اسفرزه گیاهی برای درمان یبوست و اسهال

اسفرزه گیاهی برای درمان اسهال و یبوست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اسفرزه یا پسیلیوم گیاهی علفی با ساقه‌ای به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر است که در زبان عربی و کتب طب‌سنتی به نام ‌های اسپرزه،‌ اسپغول، حشیشه‌ی البراغیث،‌ تخم کک، قطونا، شکم‌پاره و برزقطوناء نیز شناخته می‌شود. مهم‌ترین خواص درمانی گیاه اسفرزه در درمان اسهال و یبوست است، اما این گیاه فواید زیاد دیگری نیز برای سلامتی بدن دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص اسفرزه برای یبوست، اسهال، لاغری و… در ادامه این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب همراه ما باشید.

معرفی گیاه اسفرزه

بخش‌های دارویی: دانه‌های رسیده

نام‌های دیگر اسفرزه: Psyllium Seed, Plantaginaceae, Plantain, Fleaseed, Flea Wort, Psyllion, Psyllios

گل و میوه: گل آذین به صورت سنبله‌ای به طول ۱۲ میلی‌متر با کرک‌های غده‌ای و براکته‌های تخم‌مرغی – سرنیزه‌ای با یک رگه میانی و حاشیه پهنک شفاف می‌باشد. جام گل دیسک مانند با ۴ گلبرگ شفاف است. کاسه گل دارای ۴ لوب نوک تیز به طول ۳ تا ۴/۵ میلی متر و سرنیزه‌ای می‌باشد. تخمدان فوقانی و میوه کپسول غشایی ۲ قسمتی حاوی دانه‌های قهوه‌ای تیره، براق و مستطیلی باریک است.

برگ‌ها، ساقه و ریشه: گیاهی علفی یکساله، با ساقه افراشته به ارتفاع تا ۶۰ سانتی متر، با انشعابات ساقه‌ای کرک دار و خمیده به سمت بالا و در بخش بالایی پوشیده از کرک‌های گسترده یا خمیده به سمت بالا و کمابیش دارای کرک‌های غده‌ای می‌باشد. برگ‌ها به طول ۳ تا ۸ و عرض ۰/۱ تا ۰/۳ سانتی‌متر، خطی یا خطی – سرنیزه‌ای و غیر گوشتی هستند. براکته‌ها همگی هم شکل به طول ۳/۵ تا ۸ میلی‌متر، تخم‌مرغی – سرنیزه‌ای تا سرنیزه‌ای با گوشه تیز یا نوک باریک با حاشیه پهن غشائی و خشک بدون رگه‌های جانبی می‌باشند.

معرفی گیاه اسفرزه

گیاه اسفرزه چه طبعی دارد؟

بر اساس کتب معتبر طب‌سنتی طبع گیاه اسفرزه سرد و تر است.

رویشگاه این گیاه کجاست؟

گیاه اسفرزه بومی مدیترانه و آسیای غربی است و در اسپانیا، اروپای مرکزی، فلسطین، روسیه، هند، پاکستان، ژاپن، کوبا و جنوب برزیل کشت می گردد. پراکنش این گیاه در ایران شامل نواحی گلستان، مازندران، آذربایجان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال بختیاری، فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان می‌شود.

مقدار و روش مصرف گیاه اسفرزه چگونه است؟

از گیاه اسفرزه جهت مصارف خوراکی به صورت کامل، خرد شده یا پودر شده و جهت مصارف موضعی و نیز به صورت ضماد استفاده می شود. مقدار مصرف روزانه توصیه شده این گیاه، ۱۲ تا ۴۰ گرم و مقدار مصرف عصاره مایع ۲ تا ۵ میلی‌لیتر است.

اثرات درمانی اسفرزه

کمیسیون E که مرجعی معتبر در زمینه گیاهان دارویی به شمار می‌رود، تاثیر مصرف اسفرزه در درمان یبوست و اسهال را تایید کرده است. این گیاه دارویی همچنین به منظور درمان التهاب مثانه و در تمام مواردی که لازم است مدفوع نرم شود (مواردی از قبیل ابتلا به زخم مقعد، بواسیر و نیز مواقع پس از جراحی ناحیه مقعد)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق منابع طب سنتی اسلام و ایران مخلوط دانه‌های برشته این گیاه و روغن گل سرخ در درمان زخم های گوارشی مفید است. ضماد اسفرزه با سرکه در درمان کفگیرک، بهبود دردهای مفصلی، ورم لوزه و التهاب بناگوش موثر می‌باشد.

اثرات درمانی اسفرزه

درمان ییوست با اسفرزه

مهم‌ترین کاربرد درمانی گیاه اسفرزه برای یبوست است. موسیلاژ سطح دانه‌های این گیاه آب زیادی را به خود جذب کرده و تا حدود ۱۰ برابر حجم خود متورم می‌شوند. به این ترتیب اسفرزه به صورت یک ملین حجیم شونده عمل کرده و باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست می‌شود. لعاب ژلاتینی دانه‌های این گیاه همچنین باعث درمان اسهال می‌شود.

پاکسازی سیستم معده و روده

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۳۰٪ از پوشش دانه اسفرزه را ماده‌ای به نام موسیلاژ تشکیل داده که خاصیت جاذب آب دارد. این پوشش که پس از جذب آب لعابی می‌شود،‌ نوعی فیبر غذایی با کارایی بالا است که باعث پاکسازی سیستم معده و روده شده و به بهبود سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. لعاب اسفرزه همچنین باعث سم‌زدایی موثر بدن می‌شود.

اسفرزه برای جوش صورت

اسفرزه به صورت موضعی برای درمان کورک استفاده می شود. کورک یا فرونکل جوش قرمزرنگی است که زیر پوست ایجاد شده و در اغلب موارد بسیار دردناک است. تهیه ماسک صورت با استفاده از دانه‌های نرم اسفرزه، شیر و عسل یکی از روش های درمان جوش با این گیاه است.

اسفرزه و لاغری

گیاه اسفرزه از طریق ایجاد احساس سیری می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، این گیاه با جذب آب و مایعات حجیم شده و احساس سیر بودن را به فرد القا می‌کند. به این ترتیب میل به غذا خوردن کاهش پیدا می‌کند.

اسفرزه و لاغری

حفظ سلامت قلب و عروق

اسفرزه حاوی فیبر‌های گیاهی است که به کنترل میزان کلسترول کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. این گیاه همچنین از طریق کاهش فشار خون می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

تاثیر اسفرزه بر دیابت

با توجه به اینکه اسفرزه حاوی مقادیر زیادی از فیبرهای گیاهی است، مصرف آن می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. بر اساس مطالعات انجام شده در این رابطه، مصرف روزانه گیاه اسفرزه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند.

نکات مهم و موارد منع مصرف

  • مصرف گیاه اسفرزه در صورت ابتلا به انقباض پاتولوژیک دستگاه گوارش، وجود بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش و انسداد روده ممنوع می‌باشد.
  • استفاده از این گیاه گاهی موجب بروز واکنش‌های حساسیتی گوناگون (مانند رینیت، ورم ملتحمه، آسم و کهیر) می‌گردد.
  • اسفرزه باید با آب فراوان مصرف شود. در صورتی که اسفرزه به روش غلط (با مقادیر اندک مایعات) مصرف شود ممکن است منجر به انسداد مری یا روده به ویژه در افراد مسن شود.
  • در نظر داشته باشید این گیاه جذب سایر داروهایی را که به طور همزمان با آن مصرف می‌شوند، به تاخیر می‌اندازد.
  • مصرف گیاه اسفرزه در بارداری و شیردهی باید پس از مشورت با پزشک صورت گیرد.

آشنایی با داروهای گیاهی حاوی اسفرزه

فواید بسیار زیاد اسفرزه باعث شده است تا این گیاه به طور گسترده در تهیه انواع فرآورده های دارویی مورد استفاده قرار گیرد. مصرف داروهای گیاهی حاوی اسفرزه برای یبوست ، کبد و… راهی آسان برای بهره‌مندی از خواص این گیاه است. در ادامه برخی از این محصولات را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از این داروهای گیاهی، کاربردهای آن‌ها و نیز خرید اینترنتی هر یک از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب، روی اسم محصول بزنید:

پودر موسیلیوم ایران داروک

پودر موسیلیوم به صورت ساشه‌های ۱۰ گرمی حاوی پوسته دانه گیاه اسفرزه (Plantage psyllium) و در طعم‌های مختلف موزی،‌ توت‌فرنگی،‌ پرتقال و… تولید شده‌است. مصرف پودر پسیلیوم در رفع یبوست‌های مزمن،‌ بهبود سندروم روده تحریک پذیر، درمان هموروئید و شقاق و پایین آمدن کلسترول خون موثر است.

مشاهده و خرید پودر موسیلیوم

قرص دی لاکس حکیم مومن

قرص دی لاکس یک داروی ملین و مسهل گیاهی است که ترکیبی از پودر گیاه سنا، پودر پوسته اسفرزه، نعناع فلفلی، گل محمدی و نشاسته بوده و در درمان یبوست کاربرد دارد.

مشاهده و خرید قرص دی لاکس

شربت لاکساپلاس باریج

شربت لاکساپلاس یک شربت ملین مخصوص کودکان است که علاوه بر گیاه اسفرزه حاوی عناب،‌ بنفشه، سپستان، گل گاو زبان، گل سرخ و… می‌باشد. شربت لاکساپلاس باریج را می‌توان برای رفع یبوست کودکان ۶ ماه به بالا استفاده کرد.

مشاهده و خرید شربت لاکساپلاس

کپسول لیورفول کیمیا فرآور

کپسول لیورفول یک محافظ کبد و تنظیم مطلوب آنزیم های کبدی است. دانه اسفرزه،‌ عصاره‌های دانه خارمریم، ریشه قاصدک و میوه شیساندرا ترکیبات تشکیل‌دهنده این داروی گیاهی می‌باشند. لیورفول علاوه بر محافظت از کبد و تنظیم آنزیم‌های کبدی، در کنترل بیماری کبد چرب نیز مفید می‌باشد.

مشاهده و خرید کپسول لیورفول

سوالات متداول

طریقه مصرف اسفرزه برای یبوست چگونه است؟

اگر از داروهای گیاهی حاوی اسفرزه استفاده می‌کنید، بهترین طریقه مصرف آن، طبق بروشور محصول است. اگر گیاه اسفرزه را برای یبوست مصرف می‌کنید، حدود ۵ گرم (یا یک قاشق چای‌خوری) از دانه‌های آن را سه بار در روز مصرف کنید. اکیدا توصیه می‌شود آن را با آب زیاد مصرف کنید. همچنین حداقل یک ساعت قبل یا ۲ تا ۴ ساعت بعد از داروهای دیگر، اسفرزه را مصرف کنید.

اسفرزه یا اسپغول برای معده هم مفید است؟

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۳۰٪ از پوشش دانه اسفرزه را ماده‌ای به نام موسیلاژ تشکیل داده که خاصیت جاذب آب دارد. این پوشش که پس از جذب آب لعابی می‌شود،‌ نوعی فیبر غذایی با کارایی بالا است که باعث پاکسازی سیستم معده و روده شده و به بهبود سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند.

آیا اسفرزه برای لاغری موثر است؟

گیاه اسفرزه از طریق ایجاد احساس سیری می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. همانطور که پیش از این اشاره شده، این گیاه با جذب آب و مایعات، حجیم شده و احساس سیر بودن را به فرد القا می‌کند. به این ترتیب میل به غذا خوردن و اشتها کاهش پیدا می‌کند. همچنین اسفرزه جذب چربی و قند از سیستم گوارش را کاهش می دهد و به این طریق می تواند به کاهش چربی و قند خون و به دنبال آن کاهش وزن، کمک کند.

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «اسفرزه گیاهی برای درمان یبوست و اسهال»

  1. به عنوان مسهل خوردم چندین بار نه تنها اثری نداشت بلکه شکمم نفخ کرد
    بهترین الو بخارا است بی ضرر و پر خاصیت و خوشمزه

    1. اسفرزه برای اینکه اثرات ملین داشته باشه باید با مقدار زیادی آب مصرف بشه. با توجه به دلیل ایجاد یبوست روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری توصیه میشه که آلو هم یکی از این روش‌هاست 👌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط