پاکسازی کلیه ها با روش‌‌های طبیعی و مؤثر

پاکسازی کلیه‌ها
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کلیه‌ها دو اندام کوچک هستند که در دو طرف ستون فقرات و زیر دنده‌ها قرار گرفته‌اند. کلیه‌ها نقش‌های مهمی در بدن دارند از جمله دفع مواد زائد، متعادل کردن الکترولیت‌ها و تولید هورمون‌ها. در صورت نداشتن بیماری، معمولا یک رژیم غذایی مناسب و مصرف آب کافی برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها کافیست. با این حال، برخی از مواد غذایی، گیاهان و مکمل‌ها می‌توانند کلیه‌ها را تقویت کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به چند روش برای پاکسازی کلیه ها و کمک به سلامت بیشتر آن‌ها پرداخته‌ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پاکسازی کلیه ها به روش‌های طبیعی

در ادامه به چند روش طبیعی برای پاکسازی کلیه ها در خانه می‌پردازیم. 

پاکسازی کلیه ها با مصرف مایعات کافی

یکی از انواع بهترین نوشیدنی برای پاکسازی کلیه آب است. بدن انسان بالغ تقریبا از ۶۰ درصد آب تشکیل شده است. هر اندام، از مغز گرفته تا کبد، برای عملکرد خود به آب نیاز دارد. کلیه‌ها به عنوان سیستم تصفیه بدن، برای ترشح ادرار به آب نیاز دارند. ادرار، محصول زائد اصلی است که به بدن اجازه می‌دهد مواد ناخواسته یا غیر ضروری را دفع کند.

پاکسازی کلیه‌ها با مصرف مایعات کافی
کلیه‌ها به عنوان سیستم تصفیه بدن، برای ترشح ادرار به آب نیاز دارند.

وقتی مصرف آب کم باشد، حجم ادرار کم می‌شود. ادرار کم ممکن است موجب اختلال در عملکرد کلیه شود؛ برای مثال ایجاد سنگ کلیه. نوشیدن آب به مقدار کافی ضروری است تا کلیه‌ها بتوانند مواد زائد را به درستی دفع کنند. مخصوصا این موضوع در طول پاکسازی کلیه بسیار مهم است.

مطابق Institute of Medicine مقدار مصرف روزانه توصیه شده برای مایعات، ۳.۷ لیتر در روز برای مردان و ۲.۷ لیتر در روز برای زنان می‌باشد.

خوراکی‌های مفید برای سلامت کلیه

برخی از خوراکی‌های مفید برای سلامت کلیه عبارتند از:

انگور 

انگور، بادام زمینی و برخی از توت‌ها حاوی یک ترکیب گیاهی مفید به نام رزوراترول هستند. محققان در یک مطالعه حیوانی دریافتند که رزوراترول می‌تواند التهاب کلیه را در موش‌های مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک کاهش دهد.  

کرن‌بری 

کرن‌بری فواید زیادی برای سلامتی مثانه دارد. در یک مطالعه بالینی منتشر شده در Nutritional Journal زنانی که به مدت دو هفته روزانه کرن‌بری خشک شده مصرف نمودند، کمتر به عفونت های ادراری مبتلا شدند.

نوشیدنی های مفید برای کلیه

آب لیمو، پرتقال و طالبی (Melon) حاوی سیتریک اسید یا سیترات است. سیترات با اتصال به کلسیم در ادرار، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. این مسئله مانع از رشد بلورهای کلسیم که می‌توانند منجر به سنگ کلیه شوند، می‌شود. علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان آبمیوه تازه در روز می‌تواند به مصرف میزان توصیه شده برای مایعات کمک کند.

آبمیوه‌های مفید برای کلیه
آب لیمو، پرتقال و طالبی (Melon) حاوی سیتریک اسید یا سیترات است.

 جلبک دریایی

جلبک دریایی قهوه‌ای برای اثرات مفید بر لوزالمعده، کلیه و کبد مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک آزمایش بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۴، در موش‌هایی که به مدت ۲۲ روز از جلبک دریایی خوراکی استفاده کردند، کاهش آسیب کلیوی و کبدی ناشی از دیابت نشان داده شد.

خوراکی‌های سرشار از کلسیم برای کلیه

بسیاری از افراد بر این باور هستند که پرهیز از مصرف کلسیم می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. در واقع، برعکس این قضیه درست است. اگزالات زیاد ادرار می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود. کلسیم موجود در غذا در معده به اگزالات متصل می‌شود و با دفع آن به این طریق، اگزالات کمتری وارد ادرار می‌شود. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، به میزان مصرف روزانه توصیه شده برای کلسیم یعنی ۱.۲ گرم برسید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • شیر سویا یا شیر بادام
  • توفو
  • غلات غنی شده
خوراکی‌های سرشار از کلسیم
کلسیم برای اتصال به اگزالات نیاز است تا جذب و دفع این ماده را کاهش دهد.

شما می‌توانید برای تهیه محصولات پاکسازی کلیه از جمله انواع قویترین قرص دفع سنگ کلیه از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قویترین قرص دفع سنگ کلیه

مکمل‌های مفید برای کلیه

در اینجا به به چند مکمل مفید برای کمک به پاکسازی کلیه ها و سلامت آن‌ها می‌پردازیم. 

ویتامین B6

ویتامین B6 یک عامل مهم در بسیاری از واکنش‌های متابولیکی است. این ویتامین برای متابولیسم گلی اگزالات و تولید گلایسین لازم است. در صورت کمبود ویتامین B6، گلی اگزالات به جای گلایسین به اگزالات تبدیل می‌شود و همان‌طور که اشاره شد مقدار زیاد اگزالات می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود.

می‌توانید از مکمل‌های B کمپلکسی استفاده نمایید که حداقل روزانه ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 را تامین می‌کنند. بر طبق گفته the Food and Nutrition Board میزان ویتامین B6 دریافتی بزرگسالان نباید از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز تجاوز نماید؛ مگر اینکه به عنوان بخشی از درمان توسط پزشک تجویز شده باشد.

امگا ۳

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح بالای امگا ۶ می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. افزایش امگا ۳ می‌تواند متابولیسم امگا ۶ را به طور طبیعی کاهش دهد. بهترین نسبت مصرف امگا ۳ و امگا ۶ یک به یک می‌باشد. دو تا از مهم‌ترین اسیدهای چرب امگا ۳، DHA و EPA هستند.

پتاسیم سیترات

پتاسیم یک عنصر ضروری برای تعادل الکترولیت و تعادل pH ادرار است. درمان با پتاسیم سیترات می‌تواند به طور بالقوه به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کند. افرادی که سابقه مشکلات کلیه دارند، باید قبل از مصرف مکمل پتاسیم با پزشک مشورت نمایند.

کاهش مصرف سدیم

بدن به نمک یا سدیم نیاز دارد اما مصرف بسیار زیاد سدیم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد که این مسئله خطر ابتلا به نارسایی کلیه، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

کاهش مصرف سدیم
افراد مصرف سدیم خود را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند تا خطر بیماری کلیوی مزمن کاهش یابد.

 NIDDK توصیه می‌کند افراد مصرف سدیم خود را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند تا خطر بیماری کلیوی مزمن کاهش یابد. افراد می‌توانند با کمتر مصرف کردن غذاهای فرآوری شده و انتخاب غذاهای کم سدیم یا بدون سدیم، مصرف سدیم خود را کاهش دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به چند روش آسان و مؤثر برای کمک به پاکسازی کلیه ها و سلامت آن‌ها پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد مصرف مایعات به مقدار کافی و همچنین برخی از خوراکی‌ها و مکمل‌ها می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کنند. بیشتر افراد سالم نیازی به پاکسازی کلیه‌ها ندارند. با این وجود خوراکی‌ها، دمنوش‌های گیاهی و مکمل‌های مفیدی وجود دارند که می‌توانند به سلامت کلیه‌ها کمک کنند. 

 قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا سلامتی (مخصوصا اگر سابقه مشکلات کلیه دارید) و همچنین استفاده از روش‌های پاکسازی کلیه با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که در هر صورت مایعات کافی بنوشید. 

شما می‌توانید برای تهیه قطره سنکل گل دارو، یک داروی گیاهی کاربردی برای سنگ کلیه و مجاری ادرار، به بهترین داروخانه آنلاین مشهد یعنی داروخانه اینترنتی مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید. مفیدطب کالاهای مورد نظر شما را به سراسر کشور با پست پیشتاز ارسال می‌کند.

از طریق داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

قطره سنکل

منبع: سایت‌های healthline و MedicalNewsToday 

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره