ریشه و درمان بیماری‌های پروستات در طب سنتی

پروستات در طب سنتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

احتمالا شنیده‌اید که مشکلات و بیماری‌های پروستات بسیار رایج هستند. گرچه بزرگ شدن پروستات با تغییرات هورمونی در همه مردان اتفاق می‌افتد، اما مهم درجه آن است. در این مقاله ریشه بیماری‌های پروستات در طب سنتی را بررسی کرده و به توصیه‌های این طب برای درمان مشکلات مربوط به این غده اشاره می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه مجله سلامت مفید طب باشید تا راز حفظ سلامت پروستات و درمان آن را متوجه شوید.

پروستات چیست؟

پروستات غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است و در ابتدای مجاری ادراری و در ناحیه پرینه (بین مقعد و بیضه‌ها) قرار دارد. یکی از وظایف پروستات کنترل جریان ادرار است و همینطور می‌تواند در تولید و خروج اسپرم و در نهایت باروری مردان نیز نقش داشته باشد.

گفته می‌شود که بزرگی پروستات معلول تغییرات هورمونی است و بین ۳۰ تا ۸۰ سالگی پروستات در همه‌ی مردان بزرگ می‌شود اما با درجات مختلف. بیش از نیمی از افراد بالای ۵۰ سال و دو سوم افراد بالای ۷۹ سال از بزرگی پروستات رنج می‌برند و گفته می‌شود هشتاد درصد مردان در هشتاد سالگی مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هستند.

از آنجایی که پروستات دور مجاری ادراری حلقه زده است، بزرگ شدن آن می‌تواند روی خروج ادرار اثر منفی گذاشته و باعث علائمی مثل عدم تخلیه کامل ادرار، تکرر ادرار، احساس نیاز ناگهانی برای رفتن به دستشویی و اختلال در خواب شب و بیدار شدن بخاطر احساس احتیاج به دفع ادرار می‌شود. توجه به این علائم بسیار ضروری است تا در صورتی که بزرگی پروستات از نوع تومورال یا بدخیم باشد، به سرعت شناسایی و درمان شود.

طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که ابتلای مردان به سرطان پروستات، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر آن‌ها می‌باشد. امروزه سرطان پروستات در حال رشد است و معمولا افراد سالمند را درگیر می‌کند. لازم به ذکر است که سرطان پروستات قابل پیشگیری است.

آگاه سازی سرطان پروستات
مردان از سن ۵۰ سالگی به بعد، باید هر چند وقت یک بار نسبت به انجام تست غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات اقدام کنند.

اگر مردان جامعه، تست‌های غربالگری را به موقع انجام دهند، از مرگ ناشی از این نوع سرطان کم خواهد شد. مردان از سن ۵۰ سالگی به بعد، باید هر چند وقت یک بار نسبت به انجام تست غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات اقدام کنند.

پروستات از منظر طب سنتی

طب سنتی معتقد است که پروستات جسمی اسفنج مانند و متخلل است و بنا به ساختارش می‌تواند مواد دیگری را که در مجاورت با آن قرار می‌گیرند، به خود جذب کرده و متورم و بزرگ شود. بنابراین پروستات محل مناسبی برای ریزش مواد زائد اعضای دیگر به شمار می‌رود.

در نتیجه‌ی این‌ها، طب سنتی استدلال می‌کند مواردی مثل نزله (مواد دفعی از ناحیه سر یا همان خلط پشت حلق) می‌تواند یکی از عوامل ایجاد و تشدید کننده بیماری‌های پروستات و هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات باشد‌.

به طور کلی نزله به معنی موادی است که از جایی بالاتر به جای پایین‌تر می‌ریزند. نزله ممکن است به مفاصل، رحم، ریه، پروستات یا اندام دیگر ریخته و ایجاد بیماری بکند‌ به این صورت که اگر شما نزله داشته باشید و مدام آن را قورت دهید، نزله به معده رفته اما تمام آن هضم نمی‌شود و بخشی ممکن است راه خود را به جاهای دیگر بدن از جمله پروستات پیدا کرده و با جذب به پروستات، باعث مشکلات عدیده از جمله بزرگی پروستات شود.

همچنین با در نظر گرفتن محل قرارگیری غده پروستات و نزدیکی آن به اعضای دستگاه گوارش، مشکلات گوارشی از جمله یبوست و نفخ می‌تواند بر پروستات تاثیرات منفی بگذارد. بنابراین امتلا ٕ و یبوست نیز در کنار نزله، جزو مواردی هستند که از نظر طب سنتی می‌توانند باعث مشکلات پروستات بشوند.

درمان

بطور کلی مشکلات پروستات بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص درمان و پیشگیری شوند. ممکن است پزشک پس از معاینه و گرفتن شرح حال، انجام سونوگرافی یا آزمایش ادرار و خون را برای اطمینان از اینکه بزرگی پروستات شما از نوع بدخیم نیست، لازم بداند.

پزشک متخصص طب سنتی معمولا در کنار درمان‌های دیگر از اینکه یبوست یا نزله‌ی شما نیز درمان شود اطمینان حاصل می‌کند. در زندگی امروزه مصرف غذاهای خمیری، کشدار و لزج مثل ماکارونی و لازانیا، خوب نجویدن غذا، مصرف زیاد آب سرد و ترشیجات و غذاهای فرآوری شده، نداشتن تحرک و‌‌‌… از مواردی هستند که باعث ابتلای بیشتر مردم به نزله و یبوست می‌شوند.

همچنین خوردن خرما، عسل و روغن کنجد می‌تواند علائم بیماری را تشدید نماید. مصرف ادویه‌ها، تندی‌ها و… می‌توانند این روند را تسریع کنند ولی با قطع آن‌ها این روند تسریع شده اصلاح خواهد شد. به طور کلی بزرگی پروستات کمتر معلول عوامل خارجی است.

تاثیر منفی یبوست در مردان
پزشک متخصص طب سنتی معمولا در کنار درمان‌های دیگر از اینکه یبوست یا نزله‌ی شما نیز درمان شود اطمینان حاصل می‌کند.

اصلاح سبک زندگی

بهتر است مصرف چای سیاه و قهوه کمتر شود و حتما قبل از خواب شب اقدام به تخلیه مثانه شود. داشتن یک برنامه زمانی برای تخلیه مثانه مفید است.

نگه داشتن ادرار اصلا نباید انجام شود و به محض احساس دفع ادرار باید به دست‌شویی بروید.

حتما توصیه می‌شود که رژیم غذای غنی و متعادل باشد و فعالیت بدنی نیز در برنامه روزانه گنجانده شود.

در کنار اصلاح سبک زندگی، برخی از گیاهان دارویی از دیرباز برای کمک به درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شدند:

کدو حلوایی، کدو سبز، گزنه و تخم کدو در کاهش علائم موثر هستند.

البته گزنه اگر در آش و سوپ و کوکو استفاده شود چون به شکل غذاست، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ ولی به شکل دمنوش حتما زیر نظر پزشک مصرف شود.

دوره‌های دو هفته‌ای عرق کاسنی و شاتره ناشتا نصف استکان نیز در کنار غذای مناسب به کاهش التهاب کمک می‌کند.

مصرف گوجه‌فرنگی که حاوی لیکوپن است و آنتی‌اکسیدان‌ها مثل غذاهای حاوی ویتامین ای در کاهش سرعت رشد آن موثر هستند.

گوجه فرنگی برای پروستات
مصرف گوجه‌فرنگی که حاوی لیکوپن است و آنتی‌اکسیدان‌ها مثل غذاهای حاوی ویتامین ای در کاهش سرعت رشد پروستات موثر هستند.

روی نیز از مواردی است که می‌تواند به سلامت پروستات کمک بکند. از مواد غذایی حاوی روی می‌توان به عدس، نان کامل، تخم‌مرغ و جوی دو سر نام برد.

مصرف روزانه خیسانده ۷ عدد انجیر در ترکیبی از عرق بابونه مرغوب و سرکه انگوری ملایم می‌تواند برای مجموعه این شرایط مفید باشد.‌

درمان فشاری و ماساژ

ماساژ ملایم ناحیه پرینه (بین مقعد و بیضه) با روغن بابونه هر شب به همراه جوشانده صاف شده یک قاشق غذاخوری تخم کدوی نیم‌کوب به مدت ۳ هفته

ماساژ دادن حاشیه خارجی پا (از نوک انگشت کوچک تا مچ پا) با روغن زیتون و به کمک وسیله‌ای مثل میله‌ی خودکار و همچنین هر ۸ ساعت چرب کردن ناحیه عانه (۴ انگشت زیر ناف) می‌تواند به رفع علائم تکرر ادرار و در دراز مدت (۶ ماه) و در کنار مصرف موارد دیگر مثل روغن تخم کدو یا گزنه، درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات شود.

خرید روغن تخم کدو زردبند

همچنین این ماساژها می‌توانند اسپاسم‌های ناشی از بزرگی پروستات و احتباس ادراری را رفع کنند. طب سنتی معتقد است که پروستات با بزرگ شدن جلوی خروج ادرار را گرفته و باعث پر شدن مثانه می‌شود. بدن چون متوجه پر بودن مثانه می‌شود دیگر ادرار تولید نکرده و مواد دفعی ممکن است در پشت ساق پا یا پشت سر ( از گردن تا کتف) جمع شود.

شواهد بالینی استفاده از گیاهان در طب مدرن

روغن تخم کدو و در درجات بعدی نخل اره‌ای و سویا از مواردی هستند که در مطالعات بالینی به تنهایی یا در کنار ترکیبات دیگر قادر به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات شده‌اند.

همچنین مواردی مثل سیر، لیکوپن، کرنبری و فلکسید نیز در مطالعات بالینی بررسی شده‌اند اما هنوز داده‌ها در مورد اثربخشی آنها قطعی نیست.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب خواندیم، بیماری‌های مربوط به پروستات درصد زیادی از مردان را در سنین مختلف و به خصوص با بالا رفتن سن، درگیر می‌کند. برای حفظ سلامت پروستات در طب سنتی توصیه‌های مختلفی می‌شود. به عنوان مثال برای آن که بتوان از بیماری‌های جدی‌تر مربوط به این غده کلیدی در بدن جلوگیری کرد، اصلاح سبک زندگی و استفاده از گیاهان دارویی مفید توصیه می‌شود. همچنین برای تشخیص به موقع، حتما باید تست‌های مربوطه به طور مرتب انجام شود.

قرص پروستاتان یک داروی گیاهی حاوی مواد مفیدی مانند تخم کدو، ریشه و برگ گزنه، گل بابونه و… است که همونطور که در این مقاله خواندیم، در طب سنتی برای درمان پروستات توصیه شده‌اند. شما می‌توانید این قرص گیاهی را به صورت اینترنتی و آسان از داروخانه آنلاین مفید طب سفارش داده و در محل مورد نظر تحویل بگیرید. همچنین در صورتی که سوال یا نظری درباره این محصول یا محصولات گیاهی دیگر داروخانه آنلاین ما دارید، در قسمت نظرات صفحه مربوطه بنویسید تا متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید قرص پروستاتان

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع