مراقبت‌های پس از زایمان از دیدگاه طب سنتی

مراقبت های پس از زایمان در طب سنتی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بعد از طی دوران بارداری و از سرگذراندن یک بارداری موفق، ممکن است مادر با مشکلات و تغییراتی در بدن خود مواجه شود. در درجه اول بهتر است پزشک بعد از معاینه و بررسی دقیق، مادر را جهت رفع هرکدام از ناراحتی‌ها راهنمایی کند. با این حال طب سنتی نیز درمورد هرکدام از این موارد، راهکارهایی را ارائه می‌کند. لازم است تاکید کنم که انجام هیچکدام از راهکارهایی که در ادامه می‌آید سرخود و بدون بررسی پزشک متخصص طب سنتی، توصیه نمی‌شود. همچنین اگر به دنبال حل مشکلات دوران بارداری هستید می‌توانید مقاله «کنترل مشکلات بارداری با درمان‌های ساده طب سنتی» را مطالعه کنید.

خونریزی پس از زایمان

در طب ایرانی به خونی که بعد از زایمان خارج می‌شود، نفاس گفته می‌شود. در این طب تدابیر مفیدی برای دوره نفاس وجود دارد. از جمله:

۱- در مکان خوشبو استراحت کنید و از عطر های خوشبو استفاده کنید، زیرا باعث تقویت رحم خواهد شد.

۲- از  مصرف غذاهای ترش، شور، غذاهای خمیری مانند ماکارونی، قارچ و غذاهای کارخانه‌ای بسته بندی، یخ، قهوه و کاکائو پرهیز کنید.

٣- از غذاهای مقوی که هضم آسانی دارند مانند زرده تخم مرغ عسلی و ادویه جات خوشبو مثل انیسون، سنبل الطیب، میخک و دارچین و سماق استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در صورت خونریزی بیش از حد باید در مصرف ادویه جات گرم احتیاط کنید.

۴- از آب میوه‌هایی مانند آب سیب و آب هویج استفاده کنید.

۵- از رب بِه یا سیب استفاده کنید.

۶- ۲ عدد تخم مرغ با کمی کره، یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ را به صورت خاگینه تهیه و به عنوان صبحانه میل کنید.

۷- یک قاشق چایخوری بارهنگ را با روغن کنجد مخلوط کرده و میل کنید.

۸- یک استکان عدس را در ۸ لیوان آب بپزید. همراه با کمی عرق نعنا هر نیم ساعت یک قاشق میل کنید.

۹- سویق عدس را با هم وزن آن شکر مخلوط کنید. هر ۳ ساعت یک قاشق مرباخوری با آب یا عرق نعنا میل کنید.

۱۰- یک لیوان عسل را با ۶ لیوان آب مخلوط و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و کف آن را بگیرید. آنچه را که به دست می‌آید، با آبِ جوشیدهِ سرد شده مخلوط و روزی ۳ یا ۴ لیوان از آن بنوشید.

درد رحم بعد از زایمان

یکی از مشکلات شایع و عمده مادران پس از زایمان، درد رحم است. لازم است که پزشک با بررسی، احتمال وجود هر نوع خطری را برای مادر رد کرده و درصورتی که درد، نشانگر مشکلی غیرعادی‌ نباشد، درمان­‌های لازم تجویز شود.

برای تسکین درد رحم می­‌توانید از پیشنهادهای طب ایرانی استفاده کنید.

۱- از مصرف غذاهای غلیظ مانند ماکارونی و سالاد الویه پرهیز کنید.

۲- در آب نیم گرم بنشینید. این کار را باید در زمان کوتاه (زیر ده دقیقه) انجام دهید.

۳- رازیانه، پرسیاوشان و تخم کرفس را به نسبت مساوی مخلوط و نیم­کوب کنید. یک قاشق غذاخوری از مخلوط را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانید و صاف کنید. یک قاشق غذاخوری شکر سرخ به آن اضافه و صبح ناشتا میل کنید. این کار ممکن است خونریزی شما را کمی افزایش دهد. در صورت افزایش شدید خونریزی دارو را قطع کنید.

مقاله مرتبط: «برای مشکلات دوران بارداری در طب سنتی چه راهکارهایی وجود دارد؟»

زخم و پارگی واژن

ممکن است زایمان باعث آسیب فیزیکی به واژن بشود. درصورتی که این آسیب شدید باشد پزشک ممکن است درمان‌های عملی یا دارویی خاصی را توصیه بکند‌. متخصص طب سنتی نیز بعد از اطمینان از پاکیزگی و اصالت مواد لازم، ممکن است توصیه‌هایی را در این زمینه به شما بکند:

۱- برای ترمیم سریع تر زخم اپی زیاتومی، می‌توانید از پانسمان عسل استفاده کنید. بدین صورت که کمی عسل را با آبسلانگ روی ناحیه زخم بمالید و یک گاز استریل روی آن قرار دهید. این کار به ترمیم سریع‌تر زخم کمک خواهد کرد. در صورتی که خشک شدن زخم و وجود بخیه‌ها باعث آزار مادر می‌گردد، می‌توانید زخم را با کمی روغن گل سرخ چرب کنید.

۲- ته چین با هویج و به، آش ماهیچه، حلیم، ماهی تازه، آبگوشت، خورشت کرفس، آش یا سوپی که با مرغ یا بلدرچین درست شده باشد میل کنید. خوراکی های حاوی گوشت، آش جو، سیرابی گاو و گوساله، ماست و دوغ شیرین (به شرطی که مشکلات گوارشی نداشته باشید) را مصرف کنید. در میوه ها نیز خربزه، انگور، بادام و فندق، کنجد، انجیر، موز و از سبزیجات کاهو، اسفناج و هویج موثر می‌باشند.

٣- از مصرف غذاهای مانده و نمک سود، سرخ کردنی‌ها، غذاهای تند، قهوه و کاپوچینو در این دوران بپرهیزید. همچنین غذاهای تند، تلخ و ترش هم مصرف نکنید. گوشت گاو و سبزیجاتی مانند سیر، پیاز، خردل، شاهی و نعنا را کمتر مصرف کنید.

۴- افزودن سیاه‌دانه، رازیانه و تخم شوید در رژیم غذایی، به افزایش شیر کمک می‌کند.

۵- در دوران شیردهی به طور متعادل ورزش و پیاده روی کنید.

۶- ماساژ روزانه علاوه بر ایجاد آرامش منجر به بهبود کیفیت و کمیت شیردهی خواهد شد. برای انجام ماساژ از روغن بادام شیرین یا گل سرخ استفاده کنید.

۷- به طور روزانه یا یک روز در میان با آب گرم استحمام کنید.

۸- درنهایت به یاد داشته باشید که این دوران قابل تکرار نیست. پس کارهای غیرضروری و بی اهمیت را کنار گذاشته و با آرامش این دوره را سپری کنید.

در صورت نیاز می‌توانید از محصولات دوران بارداری و شیردهی در داروخانه آنلاین مفید طب استفاده کنید:

محصولات دوران بارداری و شیردهی

جمع بندی

پس از متولد شدن یک کودک، مادر کودک ممکن است دچار تغیراتی در بدن خود شود. متاسفانه این تغییرات می‌تواند شامل خون ریزی پس از زایمان، درد رحم بعد از زایمان و زخم و پارگی واژن شود. اما خوشبختانه در طب سنتی راه‌های متعددی برای درمان و بهبود این مشکلات ارائه شده است. این راه و روش‌ها در این مقاله توضیح داده شد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و