قرص osteo caltex برای چیست و چگونه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؟

قرص steo caltex برای جلوگیری از پوکی استخوان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص osteo caltex برای چیست و چگونه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؟ این قرص نوعی مکمل کلسیم است که با ترکیبات مؤثر می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری نماید. همچنین بیمارانی که در مراحل اولیه پوکی استخوان هستند با مصرف مکمل‌های کلسیم، شاهد کاهش نشانه‌ها خواهند بود.

تحقیقات تخصصی در زمینه بیماری پوکی استخوان، در جهان ثابت کرده‌اند که این بیماری بسیار شایع است و در همه اقشار جامعه دیده می‌شود. معمولا پوکی استخوان در سنین سالمندی و بعد از ۵۰ سالگی آغاز می‌گردد. همچنین موارد نادری نیز در سنین کمتر مشاهده شده‌اند.

همواره شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. درباره پوکی استخوان هم این نکته صدق می‌کند. اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید و با چکاپ‌های منظم از وضعیت سلامت خود اطلاع پیدا کنید، امکان ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهید. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم قرص osteo caltex برای چیست و چگونه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؟ در راستای پاسخگویی به این پرسش درباره بیماری پوکی استخوان به طور مفصل صحبت می‌کنیم. همچنین قرص استئو کلتکس (osteo caltex) را معرفی کرده و ترکیبات آن را نام می‌بریم.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان با نام اُستئوپروز (Osteoporosis) نیز شناخته می‌شود و یک اختلال اسکلتی است. معمولا این بیماری در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان می‌باشد. فردی که دچار بیماری پوکی استخوان شده در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرد. پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش است، چرا که غالبا علایم آن بسیار دیر بروز می‌یابد. به عبارتی فرد زمانی متوجه بیماری می‌شود که استحکام استخوان‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

اگر فردی دچار پوکی استخوان پیشرفته باشد، ممکن است با فشارهای عادی دچار شکستگی شود. برای مثال عطسه کردن، برداشتن اشیاء سنگین، برخورد انگشت پا با مبل واتفاقات ساده‌ای هستند که در کهنسالان مبتلا به پوکی استخوان باعث شکستگی شده که معمولا ترمیم پیدا نمی‌کند. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان عموما در مهره‌های کمر، استخوان ساعد و استخوان ران مشاهده می‌شوند.

عدم تراکم سلولها در پوکی استخوان
تراکم سلول‌ها در پوکی استخوان کاهش پیدا می‌کند.

علل پوکی استخوان‌

پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که در تشکیل سلول‌های جدید و باز جذب استخوان قدیمی اختلالاتی به وجود بیاید. در چنین شرایطی بدن قادر به تولید سلول‌های جدید استخوان نیست و یا اینکه مقادیر زیادی از سلول‌های قدیمی را باز جذب می‌نماید. حال اگر دو حالت هم‌زمان اتفاق بیفتند، سرعت پیشرفت بیماری افزایش می‌یابد. تولید بافت استخوان به میزان منابع کلسیم در بدن بستگی دارد. فسفات نیز یک ماده معدنی ضروری برای فرآیند تولید و بازسازی استخوان است.

اگر کلسیم کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، شاهد اختلالاتی در استخوان‌ها خواهیم بود. وقتی بدن با فقر کلسیم مواجه شود استخوان‌ها ضعیف‌تر شده و تراکم خود را از دست می‌دهند. سرانجام استخوان‌های پوک، بسیار ترد و شکننده هستند و مشکلات جدی برای فرد به‌ وجود می‌آورند. برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن باید از رژیم غذایی مناسب استفاد کنیم. همچنین می‌توانیم از مکمل‌های کلسیم نیز کمک بگیریم. بنابراین در پاسخ به اینکه قرص osteo caltex برای چیست، می‌توان گفت این مکمل با تأمین کلسیم بدن، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خرید قرص استئوکلتکس

علایم پوکی استخوان‌

همان‌‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش است و معمولا علایم خاصی ندارد. تنها هنگامی که بیماری بسیار پیشرفت کرد، نشانه‌ها نیز آشکار می‌شوند. برخی از علایم ابتلا به پوکی استخوان شناسایی شده‌اند که قابل توجه هستند. در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم. چنانچه یک یا چند نشانه در خود مشاهده کردید برای معاینات و آزمایش‌های دقیق‌تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. این علایم عبارتند از:

درد‌های مبهم و بدون علت در استخوان‌ها یا عضلات (غالبا در دست یا گردن احساس می‌شوند.)

درد‌های شدید و ناگهانی در استخوان‌ها (در مراحل پیشرفته بیماری بروز می‌کنند.)

احساس درد در استخوان‌ها و عضلات پس از انجام فعالیت‌های نسبتا سنگین (درد تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت.)

پوکی استخوان و دردهای مبهم
پوکی استخوان در مراحل پیشرفته بیماری با درد‌های مبهم بروز می‌کند.

تشخیص پوکی استخوان‌

از آنجایی که پوکی استخوان در مراحل اولیه هیچ گونه علایمی ندارد تنها با انجام معاینات و آزمایش‌های تخصصی می‌توان آن را تشخیص داد. اگر درد‌های استخوانی دارید، رژیم غذایی غنی از کلسیم نداشته‌اید، سابقه پوکی استخوان در خانواده شما مشاهده شده، سن شما بیش از ۶۰ سال است و یا خانمی در دوران یائسگی هستید برای انجام چکاپ به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک با بررسی موارد مختلف برای لزوم انجام آزمایش‌های بیشتر تصمیم می‌گیرد. آزمایش تخصصی تراکم مواد معدنی استخوان وضعیت سلامت استخوان‌ها را نشان می‌دهد و تشخیص بیماری را برای پزشک ممکن می‌کند.

تشخیص پوکی استخوان
اگر بیش از ۶۰ سال دارید برای انجام چکاپ‌های منظم به پزشک مراجعه نمایید.

افرادی که دچار پوکی استخوان شده‌اند باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند. این بیماران هر ساله آزمایش تراکم استخوان را تکرار می‌کنند تا از تأثیر درمان مطلع شوند. افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند بهتر است هر ۴ سال چکاپ شوند تا درباره وضعیت استخوان‌ها آگاهی کافی داشته باشند.

عموما افرادی که رژیم غذایی مناسبی دارند و یا از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند دچار پوکی استخوان نمی‌شوند. با این حساب حال می‌دانیم که قرص osteo caltex برای چیست و به عنوان مکمل کلسیم چگونه به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

چه عواملی ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند؟

قبلا گفتیم که کمبود و یا فقر کلسیم در بدن امکان ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. علاوه بر رژیم غذایی نامناسب، عوامل دیگری نیز وجود دارند که به کمبود کلسیم در بدن دامن می‌زنند. این عوامل را در ادامه نام می‌بریم، لطفا آن‌ها را به خاطر بسپارید تا احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهید:

مصرف سیگار و سایر دخانیات در جذب کافی کلسیم اختلال ایجاد کرده و زمینه را برای ابتلا به پوکی استخوان فراهم می‌سازند.

مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی معمولا همراه با کم‌تحرکی و کم اشتهایی است. همچنین در بسیاری موارد افرادی که چنین شرایطی دارند با کمبود کلسیم نیز مواجه می‌شوند.

کمبود وزن نیز یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به پوکی استخوان است. عموما افرادی که کمبود وزن دارند، رژیم غذایی صحیح را دنبال نکرده و دچار کمبود کلسیم هستند.

وجود سابقه پوکی استخوان در خانواده

یائسگی از جمله مهم‌ترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان است. زنان در دوران یائسگی با کمبود هورمون استروژن روبرو هستند که باعث جذب کمتر کلسیم می‌گردد. زنان یائسه باید چکاپ‌های منظم برای آگاهی از سلامت استخوان‌ها انجام بدهند.

برخی از عواملی که نام بردیم قابل کنترل بوده و برخی دیگر ناگزیر هستند. در بسیاری از موارد می‌توانید با تصحیح سبک زندگی و مصرف مکمل‌های کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری کرده یا درمان را تسریع نمایید. برای اطلاعات بیشتر در ادامه می‌خوانیم که قرص osteo caltex برای چیست و این محصول را دقیق‌تر معرفی می‌کنیم. پس به خاطر داشته باشید که قرص لیکوئید کلسیم پلاس به عنوان مکملی مؤثر در پیشگیری از پوکی استخوان کاربرد دارد.

قرص osteo caltex برای چیست؟

لیکوئید کلسیم پلاس محصولی از کارخانجات الیت کانادا است. این قرص به عنوان مکمل کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان و همچنین درمان آن کاربرد دارد. ترکیبات این کپسول شامل کلسیم، منیزیوم و ویتامین D می‌باشد. با تأمین کلسیم مورد نیاز بدن، تراکم استخوان‌ها افزایش پیدا کرده و استحکام بیشتری خواهند داشت. از طرفی عنصر منیزیوم در بهبود سلامت استخوان‌ها نقش داشته و به جذب کلسیم در سلول‌ها کمک می‌کند. ویتامین D نیز برای جذب کافی کلسیم ضروری بوده و ترمیم استخوان را تسریع می‌نماید.

به این ترتیب با مصرف قرص لیکوئید کلسیم پلاس می‌توانید از پوکی استخوان جلوگیری کرده و نیز در فرآیند درمان آن را به کار ببرید. تداخل دارویی و یا عوارض جانبی خاصی در رابطه با مصرف کپسول لیکوئید کلسیم پلاس ذکر نشده با این حال برای اطمینان بیشتر با پزشک متخصص یا داروساز مشورت نمایید. در بخش‌های بعدی درباره عوارض جانبی احتمالی این مکمل و مصرف آن در بارداری به طور دقیق‌تر صحبت خواهیم کرد.

زمان مصرف قرص osteo caltex

طریقه مصرف قرص osteo caltex به صورت ۱ تا ۳ کپسول همراه غذا یا طبق دستور پزشک است. بنابراین می‌توان گفت که بهترین زمان مصرف قرص osteo caltex همراه با غذاست؛ مگر این که پزشک دستور دیگری داده باشد.

عوارض قرص لیکوئید کلسیم پلاس

مهم‌ترین عارضه‌ای که پس از مصرف انواع مکمل کلسیم بروز می‌کند، یبوست است. از آنجایی که مقداری عنصر منیزیوم در قرص لیکوئید کلسیم پلاس وجود دارد، از مشکل یبوست تا حدی جلوگیری می‌شود. شما می‌توانید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، خوراکی‌های فیبردار بیشتری مانند میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف بی‌رویه و یا خودسرانه مکمل‌های کلسیم ممکن است خطرات جدی به همراه بیاورد. برای مثال فردی که کمبود کلسیم نداشته و مکمل را سهل انگارانه مصرف کند، با مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در عضلات، ریه و قلب مواجه می‌گردد.

افرادی که به سنگ کلیه و سایر بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند باید حتما با مشورت پزشک قرص لیکوئید کلسیم پلاس و یا هر نوع مکمل کلسیم دیگری را مصرف کنند.

قرص لیکوئید کلسیم پلاس در بارداری

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند که بدن خانم‌های باردار به منابع کافی از کلسیم نیاز دارد تا سلامت جنین و مادر تضمین گردد. در عین حال در برخی موارد خانم‌های باردار بایستی از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنند. این اجتناب زمانی ضروری است که مصرف مکمل کلسیم به نوعی باعث انواع مسمومیت گردد. از آنجایی که تحقیقات لازم درباره فواید مصرف مکمل کلسیم در بارداری انجام نشده و هر خانم باردار شرایط خاص خود را دارد، بهتر است در دوران بارداری برای مصرف قرص لیکوئید کلسیم پلاس با متخصص زنان مشورت نمایید.

همچنین خانم‌ها می‌توانند پیش از بارداری، با مشورت پزشک مکمل‌های کلسیم مصرف کنند تا منابع لازم این ماده معدنی برای دوران حاملگی فراهم شود.

در آخر

در این مطلب بیماری پوکی استخوان را مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که این بیماری بسیار شایع است و پیشگیری از آن به سادگی قابل انجام می‌باشد. با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. به عنوان مثال با ورزش کردن می‌توان هم نرخ از دست دادن استخوان را کاهش داد و هم با تقویت ماهیچه‌ها، احتمال شکستگی استخوان را پایین آورد. ار طرفی، چکاپ‌های منظم و تخصصی در تشخیص پوکی استخوان ضروری است چرا که درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار مؤثر واقع می‌شود. 

در کنار این اقدام‌ها می‌توانید از مکمل‌های کلسیم مانند قرص لیکوئید کلسیم پلاس نیز کمک بگیرید تا منابع کافی کلسیم در بدن شما تأمین شوند.

اگر به قرص لیکوئید کلسیم پلاس نیاز دارید می‌توانید این مکمل را از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مطرح کردن سوالات خود به بخش نظرات مراجعه نمایید تا متخصصان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

قرص لیکوئید کلسیم پلاس


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط