور خاص دارای خواص ضد اشتهاست. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که به اسموتی خود پروتئین whey یا همان ماءالجبن اضافه کرده‌اند، در وعده غذایی بعدی به میزان قابل توجهی کالری کمتری نسبت به کسانی که نوشیدنی حاوی کازئین (پروتئین شیر) خورده بودند، مصرف کردند.

آب سبزیجات

مصرف آب سبزیجات راهی برای دریافت سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی است. اما علاوه بر این، نشان داده شده که مصرف آب سبزیجات به احساس سیری کمک می‌کند و به عنوان یک ضد اشتهای قوی عمل می‌کند.

در واقع وقتی افراد قبل از وعده غذایی آب سبزیجات می‌نوشند، ۱۳۵ کالری کمتر از سایر مواقع مصرف می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که بهتر است از آب سبزیجاتی با سدیم کم استفاده کنید، زیرا کمتر باعث نفخ می‌شوند.

آب!

شاید این گزینه کمی عجیب به نظر آید، اما می‌تواند بسیار کاربردی باشد. هنگامی که به تازگی غذا خورده‌اید اما احساس گرسنگی به سراغ شما می‌آید، نوشیدن یک لیوان آب اغلب کمک می‌کند؛ زیرا ممکن است فقط به خاطر کم آبی، دچار تشنگی شده باشید. با نوشیدن حتی یک لیوان آب بیشتر در روز، نه تنها به کاهش اشتهای خود کمک می‌کنید، بلکه تاثیر آن را بر پوست و گوارش خود مشاهده خواهید کرد.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان داد که افرادی که قبل از غذا ۲ لیوان آب خورده بودند، ۷۵ تا ۹۰ کالری کمتری در آن وعده غذایی مصرف کردند.

توصیه میشود آب را حدود ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی مصرف کنید.

ترکیبات ضد اشتهای قوی طبیعی در مکمل های لاغری

بهتر است تاکید کنیم که ترکیبات ضد اشتهای قوی ای که در این بخش معرفی می‌شود، لزوما خانگی نیستند اما در مکمل های لاغری و کاهش اشتها کاربرد دارند. برخی از این ترکیبات گیاهانی هستند که دسترسی آن ها برای ما ممکن است سخت باشد و برخی دیگر تنها به صورت آزمایشگاهی به دست می‌آیند. در ادامه با این ترکیبات ضد اشتها آشنا می‌شوید. در بخش بعد چند قرص کاهش اشتها و لاغری قوی نیز معرفی می‌کنیم که بعضا از این ترکیبات استفاده کرده‌اند.

گارسینیا کامبوجیا (Garcinia cambogia)

گارسینیا کامبوجیا یکی از ترکیبات ضد اشتهای قوی طبیعی است که استفاده از آن در مکمل‌های کاهش وزن و اشتها رواج پیدا کرده است. میوه استوایی گارسینیا کامبوجیا شبیه کدو تنبل و رنگ آن سبز تا زرد کم‌رنگ است. این گیاه حاوی ترکیباتی است که به بالا بردن سطح سروتونین در مغز کمک می‌کند که این موضوع به افزایش احساس سیری و کاهش مصرف کربوهیدرات منجر می‌شود.

در واقع پوست گارسینیا کامبوجیا حاوی هیدروکسی سیتریک اسید یا HCA است که به نظر میرسد مانع آنزیمی به نام سنتاز سیترات (citrate lyase) می‌شود. بدن از این آنزیم برای تولید چربی استفاده می‌کند.

گارسینیا کامبوجیا
میوه رسیده گارسینیا کامبوجیا (عکس از ویکی پدیا)؛ گارسینیا کامبوجیا حاوی ترکیباتی است که به بالا بردن سطح سروتونین در مغز کمک میکند.

جیمنما سیلوستر

جیمنما سیلوستر (یا گیمنما سیلوستر) (Gymnema sylvestre) گیاهی است که بیشتر به داشتن خواص ضد دیابتی معروف است. این گیاه می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند.

نشان داده شده ترکیبات فعال این گیاه که به عنوان جیمنمیک اسید شناخته می‌شوند، طعم شیرین غذا را مسدود می‌کنند. به عبارت دیگر، جیمنما سیلوستر می‌تواند طعم قند را در دهان کاهش دهد و با میل به شیرینی مقابله کند.

یک مطالعه که تاثیر جیمنما سیلوستر را روی افرادی که ناشتا بودند بررسی کرد، نشان داد کسانی که این گیاه را مصرف کردند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نکردند سطح اشتهای کمتری داشتند و احتمال بیشتری وجود داشت که مصرف غذای خود را محدود کنند. 

جیمنمیک اسیدها می‌توانند به گیرنده‌های قند در روده بچسبند و به این ترتیب از جذب قند در خون جلوگیری کنند. این عملکرد می‌تواند به حفظ قند خون در سطح پایین و جلوگیری از ذخیره کربوهیدرات‌ها به صورت چربی کمک کند.

چند مطالعه بر روی حیوانات نیز تاثیر جیمنما سیلوستر بر وزن بدن و جذب چربی را تایید می‌کنند. در یکی از این مطالعات نشان داده شد که این مکمل به حفظ وزن حیوانات در حالی که به مدت ۱۰ هفته به آن‌ها رژیم غذایی پر چربی خورانده می‌شد کمک کرد.

یک مطالعه دیگر نشان داد جیمنما سیلوستر می‌تواند هضم چربی را مسدود کرده و حتی دفع آن را از بدن افزایش دهد.

مکمل جیمنما سیلوستر باید همراه با غذا مصرف شود زیرا مصرف آن با شکم خالی می‌تواند باعث ناراحتی خفیف معده شود.

گلوکومانان 

همانطور که در این مقاله هم اشاره شد، افزایش مصرف فیبر، یک روش عالی برای کنترل اشتها و کاهش وزن است. گلوکومانان (Glucomannan) که یکی از معروف‌ترین فیبرهای محلول است، احتمالا موثرترین نوع فیبر برای کاهش وزن باشد. این فیبر هم اشتها و هم مقدار مصرف غذا را کاهش می‌دهد.

گلوکومانان قادر است آب را جذب کند و به یک ژل چسبناک تبدیل شود. این ژل هضم نمی‌شود و تقریبا بدون تغییر به روده بزرگ برسد. این خاصیت حجیم شوندگی گلوکومانان به احساس سیری کمک می‌کند که این مسئله می‌تواند در کاهش مصرف غذا و لاغری موثر باشد.

در یک مطالعه، ۸۳ فرد دارای اضافه وزن پس از مصرف مکملی حاوی ۳ گرم گلوکومانان و ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم کربنات به مدت ۲ ماه، کاهش قابل توجهی در وزن و چربی بدن را تجربه کردند.

در یک مطالعه بزرگ‌تر، به ۱۷۶ شرکت کننده دارای اضافه وزن که از یک رژیم غذایی با کالری محدود پیروی می‌کردند، به طور تصادفی ۳ نوع مکمل گلوکومانان متفاوت یا دارونما داده شد. افرادی که هر کدام از انواع مکمل گلوکومانان را دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند کاهش وزن قابل توجهی را تجربه نمودند.

علاوه بر این، گلوکومانان می‌تواند به کاهش جذب پروتئین و چربی کمک کند، باکتری‌های خوب روده را تغذیه کند، به تنظیم سطح قند خون کمک نماید و کلسترول تام و LDL را کاهش دهد.

به طور کلی گلوکومانان بی خطر است و به خوبی تحمل می‌شود. با این حال، ممکن است قبل از رسیدن به معده شروع به انبساط کند و باعث ایجاد خطر خفگی شود. بنابراین، مهم است که آن را با یک تا دو لیوان آب یا مایع دیگر مصرف کنید.

اسید لینولئیک مزدوج 

لینولئیک اسید مزدوج (Conjugated linoleic acid یا به اختصار CLA) نوعی چربی ترانس است که به طور طبیعی در برخی از محصولات حیوانی چرب وجود دارد. جالب است بدانید که این چربی چندین فایده ثابت شده برای سلامتی دارد.

نشان داده شده CLA با افزایش چربی سوزی، مسدود کردن تولید چربی و تحریک تجزیه چربی به کاهش وزن کمک می‌کند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که CLA همچنین احساس سیری را افزایش و اشتها را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه نشان داد ۵۴ فردی که به مدت ۱۳ هفته روزانه ۳.۶ گرم CLA دریافت کرده بودند، نسبت به کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، اشتهای کمتر و سطح سیری بیشتری داشتند. با این حال، مصرف CLA تاثیری روی مقدار غذای مصرفی شرکت کنندگان نداشت.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد CLA به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. مروری بر ۱۸ مطالعه نتیجه گیری کرد که به نظر می‌رسد مصرف ۳.۲ گرم CLA در روز چربی بدن را کاهش می‌دهد.

مطالعات CLA را بی خطر می‌دانند و هیچ عارضه جانبی برای دوزهای تا ۶ گرم در روز گزارش نشده است.

کارالوما فیمبریاتا 

کارالوما فیمبریاتا (Caralluma fimbriata) گیاهی است که به طور سنتی برای کاهش اشتها و افزایش استقامت استفاده می‌شود.

گفته می‌شود ترکیبات موجود در کارالوما فیمبریاتا می‌تواند گردش سروتونین را در مغز افزایش دهد. این مسئله مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و اشتها را سرکوب می‌کند.

یک مطالعه روی ۵۰ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف ۱ گرم عصاره کارالوما فیمبریاتا به مدت ۲ ماه منجر به کاهش ۲.۵ درصدی وزن، به دلیل کاهش قابل توجه اشتها شد.

در یک مطالعه دیگر به ۴۳ فرد دارای اضافه وزن، در کنار یک رژیم غذایی کنترل شده و ورزش دو بار در روز و به مدت ۱۲ هفته ۵۰۰ میلی‌گرم کارالوما فیمبریاتا داده شد. این مطالعه نشان داد که این افراد کاهش قابل توجهی در اندازه دور کمر و وزن را تجربه کردند.

گریفونیا سیمپلیسیفولیا

گریفونیا سیمپلیسیفولیا (Griffonia simplicifolia) گیاهی است که در آفریقا می‌روید. این گیاه به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی ۵-هیدروکسی تریپتوفان (HTP-5) شناخته می‌شود. 

۵-هیدروکسی تریپتوفان ترکیبی است که در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره شد، افزایش سطح سروتونین با سرکوب اشتها روی مغز تاثیر می‌گذارد.

به این ترتیب، ۵-هیدروکسی تریپتوفان با کمک به کاهش مصرف کربوهیدرات و میزان گرسنگی به کاهش وزن کمک می‌کند.

در یک مطالعه تصادفی، به ۲۰ زن سالم دارای اضافه وزن، به مدت ۴ هفته عصاره گریفونیا سیمپلیسیفولیا حاوی HTP-5 یا دارونما داده شد. در پایان مطالعه، افرادی که از این عصاره استفاده کرده بودند افزایش قابل توجهی در میزان سیری و کاهش در اندازه دور کمر و بازو را تجربه کردند.

یک مطالعه دیگر تاثیر فرمولاسیونی حاوی HTP-5 بر اشتها را در ۲۷ زن سالم دارای اضافه وزن بررسی کرد. نتایج نشان داد کسانی که این ترکیب را دریافت کرده بودند (گروه درمان) اشتهای کمتر، سیری بیشتر و کاهش وزن قابل توجهی را در طی یک دوره ۸ هفته‌ای تجربه کردند.

با این حال، به نظر می‌رسد مصرف طولانی مدت مکمل HTP-5 باعث تهوع و ناراحتی معده می‌شود. علاوه بر این، این مکمل در صورت ترکیب با برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است ریسک سندرم سروتونین را افزایش دهد. 

بدون مشورت پزشک از مکمل گریفونیا سیمپلیسیفولیا یا HTP-5 استفاده نکنید.

قویترین قرص های لاغری گیاهی ضد اشتها

در ادامه چند قرص ضد اشتهای قوی مناسب برای لاغری و کاهش وزن را معرفی می‌کنیم. این مکمل‌ها حاوی برخی از ترکیبات ضد اشتهای قوی که در این مقاله به آنها اشاره شد، هستند. با مصرف انواع قرص لاغری معرفی شده در این بخش، علاوه بر خاصیت کاهش اشتهای آن‌ها، از خواص دیگر این مکمل‌ها مانند تقویت چربی سوزی و افزایش متابولیسم بهره‌مند می‌شوید.

قرص اسلیم کوئیک گل دارو

قرص اسلیم کوئیک با مکانیسم‌های مختلفی از جمله افزایش سوخت و ساز چربی ها و کاهش اشتها سبب کاهش وزن سریع می‌شود. این قرص کاملاً گیاهی بوده و از خواص چند ضد اشتهای قوی خانگی یعنی کرفس، شوید و چای سبز برای لاغری بهره گرفته شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص اسلیم کوئیک گل دارو و همچنین خرید این محصول گیاهی از یک مرجع معتبر، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید:

خرید قرص اسلیم کوئیک

قرص برنینگ فت گلدن لایف

قرص برنینگ فت گلدن لایف یک قرص لاغری گیاهی است که در آن از خواص گیاهان خاصی مانند میوه استوایی گارسینیا، گیاه کولئوس و جیمنما سیلوستر برای چربی سوزی و کمک به کاهش وزن استفاده شده است. قرص لاغری برنینگ فت در فرآیند چربی سوزی و کاهش اشتها بسیار مؤثر است. همچنین ویتامین B6 و کرومیوم موجود در برنینگ فت نیز نقش مهمی در کاهش اشتها و مهار میل به شیرینی جات ایفا می‌کنند. قرص برنینگ فت خواص ترکیبات گیاهی که در بخش قبلی به عنوان اشتها کور کن طبیعی معرفی شد، برای ما به راحتی به همراه می‌آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص برنینگ فت گلدن لایف و همچنین خرید این محصول گیاهی از یک مرجع معتبر، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید:

خرید قرص برنینگ فت

کپسول نیچرفیت دیموند

قرص نیچرفیت دیموند حاوی جو دوسر بوده و برای کاهش وزن بسیار مؤثر است. این کپسول علاوه بر کنترل اشتها به تأمین مواد مغذی افرادی که رژیم لاغری دارند نیز کمک می‌کند. هر کپسول نیچرفیت حاوی ۷۵۰ میلی گرم سبوس جو دوسر با نام علمی Avena sativa می باشد.

همانطور که گفته شد، سبوس جو دو سر سرشار از فیبرهای محلول در آب است. این ماده‌ی غذایی جلوی اشتها را می گیرد و باعث سیری طولانی مدت می‌شود.

این سبوس نقش ویژه‌ای در کاهش احتمال ابتلاء به سرطان‌های روده و دستگاه گوارش و درمان چاقی نیز دارد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که مصرف منظم آن میزان کلسترول را کاهش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول نیچرفیت دیموند و همچنین خرید این محصول گیاهی از یک مرجع معتبر، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید:

خرید کپسول نیچرفیت

کپسول گارسینوفیت بهتا دارو

قرص گارسینوفیت حاوی عصاره میوه گیاه گارسینیا کامبوجیا است. همانطور که در این مقاله نیز به آن اشاره شد، گارسینیا کامبوجیا نقش موثری در کاهش اشتها، کاهش چربی ذخیره‌ای در بدن و لاغری دارد. مصرف کپسول لاغری گارسینوفیت، به عنوان یک داروی ضد اشتها قوی، یک انتخاب خوب برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول گارسینوفیت بهتا دارو و همچنین خرید این محصول گیاهی از یک مرجع معتبر، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه کنید:

خرید کپسول گارسینوفیت

چند توصیه کلی برای کاهش اشتها

  1. پروتئین بیشتر و چربی‌های سالم‌تری مصرف کنید.
  2. اگر می‌توانید نیم ساعت قبل از غذا آب بخورید.
  3. غذاهای دارای فیبر بالا استفاده کنید.
  4. قبل از وعده غذایی خود ورزش کنید.
  5. غذاهای حجیم اما کم کالری مصرف کنید.
  6. سعی کنید استرس کمتری داشته باشید.
  7. هنگام غذا خوردن در لحظه حال باشید.
  8. از خوراکی‌های ضد اشتهای قوی خانگی استفاده کنید.
  9. از قرص‌های لاغری و کاهش وزن گیاهی و معتبر استفاده کنید.

سوالات متداول

چند دمنوش ضد اشتهای قوی چه دمنوش‌هایی هستند؟

چای سبز (کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی)، دمنوش نعناع (ایجاد احساس سیری و تنظیم قند خون)، دمنوش شیرین بیان (تنظیم سطح قند خون و کاهش پرخوری و هوس غذا) و دمنوش گل قاصدک (افزایش متابولیسم، کاهش احساس گرسنگی و افزایش انرژی)

ایا قرص گارسینیا کامبوجیا واقعا لاغر میکند؟

گارسینیا کامبوجیا یکی از ترکیبات ضد اشتهای قوی طبیعی بوده و حاوی ترکیباتی است که به بالا بردن سطح سروتونین در مغز کمک میکند که این موضوع به افزایش احساس سیری و کاهش مصرف کربوهیدرات منجر می‌شود. به علاوه این گیاه تولید چربی توسط بدن را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ چند درصد برای لاغری خوب است؟

توصیه می‌شود یکی دو تکه شکلات تلخ حداقل ۷۰ درصد کاکائو را برای کاهش اشتها و لاغری استفاده کنید. شکلات تلخ را می‌توانید همراه با قهوه نیز مصرف کنید.

طرز استفاده از دانه چیا برای لاغری چگونه است؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از دانه چیا، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری از آن به یک لیوان آب است. در صورت تمایل برای مزه دادن به نوشیدنی خود، می‌توانید کمی آب لیمو نیز به آن اضافه کنید. یکی از بهترین زمان های مصرف دانه چیا برای لاغری، نیم ساعت قبل از غذاست، زیرا می‌تواند اشتهای شما را کم کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره